Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 222 záznamů.  začátekpředchozí175 - 184dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hodnoty dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí (výzkumná sonda na ZŠ Chanov)
Fichtnerová, Miroslava ; Burešová, Karolína (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Předložená diplomová práce pojednává o hodnotách dětí a mládeže v kontextu sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá vymezením základní terminologie a východisek týkající se hodnot a hodnotové orientace, morálního vývoje dětí, sociálního vyloučení. Text poskytuje detailní popis romské populace zahrnující její historii a současný stav, možné příčiny problémů a teoretická východiska psychosociálních odlišností. Praktická část práce přináší data týkající se sociálně vyloučené romské lokality Chanov a zejména místní základní školy. Výzkumná studie předkládá výklad, jaké životní hodnoty vnímají romské děti jako důležité a jaký postoj k jejich hodnotové orientaci mají učitelé základní školy Chanov. Výsledky rozhovorů a dotazníkového šetření jsou porovnány se závěry výzkumů uvedených v teoretické části práce.
Výchova (a vzdělávání) v lesních mateřských školkách.
Plávková, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje výchově a vzdělávání v lesních mateřských školách. Jedná se o poměrně nový trend na poli předškolního vzdělávání v České republice a cílem této práce je vytvořit o této alternativě realistický a ucelený obraz. Práce má dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část práce zasazuje tento pedagogický koncept do širšího kontextu současné společenské situace, seznamuje s jeho pedagogickými východisky a historickými momenty jeho vzniku a rozšíření ve světě. Dále teoretická část práce představuje možná pojetí a definice tohoto směru, uvádí základní kritéria a principy a seznamuje s jeho vybranými specifiky a oblastmi. V závěru teoretické části se práce věnuje lesním mateřským školkám v českém kontextu. Praktická část práce přináší pohled na možný případ praxe lesní mateřské školky a prezentuje výsledky výzkumu v této oblasti. Výzkum je zaměřen na specifický způsob organizace konkrétní lesní mateřské školky, její pedagogickou koncepcí a také seznamuje s pohledy angažovaných osob.
Kompetence učitelů pro řešení šikany
Vrablic, Petr ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
(česky) Cílem této práce je předložit souhrn informací o kompetencích učitelů pro řešení šikany. Kompetence učitelů pro řešení šikany jsou z oblastí teoretických znalostí šikany, jejího vzniku a vývoje. Dále z oblastí praktických dovedností prevence a řešení šikany. Informace čerpám z odborné literatury převážně českých autorů, kteří vycházející z teorie šikany doktora Koláře. Práce může sloužit jako informační zdroj o kompetencích učitelů pro řešení šikany a o způsobu jak učitelé mohou kompetencí dosáhnout.
Učitel jako významný dospělý v životě žáka
Vondroušová, Věra ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky): Tato diplomová práce se zabývá současným postavením učitele v životě žáka i v dnešní společnosti. V teoretické části předkládá čtenáři základní témata týkající se dvou nejvýznamnějších subjektů edukace, učitele a žáka. Hlavním cílem praktické části je zjistit pomocí dotazníkového šetření, zda a do jaké míry dochází k identifikaci žáka s učitelem a jakých podob nabývá role učitele v životě žáka.
Metoda Grunnlaget jako nástroj snižování vzdělanostních nerovností v předškolní pedagogice
Dejmková, Gabriela ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Základním východiskem bakalářské práce je obecné pojetí sociálního znevýhodnění, v jehož rámci autorka řeší problematiku vzdělanostních nerovností. Jako jeden ze zdrojů těchto nerovností autorka označuje nedostatečnou připravenost dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na vstup do základního vzdělávání. Autorka nezkoumá příčiny tohoto jevu, zaměřuje se na možnosti jeho nápravy. Možnost nápravy autorka spatřuje ve včasné intervenci v průběhu preprimárního vzdělávání. Jako možný nástroj intervence autorka navrhuje Metodu pojmového vyučování. V předkládané práci detailně představuje výukový program této metody, norský vzdělávací program Grunnlaget. Efektivitu metody autorka dokládá na zahraničních případových studiích a na vlastním kvalitativním výzkumu. V závěru se vyslovuje pro možnosti neziskového sektoru jako vhodného doplňku školského systému. Klíčová slova:Sociální znevýhodnění, rovné příležitosti, vzdělanostní nerovnosti, model pojmového vyučování, Grunnlaget.
Řeč u dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Semrádová, Michaela ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Tato práce se zabývá řečí u předškolních dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Cílem práce bylo popsat řeč u sociokulturně znevýhodněných předškoláků z hlediska syntaxe, morfologie, slovní zásoby a výslovnosti a z těchto hledisek popsat úroveň řeči u předškolních dětí bez znevýhodnění. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje vývoji dětské řeči. Popisuje některé lingvistické a sociolingvistické teorie, zabývá se vývojem konkrétních jazykových oblastí v předškolním věku a charakterizuje některé poruchy řeči. Dále v ní najdeme popis sociokulutrního znevýhodnění, skupin sociokulturně znevýhodněných dětí a charakteristiku legislativních dokumentů, které se sociálním a sociokulturním znevýhodněním zabývají. Třetí kapitola teoretické části se zaměřuje na některé jazykové zvláštnosti, kterými se vyznačuje romská minorita. Věnuje se stručné charakteristice romského jazyka, vysvětluje specifika romského etnolektu a také některá komunikační specifika, vycházející z kulturních odlišností. V praktické části práce najdeme popis kvalitativního výzkumu řeči předškolních dětí. Jedná se o mnohopřípadovou studii, která se zabývá konkrétním popisem řečového projevu šesti dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a šesti dětí bez znevýhodnění. Tento popis se věnuje...
Problematika školní zralosti a její diagnostika
Havránková, Lenka ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Cílem bakalářské práce "Problematika školní zralosti a její diagnostika" je teoretické vymezení školní zralosti, jejich znaků a nástrojů její diagnostiky. Cílem praktické části je nástin "komplexní diagnostiky školní zralosti" ze strany učitelky v mateřské škole. Tedy praktické užití některých diagnostických testů a metod pedagogické diagnostiky. V teoretické části se zmiňuji o předškolním období a mladším školním věku z hlediska vývojové psychologie. Následně o školní zralosti a připravenosti. O Metodách pedagogické diagnostiky a metodách posuzování školní zralosti. V závěru se zabývám odkladem školní docházky a jeho nejčastějšími příčinami. Praktická část obsahuje podrobné kazuistiky dvou předškolních dětí. Tyto kazuistiky se skládají z osobní a rodinné anamnézy dítěte, získané především z rozhovorů s rodiči a učiteli, spolu s výsledky mého zúčastněného pozorování. Dále obsahují interpretaci výsledků tří testů školní zralosti: Orientačního testu školní zralosti, Metody zjišťování deficitů v dílčích funkcích a Školní zralosti- co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Výsledkem je tedy určitá "komplexní diagnostika školní zralosti", která by mohla být prováděna učitelkami v mateřských školách. Klíčová slova školní zralost, znaky školní zralosti, odklad školní docházky, diagnostika, dítě v...
Možnosti školy a lokální komunity v systému prevence delikventního chování mládeže
Kadlecová, Julie ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou prevence delikventního chování mládeže v České republice. Teoretické základy tvoří charakteristika jedince v období dospívání a popis systému prevence delikventního chování mládeže. Část věnovaná období dospívání popisuje jedince ve věku 15-18let, charakterizuje jeho psychologická a vývojová specifika. Pozornost je věnována i příčinám delikventního chování mládeže. Část věnovaná prevenci vysvětluje teoretické základy, na kterých je vytvořen systém prevence v České republice. Diplomová práce celý systém popisuje a poukazuje na spojitost a provázanost mezi jednotlivými články celého systému. Zvláštní pozornost je věnována prevenci na úrovni školy a lokální komunity. Empirická část je věnována zjišťování názorů a postojů respondentů na oblast prevence. Ke zjišťování je použito dvou metod kvalitativního výzkumu - dotazníkového šetření a brainstormingu. Klíčová slova mládež, adolescence, delikvence, prevence, státní instituce, nestátní instituce, škola, místní lokalita, streetwork, nízkoprahové zařízení, dotazník, brainstorming
Úzkost a strach ve škole
Rybářová, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Bakalářská práce s názvem Úzkost a strach ve škole si klade za cíl zjistit, jak se cítí být samotní pedagogové připraveni a schopni řešit a odhalit situaci úzkostného dítěte ve škole, jehož úzkost je způsobována konkrétními školními situacemi. Zabývá se otázkou školy jako zdroje úzkosti a strachu, kdy popisuje konkrétní situace, které tento jev mohou způsobovat. Další aktuální problematikou, která je v textu nastíněna je pedagogicko-psychologická diagnostika a s ní související diagnostické kompetence učitele. Teoretické poznatky jsou podpořeny výzkumem, prováděným mezi pedagogy a obohaceným o dvě případové studie, jež ukazují kazuistiky lidí, kteří zažili strach a úzkost ve škole, způsobeným specifickými školními situacemi. Sledují, s jakým řešením se setkali a uvádějí i pozdější následky, které tato neblahá zkušenost na žácích zanechala. Příprava pedagogů na vysokých školách v oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky se ukazuje jako nedostačující a pro praxi obtížně aplikovatelná. Situace úzkostného dítěte ve škole tak učitelé řeší spíše intuitivně, než profesionálně. S rozvojem informačních technologií se neškoleným pedagogům dostávají do rukou metody na poznávání žáka a celého kolektivu, které když se ale nesprávně použijí a interpretují, mohou situaci úzkostného dítěte zhoršit, dokonce na...
Role předškolního vzdělávání při práci s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Šrejberová, Marcela ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Diplomová práce objasňuje roli, kterou hraje předškolní vzdělávání pro úspěšné zařazení sociokulturně znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část charakterizuje podmínky současného předškolního vzdělávání s ohledem na specifika rodin pocházejících ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Výzkumná část se zabývá zjišťováním názorů a postojů rodičů a pedagogických pracovníků na danou problematiku a sleduje pokroky v rozvoji dětí během výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 222 záznamů.   začátekpředchozí175 - 184dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.