Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 213 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Finanční gramotnost na středních školách
POLICAROVÁ, Michaela
Bakalářské práce nejprve představí základní pojmy, které se týkají finanční gramotnosti. Zároveň se pokusím nastínit dnešní stav, jak se tato problematika řeší na středních školách. V praktické části bude navrženo několik pracovních listů a materiálů na vyučovací hodiny, kde bude cíleně zařazena finanční gramotnost. Zároveň bude tento materiál dán k posouzení učitelům, kteří by finanční gramotnost ve svých předmětech mohli realizovat. Jako výzkumná metoda bude využita metoda polostrukturovaného rozhovoru.
Sbírka příkladů z finanční matematiky pro ZŠ
HRUŠKOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce je zaměřena na úlohy a jejich řešení z finanční matematiky. Sbírka je určena pro 2. stupeň základní školy. Východisky pro tuto práci jsou Národní strategie finančního vzdělávání, RVP pro základní školy, ŠVP vybraných škol, učebnice matematiky pro druhý stupeň ZŠ. První část obsahuje vymezení pojmu finanční gramotnost, dále hodnocení současné situaci finanční gramotnosti. Druhá část předkládá úlohy, které jsou rozděleny podle učiva. Úlohy jsou zaměřeny na využití matematických operací při práci s financemi v každodenním životě. Ke každému tématu je stručně vymezena teorie.
Analýza vybraných učebnic 1. stupně ZŠ v oblasti finanční gramotnosti
MAREŠOVÁ, Anna
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a část praktickou. V teoretické části se práce zabývá rozborem učebnice. Její strukturou, teorií, obsahem, textem, funkcí, a výzkumem na bázi informační. Dále se zabývá přístupy a metodami ve zkoumání učebnic jako takových. Práce se také zaměřuje na didaktickou vybavenost učebnic a na obtížnost textu učebnic. Konec teoretické části představuje zahrnutí finanční gramotnosti do Rámcově vzdělávacího programu. Vpraktické části se práce zabývá analýzou tří různých učebnic finanční gramotnosti a dvou učebnic obsahujících kapitoly zaměřené na finanční gramotnost. Analýza učebnic byla provedena z hlediska didaktické vybavenosti a následně také z hlediska obtížnosti textu. Výběr analyzovaných učebnic měl být uskutečněn dle výsledků dotazníkového šetření.
Vymezení vztahu matematické a finanční gramotnosti žáka střední školy
KAZDA, Martin
Hlavním cílem disertační práce je vymezit vztah finanční a matematické gramotnosti žáka střední školy pomocí vhodně navržené metodologie. Jejím záměrem je zjistit, zda a v jaké míře se žákovy získané matematické znalosti a dovednosti promítají do rozvoje jeho finanční gramotnosti. Studované problematice finančního vzdělávání (zvyšování úrovně finanční gramotnosti jedince) je věnována v současné době velká pozornost. K životu v moderní společnosti je potřeba, aby jedinec byl finančně gramotný, tj. byl schopen se plně adaptovat měnícím se podmínkám na finančních trzích. Proces vzdělávání jedince započíná již v útlém dětství. Práce se zaměřuje na žáky středních škol, kteří se již v průběhu studia stávají právně dospělými, tj. mohou uzavírat závazné smlouvy. Dizertační práce je pro přehlednost rozdělena na dvě základní části, teoretickou a empirickou. Teoretická část nabízí čtenáři ucelenou rešerši dostupné odborné literatury věnované řešené problematice. V teoretické části jsou definovány obě gramotnosti, tj. finanční a matematická, a diskutován jejich vztah. Čtenář je dále seznámen s problematikou finančního vzdělávání v České republice a v zahraničí. V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného smíšeného výzkumu, který propojil metody kvantitativního (dotazník, didaktické test) s metodami kvalitativního (rozhovor) šetření za pomoci metody triangulace dat tak, aby se zvýšila jeho validita. Respondenti byli žáci maturitních ročníků gymnázií a středních odborných škol s rozšířenou výukou ekonomických předmětů napříč Českou republikou. Podařilo se získat dostatečný vzorek tak, aby bylo dosaženo celkové úrovně 95 % spolehlivosti. Výzkum vztah finanční a matematické gramotnosti potvrdil. Prokázal, že žákovy matematické znalosti a dovednosti jsou jedním z efektivních nástrojů rozvoje jeho finanční gramotnosti. Dále ukázal, že finanční vzdělávání může být i přínosné pro samotnou výuku matematiky.
Rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let
Buzková, Klára ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let. Hlavním záměrem práce je obohatit nabídku aktivit v oblasti finanční gramotnosti pro děti předškolního věku o aktivity spojené s rozvíjením pojmu peníze a dalších vybraných pojmů. Za tímto účelem je navrženo pět původních aktivit, které hravou formou s využitím prvků dramatické výchovy a diskuze osvětlují pojmy jako peníze, směna, šetřit, půjčka atd. Cílem diplomové práce je sestavit sérii vhodných aktivit pro děti předškolního věku, která se týká rozvíjení pojmu peníze. Práce se skládá ze tří částí. Teoretická část práce se zabývá vybranými pohledy na pojem peníze, finanční gramotnost, předmatematickou gramotnost a psychologii dítěte předškolního věku. Praktická část vychází z teoretické části a je založena na akčním výzkumu s prvky kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat bylo pozorování dětí při aktivitách. Z průběhu aktivit byla pořízena videodokumentace, která umožnila pozdější zhodnocení provedených aktivit a post-reflexi a vyústila v návrhy úprav aktivit a doporučení pro další praxi. KLÍČOVÁ SLOVA: Peníze, finanční gramotnost, předškolní dítě, platba, půjčka, šetřit si, obchod, hotovost, bankovka, mince, platidlo, měna, cena
Finanční gramotnost žáků a učitelů na ZŠ
Novotný, Ondřej ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti na základní škole, se zaměřením na integraci finančních dovedností do výuky na druhém stupni základního vzdělávání. Jejím hlavním cílem je porovnání několika vybraných metod finančního vzdělávání na základní škole s úmyslem zvolit způsob optimálně rozvíjející finanční dovednosti žáků pro řešení různých ekonomických situací, problémů a rozhodnutí, která je čekají v budoucím životě. V teoretické části práce lze nalézt uvedení do problematiky financí, úvodní teoretický základ, základní definice důležitých pojmů a popis organizace školního vzdělávání. Jsou zde vysvětleny důvody pro zavedení výuky finanční gramotnosti do základního vzdělávání, a dále pak je zde seznámení se strategickými dokumenty ovlivňující výuku finanční gramotnosti, které byly předlohou pro zavedení finanční gramotnosti do rámcových vzdělávacích programů. Tato situace je zde podrobněji popsána a dále je vysvětleno, jakým způsobem je možné finanční gramotnost zavést do školských vzdělávacích programů v součinnosti s rámcovými vzdělávacími programy. V závěru teoretické části jsou popsány vybrané metody hodnocení úspěšnosti realizace výuky finanční gramotnosti na základních školách. V praktické části diplomové práce jsou nejprve diskutovány důležitosti a některé...
Vybrané otázky ekonomického myšlení dětí na 1. stupni základní školy
Bartakovičová, Sylva ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
BARTAKOVIČOVÁ, Sylva. Vybrané otázky ekonomického myšlení dětí na 1. stupni základní školy. Praha, 2014. Diplomová práce. UK, PedF. Cílem diplomové práce je analyzovat ekonomické myšlení žáků 1. stupně základní školy a na základě identifikovaných nedostatků navrhnout soubor námětů vedoucích k zefektivnění výuky. Teoretická část v sobě zahrnuje stav zkoumání ekonomického myšlení žáků primární školy v ČR a v zahraničí. Je zde ozřejměna současná forma finančního vzdělávání v České republice a východiska zkoumání dětského porozumění, zejména konstruktivismus. V praktické části je popsána příprava a realizace kvalitativního výzkumného šetření formou polostrukturovaného individuálního rozhovoru se žáky 3. ročníku 1. stupně ZŠ. Na základě zjištěných nedostatků ve znalostech je v závěru navržen soubor námětů s cílem rozvinout představy dětí mladšího školního, doplnit jejich znalosti a posílit celkové ekonomické myšlení.
Výuka finanční gramotnosti na základní škole
Šrumová, Lenka ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Diplomová práce byla zaměřena na výuku finanční gramotnosti na druhém stupni základních škol a víceletých gymnáziích. Cílem práce bylo charakterizovat a zhodnotit vybrané internetové portály zabývající se výukou finanční gramotnosti a za účelem získání náhledu respondentů na dané vzdělávací projekty, ale i obecně na výuku finanční gramotnosti, provést kvalitativní šetření. První část práce byla věnována teoretickému úvodu do problematiky financí, významu, definici, vymezení a složkám finanční gramotnosti. Důraz byl kladen také na vývoj finančního vzdělávání v České republice a strategické dokumenty, o které se výuka finanční gramotnosti opírá. Na potřebu zařazení finanční problematiky do Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a víceletá gymnázia poukázaly výzkumy související s úrovní finanční gramotnosti žáků a veřejnosti. Praktická část diplomové práce se skládala ze dvou na sebe navazujících segmentů. Nejprve byly představeny a zhodnoceny tři online dostupné projekty, jejichž cílem je podpořit pedagogy při plánování výuky finanční gramotnosti. Poté byla předložena metodologie kvalitativního výzkumu provedeného za pomoci strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami a následně byly prezentovány výsledky plynoucí ze šetření. KLÍČOVÁ SLOVA Finanční vzdělávání, školní vzdělávání,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 213 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.