Název:
Faktory ovlivňující cenu ojetého vozu v České republice
Překlad názvu:
Factors affecting the price of a used car in Czechia
Autoři:
Dvořáček, Petr ; Polák, Petr (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Český trh s ojetými osobními automobily, který generuje roční obrat kolem sta miliard korun, navštíví ročně stovky tisíc lidí a podobné množství použitých vozidel se na něm prodá. Tato práce se snaží najít a vhodně ohodnotit hlavní determinanty, které určují cenu ojetého automobilu v České republice, a tím mimo jiné zvýšit informovanost kupujících. Pro odhad jednotlivých koeficientů uvádějících vliv dané proměnné na cenu byla použita mnohonásobná lineární regrese a metoda nejmenších čtverců. Tato studie používá unikátní datový balíček, který byl získán z internetového portálu inzerující ojeté automobily Sauto.cz, jenž obsahuje všechny dostupné informace o více než 55 tisících použitých aut od 34 různých výrobců. Dle předpokladů byla potvrzena důležitost a negativní vliv na cenu proměnných udávajících počet najetých kilometrů a stáří ojetého automobilu. Dalšími důležitými parametry, které naopak cenu ojetého vozu ovlivňují pozitivně, jsou prvky doplňkové výbavy. Také byla potvrzena vyšší cena ojetých aut od německých výrobců v porovnání s konkurencí a naopak nižší u vozů od automobilek pocházejících z Ameriky nebo z Asie. Jelikož bylo nalezeno obrovské množství proměnných, lze tak konstatovat, že ojetý automobil je velice komplexní produkt, jehož správné ocenění je opravdu náročný proces.The market of used cars in Czechia, generating an annual turnover over one hundred billion Czech crowns, is visited by hundreds of thousands of people a year and a similar number of used vehicles are sold there. This work tries to find and appropriately evaluate the main determinants that set the price of a used car in Czechia, and thus, among other things, increase buyers' awareness. Multiple linear regression (MLR) and the ordinary least squares (OLS) method were used to estimate coefficients indicating the effect of a given variable on the price. This study uses a unique dataset, which was obtained from the Czech online marketplace advertising used cars Sauto.cz, containing all available information about more than 55 thousand used cars from 34 different car manufacturers. According to the assumptions, the importance and negative effect of variables indicating the number of kilometers driven and the age on the price of the used car was confirmed. Other important parameters that, on the other hand, have a positive influence on the price of a used car are the elements of additional equipment. Higher price of used cars from German manufacturers compared to competing manufacturers was also confirmed and, conversely, cars from carmakers from America or Asia were found cheaper. As a huge number of...
Klíčová slova:
asymetrická informovanost; metoda nejmenších čtverců; mnohonásobná lineární regrese; nedokonalé trhy; Ojetá auta; Česká republika; Czechia; imperfect competition; information asymmetry; multiple linear regression; ordinary least squares estimation method; Used cars