Original title:
Nerovnosti v přístupu k terciárnímu vzdělání
Translated title:
Inequality in Acces to Tertiary Education
Authors:
Koucký, Jan ; Walterová, Eliška (advisor) ; Šebková, Helena (referee) ; Kolář, Petr (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Celkovým cílem mé disertační práce je vytvořit teoreticky podložený, dostatečně propracovaný a nosný koncept a na jeho základě zpracovat srovnávací analýzu vývoje nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v evropských zemích. Vedle rozsáhlého studia relevantní literatury z řady zemí týkajícího se uvedeného tématu, kterému jsem se s různými přestávkami věnoval prakticky čtvrtstoletí, šlo ovšem také o to, jak pro komparaci získat potřebné zdroje údajů. Originálním způsobem jsem pro to využil databázi vzniklou spojením tří fází šetření ESS (European Sociál Survey), realizovaných v letech 2002-2007, která jsem rozšířil o další poměrně aktuální údaje ze speciálního českého šetření z let 2007/2008.The aim of the thesis is to elaborate a theoretically well grounded concept and to use it for a comparative analysis of the development of inequalities in access to tertiary education in European countries. To achieve the aim, it has been necessary not only to acquire a thorough knowledge of how the theme is dealt with in other countries but, in particular, to find relevant data needed for comparative analyses. The author - who has concerned himself with the problem for more than twenty years - has solved it in an original way by combining three stages of the European Social Survey (ESS) conducted in 2002-2007, and by supplementing it with a special Czech survey conducted in 2007/2008.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21514