Název:
Počáteční psaní levorukých žáků
Překlad názvu:
Initial writing of left-handed pupils
Autoři:
Hečová, Lenka ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá lateralitou a zaměřuje se hlavně na leváctví. Práce je dělena na teoretickoučást, jejímž cílem je seznámit čtenáře s pojmem lateralita a jejímitypy, stupni a druhy, dále se zaměřuje na leváctví v minulosti a současnosti, výuku počátečního psaní a s ní spjatými hygienickými návyky, hodnocením psaní, psaním levou rukou, metodikou psaní, vázaným a nevázaným písmem, etapami výuky psaní a pomůckami pro levoruké žáky. Cílem empirické části je pomocí dotazníkového šetření a pozorování potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy a to, že lateralita učitele má vlivna tvorbu jeho příprav a výuku počátečního psaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitupísma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem, a zodpovědět výzkumnou otázku, zda má lateralita učitele vliv na tvorbu jeho přípravna počáteční psaní,na výuku počátečníhopsaní a na kvalitupísma žáků. Výsledky dotazníkového šetření a pozorování potvrzují všechny hypotézy a ukazují, že lateralita učitele má vlivtvorbujeho příprav a výuku počátečníhopsaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitu písma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem. KLÍČOVÁ SLOVA...The thesis deals with lateralityand focuses mainly on left-handedness. The thesis is dividedintoa theoretical part,whichaims to introduce the reader to the concept of laterality and its types, degrees and kinds, then it focuses on left-handedness in the past and present, teaching of initial writing and related hygiene habits, assessment of writing, left-handed writing, writing methodology, bound and unbound writing, stages of teaching writing and aids for left-handedpupils. The aim of the empirical part is to confirm or refute the stated hypotheses by means of questionnaire survey and observation, namely, that the laterality of the teacher has an effect on the teacher's preparation and teaching of initial writing, and that the laterality of the teacher has an effect on the qualityof left-handedpupils' writing,and that the qualityof left-handedpupils' writing when taught by a left-handedteacher is higher than when taught by a right-handed teacher, and to answer the research question of whether teacher laterality has an effect on the development of a teacher's preparations for initial writing, on the teaching of initial writing, and on the quality of pupils' writing. The results of the questionnaire survey and observation confirm all the hypotheses and show that the teacher's laterality affects the...
Klíčová slova:
lateralita; lateralita učitele; levoruký žák; leváctví; učitelky; výuka počátečního psaní; laterality; left-handed pupil; left-handedness; teacher's laterality; teaching initial writing