Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 279 záznamů.  začátekpředchozí223 - 232dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojem evoluce a jeho vnímání u žáků základních a středních škol
Müllerová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová magisterská práce se zabývá pojetím evoluční tématiky ve školách a v učebnicích. Představuje školské systémy a kurikulární dokumenty Anglie, Skotska a České republiky, na základě kterých byla v těchto státech provedena analýza učebnic biologie, jež byla zaměřena na evoluční tématiku. Celkem bylo ve výzkumu zahrnuto 62 učebnic od 27 různých nakladatelů. Komparativní SWOT analýza těchto učebnic ukázala, že v Anglii, Skotsku a v České republice se zásadně odlišuje podání celého předmětu biologie, což se samozřejmě odráží i při interpretaci studované evoluční problematiky. V důsledku toho byl v České republice proveden dotazníkový průzkum, který mapuje vědomosti a osobní názory žáků druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo celkem 586 žáků. Bylo zjištěno, že v kontextu s evolučními procesy žákům dělají problémy i běžně používané biologické, resp. evoluční pojmy (tj. např. přizpůsobení organismů, vývoj organismů) a na druhou stranu někteří z nich dokáží bez problému definovat i složitější evoluční témata (např. neodarwinismus). Osobní názory žáku na problematiku evoluce jsou poměrně rozmanité. Někteří se o danou oblast vůbec nezajímají, jiní mají k evoluční tématice mnoho otázek. Některé dotazy jsou oprávněné, jiné vyplývají v podstatě z...
Metody molekulární a buněčné biologie ve výuce na středních školách
Blaha, Milan ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Výuka buněčné a molekulární biologie je omezována finančními a materiálními limity i nedostatkem odborného vzdělání. Tyto problémy mohou být překonány spolupráci školy s vědeckou institucí nebo univerzitou. Vědci vyučují ve vybraných kurzech pořádaných pod záštitou střední školy, případně umožňují žákům vyššího sekundárního vzdělávání stáže na svých pracovištích. Prvním cílem této práce je popsat vlastnosti letní školy, které její účastnici považují za klíčové. Druhým cílem je provést čtyři laboratorní cvičení zaměřená na molekulární biologii v rámci zájmového kroužku vzniklého při gymnáziu. Výsledky kvalitativního šetření provedeného mezi účastníky letní školy ukázaly na význam lidí stejného zájmu. Žákovské hodnocení laboratorních úloh uskutečněných v zájmovém kroužku ukázalo, že tyto úlohy jsou proveditelné a žáky pozitivně přijímány. Práce rovněž poukazuje na význam spolupráce mezi školou a akademickou sférou. Klíčová slova: molekulární biologie, DNA, střední školy, nadaní žáci
Odcizení člověka přírodě
Prokopiusová, Květa ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
8/67 Abstrakt Diplomová práce se zabývá odcizením člověka přírodě. Teoretická část si klade za cíl odpovědět, co je to příroda a vztah k přírodě. Dále popisuje, jak se vyvíjel vztah člověka k přírodě. Neopomene ani působení pobytu člověka v přírodě - rekreace a zahrádkářské osady. Také se zaměřuje na dítě a přírodu kolem něj. Hledá propojení se školou, ekocentry a Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Pokouší se pohlédnout na příčiny a důsledky vzdalování se přírodě. Hledá odpověď jak oddálit odcizení člověka přírodě. Vlastní výzkum zjišťuje, v jakých typech prostředí žáci pátých ročníků základních škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi tráví svůj volný čas. Zda město Brandýs nad Labem - Stará Boleslav nabízí žákům přírodní prostory, kde by mohly odpočívat, hrát si, provozovat sport atd. Zajímá se, s kým děti pobývají venku ve volných chvílích, kdo je jim společníkem nebo průvodcem. Klíčová slova Příroda, vztah k přírodě, zahrádkářské osady, střediska ekologické výchovy, ekocentra, výuka ve školní zahradě, environmentální výchova, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Rostlinné hormony
Petrlíková, Tatiana ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Předkládaná bakalářská práce si klade za cíl srozumitelným způsobem přiblížit problematiku rostlinných hormonů. A to nejen studentům vysokých škol, ale také pedagogům a studentům čtyřletých a víceletých gymnázií, popř. i žákům na základních školách. Důraz je kladen především na teoretické poznatky o fytohormonech s návazností na možnosti jejich následného využití v praxi, např. v zemědělství. Práce je rozdělena na dvě části. První část se zabývá teorií. V jednotlivých kapitolách jsou podrobně popsány skupiny fytohormonů. Cesta k jejich objevu, vlastnosti, podmíněné jejich chemickou strukturou, metabolizmus v rostlinách a následně jejich fyziologické účinky. Právě poznání daných vlastností nás může přivést k pochopení významu a dosud skrytého potenciálu fytohormonů. Druhá část předkládané bakalářské se zaměřuje na implementaci problematiky fytohormonů do praktické výuky s ohledem na učivo na základních a středních školách. Jelikož jsou to právě současní studenti, kteří se budou podílet na ovlivňování vývoje životního prostředí, je velmi důležité jim zajistit dostatečné množství poznatků o problematice rostlinných hormonů a současně je dokázat srozumitelným způsobem zprostředkovat. Studenti, popř. žáci základních škol se s pojmem "fytohormony" v běžné výuce často nesetkávají. Z tohoto důvodu je možné...
Borelióza
Vlček, Karel ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Lymeská borelióza je nejrozšířenější antropozoonózou v mírném pásu severní polokoule. Je přenášena klíšťaty a krev sajícím hmyzem. Způsobuje ji bakterie Borrelia burgdorferi sensu lato. Díky své unikátní stavbě, vysoké variabilitě a velké přizpůsobivosti této bakterie se jedná o velmi obtížně diagnostikovatelnou a léčitelnou nemoc, která vyžaduje multioborový přístup lékařů. Bakterie borelie mohou způsobovat celou řadu zdravotních problémů. Jsou schopné napadat různé typy tkání. Mohou se usídlit v centrální nervové soustavě, ve svalech, v pojivových tkáních, kůži, krvi, imunitním systému a řadě orgánů, kde může způsobit někdy i nevratné škody. Pokud tato choroba zůstává neléčena, často přechází až do chronické formy, ve které omezuje a značně snižuje kvalitu života nakažených jedinců a ve vzácných případech vede až k jejich smrti. Tato nemoc se léčí řadou různých antibiotik. Často se využívá i podpůrné léčby. V posledních letech se zvyšuje počet lidí nakažených boreliózou, a tato nemoc se postupně stává mnohem větší hrozbou, než se původně očekávalo. Lékaři a vědci neustále pracují na výzkumu modernějších a vyspělejších možností prevence a léčby této choroby. Nicméně jejich výsledky zatím nejsou příliš zdárné, a tak si před touto chorobou v současné době nemůže být nikdo jistý vlastním bezpečím.
Metodika sestavení výživového plánu
Žitný, Vladimír ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Bakalářská práce se zabývá metodikou sestavování výživového plánu. Vychází z nutných osobnostních i profesionálních předpokladů nutričního poradce. Popisuje navození vztahu důvěry s klienty. Základem správného sestavení výživového plánu je získání mnoha, často velmi důvěrných, informací o klientovi, jeho zdravotním stavu, stravovacích návycích, životním stylu, finanční situaci. Tyto údaje společně s výsledky diagnostických měření jsou následně zpracovány do nutričního plánu.
Dítě a kůň : využití metody AAA pro podporu osobnosti
Jiráková, Vladana ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Teoretická část bakalářské práce vymezuje uplatnění metody AAA (Animal Assisted Activities) v animoterapii a její použití v rámci hiporehabilitace. Stručně seznamuje s metodikou a klientelou aktivit s využitím koní (AVK) a představuje možný přínos humánně- animálních interakcí pro rozvoj osobnosti dítěte. Dále jsou zde stručně představeny rizikové faktory doprovázející vývoj dítěte. Praktická část předkládá výsledky kvalitativního výzkumu zpracovaného na vzorku dětí navštěvujících soukromou jezdeckou stáj. Výzkum byl uskutečněn na základě zápisků z pozorování a rozhovorů s členy stáje pomocí zakotvené teorie a snaží se objasnit, jakým způsobem dochází při kontaktu s koněm k vývoji psychických a fyzických dovedností dítěte.
Praktická cvičení s využitím tématiky plodů tropických a subtropických rostlin ve výuce přírodopisu a biologie
Dvořáková, Šárka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Již název diplomové práce: Praktická cvičení s využitím tématiky plodů tropických a subtropických rostlin ve výuce přírodopisu a biologie vystihuje, jaké základní otázce se následující text věnuje. Tato práce navazuje na mou bakalářskou práci obhájenou v roce 2010 ,,Tropické plody v učebnicích přírodopisu a biologie". Hlavními cíly práce bylo dokončení obsahové analýzy učebnic přírodopisu a biologie pro 2. stupeň ZŠ, nižší ročníky víceletých gymnázií a gymnázia. Zaměřila jsem se na problematiku nesprávného zařazení konkrétních zástupců rostlin do kapitol pro tropické a subtropické plody. Na základě celkové obsahové analýzy učebnic, jako jedné z metod práce, jsem si jako hlavní cíl zvolila zpracování praktických cvičení s tématikou tropických a subtropických plodů. Na základě vyhodnocení dotazníkové šetření, jež sloužilo jako podklad pro tvorbu námětů praktických cvičení a v němž byli osloveny učitelky/učitelé přírodopisu a biologie, jsem se při tvorbě praktických cvičení věnovala především laboratorním cvičením, pracovním listům, návrhům na projektové dny, didaktickým hrám a pracovním listům pro exkurze. Následným cílem bylo ověření jednoho laboratorního cvičení ve výuce. Výsledkem práce je nejen stručné zhodnocení učebnic přírodopisu a biologie pro 2. stupeň ZŠ, nižší ročníky gymnázia a gymnázia z...
Virové hepatitidy - znalosti studentů vyšších ročníků gymnázií
Nikolovová, Soňa ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku všech typů virových hepatitid. Práce je strukturována do dvou velkých celků. První část je teoretická a nabízí ucelený přehled o všech typech virových hepatitid obecně. Podrobně se zabývá každým typem zvlášť, jeho charakteristikou, čím je způsoben, epidemiologií, průběhem, diagnostikou, léčbou a prevencí. Empirická část zjišťuje úroveň vědomostí studentů třetích a čtvrtých ročníků gymnázií z kvantitativního dotazníkového šetření. Zahrnuje pedagogický průzkum, jehož úkolem bylo určit, jaké znalosti studenti získali po dobu povinné školní docházky a jeho vyhodnocení.
Virus Epsteina a Barrové
Štorkánová, Lenka ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Bakalářská práce shrnuje dosavadní poznatky viru Epsteina a Barrové (EBV), jeho obecnou charakteristiku, přenos a šíření viru, projevy nemoci a následnou terapii a rekonvalescenci. Konkrétněji se zaměřuje na infekční mononukleózu, dále pak také obecněji na jiné choroby, které virus Epsteina a Barrové způsobuje. Obsahuje informace zabývající se vakcinací proti viru EB. Jsou zde uvedené statistické údaje týkající se frekvence výskytu infekční mononukleózy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 279 záznamů.   začátekpředchozí223 - 232dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.