Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  začátekpředchozí96 - 105další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Denní snění
Kaločová, Veronika ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Šmíd, Jan (oponent)
Anotace: Kaločová, V.: Denní snění / diplomová práce / Praha 2010 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Práce zkoumá oblast denního snění v kontextu obecného vyučování a výtvarné výchovy. Pohlíží na snění především jako na prostředek rozvoje tvořivého myšlení a chce poukázat na jeho přínos a důležitost ve výuce i v rozvoji osobnosti jedince a zároveň neopomíná upozornit na jeho negativní stránky. Vymezuje denní snění v rámci psychologie, pedagogiky a artefiletiky tak, aby kapitoly byly přínosem a inspirací pro výuku. Ve výtvarném umění je pozornost zaměřena na snění především tam, kde malířství splývá s poezií a ukazuje cesty vedoucí ke vzniku nových světů na hranici vědomí a nevědomí. Zaměřuje se na "dělné snění", které připravuje díla. Teoretická část vyúsťuje v poetice snění, která se stejně jako tato práce snaží rozvinout v člověku odvahu tvořivého snění. Představuje snění básnické jako to nejvyšší, které nás dokáže povzbudit k životu, harmonizuje smysly a pomáhá nám obývat svět. Klíčová slova: denní snění, poezie, sen a skutečnost, představivost, fantazie, imaginace
Hra, hravost a hračka ve výtvarném umění
Nováková, Kateřina ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Špičková, Kateřina (oponent)
Svou práci jsem zaměřila na hru, hravost a hračku. Nejprve jsem hledala, kde se tyto témata nejvíce objevují a to jak nás v životě ovlivňují. Uvedla jsem i některé definice. Dále jsem tyto témata více rozváděla a hledala jejich spojitosti s uměním a pedagogikou. Ve výtvarném umění jsem se zaměřila na jednotlivé body na hru, hravost a hračku. Uvedla jsem několik umělců, kteří při své tvorbě používají hru nebo hravost. Hračku jsem uvedla spíše, jako motiv uměleckých děl. Poslední část mé práce se věnuje výtvarnému projektu, který je zaměřen na děti od osmi do dvanácti let. Jednu z řad blíže představuji. Uvádím i jednotlivé hodiny, znichž jednu podrobně rozepisuji. Tuto hodinu jsem nazvala Malba mýdlovými bublinami a odučila jsem ji na Základní umělecké škole Na Proseku. Po představení této hodiny jsem napsala i reflexi. Celá práce je doplněna obrázky. V závěru se snažím shrnout k čemu jsem dospěla.
Zdobení těla se zaměřením na šperk
Kaněrová, Eva ; Roeselová, Věra (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Práce se zabývá tématem zdobení těla, jeho významem a funkcemi v lidské kultuře a společnosti, a jeho typy. Hlavním okruhem zájmu je pak zdobný artefakt- šperk. Práce se zabývá oblastmi problémů, které se vztahují k vizuální podobě šperku. Těmi jsou: utřídění hlavních funkcí v návaznosti na typy šperku, materiál a přidružené techniky utvářející podobu šperku, motiv, jeho návaznost na světový názor kultur, principy uspořádání, a hlavní tematické okruhy. V závěru práce pak nastiňuje změnu přístupu k autorskému šperku. Témata jsou demonstrována na příkladech z historie šperku, doprovázená obrazovým materiálem s důrazem na evropskou tradici. Cílem práce je pak nastínit kulturní a sociální pozadí a jeho vliv na vizuální podobu šperku. V didaktické části jsou pak naznačeny možnosti využití témat vyplývajících z textu práce zdobení těla a šperk, ve výuce výtvarné výchovy.
Portrét - maska, figura-kostým (člověk a jeho masky)
Beníčková, Veronika ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Práce se zaměřuje na zhodnocení roole masky a kostýmu v životě člověka a na jejich vliv na individualitu osobnosti. Potřeba proměny jedince vzhledem k veřejnému prostoru v každodenním životě se zpětně odráží v jeho vnitřním světě a dopadá na jeho psychiku a identitu. Ve svém projektu jsem se zaměřila na sebe jako na obyčejného člověka s konkrétními pocity a s mým vlastním osudem. Proto jsem zvolila jednoduché bílé pozadí. Reflektovala jsem zkušenosti z teoretické části. Vybrala jsem si fotografie pro mě osobně něčím důležité. Momenty vztažené k momentálnímu vnitřnímu prožitku v mém životě. Zaměřila jsem se výhradně na osobní a vnitřní prožitek.
Krajina - proměny znaku a struktury ve výtvarném vyjádření tématu
Brotánková, Martina ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent)
Diplomová práce pojednává o proměnách znaku a struktury ve vizuálním zobrazení krajiny od 19. století po současnost. Všímá si mnohosti odkazů chápání pojmu krajina, které jsou reflektovány zejména ve vlastní výtvarné tvorbě. V souvislosti s tématem se práce zabývá prvkem horizontu a vztahem mezi vizuální a jazykovou interpretací. Didaktická část obsahuje výtvarné náměty podněcující citlivost a komplexní vnímavost všemi smysly. Klíčová slova: Krajina, znak, struktura, genius loci, horizont, vztah, vnímání, interpretace, symbol
Prostor a skutečnost v malířství
Martin, Ivan ; Šamšula, Pavel (oponent) ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce)
Práce pojednává o možnostech budování prostoru v uměleckých obrazech, představuje variace ustálených forem zobrazení skutečnosti, a to na příkladech reprezentujících různé umělecké epochy. První část "Prostředky budování prostoru v uměleckém obraze" obsahuje pojednání o hlavních principech obrazového prostoru doplněné v krátkých exkurzech o další souvislosti, které mají vztah k samotnému malířskému umění. Tato část práce je složena z pohledů na jednotlivá díla, která jsou především příklady použití různých prostředků k zachycení vícerozměrného prostoru. Druhá část nazvaná "Výtvarný jazyk" je shrnutím výsledků průzkumu týkajícího se čtení obrazů studenty a obsahuje též návrh didaktické aplikace. Třetí část s názvem "Prostor a skutečnost v malířství - teoretický a iluzivní prostor" obsahuje teoretický rozbor výtvarné části diplomové práce s podrobným popisem výstavby obrazového diptychu.
Objetí barev - oběti barev?
Hudečková, Astrid ; Hůla, Zdenek (oponent) ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na zkoumání barvy ve vztahu vědám, umění i ve vztahu k jednotlivci. Součástí práce je výzkum preferování barevnosti. Cílem práce je ukázat barvu jako komplikovaný fenomén, který prostupuje snad všemi oblastmi našeho života. K práci je připojen také soubor 6 výtvarných prací - figurálních maleb. Práce akcentuje nutnost multioborového zkoumání barvy a přináší překvapující výsledky ve výzkumu - preferování barevosti u respondentů 15-18 let nezávisí na pohlaví.
Jídlo (proměny znaku a struktury ve výtvarném vyjádření tématu)
Bártová, Denisa ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Havlásek Tatarová, Lucie (oponent)
Tato teoretická studie se snaží na příkladu krůtí šunky ilustrovat dnešní fenomén odcizení, ztrácení identity, náhražkovitosti, vzdalování se přirozenosti; rozpad pojmů. Rozebírá historické a sociální základy pojmu "krůtí šunka" a dochází k jeho nesmyslnosti. Zkoumá sociální a vizuální aspekty jídla a proměny jeho výtvarného vyjádření. Didaktická část si klade za cíl skrze téma jídla přivést žáky plnějšímu prožívání okolního světa a přemýšlení o něm.
Prázdnota
Zemanová, Marie ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Ale k vážné práci. Mým východiskem je téma, které mě již delší dobu zajímá a vzrušuje. Prázdnota. Lidé se často zabývají tím, co je, a to, co není, nechávají bez povšimnutí. A přece to, co není, má stejnou váhu a důležitost jako to, co je. Když padne mlha, když nám ušní bubínky rozvibruje pomlka v hudbě nebo když se dokážeme jak do jiného světa zanořit do prázdné plochy obrazu, najednou si prázdnoty všimneme a snad ji i dokážeme na chvíli prožít. Ale poté se na nás opět natlačí svět plný věcí, osob, jevů, dojmů, myšlenek a jiných produktů lidské mysli a prázdnota opět zmizí, zahalí se opět do své tajemnosti. Chtěla bych se proto tímto textem zastavit na chvíli nad tématem prázdnoty a alespoň z části probádat území, které je, alespoň pro mě, tajemným ostrovem. Jestli skrývá poklad, lidožrouty nebo právě to "NIC", ukáže až samotný text. Protože téma je to velmi abstraktní, rozhodla jsem se vycházet z bezpečí svých zážitků či prekonceptů. A tak se postupně vyprofilovalo pět tématických okruhů, které se staly tématy pěti kapitol. "Prázdnota jako neohraničenost", "Prázdnota jako absence", "Prázdnota obsahová", "Prázdnota jako možnost" a "Prázdnota jako neznámé".

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   začátekpředchozí96 - 105další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.