|
Mezipředmětové vztahy mezi českým jazykem a výtvarnou výchovou
Hamáčková, Martina ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Cikánová, Karla (oponent)
Resumé Mezipředmětové vztahy jsou v současné době stále více zdůrazňovány a domnívám se, že vazby mezi předměty jsou v hodinách uplatňovány stále častěji, čemuž napomáhá Rámcový vzdělávací program, potažmo školní vzdělávací programy. Cílem předkládané práce je souhrn společných rysů českého jazyka a výtvarné výchovy a jejich uplatnění v praxi. Tyto dva znakové systémy se prolínaly a propojovaly již od starověku, z toho důvodu bylo mým cílem konkrétně ukázat, jak vazbu naplnit v hodinách těchto dvou předmětů v současnosti. Hledala jsem proto souvislosti mezi jednotlivými oblastmi učiva a jejich tématy. V teoretické části jsem vymezila pojem mezipředmětové vztahy, popsala jsem postavení předmětů v minulosti a v přítomnosti, věnovala jsem se popisu oblastí, kde se žáci mohou se syntézou setkat v běžném životě. V praktické části jsem hledala možnosti, jak předměty vhodně propojit ve prospěch dětí. Připravila jsem struktury vyučovacích hodin tak, aby byla výuka prospěšná pro oba předměty. Žáci pracovali s literaturou, komunikačními technologiemi, ve skupině, samostatně, s rodiči… Ve výtvarné výchově jsem hledala taková témata, která by podporovala výuku českého jazyka. Věnovala jsem se přípravě edukačního programu, který je využitelný v rámci návštěvy Národní galerie. Za pomoci knižní publikace Jazykové hry jsem...
|
|
Matematické dovednosti aplikované ve výuce geografie na SŠ napříkladu tematického celku Země jako vesmírné těleso
Matýsková, Pavla ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Matýsková, P. (2010): Matematické dovednosti aplikované na výuce geografie na středních školách. Na příkladu tematického celku Země jako vesmírné těleso. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy mezi matematikou a geografií na gymnáziu v tematickém celku Země jako vesmírné těleso. Vztahy jsou obecně sledovány z pohledu tří forem kurikula (zamýšleného, realizovaného a dosaženého). V oblasti zamýšleného kurikula je provedena analýza kurikulárních dokumentů zejména Rámcového vzdělávacího programu a vybraných školních vzdělávacích programů. Následně jsou v obsahové analýze vybraných středoškolských učebnic hodnoceny vazby geografie a matematiky na základě požadovaného učiva, jeho kvality, srozumitelnosti a výskytu příkladů z praxe. Na základě provedené analýzy jsou podrobně definovány a specifikovány dílčí kapitoly zvoleného celku, ve kterých lze nalézt aplikaci matematických dovedností. Pro účely studia realizovaného kurikula byly provedeny hloubkové polostrukturované rozhovory s učiteli na vybraných gymnáziích, dosažené kurikulum bylo zjištěno na základě dotazníkového šetření na žácích - testování žáků proběhlo formou připravených příkladů, ve kterých žáci aplikují vazby matematiky a geografie. Závěry...
|
|
Matematické dovednosti aplikované ve výuce kartografie na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Polonský, Filip (oponent) ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce)
LEIPERTOVÁ, G. (2010): Aplikace matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce je zaměřena na aplikaci matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Zabývá se postavením a mezioborovým vztahem kartografie a matematiky v kurikulárních dokumentech. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu požadovaného učiva, jeho kvality a množství praktických příkladů. Dále jsou vymezeny a podrobněji specifikovány kapitoly z geografické a tematické kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností.
|
|
Fyzikální měření a výchova ke zdraví
HAJDUCH, Petr
Diplomová práce "Fyzikální měření a výchova ke zdraví" se zabývá veličinami, které mají vztah k lidskému zdraví a jsou měřitelné převážně i ve školních podmínkách. Zaměřuje se na mezipředmětový vztah fyziky a výchovy ke zdraví a také využití online měřících systémů v této problematice. Součástí práce je také návrh výukových aktivit, které tohoto mezipředmětového vztahu využívají.
|
|
Koncert. Výtvarný projekt ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ.
PTÁČKOVÁ, Monika
Práce se zabývá zpracováním výtvarného projektu s tématikou koncertu na prvním stupni základní školy, realizovaného v rámci lekcí výtvarné výchovy. V celkové koncepci jsou reflektovány mezipředmětové vztahy mezi výtvarnou, hudební a dramatickou výchovou. Navržený projekt, realizovaný na jedné ze základních škol v Českých Budějovicích, je zdokumentován v projektové části práce. Teoretická část práce přibližuje prostupování vztahů mezi výtvarným uměním a hudbou v kontextu vývoje kultury. V textu je dále rozvedena problematika koncertní scény ve spojitosti s divadelními technologiemi a scénickým designem. Další část práce popisuje také interakci výtvarné a hudební výchovy z hlediska kurikulárních dokumentů a soustředí se na výtvarně-projektové metody ve vyučování VV.
|
|
Prekoncepty a jejich význam při výuce fyziky na ZŠ
SCHOBEROVÁ, Zdeňka
Diplomová práce je koncipována tak, aby získané poznatky a závěry mohly sloužit všem, kteří se o vzdělání ve fyzice zajímají. Je zaměřená především na postavení předmětu fyziky v komplexu vyučovacího procesu na ZŠ. Dále pak na základní fyzikální pojmy a jejich prekoncepty v návaznosti 1. a 2. st. ZŠ. Sleduje mezipředmětové vztahy v pojetí prekonceptů a návrh didaktického pojetí vybraných fyzikálních pojmů. Je zaměřená na vytvoření didaktického testu, zadáním žákům, sledování jejich postojů k dané problematice a vyhodnocení testu. Práce je doplněna získanými poznatky z literatury i o mé učitelské zkušenosti z praxe a několika doporučeními pro práci vyučujících v hodinách fyziky.
|
|
Finanční gramotnost v sekundárním vzdělávání
Šuleřová, Nikol ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Rotport, Miloslav (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnotit stav finanční gramotnosti na Masarykově obchodní akademii v Rakovníku a následně navrhnout možné zlepšení výuky finanční gramotnosti na této škole. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, kdy první teoretická část vysvětluje pojmy finanční gramotnosti a zhodnocuje stav finanční gramotnosti v České republice na základě podkladů, které jsou uvedeny v seznamu použité literatury této práce. Druhá část je zaměřena na Masarykovu obchodní akademii v Rakovníku, kdy nejdříve je čtenář obeznámen s obecnými informacemi, následně s výukou finanční gramotnosti a stavem finanční gramotnosti žáků na této škole a návrhem na zlepšení výuky ekonomických předmětu na Masarykově obchodní akademii v Rakovníku.
|
|
Multimediální výukový program k výuce regionální geografie Ameriky (ostrovní státy Karibiku) na 2. stupni ZŠ
ZRZAVECKÁ, Pavla
Název diplomové práce zní: ,,Multimediální výukový program k výuce regionální geografie Ameriky (ostrovní státy Karibiku) na 2. stupni ZŠ". Skládá se ze dvou částí. První část tvoří rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce (učebnice zeměpisu, populárně naučná literatura a časopisy). Druhá část tvoří návrh multimediálního učebního materiálu o ostrovních státech Karibiku pro druhý stupeň základních škol. Ten zahrnuje nejen interaktivní učebnici, ale také metodickou příručku, která obsahuje komentáře k jednotlivým slidům a řešení úloh z učebnice. Vše je tvořeno v souladu s Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
|
|
Literatura pro děti a mládež jako inspirační zdroj v hodinách výtvarné výchovy
NEUŽILOVÁ, Kateřina
Předkládaná kvalifikační práce s názvem ?Literatura pro děti a mládež jako inspirační zdroj v hodinách výtvarné výchovy? ve svém obsahu řeší složité mezipředmětové vztahy dvou humanitních oborů: výtvarné výchovy a českého jazyka. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku žáka druhého stupně základní školy z psychologického, čtenářského a výtvarného hlediska. Praktická část této práce zahrnuje empirický výzkum, který zkoumá čtenářství a volný čas soudobé mládeže. K výsledkům výzkumné sondy je přihlédnuto ve výtvarném projektu (tematické řadě), který je částečně uveden do praxe na druhém stupni základní školy.
|
|
Učivo o savcích v prvouce a přírodovědě
NOVOTNÁ, Daniela
V této diplomové práci je zpracován obecný teoretický základ k tématu Savci, rozbor osnov ZŠ a učebnic pro prvouku a přírodovědu, návrhy a náměty pro prvouku a přírodovědu s využitím mezipředmětových vztahů a zhodnocení realizace některých námětů v praxi.
|