Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální ohlas memoáru Egona Bondyho Prvních deset let a jeho filmové adaptace
Mikolášková, Jana ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Maňák, Vratislav (oponent)
Diplomová práce s názvem Mediální ohlas memoáru Egona Bondyho Prvních deset let a jeho filmové adaptace se zabývá memoárem Egona Bondyho Prvních deset let (1981, publikováno němž autor vzpomíná na období mezi lety 1947 a 1957, a filmovou adaptací 3 sezóny Tomáše Mašína. Cílem práce je analyzovat kritické mediální ohlasy obou děl. Volíme tedy nejprve vhodnou metodologii a stanovujeme výzkumné otázky, v teoretické části pak definujeme pojmy literární a filmová kritika, recenze a memoár. Vzhledem k tomu, že práci také doplňuje rozhovor s editorem Bondyho díla Martinem Machovcem, věnujeme se také definici rozhovoru jakožto žurnalistickému žánru. Dále zasazujeme děj memoáru politického, společenského a literárního ko Československu v 40. a 50. let dvacátého století, připojujeme také medailon Egona Bondyho a Tomáše Mašína praktické části se již zabýváme memoárem a filmem a analyzujeme jejich kritické mediální ohlasy závěru odpovídáme na výzkumné otázky a nastiňujeme vlastní názor na problematiku.
Podoby české undergroundové scény
Šulcová, Andrea ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Diplomová práce se věnuje podobám české undergroundové scény na základě analýzy dvou samizdatových literárních časopisů - Vokno (1979-1989) a Revolver Revue (1985-1989). Práce sleduje analogické a odlišné tendence obou periodik, která se stala platformou rozličných undergroundových generací. Vokno je spjato s první vlnou undergroundu, jež se profilovala na počátku sedmdesátých let. Na počátku osmdesátých let debutovala generace druhá, která později tvořila okruh kolem Revolver Revue. Další část diplomové práce se zaměřuje na charakteristické rysy poetik čtyř profilových autorů, kteří formovali tvář periodik. Analýza vychází z textů publikovaných ve Voknu a Revolver Revue.
Mediální ohlas kyberpunkové literatury (Egon Bondy, William Gibson, Neal Stephenson)
Rosůlková, Magdaléna ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Láb, Filip (oponent)
Cílem této práce bylo zmapovat kritické ohlasy na zásadní kyberpunková díla od autorů Williama Gibsona, Neala Stephensona a Egona Bondyho, přičemž jsme se zaměřili na romány Neuromancer, Sníh a Cybercomics. Kyberpunk zasazujeme do historického a literárního kontextu. Z toho důvodu jsme zvolili kvalitativní komparativní metody k analýze vybraných recenzí z českých a zahraničních periodik. Cizí mediální ohlasy zahrnují texty z angloamerických mainstreamových médií (The New York Times, The Washington Post) a akademických žurnálů (Science Fiction Studies apod.) Tuzemské recenze jsme převzali z novin MF Dnes, periodik Respekt, Instinkt, Týden, Literární noviny a specializovaných médií (anarchistický fanzine A-kontra, Ikarie). Práce také obsahuje teoretickou část, v níž jsem se zaměřili na definici a historii tohoto science fiction žánru. Navíc zahrnuje interpretace jednotlivých románů. Výsledkem bakalářské práce je odlišný pohled literárních kritiků na kyberpunkové hnutí, a to zejména na romány Neuromancer, Sníh a Cybercomics. Také ukazuje vývoj kyberpunkové literatury a odlišnou roli tohoto žánru v České republice. Přínosem této práce je rozšíření vědomostí v oblasti kyberpunku, které mohou sloužit pro další výzkum na poli science fiction literatury a mediálních studií.
Myšlení a hodnoty tří uměleckých generací české avantgardy (1919-1989)
Bulíček, Jan ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Machovec, Martin (oponent)
Tato práce si klade za cíl provést diskursivní komparaci tří generací (1918 - 1989) uměleckých teoretiku a poukázat tak na jejich podobnost. Konkrétně jsou to hlavní osobnosti a mluvčí české umělecké avantgardy a undergroundu, jimiž jsou Karel Teige, Vladimír Boudník, Egon Bondy, Milan Knížák a Ivan Martin Jirous. Tato práce analyzuje interpretační modely obsažené v manifestech a manifestačních textech (2. kapitola) a rekonstrukce prožívání a zakoušení avantgard založené na historické práci s prameny osobní povahy (3. kapitola). Výsledkem této analýzy je popis rozdílů a (dynamiky) vývoje avantgard, ale především charakteristika avantgardního a undergroundového mentálního světa. Z analýzy vyplývá, že umělecká avantgarda (Teige) i underground (Jirous, Knížák), stejně jako druhá generace stojící na pomezí avantgardy a undergroundu (Boudník, Bondy) vykazují velkou podobnost s mnoha společnými rysy. Jednotlivé rysy společné avantgardě i undergroundu jsou shrnuty v závěru práce. Klíčová slova avantgarda, underground, české umění, manifest, prožitek, Karel Teige, Vladimír Boudník, Egon Bondy, Milan Knížák, Ivan Martin Jirous
Podoby české undergroundové scény
Šulcová, Andrea ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Diplomová práce se věnuje podobám české undergroundové scény na základě analýzy dvou samizdatových literárních časopisů - Vokno (1979-1989) a Revolver Revue (1985-1989). Práce sleduje analogické a odlišné tendence obou periodik, která se stala platformou rozličných undergroundových generací. Vokno je spjato s první vlnou undergroundu, jež se profilovala na počátku sedmdesátých let. Na počátku osmdesátých let debutovala generace druhá, která později tvořila okruh kolem Revolver Revue. Další část diplomové práce se zaměřuje na charakteristické rysy poetik čtyř profilových autorů, kteří formovali tvář periodik. Analýza vychází z textů publikovaných ve Voknu a Revolver Revue.
"Jesus Kind" Egon Bondy jako inspirace Bohumila Hrabala
Marek, Jakub ; Schmarc, Vít (vedoucí práce) ; Špirit, Michael (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem Egona Bondyho na Bohumila Hrabala. Nejprve nastiňuje jejich vzájemný vztah, který byl velmi přátelský a který probíhal zejména v padesátých letech dvacátého století, v další části pak představuje ve dvou rovinách vliv Egona Bondyho na literární tvorbu Bohumila Hrabala. První rovinou je zde míněn vliv Bondyho koncepce totálního realismu na rané Hrabalovy texty (viz především povídka Jarmilka, dále pak např. povídka Blitzkrieg či textová koláž Mrtvomat), druhá rovina pak představuje Hrabalovo využití Egona Bondyho jakožto literární postavy (např. v povídce Zamilovaná či v próze Něžný barbar). V první řadě se tedy práce věnuje vzniku a rozšiřování bondyovské mytologie tak, jak ji zpracoval Hrabal ve svých prózách a básních. Přitom se pokouší odkazovat i na díla dalších autorů, v nichž se Bondyho postava vyskytuje také, a porovnat je s texty Hrabalovými. Dále pak práce mapuje Hrabalovu inspiraci Bondyho básnickou metodou totálního realismu, která mu posloužila jako vhodný nástroj uchopení "odcizené" skutečnosti padesátých let.
Sado-Maso 1983-1986. Historie a článková bibliografie samizdatového časopisu.
Romanová, Gabriela ; Špirit, Michael (vedoucí práce) ; Machovec, Martin (oponent)
Tato práce je věnována samizdatovému undergroundovému časopisu Sado-Maso, který vycházel v letech 1983-1986 v Praze. Je zaměřena na tematickou charakteristiku časopisu, jeho zasazení do historického literárního kontextu a doprovodné filmové a literární projekty, jejichž tvůrci byli členy redakčního okruhu časopisu Sado-Maso (především L. Drožď) a které souvisely s vydáváním časopisu. Práci doplňuje kompletní článková bibliografie, rejstříky, obrazová příloha obálek časopisu, rozhovory s tvůrci a pamětníky a kritická edice dosud oficiálně nepublikovaného eseje E. Bondyho Zaplaťpánbů za "underground". Jsou zde rovněž otištěny dva dokumenty-záznamy StB, ve kterých je časopis zmiňován v souvislosti s E. Bondym a akcemi Klín a Satan. Cílem této diplomové práce je přispět k lepšímu poznání dosud neprobádané oblasti českého literárního undergroundu 80. let v jeho ne příliš exponovaných a všeobecně méně známých odnožích. Klíčová slova SAMIZDAT, ČASOPISY, SADO-MASO, JEN PRO BLÁZNY, OPIUM PRO LID, (ZEN)BUDDHISMUS, EKOLOGIE, ANARCHISMUS, PSYCHOLOGIE, PUNK, FILMY TZV. NEZÁVISLÉ TVORBY, VÝTVARNÉ UMĚNÍ, PUNK-ROCK, NEW AGE, NEW PAINTING, DEKADENCE, SURREALISMUS, LUBOMÍR DROŢĎ, EGON BONDY, TOMÁŠ MAZAL, PAVEL VESELÝ, PETR UHL, DANA NĚMCOVÁ, PAUL WILSON, VÁCLAV HAVEL, STANISLAV DIVIŠ, FRANTIŠEK KAUTMAN, KAREL HYNEK...
"Měli jsme underground a máme prd" aneb Česká undergroundová kultura před rokem 1990 a po něm
HRUŠKOVÁ, Dominika
Tato diplomová práce se zabývá problematikou českého undergroundu 80. a 90. let. Předkládá vysvětlení pojmu underground, jeho periodizaci a politicko-společenský kontext. Jsou představeny monografie vybraných autorů, Egona Bondyho, Ivana Martina Jirouse a Jáchyma Topola, kterým je v této práci věnována hlavní pozornost. Smyslem práce je komparovat vždy jeden předrevoluční a jeden porevoluční titul od těchto třech autorů a poukázat na změny či setrvání v jejich tvorbě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.