| |
|
Analýza cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu
Fait, Petr ; MBA, Jiří Rozsíval, (oponent) ; Škapa, Stanislav (vedoucí práce)
Nedokonale konkurenční trhy jsou důsledkem působení různých faktorů na trzích. Patří mezi ně zejména úspory z rozsahu, různá právní omezení, vysoké náklady vstupu, diferenciace produktu, územní rozptýlení a nedokonalá informovanost spotřebitelů o trhu. Hlavními druhy nedokonalých konkurentů jsou monopoly, oligopoly a monopolistická konkurence. Charakteristickou vlastností těchto nedokonalých konkurentů je jejich schopnost určovat cenu produktu. Jsou takzvanými price-makery. Nedokonalí konkurenti se setkávají s klesající poptávkovou křivkou, neboli je zde závislost ceny na objemu produkce. Této schopnosti využívají při maximalizaci zisku. Nejběžnější metodou maximalizace zisku u nedokonalého konkurenta je cenová diskriminace, díky níž je firma schopna rozčlenit své odběratele na několik skupin a pro každou skupinu určit jinou cenu stejného produktu. V praxi se setkáváme z převážné většiny pouze s nedokonalou konkurencí, vzhledem k již výše zmíněným faktorům. Dokonalá konkurence je tak spíše teoretickým stavem, kterému se v praxi nejvíce blíží obchodování na burzách.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Impact of increasing returns to scale and imperfect competition on international trade in automotive industry: Czech republic - Germany intra-industry trade
Tomo, Ján ; Semerák, Vilém (vedoucí práce) ; Vukelić, Tatjana (oponent)
Tato práce analyzuje vliv rostoucích výnosů z rozsahu a nedokonalé konkurence na mezinárodní obchod se zaměřením na automobilový průmysl a vzájemný obchod České republiky a Německa v tomto průmyslovém odvětví. Protože rostoucí výnosy z rozsahu nemůžou existovat v dokonalé konkurenci, podporují tím diferenciaci produktů a snahu výrobců odlišit své výrobky od těch ostatních a získat svůj podíl na poli mezinárodního obchodu. Tím vzniká vnitroodvětvový obchod, kdy země vzájemně obchodují se zbožím podobného charakteru, které se může lišit jednak kvalitou nebo zcela jinými vlastnostmi. Tyto podrobně rozebraná teoretická východiska se snažím aplikovat na případovou studii vzájemného vniotrodvětvového obchodu České republiky a Německa se zaměřením na automobilový průmysl. Ten tvoří asi čtvrtinu průmyslové produkce České republiky, na hrubém domácím produktu se podílí přibližně deseti procenty a vývoz silničních vozidel představuje zhruba 17% celkového vývozu. Německo jako nejvýznamnější obchodní partner České republiky a světová velmoc číslo jedna ve vývozu strojů a dopravních prostředků, dováží podstatnou část produkce českého automobilového průmyslu a zároveň do ČR vyváží své vlastní produkty v tomto odvětví. Tato práce si klade za cíl analyzovat tuto obchodní výměnu a do ní zapojenou produkci. Powered by TCPDF...
|
|
Faktory ovlivňující cenu ojetého vozu v České republice
Dvořáček, Petr ; Polák, Petr (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
Český trh s ojetými osobními automobily, který generuje roční obrat kolem sta miliard korun, navštíví ročně stovky tisíc lidí a podobné množství použitých vozidel se na něm prodá. Tato práce se snaží najít a vhodně ohodnotit hlavní determinanty, které určují cenu ojetého automobilu v České republice, a tím mimo jiné zvýšit informovanost kupujících. Pro odhad jednotlivých koeficientů uvádějících vliv dané proměnné na cenu byla použita mnohonásobná lineární regrese a metoda nejmenších čtverců. Tato studie používá unikátní datový balíček, který byl získán z internetového portálu inzerující ojeté automobily Sauto.cz, jenž obsahuje všechny dostupné informace o více než 55 tisících použitých aut od 34 různých výrobců. Dle předpokladů byla potvrzena důležitost a negativní vliv na cenu proměnných udávajících počet najetých kilometrů a stáří ojetého automobilu. Dalšími důležitými parametry, které naopak cenu ojetého vozu ovlivňují pozitivně, jsou prvky doplňkové výbavy. Také byla potvrzena vyšší cena ojetých aut od německých výrobců v porovnání s konkurencí a naopak nižší u vozů od automobilek pocházejících z Ameriky nebo z Asie. Jelikož bylo nalezeno obrovské množství proměnných, lze tak konstatovat, že ojetý automobil je velice komplexní produkt, jehož správné ocenění je opravdu náročný proces.
|
| |