Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 96 záznamů.  začátekpředchozí73 - 82dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Slon africký (Loxodonta africana, Blumenbach 1797),rešerše literatury se zaměřením na paměť a učení
Křivánek, Ondřej ; Řezníček, Jan (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Předkládaná práce je rešeršního typu a věnuje se tématu slon africký (Loxodonta africana). Rešerše se dotýká evoluce, zvláštností anatomie a fyziologie, výživy, komunikace, migrace, denního režimu, sociálního chování a rozmnožování. Hlouběji se zaměřuje na paměť a učení. K vypracování bylo použito množství cizojazyčných vědeckých studii. K práci je přiložena výuková prezentace pro ZŠ a SŠ. Klíčová slova: slon africký, Loxodonta africana, evoluce, denní režim, migrace, sociální chování, rozmnožování, paměť, učení, komunikace, zvláštnosti anatomie a fyziologie
Zoologické preparační techniky ve školní praxi
Odcházelová, Tereza ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Šíma, Petr (oponent)
V diplomové práci popisuji vybrané metody tvorby trvalých makroskopických zoologických preparátů. Zabývám se tvorbou kapalinových preparátů, zaléváním živočichů do umělých pryskyřic, prosycováním objektů parafinem a tvorbou balků drobných savců. Všechny jmenované metody jsem úspěšně ověřila v praxi a v případě metodických potíží optimalizovala pro použití ve školních podmínkách. V práci odpovídám na otázky, které by mohly doprovázet průběh preparací, například: jak správně konzervovat živočicha; kde živočicha legálně získat; jakým způsobem u objektu zachovat přirozenou barvu; které materiály pro preparace používat a některé další. Podle současných trendů jsem veškeré návody na provedení jednotlivých preparačních metod zpracovala nejen textově, ale i do on-line příručky ve formě webové stránky. Pro větší názornost postupů jsem příručku doplnila videosekvencemi, fotografiemi a schématy. Pomocí zmíněného e-learningového kurzu bude učitel schopen rozšířit školní sbírky o vlastní trvalé zoologické preparáty a dozví se, které typické znaky jednotlivých živočichů by měl na daném typu pomůcek ukazovat. V rámci své práce jsem dále uskutečnila dotazníkový průzkum zaměřený na používání různých typů pomůcek při výuce přírodopisu a biologie. Oslovila jsem učitele základních i středních škol napříč všemi kraji...
Vybrané botanické zahrady ČR se zaměřením na využití ve výuce
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na vybrané botanické zahrady v České republice a jejich přínos pro školy a školní výuku. Botanická zahrada je v dnešní době často vyhledávaným místem pro vzdělávání a odpočinek lidí. Je důležité, aby si učitelé uvědomili, že výuku není možné realizovat pouze ve školním prostředí. Botanické zahrady jsou ideálním místem k realizaci exkurzí ze vzdělávacího oboru biologie. Výuce botaniky je ve škole dle RVP věnovaný velký význam. Je důležité, aby studenti věděli, jak rostlina vypadá, v jakém společenstvu žije a jestli má nějaký užitek pro člověka. Výše uvedené očekávané výstupy mají velký význam a k jejich naplňování botanické zahrady pomáhají. Ve své práci popisuji možnosti, které jsou botanickými zahradami pro školní exkurze nabízeny a realizovány.
Průřezové téma "Les" a lesní pedagogika jako jedna z možností jeho realizace
Kozák, Jaromír ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Průřezová témata jsou důležitým formativním prvkem vzdělávání. Ekosystém les je prostředí s velkým významem a potenciálem a poznatky o lesním ekosystému, dějích v něm probíhajících a lidských činnostech s ním spojených, je možné zahrnout do mnoha vzdělávacích oblastí. Spojením těchto dvou fenoménů získáváme průřezové téma "Les". Možným nástrojem pro jeho realizaci je lesní pedagogika. V teoretické části práce je pojem průřezové téma vymezen a definován jak obecně, tak i na konkrétním příkladu průřezového tématu "Les". K ekosystému les jsou uvedeny ty poznatky, které přispívají k popularizaci výsledků lesnického výzkumu a k modernizaci výuky o lesním ekosystému na základních školách a gymnáziích. Lesní pedagogika je představena jako nástroj, který může významně přispět k prohloubení učiva o "Lese" a jeho prezentování jako průřezového tématu. V praktické části práce jsou představeny výsledky dotazníkové šetření, které přispěly ke zjištění současného stavu implementace průřezového tématu "Les" do výuky na základních školách a gymnáziích. Ukázaly také, jaké je v současné době mezi pedagogy povědomí o lesní pedagogice a o které aktivity lesních pedagogů je zájem. Dále přispěly k analýze současného stavu využívání vzdělávacích programů k ekosystému les. V rámci praktické části práce byly také vytvořeny a...
Společenstva prvoků a bezobratlých živočichů ve sladkovodních akváriích a možnosti jejich využití ve výuce
Hásková, Barbora ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje skrytému, ale velmi pestrému, společenstvu prvoků a mikroskopických bezobratlých ve sladkovodních akváriích. Vzorky těchto mikroorganismů byly získány z nárostových sklíček. Hlavním výstupem práce je multimediální didaktický atlas charakteristických prvoků a bezobratlých obývajících sladkovodní akvária. Pomocí vlastních mikrofotografií a videosekvencí je představeno celkem jedenáct zástupců ze dvou kmenů prvoků a šesti kmenů bezobratlých živočichů. Atlas je vytvořen ve dvou verzích - jako textový dokument a jako veřejně přístupná internetová stránka. V diskusi je vyhodnocena využitelnost tohoto atlasu ve výuce přírodopisu a biologie, případně v mimoškolním zájmovém vzdělávání. Klíčová slova: zoologie, prvoci, bezobratlí, výuka, didaktika, společenstva
Výuková sada mikroskopické anatomie bezobratlých pro střední školy
Bartáček, Tomáš ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Rajová, Štěpánka (oponent)
Diplomová práce Didaktická sada mikroskopické anatomie bezobratlých pro střední školy. Tomáš Bartáček Pedagogická fakulta UK v Praze 2010 Cílem mé diplomové práce bylo sestavení didaktické sady mikroskopické anatomie bezobratlých. Sada je určena studentům a pedagogům středních odborných škola a gymnázií. Svým obsahem doplňuje běžné možnosti vzdělávání v oboru zoologie bezobratlých živočichů. Skládá se ze sady téměř dvou set přehledných mikroskopických preparátů - histologických řezových, roztěrových i nativních - a multimediálního výukového atlasu. Pro práci jsem vybral modelové zástupce bezobratlých živočichů, kteří jsou běžně probíráni ve středoškolských a gymnaziálních učebnicích. Z většího počtu byli ale ve výsledku zpracováni ti živočichové, u kterých se ukázalo, že jsou pro práci vhodní. Pro zhotovení řezových preparátů jsem použil ploštěnky Dugesia gonocephala, škrkavky Ascaris suum a žížaly Lumbricus terrestris. Ostatní materiál (například raci rodu Procambarus, švábi rodu Blatta, termiti rodu Prorhinothermes nebo potemnící rodu Tenebrio) se ukázal obtížně zpracovatelný, a tak jsem upustil od další práce s těmito zástupci. Z toho důvodu jsou v textu uvedeni tito živočichové pouze okrajově. Preparáty jsem připravoval podle standardních metodik, které uvádí odborná literatura. Postupy při...
Výskyt a ekologie ploštěnky americké (Dugesia tigrina) ve Vltavě a vybraných pražských potocích a její interakce s původními druhy ploštěnek
Sevruková, Natálie ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Hlavní náplní mé diplomové práce byl výzkum výskytu a ekologie trojvětevných ploštěnek (Tricladida) ve Vltavě a v některých potocích protékajících územím hlavního města Prahy s důrazem na nepůvodní severoamerický druh - ploštěnku americkou (Dugesia tigrina). Výzkum lze rozdělit na terénní zjišťování početnosti populace a ekologických nároků ploštěnek a na laboratorní experiment, ve kterém jsem zjišťovala predační chování ploštěnek. Při mém terénním výzkumu, který probíhal od 22. 8 do 12. 11. 2009 jsem zjistila, že se ploštěnka americká vyskytuje pouze ve Vltavě, a to z devíti lokalit na šesti. V potocích během výzkumu nalezena nebyla. Vybírá si lokality s přírodním břehem, hlubším dnem, peřejnatou vodou a žije ve společnosti hlavně ploštěnky říční (Dugesia polychroa). Vyskytovala se na místech mírně znečištěných. Při predačním pokusu, který probíhal od 17. 12. 2009 do 20. 10. 2010 při teplotě 14řC a trojnásobných opakováních ve všech vzájemných kombinacích pěti druhů ploštěnek, se potvrdil vnitrodruhový kanibalismus a časté nepohlavní rozmnožování ploštěnky americké. Z pokusu vyplynulo lovení hlavně původního druhu ploštěnky černé (Polycelis nigra), ploštěnkou americkou (Dugesia tigrina). Naopak ploštěnku americkou lovily ostatní druhy jen minimálně. Klíčová slova: ploštěnka americká (Dugesia...
Návrh interaktivní naučné stezky v PP Milíčovský les a rybníky
Trnka, Adam ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce je podkladem pro realizaci naučné stezky v Přírodní památce Milíčovský les a rybníky. V toretické části práce se zabývám ochranou přírody v České republice a také v rámci Evropské unie. Podrobně zde zpracovávám charakteristiku vymezeného území se zaměřením na geologii, flóru a faunu. Ve praktické části jsem ty nejzákladnější informace využil jako podklad pro tvorbu jednotlivých panelů naučné stezky. Grafický návrh panelů je přílohou práce. Naučnou stezku jsem navrhl ve dvou variantách, kratší i delší trasa má sedm zastavení. Smyslem této práce je přispět k ochraně přírodních hodnot v Přírodní památce Milíčovský les a rybníky. Předkládané informace by měly mít širší platnost a napomáhat obecnému povědomí o přírodě. Tyto informace by měly zároveň návštěvníkům rozšířit obecné vědomosti o Milíčovském lese a vést je k pozitivnímu vztahu k přírodě jako celku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 96 záznamů.   začátekpředchozí73 - 82dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.