Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 208 záznamů.  začátekpředchozí131 - 140dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spolupráce mezi učitelem a rodiči na počátku školní docházky
Mendová, Monika ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá formami spolupráce mezi rodinou - školou, jejich významem na počátku školní docházky, přínosem v oblasti individualizace potřeb dítěte a vzdělávacích pokroků. Akčním výzkumem hledám odpověď na otázku za jakých podmínek má spolupráce s rodiči pozitivní vliv na učební pokroky dítěte a v jednotlivých kazuistikách žáků popisuji efektivní formy spolupráce, které přispívají k naplňování principu individualizace ve vzdělávání dětí. Dalšími metodami využitými v rámci akčního výzkumu jsou: rozhovor, emailová korespondence, pozorování, vedení záznamů, tripartitní setkání, vystoupení, hodnocení. Během výzkumu se podařilo navázat spolupráci se všemi rodiči žáků jazykového kurzu a zároveň individualizovat jejich potřeby s ohledem na rozumové schopnosti i domácí zázemí. Zjistila jsem, že rodiče jsou ochotni spolupracovat, pokud k tomu učitel dokáže vytvořit podmínky nejen na půdě školy, ale především zda dokáže volit vhodné strategie a formy spolupráce s ohledem na domácí podmínky žáka. Přínos této práce spatřuji v realizaci přístupu zaměřeného na dítě a jeho individuální rozvoj a v ověření různých forem spolupráce s rodiči, které mají pozitivní vliv na vzdělávání dětí na počátku školní docházky. KLÍČOVÁ SLOVA Rodina - škola, dítě, spolupráce, individualizace, akční výzkum, kazuistiky žáků
Multikulturní výchova v mateřské škole
Kůsová, Marta ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na způsob a realizaci multikulturní výchovy v mateřských školách, na předsudky u dětí předškolního věku, všímání si etnických rozdílů mezi vrstevníky a zabývá se také prosociálním chováním dětí ukončující předškolního vzdělávání. V teoretické části je zpracována obecná rovina tématu, kterou je multikulturní výchova v předškolních zařízeních ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro mateřské školy. Dále pak řeší problematiku vzniku předsudků u dětí v předškolním věku a jejich možné napravení edukací. Zjišťuje, v jakém věku si začínají všímat etnických rozdílů mezi svými vrstevníky a jak na ně tyto rozdíly působí. Praktická část diplomové práce se zabývá samotným testováním vybraných respondentů ukončujících předškolní vzdělávání ve dvou třídách s jiným multikulturním složením dětí a zjišťováním podoby a konkrétních postupů multikulturní výchovy na vzorku mateřských škol. Výsledky přinášejí informace o prosociálním chování mezi dětmi odlišných tříd a jejich možných předsudcích. Z výsledků o podobnosti a konkrétních postupech multikulturní výchovy je zpracována případová studie dobrých zkušeností.
Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole
Benešová, Ludmila ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Výchovou a vzděláváním ovlivňujeme způsoby dětského chování, utváříme dětské postoje a hodnoty. Jednou z cest, jakou můžeme rozvíjet osobnost dítěte v mateřské škole, je využít principu individualizace. Teoretická část je, kromě vývoje individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, věnována současným požadavkům pro individualizaci dětí v mateřských školách. Pojednává o akceptaci vývojových a základních potřeb dětí předškolního věku, specifikuje podmínky, postavení pedagoga pro individualizaci výchovy a vzdělávání dítěte v mateřské škole. Praktická část ověřuje možnosti individualizace ve věkově heterogenním a homogenním modelu. Posuzuje rozdíly a zkušenosti v těchto modelech v přístupech předškolních pedagogů včetně vlivu specifického prostředí konkrétní mateřské školy.
Proměny postavení dítěte ve společnosti
Bratková, Linda ; Dobiášová, Pavla (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Linda Bratková Proměny postavení dítěte ve společnosti NÁZEV: Proměny postavení dítěte ve společnosti AUTOR: Linda Bratková KATEDRA: Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Pavla Dobiášová ABSTRAKT: Diplomová práce pojednává o dítěti a jeho společenském postavení v proměnách času. Pojednává též o rodině, výchově, vzdělávání, škole, školských zákonech a osobnostech dějin pedagogiky. Práce mapuje proměny postavení dítěte ve společnosti od dob Prvobytně pospolné společnosti až do současnosti. Cílem práce je v maximální možné míře obsáhnout dosavadní poznání a hlavní milníky tohoto tématu, popsat jak si dítě v různých etapách času počínalo a odhalit historické příčiny chování dnešních dětí a výhody i rizika z jejich postavení vycházející. Autorka čerpá z práce autorů, kteří se dějinami pedagogiky zabývali. Práce dokládá sílící postavení dítěte ve společnosti a význam vzdělávání a školy, která se významně podílí na dalším vývoji naší budoucnosti. Empirická část se zabývá vývojem postavení dítěte ve společnosti od dob první republiky až po současnost. Snaží se formulovat teorii o postavení dítěte ve společnosti. Formou kvalitativního výzkumu a pomocí strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami shromažďuje, analyzuje a interpretuje data vztahující se ke školnímu prostředí. Odhaluje tendenci sílícího...
Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky
Cihelková, Monika ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Název: Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky Vedoucí diplomové práce: Mgr. Jana Kargerová, PhD. Autor diplomové práce: Monika Cihelková Abstrakt: Diplomová práce se zabývá formami spolupráce mezi rodinu a školou na počátku školní docházky. Teoretická část se zabývá charakteristikou pojmů rodina, škola a učitel. Dále rodinou a školou jako výchovně - vzdělávací institucí či zapojením rodičů do vzdělávacího procesu. Věnuje se možným formám komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou. A zabývá se pojetím spolupráce v kurikulárních a dalších dokumentech. Empirická část se zabývá kvalitativním výzkumem, tj. (pozorování, rozhovor, dotazník), který se zaměřuje na jednu z efektivních forem spolupráce mezi rodinou a školou na počátku školní docházky, tj. konzultace rodič - žák - učitel. Empirická část podává informace o výsledcích spolupráce rodiny a školy v programu Začít spolu. Snaží se zjistit a zmapovat, zda jsou konzultace efektivní formou spolupráce na počátku školní docházky a jaký je jejich přínos pro rodiče, žáka a učitele. Klíčová slova: Škola a rodina, spolupráce mezi rodinou a školou na počátku školní docházky, dokumenty zabývající se pojetím spolupráce rodiny a školy, program Začít spolu, konzultační hodiny, zkušenosti, názory.
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Hejlová, Helena (oponent) ; Opravilová, Eva (oponent)
Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část, na základě ročního a půlročního pozorování volné hry dvou homogenních skupin dětí, monitoruje vývoj hry a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Sleduje proces začleňování dítěte do herní skupiny, vliv pohlaví dítěte na výběr hračky. Dále zkoumá průběh napodobivých a námětových her 2,5-4letých dětí. Mapuje vybíraná témata her a rolí a aktivitu dítěte při hře s vrstevníky. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Závěr poukazuje, na základě výsledků výzkumného šetření, na důležitost volné hry pro předškolní dítě a na její proměny, potvrzuje její vliv v procesu rané sekundární socializace. Věnuje se možnému praktickému využití poznatků pro další práci učitelky mateřské školy. Klíčová slova: hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hra.
Komunikace mezi učitelem a žáky na primární škole
Česáková, Renata ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce na téma "Komunikace mezi učitelem a žáky na primární škole" se zabývá problematikou výchovného přístupu dospělých k dětem, zde konkrétně přístupu učitelů k žákům. Pojednává o vývoji postoje k dítěti jako o důležitém faktoru, který ovlivňuje výchovný přístup k dítěti v kontextu současných proměn vzdělávání dětí. Řeší dva základní přístupy, a to partnerský a mocenský. Poskytuje informace o složkách zajišťujících kvalitní příjem informací, což je potřebné pro pochopení smysluplnosti partnerského přístupu. Charakterizuje efektivní a neefektivní komunikační dovednosti, které se v jednotlivých výchovných přístupech nacházejí. Praktická část mapuje pomocí akčního výzkumu schopnosti a dovednosti začínajícího pedagoga respektující partnerský výchovný přístup v praxi. Snaží se zjistit, jak se daří uplatňovat partnerský výchovný přístup. Děje se tak na základě pozorování, sebereflexí, zpětné vazby od druhého pedagoga a pozorování ostatních pedagogů.
Vliv školního klimatu na učitele a žáky na 1.stupni ZŠ
Zrůstová, Pavla ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá faktory a jevy, které mají vliv na školní klima, na klima v učitelském sboru a školní třídě ve vazbě na učitelovu osobnost, profesní kompetence, motivovanost a sebepojetí v profesi. Zajímá se o spokojenost učitelů a jeho vliv na interakci učitele se žáky a kolegy. V závěru teoretické části jsou shromážděny přístupy ke zkoumání klimatu. Praktická část prezentuje výzkum, který na základě pozorování popisuje atmosféru škol, která je významným ukazatelem školního klimatu. Jsou zde analyzovány faktory, které ovlivňují vzdělávací a výchovnou práci učitele a jeho spokojenost v pracovním životě. Shrnuje poznatky z rozhovorů a dotazníků a porovnává je s postřehy získanými během pozorování. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Výchovné hodnoty očima učitelek mateřské školy
Krausová, Simona ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Hlavním tématem této práce jsou hodnoty a jejich role v rámci předškolního vzdělávání. Cílem této práce je najít odpověď na otázku, jaké výchovné hodnoty učitelky mateřských škol považují ze svého pohledu za nejdůležitější s ohledem na kurikulární dokumenty, které jsou pro ně závazné. V teoretické části práce jsou hodnoty představeny z různých perspektiv: filosofické, psychologické, sociologické a pedagogické, přičemž právě pedagogická perspektiva je stěžejní. Hodnoty jsou dále zkoumány z pohledu jejich zakotvení v rámci závazných kurikulárních dokumentů, jako je Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, z pohledu etických principů, kterými se mají řídit pedagogové působící v předškolních institucích, a je popsán vliv, který mají hodnoty na formování chování dětí. V empirické části jsou představeny výzkumné otázky, metody sběru dat, způsoby analýzy dat a výsledky výzkumu. Nejvýznamnější hodnoty z pohledu učitelek můžeme rozdělit do tří skupin: morální hodnoty (např. umět se chovat, být zdvořilý a slušný), hodnoty spojené se vztahy (např. umět navazovat přátelství, umět se domluvit, vyjít s druhými, umět řešit konflikty) a hodnoty spojené s dovednostmi (např. hygienické návyky, základy stolování, dovednost v oblékání, samostatnost, sebeobsluha). Klíčová slova hodnoty, morální hodnoty,...
Učitelovo pojetí učiva o rodině
Plavcová, Veronika ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá pojetím učiva o rodině na 1. stupni základní školy. Teoretická část obsahuje analýzu problematiky současného pojetí rodiny z hlediska sociologie a psychologie, dále pak souhrn možných problémů souvisejících s učivem o rodině, několik doporučení, jak k učivu o rodině ve škole přistupovat a rozbor přístupu k tomuto učivu v RVP ZV, třech ŠVP a třech řadách učebnic Prvouky pro 1. stupeň českých základních škol. Empirická část ukazuje pojetí výuky o rodině tak, jak ho vnímají budoucí učitelé.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 208 záznamů.   začátekpředchozí131 - 140dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.