Fakulty UK (VŠKP)

Fakulty UK (VŠKP) Nalezeno 192,958 záznamů.  začátekpředchozí192045 - 192054dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Cabri 3D
Spieszová, Martina ; Sýkora, Václav (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Geometrická modelace je velmi zajímavá část geometrie, která zasahuje do matematiky i do ITC. Tento matematický software se využívá pro modelování pro nás někdy těžko představitelných geometrických situací. Do této doby nám kvalita rozvoje software umožňovala modelovat pouze v rovině, např. Cabri II. Cabri 3D díky rychlému rozvoji počítačového hardware, a tím i software, nám umožňuje modelace útvarů ve dvourozměrném zobrazení trojrozměrného prostoru. Toto umožňuje lépe, nežli tradiční papír s tužkou, pochopit geometrické vztahy objektů v rovině a prostoru, ověřovat hypotézy a atraktivně modelovat geometrické problémy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Počítačová terminologie a počítačový slang v ruštině a češtině
Mitrofanovová, Jana ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Šaroch, Jaroslav (oponent)
V souvislosti se světovým rozvojem různých technologií, hlavně té počítačové, vznikla v jazyce potřeba (i v ruštině) pojmenovat nové předměty a skutečnosti, které se náhle objevily. Zadáním této diplomové práce je analýza počítačové slovní zásoby ruského jazyka. Většina této slovní zásoby v sobě zahrnuje neologismy (patřící k neologismům současné ruštiny), z nichž bylo velké procento přejato z angličtiny, podíváme se i na charakteristiku neologismů a přejatých slov v ruštině, včetně samotného procesu přejímání nových slov. Cílem teoretické části je především charakteristika počítačové terminologie a počítačového slangu, v části praktické sestavení rusko-českého slovníčku, v němž se nacházejí základní pojmy, spojené se sférou počítačů a internetu. Po analýze dostupných lexikografických zdrojů jsme došli k tomu závěru, že neexistuje překladový slovník, ve kterém by spolu se spisovnými slovy, stylisticky neutrálními - počítačovými termíny - byla uvedena jejich synonyma v podobě slangových výrazů a zároveň český překlad ruských termínů. Proto jsme rozhodli sestavit podobný slovníček sami. V první kapitole se věnujeme problematice neologismů - jejich charakteristice a typologii, soustřeďujeme se i na neologismy v současné ruštině. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jazykový rozbor vybraných barokních písní obsažených v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera
Králová, Kristýna ; Kvítková, Naděžda (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Práce je zaměřena na jazykovou analýzu baroknich pisní, které jsou obsaženy v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera a dříve nebyly zařazeny do jiných kancionálů. Součástí práce je textologický průzkum, jehož účelem bylo získat materiál k jazykovému rozboru. Práce je členěna do kapitol zabývajících se pravopisem a rozborem hláskoslovným, morfologickým, syntaktickým a lexikálním. Je připojena i stylistická analýza. Součástí diplomové práce je kapitola zaměřená na internetovou databázi Hymnorum thesaurus Bohemicus a tři přílohy, které obsahuji plánovanou podobu thesauru české hymnologie dle Vladimíra Helferta, obsah 2. vydání Kancionálu českého a transkripci 134 písní, z nichž jazykový rozbor vychází. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Maxmilián Wratislaw, Wratislavové z Mitrovic a jejich panství Dírná
Plecerová, Jana ; Zilynskyj, Bohdan (vedoucí práce) ; Míšková, Alena (oponent)
Důvodů, proč jsem si vybrala za téma své diplomové práce právě český šlechtický rod Wratislavů z Mitrovic a život českého šlechtice Maxmiliána Wratislava1 z Mitrovic (5. 11. 1917 Dírná - 7. 3. 2002 Dírná), je hned několik. Poprvé jsem se touto tématikou hlouběji zabývala na gymnáziu, kde jsem o Wratislavech psala ročníkovou práci v rámci dějepisného semináře. Wratislavové mě zajímali od počátku 90. let, kdy se začaly řešit restituce a jednalo se o navrácení jejich majetku - zámku v Dírné, pozemků a rybníků. Byly to právě rybníky, které mě přivedly k seznámení s hrabětem Maxmiliánem Wratislavem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití obrazového materiálu v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy
Kotyzová, Pavla ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
v předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...
Žákovská samospráva a její možnosti na 1. stupni ZŠ
Machovcová, Petra ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Úvahy o současném stavu výchovy a vzdělávání mladé generace vedou k hlubšímu zamyšlení nad jejich budoucí rolí občanů, před nimiž stojí úkol smysluplně se zapojit do procesu vytváření demokratické Evropy. Potřeba kompetentně se zapojit do tohoto procesu vymáhá od mladých občanů nové dovednosti a schopnosti. Výrazné rozdíly vycházející z historického vývoje a životní úrovně v jednotlivých regionech Evropy představují nové výzvy, jak se do společného úsilí zapojit. Nárůst projevů netolerance, xenofóbie, sociálního vylučování je dalším jevem, kterému bude muset nová generace čelit a hledat způsob, jak se s negativními jevy globalizující se Evropy vyrovnat. Požadavek osvojit si potřebné kompetence účastnit se složitého procesu utváření Evropy se začal čím dál tím více objevovat při úvahách o roli výchovy a vzdělávání evropského občana, které musí poskytovat nejen nové znalosti, ale i řadu sociálních a komunikativních dovedností. Současná podoba výchovy a vzdělávání k demokracii a občanství se musí potýkat s postojem současné generace, pro který je příznačný malý zájem o širší společenské otázky, neznalost existujících problémů a nízká motivace pro aktivní účast na řešení společenských otázek. Naléhavost řešit otázky zapojení mladé generace do života evropské společnosti narůstá na svojí intenzitě a s touto...
Vlastivědný popis města Tachova a jeho využití ve výuce vlastivědy
Mužík, Václav ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Cílem této práce je vytvořit vlastivědný popis města Tachova a ten následně využít ve výuce vlastivědy. Toto téma jsem si zvolil proto, že mne zajímá minulost i současnost mého rodného města. Jako budoucí tachovský učitel tak budu moci využít získané informace к didaktickým účelům při výuce tématického okruhu Místo, kde žijeme. Práce je rozdělena do dvou základních částí. První část obsahuje vlastivědný popis města Tachova, kde je čtenáři ve čtyřech kapitolách představeno město v jeho základních charakteristikách. V těchto kapitolách je popsána poloha, etymologie názvu místa a popis znaku, charakteristika přírodního prostředí a historie. Zvláště kapitolu o dějinách považuji za významnou, neboť zachycuje vývoj města a život v něm od počátků až do současnosti. Čtenář je zde seznámen s významnými historickými obdobími města, které jsou seřazeny chronologicky do podkapitol - od prvních písemným záznamů a založení obce přes středověké osídlení, období husitských válek a vládu Jana Husmanna až po průmyslový rozvoj, druhou světovou válku a osidlování Tachovska po roce 1945. Podkapitola Židé v Tachově jako jediná nenavazuje chronologicky na předešlé a je zařazena záměrně za kapitolu Druhá světová válka. Záměrem bylo uceleně se zmínit o této významné komunitě, která ve městě žila již od 13. století až do osudné...
Metody výuky slovní zásoby ve francouzštině
Kolářová, Lenka ; Machleidtová, Silva (vedoucí práce) ; Müllerová, Eva (oponent)
Znalost slovní zásoby je základem pro dorozumění se v cizím jazyce. Ačkoliv slovní zásoba hraje klíčovou roli ve výuce cizího jazyka, znalost maxima slov neumožňuje studentovi dobře mluvit a vyjadřovat se. Proto ostatní jazykové prostředky (gramatika, fonetika a pravopis) nesmí být opomíjeny a dohromady se slovní zásobou tvoří propojený systém jazyka. Pro svoji diplomovou práci jsem si vybrala metody výuky slovní zásoby tak, aby vedly studenty k porozumění, zapamatování a osvojení nových slov ve francouzštině a současně u nich rozvíjely dovednost komunikace v cizím jazyce. Práci rozděluji na dvě hlavní části, na část teoretickou a na část výzkumnou. Cílem teoretické části práce je vytvoření teoretického přehledu způsobů výuky slovní zásoby v současném vyučování francouzštiny. Ve výzkumné části si potom kladu za cíl, zjistit postoje studentů k výukovým metodám slovní zásoby ve francouzštině. Teoretická východiska i výsledky výzkumu by měly následně učitele i studenty učitelství vést k zamyšlení nad efektivností vyučovacích metod slovní zásoby ve francouzštině a také sloužit jako zdroj inspirace pro výuku slovní zásoby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Současné netradiční formy péče o děti předškolního věku
Slavotínková, Jana ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Koťátková, Soňa (oponent)
Práce se zabývá současnou nabídkou netradičních způsobů péče o děti předškolního věku, její dostupností, kvalitou a zároveň sleduje zda-li je pobyt v těchto zařízeních pro děti přínosem. K získání potřebných údajů byla použita metoda dotazníku, který jsem s rodiči vyplňovala. Z šetření vyplynulo, že rodina sleduje netradiční nabídku, kvalitu a finanční stránku při využití možnosti péče o děti předškolního věku a využívá ji dle aktuální situace. Mateřská centra a dětské koutky jako součást této nabídky nekonkuruje institucionalizovanému předškolnímu vzdělávání v mateřské škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Přípravné období na čtení a psaní
Hessová, Jitka ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Má diplomová práce nese název "Přípravné období na čtení a psaní". Zabývá se pojetím čtení a psaní, jejich cílem, připraveností dítěte mladšího školního věku na výuku čtení a psaní. Její součástí je i didaktický materiál obsahující didaktické hry a pracovní listy k nácviku dovedností, které jsou pro čtení a psaní nezbytné. Mým cílem je nabídnout učitelům ucelený soubor přípravy na čtení a psaní. Z výzkumu, který jsem provedla vyplývá, by o něj měli učitelé zájem. Sestavený materiál je také samotnými učiteli ověřený a už tento rok pomáhal dětem překonat úskalí počátku čtení a psaní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Fakulty UK (VŠKP) : Nalezeno 192,958 záznamů.   začátekpředchozí192045 - 192054dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.