Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postava Dannyho Smiřického ve vybraných Škvoreckého románech
Hosnedlová, Štěpánka ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat vývoj literární postavy Dannyho Smiřického, který se často objevuje v mnoha prozaických dílech Josefa Škvoreckého, kde obvykle zastává roli vypravěče a zároveň hlavního hrdiny. Práce se zaměřuje především na způsob výstavby postavy Dannyho Smiřického, popisuje jeho osobnost, životní osudy, vztahy k ostatním postavám a v souvislosti s tím také sleduje proměny české společnosti ve dvacátém století. Zajímavým aspektem popisovaným v práci je také živý jazyk Dannyho a jeho vrstevníků, který notně přispívá k autentickému vyznění a dokresluje generační výpověď. V řešení bylo použito analýzy vybraných literárních textů Josefa Škvoreckého, v nichž Danny vystupuje, a které na sebe chronologicky navazují. V práci jsou konkrétně rozebírány romány Zbabělci, Prima sezóna a Tankový prapor. Důležitost Dannyho Smiřického jakožto literárního hrdiny spočívá zejména v tom, že bývá považován za autobiografickou postavu (autorovo alter ego). KLÍČOVÁ SLOVA Danny Smiřický, Josef Škvorecký, literární postava, charakteristika, autobiografické prvky
Malí hrdinové velkých témat v románech Johna Boyna - lekce pro 2. stupeň ZŠ
Nesvadbová, Jitka ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Práce se věnuje hlavním postavám v Boynových románech pro mládež, jejichž prostřednictvím lze otevřít důležitá témata a položit závažné otázky, které ovlivňují nejen mládež, ale i společnost. Práce se zabývá obsahy a interpretacemi těchto románů, v nichž nejsou opomenuty i ostatní roviny literárního díla. Podrobněji se práce zaměřuje na literární postavy a jejich charakteristiku, která zkoumá hlavní hrdiny. Autorka zjišťuje u vybraných románů didaktický potenciál, hlavní témata a jejich přínos pro mládež. Didaktická část obsahuje šest lekcí pro 2. stupeň ZŠ, které je možné různě alterovat. V lekcích byl aplikován výukový model E-U-R, tandemová výuka a různé metody RWCT vhodné k rozvíjení čtenářské gramotnosti. Jsou zde použity různé organizační formy výuky, ale i různé formy zápisu z četby. Lekce jsou pro práci stěžejní, jelikož na nich autorka této práce chce ukázat didaktický potenciál Boynových románů pro mládež, ve kterých mohou žáci nalézt velká témata. Pokud mají žáci možnost přijít na tato témata sami, literatura je vychovává, vede k hodnotám a může jim pomoci, pokud se nacházejí v podobné situaci. Především chlapci na druhém stupni se mohou, ale nemusí s hlavními chlapeckými hrdiny Boynových románů identifikovat. Práce dále zkoumá čtenářské návyky žáků na druhém stupni, co žáci preferují v...
Možnosti empatie k postavám v rámci recepce povídek Jana Balabána
Klečka, Petr ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá čtenářskou empatií k literárním postavám v povídkách Jana Balabána, konkrétně se zaměřuje na prostředky výstavby textu, které tuto empatii umožňují. V teoretické části práce jsou nejprve definovány subjekty empatické reakce - literární postava a čtenář. Následně je definován i empatický proces. V praktické části jsou poté analyzovány tři povídky z různých povídkových souborů Jana Balabána, a to proto, že dílčí zkoumání bakalářské práce je zaměřeno na proměnu prostředků výstavby textu klíčových pro vyvolání empatické reakce v kontextu Balabánovy tvorby. Samotné analýzy jsou strukturované do jednotlivých rovin - literární postavy, vypravěče, příběhu, časoprostoru a jazyka. Z provedených analýz pak vyplývá, že empatická reakce u čtenáře je u prvních dvou povídek vyvolána obdobným způsobem, především díky stírání rozdílů mezi pásmem vypravěče a pásmem postavy, což evokuje podobnost s interpersonální interakcí, dále také díky místům nedourčenosti, která mají za následek vyvolání takzvaných vnějších inferencí. Třetí povídka je popisnější, pocity postavy jsou zachyceny explicitněji, nedochází ke stírání rozdílů mezi zmíněnými pásmy, ale stále jsou zde patrné podobné prostředky sloužící k vyvolání empatie u čtenáře jako v povídkách předchozích. Jedná se především o zachycení...
Divadelní typ chvástavého vojáka v díle Feliciana de Silvy Segunda Celestina (1536)
ŘÍHOVÁ, Martina
Bakalářská práce "Divadelní typ chvástavého vojáka v díle Feliciana de Silvy Segunda Celestina (1536)" analyzuje promluvy této postavy ve hře. Prostřednictvím především jeho promluv jsem zjistila, jak zkoumaný předmět zájmu odpovídá typu chvástavého vojáka a v čem se liší. Práce nejprve pojednává o typickém chování fanfaróna, který je charakterizován pro své vytahování v záležitostech týkajících se boje a rovněž milostných dovednostech. Vzorem pro mnou zkoumanou postavu byl španělský fanfarón jménem Centurio. Dále je většinová část práce věnována zjištěnému chlubení vojenskému a milostnému u zkoumané postavy. Kromě srovnání obou postav, se práce v neposlední řadě zabývá konkrétními vlastnostmi, obvyklým vystupováním, předvídatelnými reakcemi či postavami, které obvykle fanfaróna v době chlubení obklopují.
Vnímání postav ságy Zaklínače na základě kvalitativní analýzy
Válek, Filip ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Následující studie se zabývá možnostmi interpretace postav aktuálně velmi populární knižní ságy Zaklínač od Andrzeje Sapkowského u žáků druhého stupně základních škol, kteří s ohledem na svou čtenářskou zkušenost a rozumový vývoj začínají být cílovou skupinou a modelovými čtenáři této knižní série. V teoretické části se práce zabývá seznámením čtenáře se světem Zaklínače skrze život a dílo autora, následně je konstruována modelová charakterizace konkrétních postav, která se snaží o komplexní obeznámení s možnostmi popisu těchto charakterů na základě sledování vícero charakterizačních prostředků. V praktické části je vytyčena typologie postav na základě shodných a klíčových charakteristik, která je dále podrobena drobnému kvalitativnímu výzkumu na konkrétních respondentech, kteří knižní sérii četli a jsou schopni postavy interpretovat. Pro tuto typologii byly vybrány tři velmi výrazné skupiny postav, a to protagonisté jakožto postavy spojené osudem, antagonisté jakožto postavy schopné ve jménu proroctví konat zlo a ostatní postavy spjaté s protagonisty společným cílem a hrdinskou transformací. Cílem studie je vytvořit možný obraz práce s moderním fantasy dílem v hodinách literatury a porovnání reálné žákovské interpretace s předpoklady, jak může být literární postava vnímána a chápána. Přestože je...
Literární postava dobrého člověka v povídkách Boženy Němcové
Gavendová, Petra ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na pojetí literární postavy "dobrý člověk", která provází celé povídkové dílo spisovatelky Boženy Němcové. Teoretická část se soustředí na dobový kontext tvorby a životní události autorky. Prostřednictvím analýzy vybraných povídek - Karla, Divá Bára, Chudí lidé a Dobrý člověk - odhalujeme výjimečné charakterové vlastnosti tohoto lidského typu, který by svým příkladným jednáním měl pomoci zmírnit společenské zlo.
Povídky Boženy Němcové
Gavendová, Petra ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na komplexní analýzu postav v povídkách Boženy Němcové. Teoretická část práce se věnuje teorii utváření literární postavy. V praktické části sledujeme charaktery postav ovlivněné vzájemnými vztahy, prostředím a společností, ve které žijí. Soustředíme se na nejpodstatnější autorčiny povídky: Pomněnka šlechetné duše, Baruška, Chudí lidé, Sestry, Dobrý člověk, Divá Bára, Karla, Chyže pod horami, Cesta z pouti. V povídkách nabídla Němcová pohled na český venkovský lid, inspiraci pro svou práci získala při svých cestách a z vyprávění místních obyvatel. Postavy nechává v díle mluvit místním nářečím, zobrazuje jejich kroje, zvyky, kulturu. Postavy jsou citově bohaté, detailně propracované, věrohodné, částečně idealizované. Autorka vyjádřila v díle několik idejí, kterými by se měla společnost řídit.
Od hororové postavy k dívčímu idolu. Postava upíra v současné literatuře pro mládež
Koubová, Denisa ; Píšová, Ina (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce se věnuje vývoji postavy upíra v literatuře pro mládež. Jejím cílem není postihnout všechny dostupné knihy o upírech, ale vybírá pouze nejzajímavější reprezentace postavy v jednotlivých obdobích. Sleduje, která díla mají na současnou podobu postavy největší vliv a snaží se popsat určitou vývojovou linii. Vybranými díly jsou Upír, Carmilla, Dracula, Interview s upírem, Upíří deníky, Pravá krev, Stmívání, Škola noci, Vampýrská akademie a Upíří internát. Tyto knihy rozděluje podle jednotlivých koncepcí postavy upíra (její vnější znaky, charakterové vlastnosti, narativní role). V úvodu práce je stručně popsán antropologický kontext tématu, zejména původ postavy v evropské lidové slovesnosti. Dále se práce zabývá žánry, které se nejvíce uplatňují v upíří literatuře, a obecnou charakteristikou postavy v literárním díle. Po samotné analýze popisující proměnu postavy od její naturalistické podoby do podoby civilizované/domestikované se v závěru věnuje upírovi jako literárnímu symbolu.
Typologie postav v románech na pokračování publikovaných v časopisech pro ženy
Hrudíková, Iva ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Cílem této práce je rozbor a typologie postav v románech na pokračování, které byly publikovány v ženských časopisech v meziválečném období. V průběhu řešení této otázky byly využity metodické postupy kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativního rozboru vybraných pěti románů na pokračování. Šetření bylo zaměřeno na sledované období let 1931- 1939. Na základě získaných dat byly nalezeny shodné typy a rysy postav používaných v dobových románech na pokračování. Byly nalezeny i společné aspekty románů, které tvořily primární zdrojový materiál výzkumu. Provedeným výzkumem byl získán podklad pro práci s literárními postavami romantické beletrie. V další fázi došlo k modelování hlavní mužské a ženské postavy, vyskytující se v románech. V rámci těchto modelů byl sestaven i modelový román na pokračování. Dílčí část přinesla i rozbor románů a jejich postav, které byly převedeny do filmové podoby. Práce potvrdila důležitost románů na pokračování, jakožto klíčového útvaru ženských periodik v meziválečném období. Přínosem této práce je zmapování nejčastěji užívaných postav v těchto románech. Seskupení užívaných rysů je možné využít taktéž jako podklad k výstavbě literárních postav červené knihovny a sentimentálních románů. Přínosem je i pochopení důležitosti postav v daných románech, jako klíčového aspektu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.