Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 106 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka češtiny na českých školách v zahraničí
Zahrádková, Lenka ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá výukou českého jazyka na českých školách v zahraničí. Klade si za cíl zjistit, na co čeští učitelé ve výuce kladou důraz, jaké metody používají a jaká specifika s sebou výuka v zahraničí nese. Teoretická část práce nastiňuje historický vývoj české emigrace od 2. poloviny 19. století, aspekty bilingvismu, které výuku češtiny v zahraničí ovlivňují, a představuje tři zkoumané vzdělávací instituce - Krajanský vzdělávací program, Evropské školy a Českou školu bez hranic. Ve výzkumné části jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření, které bylo zacíleno na učitele. Byly zjišťovány používané formy vyučování a metody výuky - způsob prezentace nového učiva, procvičování a typy úloh, metody prověřování a hodnocení a četnost používání technických pomůcek při výuce. Interpretace výsledků je uvedena v souhrnném vyhodnocení se zaměřením na specifika výuky češtiny v zahraničí.
Příprava žáků ZŠ ke zkouškám na SŠ
Švarcová, Michaela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
V této práci jsme se pokusili analyzovat celkem 35 různých testů, které tvoří naše soubory ukázek přijímacích zkoušek pro 5., 7. a 9. ročník, protože některé školy využívají testy společnosti Scio, reprezentují tato zadání dohromady 52 písemných zkoušek z českého jazyka a literatury. Podle našich zjištění je v testech kladen důraz hlavně na jazykovou výchovu, zejména na ortografii. Uchazeči rozlišují věty, ve kterých jsou (či nejsou) pravopisné chyby, především prostřednictvím korektur a doplňovacích cvičení prokazují, že zvládají pravopis lexikální, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí. Vedle toho se rovněž velmi často objevují testové úlohy, jež vycházejí z práce s textem. Žáci především posuzují, zda daná informace vyplývá (nebo nevyplývá) z daného úryvku, zkoumají pravdivost předkládaných tvrzení o nějakém článku atp. Z lingvistického učiva se v zadání hojně vyskytuje také určování slovních druhů a větných členů, mnohdy jsou prověřovány kompetence, které se týkají gramaticky správných tvarů slov - ať už jde o jejich vytváření, rozpoznávání či doplňování do textu. V mnoha testech se také setkáme s úlohami, ve kterých řešitelé hledají k daným původem českým či přejatým výrazům synonyma (popř. antonyma apod.). Četné jsou rovněž úkoly, v nichž uchazeči dokazují, že jsou schopni vyžívat...
Lingvistická analýza reprezentativního souboru reklamních textů
Marks, Pavel ; Palkosková, Olga (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Reklamní diskurs stojí svými vlastnostmi na pomezí stylu publicistického, odborného, administrativního a uměleckého. Jeho hlavní funkcí je funkce persvazivní, jež je doplněna funkcí atrakční. Reklamy využívají různých jazykových a nejazykových prostředků z rozličných stylových oblastí, aby naplnily především persvazivní funkci. Práce se zabývá lingvistickou analýzou reklamních textů prezentujících automobily a bankovní služby. V textech se objevují převážně prvky stylu odborného a publicistického. Pro obě skupiny textů je charakteristické užití specifikujících a hodnotících adjektiv a adverbií v přívlastcích, vyšší frekvence výskytu osobních a přivlastňovacích zájmen, užívání indikativu prézentu sloves a slov zvyšujících kladnou expresivitu textu. Charakteristické jsou věty jednoduché a podřadná souvětí s vedlejšími větami přívlastkovými. Všechny texty se prostřednictvím termínů (často anglického původu), zkratek, vysvětlivek, tabulek a číselných údajů pokouší navodit dojem odbornosti. Texty jsou bohatě strukturované buď na kapitoly (automobilové texty), nebo na odstavce s barevným odlišením (bankovní texty). Z dalších charakteristických vlastností reklam zde nalezneme titulky, slogany a loga typická pro firmu nebo konkrétní produkt. Zvláště u automobilových prospektů je patrná převaha obrazové části nad...
Komplexní jazyková analýza románu Sestra Jáchyma Topola
Tlamicha, Miloslav ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Práce se zabývá analýzou jednotlivých jazykových rovin v Topolově románu Sestra. Text vykazuje specifické rysy především na rovině hláskoslovné, kde se objevuje pestrá škála možných variací čerpajících ze spisovných i nespisovných útvarů českého jazyka. Signifikantní je dále rovina lexikální, využívající prvky z repertoáru existujícího českého lexika, autorských neologizmů a elementů cizojazyčných. Různorodost hypersyntaktické roviny je silně ovlivněna vyprávěcí situací, založenou na množství vypravěčů a vnitrotextových adresátů. Jednotlivé jazykové aktualizace jsou významnou složkou výstavby smyslu analyzovaného díla.
Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika
Hádková, Petra ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent) ; Höflerová, Eva (oponent)
Název: Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika Autor: Mgr. Petra Hádková Katedra: Katedra českého jazyka Vedoucí práce: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Konzultant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Cílem této práce je popsat výukovou komunikaci na konzervatořích a její specifika. K jejímu popisu uplatňujeme přístup pedagogický, lingvistický a okrajově i muzikologický. Výuková komunikace byla popsána na základě dílčích cílů. První výzkumná část je věnována zkoumání a popisu komunikačních struktur, kdy jsme zjišťovali, jaké typy komunikačních struktur se ve výukové komunikaci vyskytují a které komunikační struktury jsou nejvíce zastoupeny. Druhou výzkumnou část jsme věnovali zkoumání a popisu komunikačních (ilokučních) funkcí, kde nás zajímalo, s jakými záměry učitelé a žáci komunikují a jaká je frekvence funkcí ve výuce. V třetí části se zabýváme humorem ve výukové komunikaci. Zjišťovali jsme, jaké jsou podoby humorných situací, to znamená, proč a čemu se učitelé a žáci smějí, kdo je iniciátorem a příjemcem humoru, zda je humor záměrný či nezáměrný, zda má souvislost s obsahem učiva a rovněž jaká je frekvence humorných situací ve výukové komunikaci. Poslední výzkumná část je věnována hudební komunikaci v hudebně-odborných předmětech. Sběr dat proběhl na šesti konzervatořích v Čechách...
Jazykový rozbor vybraných barokních písní obsažených v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera
Králová, Kristýna ; Kvítková, Naděžda (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Práce je zaměřena na jazykovou analýzu baroknich pisní, které jsou obsaženy v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera a dříve nebyly zařazeny do jiných kancionálů. Součástí práce je textologický průzkum, jehož účelem bylo získat materiál k jazykovému rozboru. Práce je členěna do kapitol zabývajících se pravopisem a rozborem hláskoslovným, morfologickým, syntaktickým a lexikálním. Je připojena i stylistická analýza. Součástí diplomové práce je kapitola zaměřená na internetovou databázi Hymnorum thesaurus Bohemicus a tři přílohy, které obsahuji plánovanou podobu thesauru české hymnologie dle Vladimíra Helferta, obsah 2. vydání Kancionálu českého a transkripci 134 písní, z nichž jazykový rozbor vychází. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace
Kvíčalová, Marta ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
NÁZEV: Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace AUTOR: School children's nicknames as a part of the school language communication KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá přezdívkami žáků staršího školního věku z lingvistického a z lingvodidaktického hlediska. Přezdívky nahlížíme nejen jako jazykový prostředek realizace komunikačního aktu oslovení, resp. jako jazykový prostředek označující v komunikaci třetí osobu, ale také jako projev určité konkrétní komunikační strategie v rámci školní třídy. Z tohoto pohledu se přezdívkám v kolektivu žáků dosud nikdo nevěnoval. Jako výzkumnou metodu jsme použili dotazníkové šetření. Hlavní výzkum probíhal ve dvou fázích a jeho hlavním cílem byl 1.) popis a charakteristika 562 přezdívek žáků 8. tříd základních škol a tercií víceletých gymnázií z hlediska motivace jejich vzniku; a 2.) podrobná charakteristika 45 vybraných přezdívek z hlediska jejich fungování (vnímání a prožívání) ve školské jazykové komunikaci, a to z pohledu produktora (skupiny, kde přezdívka vznikla a kde se používá), recipienta (nositele přezdívky) a nezávislých hodnotitelů. Sledovaný materiál nám umožnil vyslovit dílčí závěry o kvalitě jazykové kompetence žáků v závislosti na typu školy, kterou navštěvují....
Stav a možnosti rozvoje mluveného projevu žáků v hodinách českého jazyka a literatury
Jará, Vendula ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice mluveného projevu ve výuce českého jazyka a literatury. V teoretické části jsou porovnávány změny, jichž pojetí mluveného projevu postupně dosáhlo. Součástí je dále jednoduchá analýza učebnic, jejímž cílem je komparace odlišných přístupů k výuce mluveného projevu. Praktická část diplomové práce je poté zaměřena na samotnou výuku projevu. Obsahuje principy, které by se měly stát východiskem pro rozvíjení vyjadřovacích schopností, zásady postupu při hodnocení projevů a náměty praktických činností, jimiž lze napomoci ke zlepšení mluveného projevu žáků.
Výuka syntaxe na měšťanských školách v první polovině 20. století
Novotná, Alena ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tato práce se věnuje problematice vyučování syntaxe na měšťanských školách vletech 1907-1939. Popisuje vývoj měšťanské školy jako takové, vývoj učebních plánů a osnov pro měšťanské školy ve vymezeném období. Řeší otázky, jaká byla pojetí výuky českého jazyka a jaké didakticko-metodické postupy navrhovaly tehdejší didaktiky a metodické příručky pro učitele. Především se tato práce věnuje analýze dvou učebnicových řad pro měšťanské školy autorů Josefa Müllera a autorského kolektivu Ludmila Žofková - Bohumil Tožička. Na základě obsahové analýzy je zjišťováno, jak byla syntaktická témata zakotvena v učebních osnovách pro měšťanské školy a jakým způsobem autoři učebnic a mluvnic syntaktické učivo v jednotlivých ročnících měšťanské školy prezentovali. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 106 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.