Název:
Zobrazení matky a mateřství ve spontánním i navozeném výtvarném projevu v mladším školním věku
Překlad názvu:
Views of mother and maternity
Autoři:
Tollingerová, Věra ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Špičková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazení matky a mateřství v dětském výtvarném projevu žáků 1. st. ZŠ se zvláštním zřetelem k případnému odrazu změn v pojetí role matky v současné společnosti. Cílem práce bylo proto vypracovat a ověřit metodiku šetření, která by přinesla aktuální informace o zkoumaném jevu. Teoretická část je zaměřena na současný stav poznání o matce a mateřství z hlediska vývojových etap dítěte, sociální psychologie, výtvarného umění a gendru. Výzkumná část přináší nálezy o probíhajících proměnách role matky v představách žáků primárního stupně školy a problémech, které mají jejich zobrazování ve výuce výtvarné výchovy. Výstupy výzkumu směřují do školní praxe jako didaktická východiska pro utváření nového náhledu učitele na tematický celek "Matka" a jeho zvláštním místě v systému dalších vzdělávacích aktivit.Thesis deals with depicting of mother and her maternity in children's art display of schoolchildren visiting first grade of primary school and focuses attention on possible changeovers in position of mother in current society. The aim of the paper was pointed to work out and check the methodology of research up, which could bring up-to-date information about investigation. The theoretical part concentrates on contemporary knowledge about mother and maternity from the point of view of child's evolution period, social psychology, fine art and gender. The research part brings findings about nowadays changes in image of schoolchildren of primary school about position of mother in society and problems about depicting it in art lessons. The outcome of research lead to teaching practice as didactical way out for making a new point of view of teacher at thematic unit "Mother" and its special place in system of other teaching methods.