Název:
Mediální návyky předškolních dětí. Porovnání preferencí dívek a chlapců
Překlad názvu:
The Media Habits of Children Aged 5-6 Years. A Comparison of Preferences Between Girls and Boys
Autoři:
Luštinec, Ondřej ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent) ; Štoll, Martin (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Rigorózní práce "Mediální návyky předškolních dětí. Porovnání preferencí dívek a chlapců" navazuje na diplomovou práci "Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let" a je jejím přepracováním a rozšířením. Práce hledá odpověď na dvě základní otázky: Jaké místo mají média v životě předškolních dětí ve věku 5-6 let? Jsou u dětí tohoto věku oblíbenější tradiční média (televize, časopisy, rozhlas, ale i knihy), nebo média nová (počítač, internet, mobilní telefon apod.)? Autor pak v roce 2014 a 2015 doplnil práci o další pohled, který se zaměřil zejména na korelaci mezi pohlavím a mediálními uživatelskými návyky předškolních dětí. Odpověď na výše uvedené otázky autor hledal pomocí vlastního výzkumu, který se zaměřil na děti ze tří mateřských škol, jejich rodiče i učitele. Výzkum čerpal ze tří základních pramenů. Prvním zdrojem bylo dotazníkové šetření u rodičů dětí, druhým zdrojem dotazníkový průzkum u učitelů a třetím pramenem byly děti samotné - autor s nimi vedl strukturované rozhovory a zároveň s dětmi provedl několik jednoduchých experimentů. K analytickým metodám výzkumu patřila kvantitativní i kvalitativní obsahová analýza. Závěry z kvantitativního výzkumu posloužily k ověření či vyvrácení několika hypotéz. Základní hypotéza předpokládala, že pětileté a šestileté děti si média elektronická v případě...The rigorosum thesis entitled "The Media Habits of Children Aged 5-6 Years. A Comparison of Preferences Between Girls and Boys" builds on the diploma thesis "The Media Habits of Children Aged 5-6 Years" and is its extension and reworking. The work seeks to answer two basic questions: What place does the media have in the lives of children aged 5-6 years? Are traditional media (television, radio, magazines, as well as books), or new media (computer, internet, cell phones, etc.) more popular fot these children? The author then in 2014 and 2015 completed work on another view which focused mainly on the correlation between the sex and the media habits of preschool children. To answer these questions the author conducted his own research which focused on children from three nursery schools, their parents and teachers. Research was drawn from three basic sources. The first source was a questionnaire survey of parents of children, another was a questionnaire survey among teachers and the third source was a questionnaire with the children themselves - the author led them through structured interviews and also conducted several simple experiments. The analytical methods of the research included both quantitative and qualitative content analysis. The findings from the quantitative research have been used to...
Klíčová slova:
děti; média; pohlaví; předškolní; rodina; volný čas; výchova; školka; children; education; family; leisure; media; nursery; preschool; sex