|
Problematika hygienických návyků u levorukých žáků na 1. stupni ZŠ
MRHOVÁ, Adéla
Diplomová práce s názvem Problematika hygienických návyků u levorukých žáků na prvním stupni ZŠ se zaměřuje na zjištění současné úrovně dodržování návyků souvisejících se psaním. Práce je členěna na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část pojednává o pojmech souvisejících s tématem práce. Výzkumná část se zabývá analýzou hygienických a pracovních návyků u levorukých žáků v prvních, druhých a třetích třídách na prvním stupni ZŠ. Cílem je zmapovat problematiku psaní levorukých žáků a naznačit možnosti dalšího obohacení jejich výuky.
|
|
Počáteční psaní levorukých žáků
Hečová, Lenka ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a zaměřuje se hlavně na leváctví. Práce je dělena na teoretickoučást, jejímž cílem je seznámit čtenáře s pojmem lateralita a jejímitypy, stupni a druhy, dále se zaměřuje na leváctví v minulosti a současnosti, výuku počátečního psaní a s ní spjatými hygienickými návyky, hodnocením psaní, psaním levou rukou, metodikou psaní, vázaným a nevázaným písmem, etapami výuky psaní a pomůckami pro levoruké žáky. Cílem empirické části je pomocí dotazníkového šetření a pozorování potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy a to, že lateralita učitele má vlivna tvorbu jeho příprav a výuku počátečního psaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitupísma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem, a zodpovědět výzkumnou otázku, zda má lateralita učitele vliv na tvorbu jeho přípravna počáteční psaní,na výuku počátečníhopsaní a na kvalitupísma žáků. Výsledky dotazníkového šetření a pozorování potvrzují všechny hypotézy a ukazují, že lateralita učitele má vlivtvorbujeho příprav a výuku počátečníhopsaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitu písma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem. KLÍČOVÁ SLOVA...
|
|
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
|
|
Práce s levorukým žákem na počátku školní docházky
Uhlířová, Petra ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a způsoby její diagnostiky u dětí. Je dělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou. Teoretická část pojednává o lateralitě, metodách diagnostikování a metodice práce s levorukým žákem na počátku školní docházky. Cílem zkoumání v praktické části diplomové práce bylo zjistit informovanost o práci s levorukými dětmi mezi studenty učitelství 1. st. ZŠ a učiteli v praxi. Přílohová část diplomové práce obsahuje dotazníky použité pro praktickou část diplomové práce a pracovní listy pro žáky na uvolňování ruky při psaní.
|
|
Výchova a vzdělávání dětí - leváků
Čivrná, Simona ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Výchova a vzdělávání dětí - leváků se zaměřuje na důležité poznatky související se vzděláváním i výchovou levorukých dětí. Teoretická část práce se zaměřuje především na vysvětlení pojmu lateralita a její diagnostiku, na metodiku psaní levou rukou a průpravné cviky pro psaní. Dále poukazuje na různé příčiny i následky potlačování levorukosti a nabídne krátký vhled k tehdejšímu a současnému přístupu. Nechybí informace ani k novému trendu v psaní - českému školnímu písmu Comenia Script. Praktická část je zaměřena na rozvoj písařské dovednosti u leváků v běžně užívané psací abecedě a písmu Comenia Script. Součástí je také orientační dotazník pro učitele 1. stupně ZŠ a pozorování a výuka leváků ve čtyřech různých ročnících ZŠ. Klíčová slova: lateralita, leváctví, výchova, vzdělávání, běžně užívaná psací abeceda, písmo Comenia Script
|
|
Miloš Sovák a reedukace levorukých
Černý, Daniel ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou přeučování levorukých v kontextu výzkumu profesora Miloše Sováka. Ukazuje jeho přínos v této oblasti a to, jak konkrétně se zasloužil o formování výuky v následujících letech. V práci je charakterizována levorukost, lateralita, jsou dány příklady diagnostiky laterality jednotlivých testů. V teoretické části se dále autor zamýšlí nad šířkou kontextu přeučování nejen levorukých, kdy jakékoliv násilné přeučování může vést k důsledkům na celý život. V praktické části byl zvolen kvalitativní výzkum, který je proveden na základě polostrukturovaného rozhovoru vedeného s pěti respondenty, kteří v rámci rozhovoru odpovídají na otevřené i uzavřené otázky ohledně metod a přístupu k jejich přeučování a dále vnímání přeučovacího procesu jimi samými. Z výzkumu vyplývá, že neexistuje žádný znak, který by byl společný menšímu množství přeučovaných lidí, a tudíž je vysoce nepravděpodobné, že existuje znak, který by charakterizoval celou početnou skupinu přeučovaných osob. Vzhledem k výzkumnému vzorku nicméně není možné vyvodit závěr širší platnosti. KLÍČOVÁ SLOVA Miloš Sovák, levoruký, přeučování, reedukace, leváctví, životní příběh
|
|
Výchova a vzdělávání dětí - leváků
Čivrná, Simona ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Výchova a vzdělávání dětí - leváků se zaměřuje na důležité poznatky související se vzděláváním i výchovou levorukých dětí. Teoretická část práce se zaměřuje především na vysvětlení pojmu lateralita a její diagnostiku, na metodiku psaní levou rukou a průpravné cviky pro psaní. Dále poukazuje na různé příčiny i následky potlačování levorukosti a nabídne krátký vhled k tehdejšímu a současnému přístupu. Nechybí informace ani k novému trendu v psaní - českému školnímu písmu Comenia Script. Praktická část je zaměřena na rozvoj písařské dovednosti u leváků v běžně užívané psací abecedě a písmu Comenia Script. Součástí je také orientační dotazník pro učitele 1. stupně ZŠ a pozorování a výuka leváků ve čtyřech různých ročnících ZŠ. Klíčová slova: lateralita, leváctví, výchova, vzdělávání, běžně užívaná psací abeceda, písmo Comenia Script
|
|
Práce s levorukým žákem na počátku školní docházky
Uhlířová, Petra ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a způsoby její diagnostiky u dětí. Je dělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou. Teoretická část pojednává o lateralitě, metodách diagnostikování a metodice práce s levorukým žákem na počátku školní docházky. Cílem zkoumání v praktické části diplomové práce bylo zjistit informovanost o práci s levorukými dětmi mezi studenty učitelství 1. st. ZŠ a učiteli v praxi. Přílohová část diplomové práce obsahuje dotazníky použité pro praktickou část diplomové práce a pracovní listy pro žáky na uvolňování ruky při psaní.
|
|
Problematika výuky psaní levorukých žáků
HERWIGOVÁ, Kateřina
Diplomová práce Problematika výuky psaní levorukých žáků je zaměřena na problematiku výuky prvopočátečního psaní levorukých žáků v prvních třídách základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá lateralitou a levorukostí obecně. Dále pak vývojem leváctví v historii a v současné době, zejména pak vývojem motorických schopností levorukých dětí od předškolního věku. Dalším cílem je zmapovat úskalí předškolního období dítěte a případné problémy při výuce psaní. Hlavní část práce je zaměřena na výuku psaní v prvních třídách a správné metodické vedení žáků při psaní. Výzkumná část se zaměřuje na analýzu výuky psaní levorukých žáků v prvních třídách základních škol Středočeského kraje. Zkoumá poměr levorukých dívek a chlapců, správné držení psacího náčiní, sklon papíru, sklon písma, správné sezení, používání ergonomických pomůcek a používání pera či tužky.
|
|
Vliv laterality na mzdu: Jsou leváci na práci leví?
Jakubcová, Klára ; Komrska, Martin (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Práce zkoumá vliv laterality na mzdu na průřezových datech pro Českou republiku, která byla získána dotazníkovou metodou. Obecně se u leváků předpokládá nižší mzda z důvodu nepřizpůsobení některých nástrojů pro použití levou rukou, což vede k nižší produktivitě práce leváků. První hypotéza tvrdí, že muži leváci dosahují mzdové prémie díky lepším tvůrčím schopnostem a druhá, že ženy levačky jsou mzdově penalizovány oproti pravačkám. K testování hypotéz byl použit odhad regresních rovnic metodou nejmenších čtverců. Ani jedna hypotéza nebyla pomocí základních modelů potvrzena. Dosažené výsledky naznačují, že leváci by v průměru měli mít spíše o 6,6 % nižší mzdy než praváci a levačky o 4 % vyšší než pravačky. Avšak statistická významnost proměnné lateralita se v základních modelech nepotvrdila. Po rozdělení datasetu podle nejvyššího dosaženého vzdělání mají dle výsledků muži leváci s vysokoškolským vzděláním o 14 % vyšší hodinovou mzdu než praváci (potvrzení hlavní hypotézy), na druhou stranu leváci se středoškolským a nižším vzděláním o 43 % nižší mzdu než praváci (u levaček nebyl prokázán vliv).
|