Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Diskursy vizuality
Novotná, Magdalena ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent) ; Zálešák, Jan (oponent)
Práce analyzuje diskursy dějin umění a výtvarné výchovy. Na základě konceptů, které užívají, zkoumá jejich vztah. Hledá jednotlivé vrstvy diskursů obou disciplín, jejich organizaci a přesahy. Zabývá se intertextualitou, vztahem text/kontext, otázkami subjektu a vnímání. Podává zprávu o diskursu školní výtvarné výchovy a intertextuální analýze textů dějin umění.
Umělecko-pedagogická interpretace textů kurikulárních dokumentů v odlišných jazykových prostředích
Uhl Skřivanová, Věra ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Kirchenmann, Johannes (oponent)
Obsahem disertační práce je komparace očekávaných výstupů uměleckého vzdělávání, zakotvených v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní a gymnaziální vzdělávání ČR a Učebních plánech pro osmiletá gymnázia Bavorska. Porovnání odlišně pojatých kurikulárních dokumetů se uskutečnilo na základě operacionalizace sledovaných kategorií se zvláštním zřetelem k vystižení jejich vzdělávacích obsahů. Možnosti naplňování očekávaných výstupů byly následně ověřovány v terénním výzkumu a ilustrovány na základě dat a autentických výtvarných produktů žáků. Nezbytným předpokladem realizace uvedeného výzkumu byla deskripce systému uměleckého vzdělávání v Německu a původní překladatelská práce v oblasti teorie umění a její pedagogická reflexe v 2. pol. 20. stol. a 21. stol.
Zobrazení matky a mateřství ve spontánním i navozeném výtvarném projevu v mladším školním věku
Tollingerová, Věra ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Špičková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazení matky a mateřství v dětském výtvarném projevu žáků 1. st. ZŠ se zvláštním zřetelem k případnému odrazu změn v pojetí role matky v současné společnosti. Cílem práce bylo proto vypracovat a ověřit metodiku šetření, která by přinesla aktuální informace o zkoumaném jevu. Teoretická část je zaměřena na současný stav poznání o matce a mateřství z hlediska vývojových etap dítěte, sociální psychologie, výtvarného umění a gendru. Výzkumná část přináší nálezy o probíhajících proměnách role matky v představách žáků primárního stupně školy a problémech, které mají jejich zobrazování ve výuce výtvarné výchovy. Výstupy výzkumu směřují do školní praxe jako didaktická východiska pro utváření nového náhledu učitele na tematický celek "Matka" a jeho zvláštním místě v systému dalších vzdělávacích aktivit.
Odívání v antických uměleckých dílech jako podklad pro výtvarné činnosti s textilem na 1. stupni základní školy
Kubcová, Helena ; Skarlantová, Jana (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám činnostmi s textilem, které lze využít v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Hlavním východiskem je pro mě Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, jeho cíle a očekávané výstupy zaměřené na specifiku užité tvorby. Jako téma pro teoretickou část, která je východiskem pro část praktickou, jsem si zvolila oblast antického odívání, jeho vývoj a proměny, které studuji z dochovaných uměleckých děl. V praktické části využívám toto téma jako východisko, ale zároveň inspiraci z něj rozvíjím do širších oblastí, které jsou dalšími podklady pro možné výtvarné činnosti. Inspiraci antickými oděvy využívám především ve výtvarných řadách určených pro druhé období prvního stupně základní školy, širší spektrum inspirace uměleckými díly pak promítám ve výtvarných řadách určených pro žáky prvních až třetích ročníků. Cílem této diplomové práce je navrhnout výtvarné řady určené pro první až pátý ročník na zadané téma, část z nich zrealizovat a odhalit tak určité překážky, ale i výhody, se kterými se učitel může v práci s textilem během hodin výtvarné výchovy setkat. Mým záměrem je skrze tuto diplomovou práci otevřít další inspiraci ostatním učitelům pro využití textilu. Tento cíl je však zároveň podmíněn spojením s tématem, které mě již velmi dlouho zajímá a pro...
Slunce pro člověka
Mikysková, Milena ; Skarlantová, Jana (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci výtvarného projektu, který je postaven na dvou metodických řadách. První metodická řada se věnuje barvám. Cílem metodické řady je hra s barvou a rozvoj schopnosti vnímání barev. V druhé metodické řadě se objevuje propojení mezioborových vztahů mezi literaturou, dramatickou a výtvarnou výchovou. Jde o ztvárnění mýtického příběhu Daidalos a Ikaros. Práce zároveň poukazuje na náročnost realizace výtvarného projektu ve školní družině.
Vlastní zkušenost ze školní výtvarné výchovy jako faktor formování postojů k výtvarné tvorbě a výtvarnému vnímání světa
Černá, Nina ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Landischová, Erika (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou nabývání kompetencí učitelek mateřských škol v oblasti výtvarné výchovy v souvislosti s faktory, které tento proces ovlivňují. Obecné zadání diplomové práce bylo na doporučení pedagogů z katedry primární pedagogiky po dohodě s vedoucí práce aktualizováno. Cílem diplomové práce je přinést aktuální zpětnovazebnou informaci o efektu výuky výtvarné výchovy a jejím vlivu na postoje učitelek mateřských škol. Na základě zkušenosti učitelek mateřských škol a studentek střední pedagogické školy ze školní výtvarné výchovy jsem se pokusila upozornit na faktory, které se ukázaly jako nedostatečné v přípravě, a zároveň potřebné pro kvalitní vykonávání učitelské profese. Diplomová práce vychází z výsledků převážně kvalitativního výzkumu, který čerpá z analýzy rozhovorů s učitelkami mateřských škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi, na jejichž základě bylo zpracováno několik případových studií. Výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením pro studentky středních pedagogických škol a anketou pro rodiče dětí mateřských škol zjišťující postoje rodičů k výtvarným činnostem. Diplomová práce má přinést diagnostické a explikativní informace pro učitele výtvarné výchovy SPgŠ, které by mohly být jedním z východisek pro tvorbu dalších vzdělávacích programů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vyjádření prostorovosti v plošné tvorbě dětí v období před zahájením jejich povinné školní docházky
Žáková, Alena ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Hušková, Julie (oponent)
Anotace: Žákova, A.: Vyjádření prostorovosti v plošné tvorbě dětí v období před zahájením jejich povinné školní docházky. /Diplomová práce/ Praha 2006 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 153 s. + přílohy (textové: č. 1. - 5., prezentace na CD: č. 6. - 69 výtvarných prací dětí mateřských škol). Obsah: Téma diplomové práce je zpracováno formou kvalitativního pedagogického výzkumu, je rozděleno na dvě části - teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou shromážděny a uspořádány poznatky z vývojové psychologie a ontogeneze dětského výtvarného projevu zaměřené na prezentaci prostorových vztahů a problematiku vnímání prostoru. Cílem prače bylo vypracování a ověření metodiky šetření pro reprezentativní vzorek dětské populace. Na základě výsledků analýzy dětských prací pak přinést aktuální informace o úrovni zobrazování třetího rozměru ve výtvarných projevech předškolních dětí, které by se mohly stát východiskem pro pedagogickou diagnostiku. Část empirického šetření je věnována zkoumání úrovně profesních kompetencí učitelek mateřských škol. Výzkum prokázal, že úroveň kompetencí a motivovanosti učitelky může ovlivnit výslednou formu i obsah výtvarného vyjádření dítěte. Klíčová slova: Vnímání prostoru, prostorová představivost, zobrazování prostorových vztahů, transformace,...
Vyjadřování prostorovosti v plošné tvorbě dětí v období po zahájení povinné školní docházky
Emrichová, Monika ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Hušková, Julie (oponent)
Monika Emrichová - učitelství l.st.ZŠ, spec.AJ Vedoucí diplomové práce: PaedDr..Helena Hazuková, CSc. Vyjadřování prostorovosti v plošné tvorbě dětí v období po zahájení povinné školní docházky Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazování prostoru v ploše dětmi 1. období prvního stupně základní školy. Cílem diplomové práce je přispět ke zkvalitnění současné výuky výtvarné výchovy a především té části, která se zabývá fenoménem prostoru a jeho zobrazování v ploše v kontextu učiva výtvarné výchovy. Za tímto účelem je předkládán návrh pro zlepšení výuky výtvarné výchovy ve zmiňované oblasti ve formě konkrétního programu pro učitele. Diplomová práce čerpá z výsledků kvalitativního výzkumu vycházejícího z experimentu na vzorku dětí základní školy a dále případové studie několika dětí, které "objevily" netradiční způsob zobrazování prostoru v ploše vzhledem k obecně známým způsobům. Výzkum se pomocí rozhovoru a dotazníku dále zabývá názory a zkušenostmi učitelů a snaží se vysvětlit vlivy na způsob dětského zobrazování prostoru v ploše. Klíčová slova:Vnímání prostorovosti, zobrazení prostorovosti, znak prostorovosti, sociokulturní vlivy, tvořivost, strategie, případová studie, pojetí výuky, pedagogická erudice, učivo.
Výtvarné umění 20. a poč.21.století a jeho využití v současných koncepcích výtvarné výchovy na 1.stupni základní školy.
Korandová, Lenka ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na umění 20. a počátku 21. století a jeho využití ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. Pozornost je věnována proměnám koncepcí výtvarné výchovy v jednotlivých vzdělávacích programech od roku 1990. V praktické části jsou pomocí empirických metod zjišťovány postoje žáků k modernímu a postmodernímu umění. Podle preferovaných tendencí byl navržen didaktický projekt.
Knižní vazba Evropy a Dálného východu jako zdroj výuky na středních a vysokých výtvarných školách
Hybner, Jan ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent) ; Olivová, Lucie (oponent)
Disertační práce Knižní vazba Evropy a Dálného východu jako zdroj výuky na středních a vysokých výtvarných školách Jan Hybner Anotace: Disertační práce je určena zejména vyučujícím oboru knižní vazba na výtvarných školách a jejím žákům. Představuje konstrukci knižní vazby jako nástroj výtvarného zpracování knižní adjustace. Konstrukce bude představena jako soustava jednotlivých konstrukčních prvků. Text navazuje na publikaci Stavíme knižní vazbu (Hybner, 2015), ve které byly konstrukční prvky definovány. Nyní by měly být představeny v oborovém, výtvarném i technologickém kontextu. Práce s konstrukčními prvky je inspirována pedagogickými metodami Bauhausu, které jsou založeny na výstavbě výtvarného díla z elementárních výtvarných prvků. Konstrukční prvky knižní vazby jsou použity jako díly stavebnice. Výtvarné hodnoty předmětu je dosaženo vzájemnou kombinací prvků do funkčních a estetických celků. Na "předškolu" elementárních prvků navazuje jejich použití při kreativním zpracování knižní vazby. Výtvarná práce s konstrukcí je rozvíjena pomocí tematických úkolů. Použití funkcionálních prvků jako prvků výtvarných se uplatňuje v užitém umění obecně. Proto by snad koncept založený na výuce jednotlivých prvků mohl být platný i v jiných umělecko-řemeslných oborech.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.