Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
UMĚLECKÁ TVORBA JAKO NÁSTROJ NACISTICKÉ A KOMUNISTICKÉ PROPAGANDY
KAŠTÁNKOVÁ, Veronika
Cílem předkládané diplomové práce je představení propagandistické činnosti nacistického Německa a komunistického Ruska, jež zcela zásadním způsobem zasáhla do všech oblastí lidského života včetně té roviny lidské kultury, pro niž by měla být signifikantní absolutní svoboda. Umělecká tvorba byla v totalitních režimech vystavována tak velkému ideologickému tlaku, že se díla umělců stala pouhým nástrojem prorežimní propagandy. Aby mohl být onen úspěch propagandy plně pochopen věnuje se práce především oficiální tvorbě obou režimů a jejímu zasazení do historického a myšlenkového kontextu. Práce sleduje vývoj dvou režimů a jejich uměleckých světů za účelem nalezení jejich základních charakteristik, na nichž by mohly být ukázány propagandou využívané společné principy, jež dokázaly pod vlivem odlišných ideologií zmanipulovat milióny lidí po celém světě.
Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci
Moučková, Kristýna ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Diplomová práce Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci se zabývá dosud ne zcela zmapovaným tématem analýzy vizuální formy prvorepublikových kulturních časopisů, jež ve své vizuální podobě obsahují nové avantgardní postupy. Práce se ve svém teoretickém základu opírá o vlivy ze zahraničí, zejména pak o ruský konstruktivismus, holandské hnutí De Stijl a německou školu Bauhaus, které měly zásadní podíl na formování českého avantgardního hnutí. Řeší zároveň také vývoj umění a celkového kulturního prostředí v Československu. S ohledem na hlavní téma textu je důraz kladen především na specifika grafické časopisecké tvorby, konkrétně na práce Karla Teigeho, Ladislava Sutnara a Františka Muziky. Ve své praktické části poté práce analyzuje tři avantgardní periodika - ReD, Žijeme a HOST - jež představují tři odlišné přístupy k tomu, jak tvůrci do grafické podoby magazínu zapracovávali právě avantgardní prvky. Při jejich rozebíraní je pozornost věnována zpracování obálek, sazbě, písmu, obrazovým komponentům, další grafickým prvkům a také inzerci. V závěru jsou následně všechny magazíny na základě rozebraných částí porovnány tak, aby dokázaly čtenáři poskytnout alespoň základní přehled o způsobech grafického zpracování českých avantgardních časopisů.
Knižní obálka Karla Teigeho jako zrcadlo avantgardy
ŠVEJKOVSKÁ, Karolína
Diplomová práce se zabývá problematikou provázání výtvarné reprezentace a uměleckého díla literárního, přičemž sleduje především propojení typografických knižních obálek Karla Teige k básnickým sbírkám českých autorů první poloviny dvacátého století. Zaměřuje se na období české avantgardy a nové možnosti a limity žánrového, uměleckého a sémiotického vymezení. Pozornost je věnována také dobovým sborníkům, časopisům a odborným statím, zvláště z produkce Karla Teiga, v nichž dokládá své pojetí moderního umění. Součástí je také marketingový a esteticky-výchovný charakter vizuálního zobrazení v literatuře určené pro děti a mládež.
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
Postava ženy v díle Julia Cortázara El final del juego
Hubáčková, Ema ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Krátká, Tereza (oponent)
(česky) Tuto bakalářskou práci jsem se rozhodla věnovat významnému argentinskému autorovi, překladateli a intelektuálovi, Julio Cortázarovi. Práce se specializuje na jedno z jeho nejvýznamnějších děl, Final del juego, konkrétně na postavení žen, které se v díle vyskytují. Téměř v každé povídce z tohoto korpusu figuruje žena, avšak vždy v negativním světle. Nejedná se o analýzu z pohledu feministické ideologie, nýbrž se práce snaží porovnat techniku, kterou autor uplatnil na tomto díle s technikou obecně zažitou té doby. Budeme analyzovat konkrétní povídky a zkoumat, proč se v některých ohledech Cortázarova tvorba liší od ostatních spisovatelů a v čem. Cílem této bakalářské práce není pouze analyzovat jeho tvorbu a představit jeho myšlenky, nýbrž také hledat příčiny autorova způsobu psaní o ženách v tak negativním světle, které mají kořeny v Cortázarově biografii, a lze nalézt paralelu s řeckou mytologií.
Argumentace české avantgardy v reakcích magazínu ReD na vnější kritiku hnutí
Škopková, Andrea ; Kučera, Štěpán (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent) ; Bednařík, Petr (oponent)
Tématem práce je posouzení argumenta ních strategií užívaných redaktory magazínu Revue Dev tsilu (ReD), nap . v reakcích na jinde publikované lánky, i kritické p ísp vky - a to v kontextu st etu um ní a politiky. Materiálem šet ení jsou zejména situace, za jakých se redakce asopisu ReD vyjad ovala k hodnocením vzešlým z reflexe soudobého avantgardního hnutí. Obsahem studie je analýza argumenta ních technik v sociálním kontextu. Spíše než na formální stylistické prost edky je text orientován na obsah a kontext užití jednotlivých i opakovaných argument , p edevším pak na pozici, ze které sd lení produkováno. Práce zárove zachycuje komunika ní zvláštnosti a charakteristiky prvorepublikové kulturní publicistiky a pozici eské avantgardy na p elomu dvacátých a t icátých let dvacátého století. Práce je len no do ty kapitol a záv ru. První kapitola p edstavuje mediální prost edí eskoslovenska a dobovou pozicí kulturních periodik. Druhá kapitola informuje o hnutí Dev tsil. T etí kapitola popisuje p iznané a publikované cíle a aspirace Revue Dev tsilu. tvrtá kapitola se zabývá argumentací ve trojici okruh sledovaných text , resp. žánr - prvním zvoleným okruhem je argumenta ní podoba manifestu, druhou skupinu tvo í etné polemiky, do t etice zachycuje tato kapitola zvláštnosti argumenta ních postup užívaných v...
Zvrhlé umění v nacistickém Německu, jeho vliv a ohlasy u nás
KAŠTÁNKOVÁ, Veronika
Cílem předkládané bakalářské práce je představit koncept "zvrhlého umění" vzniklého v nacistickém Německu. Práce se soustředí v první řadě na historické souvislosti, které daly vzniknout tak silné nenávisti vůči modernímu umění a následným dopadům nacismu na německé umělecké prostředí. Pozornost je věnována především výstavě "Zvrhlé umění", jež byla vyvrcholením nacistické snahy o zesměšnění a pranýřování avantgardní tvorby. Část práce se soustředí i na Velkou německou výstavu, obsahující oficiální díla Třetí říše, jež byla otevřena jen o pár metrů dál od "zvrhlé" tvorby a byla tudíž dokladem promyšlené nacistické propagandy. Nezbytnou součástí předkládané práce je také vliv nacistické kulturní politiky a "zvrhlého umění" v Československu a Protektorátu Čechy a Morava, včetně shrnutí dohledaných ohlasů z dobového tisku.
Karel Teige, Jan Mukařovský a Bohuslav Brouk jako teoretikové surrealismu
Kuchařová, Markéta ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá surrealistickým objektem a jeho reflexemi u českých teoretiků. V první části práce je představena problematika surrealistického objektu a subjekt-objektových vztahů v surrealismu. Představeno je zde Bretonovo filosofické uchopení surrealistického objektu, též jeho pojetí krize objektu. V rámci první části práce je nastíněna podstata nalezeného objektu, koncept křečovité krásy a Dalího paranoicko-kritická metoda jako jeden z dalších zdrojů surrealistické obraznosti. Druhá část práce se zaměřuje na reflexi předmětnosti surrealismu a na vztahy umění a skutečnosti v myšlení Jana Mukařovského. Třetí část práce konceptualizuje estetiku Bohuslava Brouka ve světle surrealismu. V této části je stručně naznačen rámec Broukova pojetí subjekt-objektových vztahů, též jeho interpretace surrealistického objektu. Poslední část naznačuje Teigeho pojetí surrealistické tvorby vzhledem ke zdrojům surrealistické obraznosti.
Architekt Antonín Tenzer
Pučerová, Klára ; Švácha, Rostislav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Vorlík, Petr (oponent)
Dílo Antonína Tenzera zahrnuje tvorbu z období šesti desítek let v bouřlivých etapách vývoje československé architektury. Architekt je znám jako jeden z představitelů avantgardy a vrcholného funkcionalismu, autor fakultní nemocnice v Praze-Motole i dalších zdravotnických budov nebo hotelu Jalta, stavby spojované se socialistickým realismem. Ve své disertační práci jsem se pokusila zmapovat hlavní typologické okruhy, jimiž se Antonín Tenzer zabýval. Mým cílem bylo maximálně rozšířit portfolio známých staveb, na jehož základě jsem definovala architektova hlavní témata i aktuální problémy, na něž reagoval. Vycházela jsem především z dobových materiálů - publikovaných projektů, plánové dokumentace a spisů ze státních i soukromých archivů, jakož i z dílčí pozůstalosti, kterou mi zpřístupnila architektova rodina. V jednotlivých tematických okruzích jsem se zaměřila na Tenzerovy zásadní realizace a úspěšné soutěžní projekty, na které později navazoval a rozvíjel je. Kromě podnětů od spolupracovníků, aktuálních debat a význačných prací jsem hledala prvky a postupy, jimiž na architektonickou diskuzi autor zpětně působil sám. Sledovala jsem vliv historických událostí a společensko-politické situace na jeho tvorbu, například v období hospodářské krize problematiku bydlení a s ní související koncept nejmenšího...
Divný svět. Možnosti uplatnění tématu v pedagogické praxi
Forman, Dominik ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Forman, D.: Divný svět. Možnosti uplatnění tématu v pedagogické praxi. [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 79 str. (Přílohy: 7 výtvarných realizací - olejomalby menšího a středního formátu) Diplomová práce je postavena na zevrubné komparaci zásadních interpretačních rámců avantgardního umění, potažmo modernistického uměleckého uvažování, které určovaly klíčovým způsobem interpretaci nejdůležitějších událostí ve vývoji umění 20. stol. Práce přináší tři hlavní vzájemně konfrontační pohledy na intence vybraných představitelů avantgardního umění a zaměřuje se na problematický moment "přerušení" životaschopnosti avantgardy socialistickým realismem, který je těmito třemi přístupy nahlížen z rozdílných úhlů. Srovnávány jsou pohledy teoretiků umění Clementa Greenberga, Theodora Adorna a Borise Groyse. Didaktická část je realizována v podobě výtvarné řady, která se daným tématem inspiruje a zaměřuje se na pochopení nejzákladnějších principů geometrické abstrakce, konstruktivismu a abstraktního expresionismu studenty. Výtvarná část představuje tématem inspirovaný soubor olejomaleb. Klíčová slova: avantgarda, kýč, socialistický realismus, interpretace umění, diskurz umění, komparace, Greenberg, Groys, Adorno

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.