Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,240 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.13 vteřin. 


Narození mladšího sourozence jako náročná životní situace dítěte předškolního věku
KRATOCHVÍLOVÁ, Eliška
Bakalářská práce je zaměřena na sourozenecké vztahy dětí předškolního věku, konkrétně na vyrovnávání se s narozením mladšího sourozence. V teoretické části jsou uvedeny některé teorie, které se tímto tématem zabývají. Dále jsou popsány náročné životní situace dítěte a jejich zvládání. Nastíněn je také vývoj dítěte předškolního věku a to v oblasti kognitivní, sociální a emocionální. V praktické části je prováděn kvalitativní výzkum, hloubkové rozhovory s rodiči a pozorování dítěte.

Osvojování prostorových vztahů v raném dětství
Kovaříková, Kateřina ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Práce se zabývá tématem osvojování prostorových vztahů v raném dětství. Je koncipována jako teoretická analýza vycházející z rešerše odborné literatury. Celý text se opírá o problematiku konstrukce prostoru v díle Jeana Piageta, konkrétně v jeho monografii Child's Conception of Reality (1955). Ve své první části studie seznamuje čtenáře s Piagetovými pojmy koncept objektu a grupa přemístění a s jeho pohledem na konstrukci světa. Výklad Piagetovy teorie je následně shrnut a vsazen do kontextu ostatních autorů v druhé části studie. Konkrétně je nabídnuta alternativa v podobě přístupu Renée Baillargeon. Její originální přístup k hodnocení schopností dětí i odlišná koncepce kognitivního vývoje slouží jako odrazový můstek ke kritickému náhledu Piagetova výkladu. Cílem práce je prozkoumat osvojování prostorových vztahů u Jeana Piageta v rozsahu větším, než nabízí české překlady jeho díla, a konfrontovat jeho závěry s adekvátním partnerem nalezeným na základě studia relevantních literárních pramenů. Studie je zaměřena na dětský věk do dvou let korespondující s Piagetovým senzomotorickým obdobím.

Sociální dopad mentální anorexie u dětských pacientů na rodinu
ŠOUNOVÁ, Jitka
Diplomová práce {\clqq}Sociální dopad mentální anorexie u dítěte na rodinu`` se zabývá rodinou dítěte s mentální anorexií ve vztahu k tomuto závažnému a dlouhodobému onemocnění. Případové studie, které jsou spolu s rozhovory s rodiči hlavním předmětem praktické části práce, zachycují vývoj vztahů a dalších podstatných souvislostí, které jsou nemocí ovlivněny.


Metodika rozvoje čichového vnímání u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Pařízková, Linda ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato práce se zabývá významem čichového vnímání a možnostmi jeho rozvoje u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Podává základní informace o anatomii a fyziologii čichu, o zpracování čichových podnětů a významu čichu pro děti se zrakovým a kombinovaným postižením. Největší pozornost je věnována možnostem rozvoje čichového vnímání v České republice, což prezentuje ucelený přehled produktů na českém trhu. Dále se věnuje rozvoji čichového vnímání na Škole Jaroslava Ježka.

Vliv rodičů na utváření vztahu jejich dětí k pohybovým aktivitám
Suchomelová, Alena ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Dlouhý, Martin (oponent)
Bakalářská práce "Vliv rodičů na utváření vztahu jejich dětí k pohybovým aktivitám" analyzuje míru vlivu rodičů na utváření pozitivního vztahu jejich dětí k různým pohybovým aktivitám a hledá další faktory ovlivňující tyto vztahy. V teoretické části je zdůrazněn obecně vliv rodičů na utváření osobnosti dítěte a důležitost výchovy v rodině, je zde vyzdvižena potřeba smysluplného trávení volného času dětí a v neposlední řadě je poukázáno na přínos pohybových aktivit na zdraví dítěte. Ve výzkumné části je pak kvantitativním dotazníkovým šetřením zkoumáno na stanoveném výzkumném vzorku zhruba 120 respondentů (dětí 13-15 let) a jejich rodičů v regionu Orlickoústecka, jakým způsobem se těmto rodičům daří rozvíjet u svých dětí vztah k pohybu, a co dalšího pomáhá upevňovat vztah dětí k pohybovým aktivitám. Z výsledků šetření plyne, že jsou to právě rodiče, kteří mají nejzásadnější vliv na utvoření stabilního vztahu dětí k pohybu, a je tedy třeba při výchově dětí tomuto věnovat patřičnou pozornost. Závěrem je vyzdvižena nutnost snažit se vyvarovat chyb, které mohou mnohdy zapříčinit až odpor dětí ke sportu a pohybu vůbec, což nejenom že ohrožuje děti na zdraví, ale může také spoluutvářet prostředí pro vznik sociálně patologických jevů ve společnosti.

Role sestry v rámci preventivních prohlídek v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost
TRUČKOVÁ, Zdeňka
Primární péče ve zdravotnictví je důležitou součástí efektivního a dobře fungujícího zdravotního systému v každé zemi. Představuje v rámci zdravotnictví klíčový prvek pro udržení dobré úrovně zdraví populace v České republice. V této oblasti mají nenahraditelnou roli především praktičtí lékaři pro děti a dorost a dětské sestry. Zajišťují péči o děti spojenou s osvojením správných návyků v péči o vlastní zdraví, které vede k dlouhému a kvalitnímu životu. Zdravotní výchova má velký význam především u dětí a mládeže, kde správný dohled na jejich zdravotní stav a vývoj je nezbytným předpokladem pro jejich úspěšný vstup do života. Hlavním cílem práce je určení úlohy sestry při preventivních prohlídkách dětí a dorostu a popis obsahu a pravidel těchto prohlídek z pohledu české legislativy. Dalším úkolem je popsat na základě legislativních zdrojů, jak se měnila role dětské sestry od roku 1990 do současnosti. Stěžejní závěrečná část práce se soustředí na to, jak uvedené faktory ovlivňují podobu preventivních prohlídek a působení sestry při nich. Jsou zde zmiňovány důležité prvky preventivních prohlídek, jako je očkování, sledování psychomotorického vývoje, vyhodnocování výživy. Výzkumná práce je zpracována jako teoretická přehledová práce. Bakalářská práce popisuje vývoj měnící se role dětské sestry od počátku ošetřovatelství, jak probíhalo vzdělávání dětských sester a jaká je jejich role v primární preventivní pediatrické péči, výchově ke zdraví. Dále si všímá, jak se měnily kompetence a image dětské sestry. Důležitá je spolupráce s pediatrem, navázání vztahu s dítětem a rodiči. Dobrá komunikace a etika v ambulantní praxi mají v prevenci a léčbě dětí velký význam. Zákon č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, specifikuje podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a ukládá povinnost celoživotního vzdělávání. Náplň činnosti a kompetence dětské sestry k výkonu specializovaného povolání jsou uvedeny ve vyhlášce MZ ČR č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Tato vyhláška umožňuje sestrám převzít vyšší kompetence, což znamená vyšší kvalitu a odbornost práce a požadavek na odborné specializované a vyšší vzdělání sester. Konkrétní činnosti dětské sestry vymezuje § 51 vyhlášky č. 424/2004 Sb., o činnostech zdravotnických a jiných odborných pracovníků. Dětská sestra poskytuje v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost komplexní ošetřovatelskou, preventivní a léčebnou péči dětem od propuštění z porodnice do devatenácti let věku. Preventivní prohlídky dětí a dorostu legislativně vymezuje vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách. Popisuje obsah, náplň a časové rozmezí preventivních prohlídek dětí a dorostu. Součástí preventivních prohlídek je povinné očkování. Význam preventivních prohlídek dětí a dorostu je často veřejností podceňován. Výsledky z výzkumného šetření mají sloužit jak odborné, tak laické veřejnosti s cílem připomenout důležitost a význam preventivních prohlídek dětí a dorostu a motivovat k účasti na preventivních prohlídkách. Výstupem práce je ucelený přehled o tom, jak se změnila role sestry při preventivních prohlídkách u praktického lékaře pro děti a dorost za posledních 25 let.

Význam emocí pro socializaci dítěte předškolního věku
ČERNOCHOVÁ, Tamara
Bakalářská práce se zabývá významem emocí pro socializaci dítěte v mateřské škole a poukazuje na možné způsoby jejich rozvíjení a kultivace. V teoretické části jsou objasněny pojmy emoce, socializace, emoční inteligence v souvislosti s předškolním věkem a upozornění na jejich pozici v předškolním vzdělávání, určenou Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V praktické části je zpracovaný projekt na rozvoj emoční inteligence dětí předškolního věku a je provedena evaluace vzdělávacích výsledků. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny výsledky a zhodnocení projektu.

Rozvoj hudebních dovedností u dětí předškolního věku.
CANDROVÁ, Alena
Bakalářská práce má za cíl zaměřit se na rozvoj hudebních dovedností dětí předškolního věku prostřednictvím činností v mateřské škole. Skládá se z části teoretické a části praktické. Teoretická část se věnuje otázkám vývoje předškolního dítěte a jeho hudebních schopností a dovedností, možnostmi jejich rozvíjení. V praktické části bylo nutné sestavit tříměsíční program zaměřený na rozvoj hudebních dovedností a prakticky jej zrealizovat s dětmi v prostředí mateřské školy. Spolupracovala jsem se skupinou šesti dětí. Na základě studie, ve které jsem použila metodu pozorování a prověrky hudebních schopností, jsem došla k závěru, že u všech šesti dětí došlo po aplikaci programu na rozvoj hudebních dovedností k rozvoji hudebního sluchu, hudební představivosti a paměti, rytmického i tonálního cítění.