Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 109 záznamů.  začátekpředchozí61 - 70dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Ponoření do ducha a ohně: Exegeze Mt 3:1-12
Perner, Jan ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
Cílem práce je pokusit se navrhnout srozumitelnější překlad a porozumění perikopy Mt 3:1-12, zvláště pak druhé polovině jedenáctého verše, který je určitým vrcholem celé perikopy. Jedná se o vystoupení Jana Křtitele na poušti. Vrcholem Janovy řeči je vylíčení přicházejícího mesiáše. Mesiášova charakteristika uvozená slovy "ten, který…" přináší určité problémy porozumění, převším z hlediska iniciačního. Práce se je snaží najít analyticky popsat a navrhnout řešení. Kromě důkladné exegeze vytyčeného oddílu se je v práci zahrnut i novozákonní pohled na křest obecně, křest Duchem, křest ohněm včetně popsání některých směrů a názorových pohledů. Práce hledá východiska v sekundární literatuře, jako jsou současné komentáře a biblické slovníky, dále srovnává další biblická místa s touto tematikou a v neposlední řadě s vlastním porozuměním textu. V závěru práce je kromě shrnutí celé problematiky i určitá aplikace pro dnešní církev, vhodná nejen pro nedělní kázání, ale i pro pastoraci v osobním duchovním růstu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Křest v pojetí apoštola Pavla.
Paluchník, Štefan ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Disertační práce s názvem "Křest v pojetí apoštola Pavla" zkoumá novozákonní texty o křtu, jejichž autorem je apoštol Pavel. Je to především Římanům 6 (§ 2). Potom texty z Pavlových a pavlovských listů (Galatským, 1. Korintským, 2. Korintským, Koloským, Efezským a Titovi), v nichž nacházíme zřetelné odkazy ke křtu, ale i nepřímé narážky (§ 3). Proto kapitoly 2 a 3 jsou stěžejními pro zkoumání Pavlova pojetí křtu. Druhý úkol zkoumá vzájemný vztah mezi formulí víry v 1 K 15,3n a tvarem křesťanského křtu: sestup (voda, hrob), výstup (smrt - život) podle teze Petra Pokorného (křest jako znamení Kristova vyvýšení). V obou úkolech je užita exegeticko-teologická analýza. Výsledky bádání jsou shrnuty v závěrečné kapitole (§ 7) a jsou tyto: (a) Na základě exegetické práce je Ř 6,1-11 hlavním textem (locus classicus) pro apoštolovo chápání křesťanského křtu. Je nejstarším svědectvím NZ o konaném křtu, s nejstarší křestní tradicí, která navazuje na ohlas tradice evangelia v 1 K 15,3n. Tento "model" Pavlova pojetí křtu v sobě zahrnují také texty: Ga 3,26-27; 1 K 1,13-17; 6,11; 12,13 a Ko 2,11-12. (b) Kladný výsledek ověření vzájemného vztahu formule víry v 1 K 15 a symboliky křtu a teze, vyjadřující pochopení křtu prvními křesťany jako znamení Kristova vyvýšení, je obsažen v kapitole 2. V práci je uvedeno též srovnání...
Slovo o kříži: Význam motivu kříže v parenetickém kontextu 1. Kor 1,10 - 2,5
Tomeš, Jiří ; Roskovec, Jan (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
Bakalářská práce "Slovo o kříži: Význam motivu kříže v parenetickém kontextu 1. K 1,10-2,5" se zabývá vymezeným textem Nového zákona, krátce pojednává také o jeho autorovi, o sboru, jenž je adresátem. V hlavní části věnované biblickému oddílu jde o vztah prvního oddílu, který nese název "Rozkol ve sboru" (kde jde o rozdělení ve sboru) se zbytkem textu, kde jde o kříž, který je bláznovstvím pro ty, kdo jdou do záhuby, ale moudrost a moc Boží pro vyvolené. Apoštol Pavel tuto tezi ukazuje na dvou příkladech, kterými jsou sbor samotný, ve kterém není mnoho urozených, mocných, moudrých, ale kteří jsou přesto vyvoleni, což je pro mnohé zahanbením. Druhým příkladem je vlastní vystoupení ve slabosti a bázni. Tak zvěstoval evangelium, aby Kristův kříž nepozbyl skrze moudrost slov smysl. Apoštol Pavel upozorňuje, že spoléhání se na člověka (významné osobnosti), jeho moudrost, osobnost a řečnické umění nemá smysl, protože jen skrze kříž, který je člověku bláznovstvím, lze stanout na cestě ke spáse. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Athletae Christi. Raně křesťanská hagiografie mezi nápodobou a adaptací
Kitzler, Petr ; Bažil, Martin (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent) ; Šubrt, Jiří (oponent)
ČESKÁ ANOTACE (= předběžná náplň práce) "Umučení Perpetuy a Felicity" (Passio Perpetuae et Felicitatis) patří mezi nejvýznamnější texty rané křesťanské hagiografie. V poslední době mu byla věnována značná badatelská pozornost, nicméně jeho "Nachleben" zůstává stranou zájmu. Jedná se přitom o velmi důležitý aspekt v dějinách tohoto textu i látky. Text sám si brzy vydobyl jistou kanoničnost a autoritu u věřících, v církvi i mezi křesťanskými intelektuály, ačkoli obsahuje řadu inovativních prvků, které mají potenciálně subverzivní charakter vzhledem k uspořádání křesťanské společnosti a církevní hierarchii. Právě přítomnost těchto prvků, v kombinaci se všeobecnou oblíbeností Perpetuina příběhu, vedla k celé řadě přepracování a úprav ještě během pozdní antiky. Cílem práce je jednak analyzovat text sám s důrazem na tyto prvky se sociálně subverzivním potenciálem, jednak popsat jeho manipulativní réécriture u pozdějších křesťanských autorů (Tertullianus, Augustinus, pseudo-Augustinus).
Modelování predikce bankrotu zemědělských podniků
Pokorný, Petr ; Peter,, Markovič, (oponent) ; Karas, Michal (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřená na problematiku predikce bankrotu firem podnikající v odvětví zemědělství v České republice. Úvodní část se skládá z úvodu do odvětví zemědělstkých firem a teoretického popisu modelů bankrotu využivaných v akademické sféře. V praktická část práce je rozdělena do dvou úseků. V prvním je provedena aplikace dat dostupných z veřejných zdrojů do určitých modelů bankrotu a jejich hodnocení. Následující úsek je zaměřen na zdokonalení nejslibnějšího modelu s cílem maximalizovat jeho přesnot.
Krajinna raného středověku a její změny s nástupem kolonizace
Kozáková, Radka ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Latalowa, Malgorzata (oponent) ; Svitavská - Svobodová, Helena (oponent)
Středověká transformace krajiny, která proběhla na území celé střední Evropy, je patrná ve všech pylových diagramech. Franz Firbas tento radikální přelom použil jako počátek biostratigrafické zóny nazvané Mladší Subatlantik (zóna X; Firbas 1949). Na našem území je tzv. velká středověká změna spojená s masivní kolonizací v průběhu 13. století, která vyústila v rozsáhlé odlesňování a výrazné změny v zemědělství. Sídelní síť se v průběhu první poloviny 13. století stabilizovala na úrovni odpovídající dnešnímu stavu a poprvé dosáhla do horských oblastí (Klápště 1994). Půda byla poprvé kompletně rozparcelována a oficiálně vlastněna, což spolu s potřebou intenzivnějšího obhospodařování vedlo ke spojování polí do větších celků a k rozšíření obdělávané půdy obecně (Klápště 2006). Docházelo ke změně zemědělského systému směrem k více efektivnímu trojpolí (Bakels 2009). Během několika století prošla krajina tak radikální změnou, že se její podoba přiblížila té dnešní a naopak velmi vzdálila ještě relativně nedávné krajině raného středověku. Předkládaná disertační práce je zaměřena na krajinu raného středověku a její proměnu, která kulminovala během 13. a 14. století. Raně středověká krajina si do značné míry zachovávala pravěký charakter, který byl ve vrcholném středověku nahrazen jinou, hrubší krajinnou...
Stvoření člověka a rajský příběh v gnostických interpretacích.
Vítková, Zuzana ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Dus, Jan (oponent) ; Oerter, W. (oponent)
Příběh o stvoření a provinění Adama z prvních kapitol knihy Genesis byl pro člověka žijícího v židovské nebo křesťanské tradici klíčovým. To, co se přihodilo, nebo co učinili první lidé, mělo totiž dalekosáhlý dopad na všechno jejich potomstvo. V této práci se chci věnovat motivům stvoření člověka a rajského příběhu a významu poznání Adama a Evy tak jak je popisují gnostické setovské texty.
Historický Ježíš jako Mesiáš. Předpoklady christologie u historického Ježíše.
Ficzere, Tamás ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent) ; Ryšková, Mireia (oponent)
Předkládaná disertační práce Historický Ježíš jako Mesiáš je zaměřena na problematiku Ježíšova mesiášství. Přispívá do širokého proudu bádání, pro nějž je tato tématika centrální a snaží se řešit dosud ne zcela uspokojivě zodpovězenou otázku, zda Ježíš z Nazaretu (neboli "historický Ježíš") považoval sám sebe během svého pozemského života za "Mesiáše". V této souvislosti je velmi zajímavé, že první křesťané krátce po Ježíšově smrti jej vyznávají jako svého Pána a Mesiáše. Tento "titul", již záhy používaný ve vztahu k Ježíši, se ve své řecké podobě (Cristo,j - "Pomazaný") brzy stává Ježíšovým osobním jménem a křesťané vyznávají za svého Mesiáše Ježíše. Uvědomíme-li si, že sám pozemský Ježíš tento titul jako sebeoznačení nikdy nepoužíval, zůstává nejasné, proč hrál právě tento titul tak důležitou roli pro Ježíšovy následovníky. Nabízí se otázka, proč nezačali Ježíšovi vyznavači užívat po jeho smrti titul "Syn člověka"? Vždyť právě v tomto případě se jedná o titul, se kterým se pozemský Ježíš ztotožnil a sám jej užívá k označení sebe sama. Ale rozhodnutí prvních křesťanů, kteří Ježíše chápali jako Božího posla a Mesiáše, nemohlo být pouhým "přeceněním" jeho poslání, muselo mít své opodstatnění. Otázkou však je, proč se Ježíš zdráhá sám sebe označit za Mesiáše? Ač to sám o sobě nikde neříká, přesto lze v...
Webový konferenční kalendář
Pokorný, Petr ; Vyskočil, Tomáš (vedoucí práce) ; Zavoral, Filip (oponent)
Vědecký článek lze přihlásit jen na jednu konferenci. Cílem této práce je vytvořit webovou aplikaci, která pomůže získat přehled v tom, kam lze ještě článek přihlásit v případě neúspěchu, a to hlavně pomocí grafického diagramu. Vlastní text nejprve podrobně specifikuje problém, následně diskutuje volbu jednotlivých technologií a přístup k implementaci. Další část pak stručně popisuje některé implementační detaily a navrhuje možnosti pro rozšíření projektu. Poslední kapitola se pak krátce věnuje technickým požadavkům a licencím. Výsledkem práce je funkční webová aplikace určená do akademických kruhů k vlastní úpravě.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 109 záznamů.   začátekpředchozí61 - 70dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.