Název:
Čtení Faulknerových myslí
Překlad názvu:
Reading Faulkner's Minds
Autoři:
Krtička, Filip ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Arbeit, Marcel (oponent) ; Bílek, Petr (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The present dissertation focuses on the work of William Faulkner in relation to the concept of mind as conceived by the second wave cognitive sciences. This concept radically challenges previous notions such as cartesian dualism and physicalism which equates mind with the brain and puts forth the human mind as embodied, embedded in the environment, extended beyond the skin, enacted in a particular situation, and encultured, being both a product and a producer of culture. Such a vision changes the landscape of phenomena that fall under the label "mind" and has implications for the study of minds within literature as well. Literature and narrative art constitute a rich source of insights on the human mind and are treated here as an autonomous discourse on human cognition without necessarily seeking confirmation by the sciences. Since it represents a new discipline among approaches to Faulkner's oeuvre, I discuss cognitive literary studies and their relation to cognitive sciences as well as more traditional literary studies arguing for a cognitive approach to literature guided by the discipline's distinctive methods, goals and object of study. In his works, Faulkner narratively presents human cognition as transcending the boundaries of the skull, being formed by both natural and social spheres, by...Tato disertační práce se soustředí na dílo Williama Faulknera ve vztahu ke konceptu mysli, jak jej pojímá druhá vlna kognitivních věd. Toto pojetí radikálně zpochybňuje předchozí koncepce, jako jsou karteziánský dualismus a fyzikalismus, který ztotožňuje mysl s mozkem a oproti nim předkládá lidskou mysl jako ztělesněnou, zakotvenou v prostředí, rozšířenou za hranice těla, uskutečňovanou v dané situaci a kulturní, a to jako produkt i producent kultury.1 Takováto vize mění krajinu fenoménů, které spadají pod označení "mysl", a má implikace i pro studium mysli v literatuře. Literatura a narativní umění představují bohatý zdroj poznatků o lidské mysli a jsou zde pojímány jako autonomní diskurs o lidské kognici, aniž by nutně vyhledávaly potvrzení ze strany přírodních věd. Jelikož jde o novou disciplínu v kontextu přístupů k dílu Williama Faulknera, zabývám se kognitivní literární vědou a jejím vztahem ke kognitivním vědám i k tradičnější literární vědě, přičemž argumentuji pro kognitivní přístup k literatuře, který se řídí charakteristickými metodami, cíli a předmětem studia této disciplíny. Faulkner ve svých dílech narativně představuje lidské poznání jako nejen ztělesněné, ale i přesahující hranice lebky, formované přírodní i společenskou sférou, lidstvem jako celkem i specifiky jižanského prostředí....
Klíčová slova:
William Faulkner|Absolóne Absolóne!|Když jsem umírala|jižanská literatura|modernismus|mysl|kognitivní vědy|kognitivní literární věda|vtělená mysl|teorie rozšířené mysli|enaktivismus|teorie mysli|intersubjektivita; William Faulkner|Absalom Absalom!|As I Lay Dying|Southern literature|modernism|mind|cognitive sciences|cognitive literary studies|embodied mind|extended mind|enactivism|theory of mind|intersubjectivity