Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 80 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kvalita ovzduší jako téma komplexních učebních úloh ve výuce chemie
Víšková, Vanesa ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu učebních úloh, včetně stanovení jejich obtížnosti. Cílem práce je přispět k rozšíření portfolia učebních materiálů, specificky úloh na úrovni gymnázia pro rozvoj přírodovědné gramotnosti žáků. Práce představuje tři vytvořené komplexní učební úlohy, které ohnisková skupina podrobila hodnocení kognitivní obtížnosti, přiměřenosti obsahu a atraktivity. Výsledky ukazují, že většina úloh je vhodná pro výuku na gymnáziích. Součástí práce je také diskuse o významu přírodovědné gramotnosti v kontextu šetření PISA a jejího stavu mezi žáky České republiky. Dále práce analyzuje Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G) z hlediska tématu kvality ovzduší, a nakonec se zaobírá i teoretickými východisky pro tvorbu komplexních učebních úloh. Práce přispívá také k propojení výuky chemie s průřezovým tématem environmentální výchovy, jak je stanoveno v RVP G. Klíčová slova Kvalita ovzduší, učební úlohy, výzkum PISA, výuka chemie.
USB-mikroskop a jeho možnosti využití pro výuku chemie a geologie
Kopecký, Ondřej ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Mikroskopy jsou hojně používány v rámci výuky přírodovědných předmětů, aby zobrazily fenomény, které nejsou pouhým okem viditelné. Je možné se s nimi setkat nejčastěji ve výuce biologie, ale mohly by také být využívány ve výuce dalších přírodovědných předmětů, např. v geologii nebo chemii. Kromě světelných mikroskopů lze ve výuce využívat také binolupy, jejichž vodnou alternativou je tzv. USB-mikroskop, který se v posledních několika letech rozšiřuje i mimo své primární využívání, kterým je elektrotechnika. Zdá se že USB-mikroskop by mohl být vhodnou učební pomůckou, ale jeho širšímu využití brání nezkušenost učitelů a žáků, a také nedostatek učebních a podpůrných materiálů, které by mohly USB-mikroskop využívat. Cílem práce tak bylo vybrat a optimalizovat experimenty, které jsou vhodné pro výuku a zároveň lze při jejich prezentaci s výhodou využít USB-mikroskop. Dalším cílem práce bylo vytvořit k vybraným experimentům pracovní listy a podpůrné materiály pro učitele. Pro naplnění cílů bylo vybráno 10 experimentů, které byly optimalizovány pro výuku a laboratorní práci s USB-mikroskopem a byly k nim vytvořeny příslušné podpůrné materiály včetně pracovních listů. Výsledky ověřování těchto experimentů a k nim vytvořených materiálů naznačují, že laboratorní práce s pracovními listy s využitím...
Rozvoj kritického myšlení ve výuce chemie na středních školách
Horálek, Vlastimil ; Distler, Petr (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Diplomová práce s názvem Rozvoj kritického myšlení ve výuce chemie na středních školách vymezuje termín kritické myšlení, popis jeho významu a soupis zásad a metod pro jeho rozvíjení ve výuce. Definice kritického myšlení je velmi široká, ve výuce jde zejména o argumentaci, kognitivní operace vyššího řádu a badatelské aktivity. Kritické myšlení je silně spojeno s motivací a předchozími znalostmi o daném tématu a je nutné ho opakovaně procvičovat. Na základě literární rešerše byly vytvořeny tři komplexní učební úlohy zaměřené na rozvoj kritického myšlení ve výuce chemie (badatelsky orientovaná laboratorní práce, kritické čtení textu a skupinová práce se zdroji informací). Po ověření ve výuce byly učební úlohy upraveny a vylepšeny do podoby, která je součástí příloh práce. Klíčová slova kritické myšlení, výuka chemie, aktivizační metody, argumentace
Kratom jako adept na nové téma v rámci chemického vzdělávání
Vacková, Kateřina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kuhnová, Marta (oponent)
Bakalářská práce má za cíl rozšířit povědomí zainteresovaných aktérů o psychoaktivní látce kratom a poukázat na problematiku kratomu v dnešní společnosti. Zasazuje zmíněnou látku do historického kontextu a popisuje její jednotlivé druhy společně s chemickými obsahovými látkami, fytochemií, přípravou a použitím. Práce je zaměřena i na nastínění problematiky kratomu z hlediska jeho závislostního potenciálu, legislativy a zasazuje danou problematiku i do školního prostředí. Prostřednictvím dvou případových studií využívajících metody sběru dat ve formě polostrukturovaného rozhovoru, ankety a analýzy dat jsou popsány konkrétní situace užívání kratomu žáky ve škole, přístup učitelů společně se zvoleným řešením, a samotný postoj žáků a učitelů k řešené problematice. Celá práce pak udává základ pro možné zasazení tématu kratom do výuky chemie, například prostřednictvím chemických učebnic. Získaná data potvrdila rostoucí výskyt případů užívání kratomu žáky středních škol a existenci kratomu jako jedno z aktuálních témat mezi mladou generací. Z výsledků vyplývá většinový zájem učitelů i žáků o další vzdělávání v této oblasti a o možnou integraci tématu kratomu do vyučovacích hodin. Případové studie naznačují i viditelný dopad přístupu učitelů k řešené problematice na zkušenosti a celkový přístup žáků k...
Výzkum materiálních didaktických prostředků používaných ve výuce chemie na základních školách v České republice
Štruplová, Hana ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Hamerská, Lucie (oponent)
Bakalářská práce se věnuje využívání materiálních didaktických prostředků ve výuce chemie na základních školách v České republice. Výzkum se primárně zaměřil na učební pomůcky a didaktickou techniku z důvodu jejich bližšího vztahu k obsahu, metodám a formám výuky. Zvláštní zřetel byl kladen na využívání učebnic a jejich strukturních komponentů. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké materiální didaktické prostředky se v uvedených vyučovacích hodinách vyskytují, jaká je doba a způsob jejich využívání ve výuce. V rámci používání učebnic měla bakalářské práce za cíl zmapovat, jaké strukturní komponenty učebnic se ve výuce chemie využívají a při jakých tématech. V teoretické části se proto práce zabývá charakteristikou těchto vybraných prostředků, která navazuje na jejich význam ve výuce. Výzkumnou metodou bylo systematické pozorování vyučovacích hodin chemie základních škol v České republice. Analýzou sesbíraných dat bylo zjištěno, že nejvíce se ve vyučovacích hodinách chemie objevovalo využívání tabule, pracovního listu či tištěného materiálu a různého ICT. Učebnice se v rámci výzkumu využívaly ve 21 % sledovaných vyučovacích hodin. Z dat vyplynulo, že na druh využívaného prostředku má vliv i probírané téma. Výsledky výzkumu by mohly posloužit jako podklad pro rozvoj moderní a interaktivní výuky...
Analýza námětů na experimentální činnost v učebnicích chemie pro ZŠ
Špísová, Klára
Cílem diplomové práce je analýza experimentálních aktivit v učebnicích chemie pro základní školy. Jsou zkoumány typy aktivit a jejich zařazení do fází výuky, kognitivní náročnost. Analýza zahrnuje nejvíce používané učebnice chemie - učebnice nakladatelství Fortuna: Základy chemie 1, 2 a Základy praktické chemie 1, 2. Dále učebnice nakladatelství Nové školy, Fraus a Taktik pro 8. a 9. ročník. Všechny učebnice obsahují náměty na praktickou činnost, nejvíce jich je v učebnicích ZCH, FR a NŠ. V učebnicích chemie jsou identifikovány různé typy aktivit, jako samostatná činnost žáka, pozorování demonstrace učitele, laboratorní práce, sledování videa, obrázků a řešení úkolů. Nejčastěji se vyskytuje samostatná činnost žáka a pozorování demonstrace učitele. Učebnice FR a T nabízejí také interaktivitu prostřednictvím videí. Praktické náměty se zaměřují především na expoziční fázi výuky. Co se týče rozvoje kognitivních operací, úlohy v učebnicích chemie se zaměřují na nižší operace, jako je zapamatování, porozumění a aplikace. Vyšší operace, zejména rozvoj tvorby, byl především v učebnicích pro 8. ročník. Učebnice nakladatelství NŠ měly vyrovnané zastoupení pro oba ročníky.
Eye-tracking jako metoda pro sledování strategií žáků při práci s periodickou tabulkou prvků
Kopecký, Adam ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Výukové metody se každým rokem snaží zdokonalovat a moderní technologie tomuto pokroku dopomáhají. Jednou z těchto technologie je i metoda eye-trackingu. Tato metoda dovoluje zachycovat určité postupy respondentů z pohybu jejich očí. Z postupů můžeme následně vyvozovat určité konkrétní strategie a následně na ně přizpůsobovat výukové materiály Práce se zaměřuje na zjišťování různých strategií žáků při práci s periodickou tabulkou s pomocí eye-trackingového zařízení. Práce využívá předpřipravený test, ve kterém žáci určovali konkrétní lokality specifických prvků v tabulce se zobrazenými značkami prvků a protonovými čísly a následně lokalizace jiných specifických prvků ve slepé periodické tabulce. Následně byla zkoumána strategie u žáků s vyšší sebedůvěrou a porovnána se strategií žáků s nižší sebedůvěrou. Byla porovnána i úspěšnost při hledání jednotlivých prvků v testu. Typickou strategii, která byla pozorována u většiny respondentů, spočívala v určení lokality, kde se prvek mohl s největší pravděpodobností nacházet a dále pak hledání v omezené oblasti značky, která by mohla patřit hledanému prvku. Tato skutečnost neplatila pouze v případě hledání prvku antimon, který respondenti mohli špatně určit kvůli zmatení vycházející z jeho českému názvu. Respondenti si pletli značku hledaného prvku se...
Schopnost studentů učitelství chemie na začátku svého studia vyčíslovat chemické rovnice: úspěšnost, postup a vliv využití appletu
Hamerská, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Výzkum v rámci této diplomové práce mapoval schopnost studentů vyčíslovat chemické rovnice. Byly sledovány tři hlavní aspekty: úspěšnost ve vyčíslování rovnic, postupy a využití prostředí appletu. Výzkumný vzorek tvořilo 11 studentů učitelství chemie v prvním ročníku. K analýze postupů studentů byl využit eye-tracking doplněný o retrospektivní think-aloud a rozhovory. Tato práce navazuje na předchozí bakalářskou práci autorky a využívá zjištění z vyhodnocení pretestů, které se zabývaly základními chemickými koncepty v oblasti částicového složení hmoty a schopností pracovat s chemickými reprezentacemi s důrazem na chemické rovnice. Výsledky výzkumu poukazují na rozdíl mezi konceptuálním porozuměním tématu chemických rovnic a algoritmickou schopností vyčíslovat chemické rovnice. Pouze u pěti studentů z 11 byly výsledky v jednotlivých částech výzkumu vyrovnané. Úspěšnost více než poloviny studentů byla nižší, než jaká je očekávána na druhém stupni sekundárního vzdělávání. Analýzou postupů byly zjištěny problémy studentů při vyčíslování, které mohly mít vliv na jejich úspěšnost - základní matematické dovednosti, vynechání závěrečné kontroly, nutnost využít vyšší hodnoty stechiometrických koeficientů. Applet, který byl zvolen jako výzkumný nástroj, znázorňoval poměr atomů pomocí reprezentací symbolické...
Využití hry Minecraft ve výuce chemie
Mrvová, Marie ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Cílem bakalářské práce je představit digitální hru Minecraft Education jako didaktický prostředek ve výuce chemie. Teoretická část se zabývá problematikou zapojení digitálních her do vzdělávání, zejména do výuky přírodních věd. Vymezuje pojmy a uvádí výhody a nevýhody, které jsou s implementací digitálních her do výuky spojeny. Stručně zmapována je rovněž historie vývoje digitálních her a digitalizace vzdělávání u nás. V rámci praktické části je představena hra Minecraft Education. Jsou popsány nástroje a funkce, které umožňují její využití v hodinách chemie. Je prozkoumán její vzdělávací potenciál a naznačena úskalí, která jsou s jejím zapojením do výuky spojena. Klíčová slova digitální hra, videohra, počítačová hra, vzdělávání, game-based learning, výuka chemie, Minecraft Education
Analýza námětů na experimentální činnost v učebnicích chemie pro ZŠ
Špísová, Klára ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Cílem diplomové práce je analýza experimentálních aktivit v učebnicích chemie pro základní školy. Jsou zkoumány typy aktivit a jejich zařazení do fází výuky, kognitivní náročnost. Analýza zahrnuje nejvíce používané učebnice chemie - učebnice nakladatelství Fortuna: Základy chemie 1, 2 a Základy praktické chemie 1, 2. Dále učebnice nakladatelství Nové školy, Fraus a Taktik pro 8. a 9. ročník. Všechny učebnice obsahují náměty na praktickou činnost, nejvíce jich je v učebnicích ZCH, FR a NŠ. V učebnicích chemie jsou identifikovány různé typy aktivit, jako samostatná činnost žáka, pozorování demonstrace učitele, laboratorní práce, sledování videa, obrázků a řešení úkolů. Nejčastěji se vyskytuje samostatná činnost žáka a pozorování demonstrace učitele. Učebnice FR a T nabízejí také interaktivitu prostřednictvím videí. Praktické náměty se zaměřují především na expoziční fázi výuky. Co se týče rozvoje kognitivních operací, úlohy v učebnicích chemie se zaměřují na nižší operace, jako je zapamatování, porozumění a aplikace. Vyšší operace, zejména rozvoj tvorby, byl především v učebnicích pro 8. ročník. Učebnice nakladatelství NŠ měly vyrovnané zastoupení pro oba ročníky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 80 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.