Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 233 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pohled pracovníků dětského domova na kvalitu života a životní spokojenost jejich klientů
Ježková, Jitka ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Vídršperková, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na pohled pracovníků dětského domova na kvalitu života a životní spokojenost jejich klientů. První částí práce je teoretická část, v níž jsou popsány teoretické poznatky související s tématem práce. Další částí je praktická část, v rámci které je realizován kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s vychovateli dětských domovů. V teoretické části práce je popsána ústavní výchova či fungování dětských domovů. Dále je řešena především problematika negativních vlivů ohrožujících dítě. Takovými vlivy mohou být nevhodné rodinné prostředí, poruchy citové vazby, nevhodné a poškozující chování vůči dítěti (týrání, zneužívání, zanedbávání), psychická deprivace či adverzní dětské zkušenosti a traumata. Tyto negativní zkušenosti děti významně poznamenávají a ovlivňují. Dále jsou podrobněji popsána specifika života v dětském domově i dětí z dětských domovů samotných. Jako poslední jsou zmíněny pojmy kvalita života a životní spokojenost a jejich možná pojetí, zejména pak v souvislosti s životem v dětském domově. V praktické části práce je realizován a popsán kvalitativní výzkum. V rámci výzkumu jsou provedeny polostrukturované rozhovory s pracovníky dětských domovů. Rozhovory jsou následně přepsány, kódovány, analyzovány a interpretovány. Hlavním cílem výzkumu...
Profesní připravenost dětí v dětských domovech z pohledu sociální práce
FLEKALOVÁ, Simona
Tato bakalářská práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka při profesní přípravě dětí v dětských domovech, ale také na subjekty, které se na tomto procesu podílejí. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké postupy a činnosti vykonává sociální pracovník při přípravě dětí na sekundární vzdělání, jaké jsou využívány metody či spolupracující aktéři. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce se zabývám vymezením ústavní výchovy v České republice, legislativním ukotvením této problematiky, rolí sociálního pracovníka v dětském domově, a nakonec i odchodem dítěte z ústavní výchovy. Praktická část práce se věnuje samotnému výzkumu. Pro dosažení cíle byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Byl zvolen jeden výzkumný soubor tvořen 5 sociálními pracovníky z České republiky. Získaná data byla vyhodnocena pomocí prvků metody zakotvené teorie, kdy v první fázi proběhlo otevřené kódování a kategorizace a ve druhé fázi axiální kódování s vyhledáním vztahů mezi jednotlivými kódy a kategoriemi. Grafické zpracování kategorií bylo provedeno v programu Atlas.ti. Z výsledků výzkumu je patrné, že sociální pracovník při profesní přípravě v dětských domovech má na starost převážně administrativní úkony a komunikaci s dětmi i s rodiči umístěných dětí. Na procesu profesní přípravy se podílí mnoho subjektů, převážně vychovatelé, ředitel zařízení či základní škola. Nadále jsou hojně využívány neziskové organizace, které pořádají víkendové či prázdninové pobyty pro děti a v neposlední řadě i služby úřadu práce či veletrhy škol.
Multikulturní výchova a výchova k občanství v dětských domovech a výchovných ústavech - role sociálního pracovníka
VÍKOVÁ, Eliška
Tato bakalářská práce se zabývá tématem multikulturní výchovy a výchovy k občanství v dětských domovech a výchovných ústavech. Cílem bakalářské práce je zjistit a obecně vysvětlit, jak je chápána multikulturní výchova a výchova k občanství v systému vzdělávání pro žáky, kteří jsou umístěni ve výchovných zařízeních. Dále také popsat, jak je do procesu vzdělávání zapojen sociální pracovník. Teoretická část bakalářské práce je věnována charakteristice průřezových témat Multikulturní výchova a Výchova k občanství, která jsou zařazena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V rámci charakteristiky průřezových témat jsou obecně popsány základní cíle vzdělávání v těchto oblastech. Dále je v této části bakalářské práce podrobně definován Školní vzdělávací program, jenž patří k neopomenutelným a závazným dokumentům všech základních, středních škol a výchovných zařízení. Poslední část se zaměřuje na objasnění problematiky sociální práce v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Praktická část se orientuje na provedený výzkum. Popisuje vybraný postup kvalitativního výzkumu, metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor pro uskutečnění výzkumu byl vybrán na základě účelového výběru ze sociálních pracovníků dětských domovů a výchovných ústavů, kteří k výzkumu dali souhlas. Získaná data byla vyhodnocena pomocí otevřeného kódování a následně byla provedena kategorizace dat.
Budování právního povědomí u dětí žijících v dětských domovech s podporou sociálního pracovníka
PROCHÁZKOVÁ, Natálie
Bakalářská práce se zabývá budováním právního povědomí u dětí žijících v dětských domovech s podporou sociálního pracovníka. Cílem bakalářské práce je zjistit situaci právního povědomí u dětí žijících v dětských domovech a zjistit, jakou roli zastává sociální pracovník při budování právního povědomí u dětí ve vybraném dětském domově. Praktická část je postavena na kombinovaném typu výzkumu, technice dotazování. Nejprve bylo zkoumáno právní povědomí u dětí žijících v dětských domovech za pomoci mezinárodního dotazníku prof. Gary Meltona. Použitou metodou se stal řízený rozhovor, který byl veden individuálně s každým dítětem. Sesbíraná data byla vyhodnocena prostřednictvím statistického programu SPSS. Druhým výzkumným nástrojem se stal polostrukturovaný rozhovor, který byl veden se sociálními pracovnicemi v dětských domovech. Pro vyhodnocení dat bylo zvoleno kódování v podtextu realizovaného rozhovoru. Vyhodnocení získaných dat bylo provedeno metodou tužka-papír a následné vytváření trsů. Výzkumný soubor tvořilo celkem 63 osob. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že věk nemá vliv na postoj dětí k přiznávání práv v modelových situacích. Z hlediska pohlaví bylo pouze u jedné situace prokázáno, že dívky tíhnou k přiznání práva více než chlapci. V případě sociálních pracovnic a budování právního povědomí u dětí z dětských domovů bylo zjištěno, že práva dětí jsou primárně záležitostí vychovatelů, ovšem sociální pracovnice k budování právního povědomí také přispívají, zejména před odchodem dítěte z dětského domova. Zjištění této bakalářské práce může sloužit všem, kteří se s dětmi žijícími v dětských domovech setkávají ve své praxi a laické veřejnosti, která se o tuto tématiku zajímá.
Problematika sourozeneckých vztahů v dětských domovech
HOJKOVÁ, Ráchel
Tato bakalářská práce s názvem "Problematika sourozeneckých vztahů v dětských domovech" je zaměřena zejména na zdůraznění důležitosti práce se sourozenci. Hlavním cílem práce je zjistit jakým způsobem na toto téma nahlíží samotní vychovatelé, kteří s těmito dětmi tráví čas a určitým způsobem je ovlivňují. Jestli s dětmi cíleně pracují, nebo jejich vztah nemají potřebu podporovat. Dalším cílem práce bylo zjistit zda-li vychovatelé vnímají, že se sourozenci navzájem ovlivňují a jakým způsobem se to projevuje. Zaměřili jsme se i na to, jak je vůbec sourozenectví v dětských domovech časté. Hlavní výzkumná otázka, která byla v práci položena a zodpovězena zní: Pracují vychovatelé v dětských domovech se vztahem sourozenců? Šetření bylo prováděno kvalitativním výzkumem, pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Tyto rozhovory byly realizovány s vychovateli z dětských domovů s dlouholetou praxí. Přepisy rozhovorů byly analyzovány metodou tématické analýzy a kvůli nespočtu dalšího obsahu v textu bylo použito k doplnění i otevřeného kódování. Důraz na důležitost práce se sourozeneckým vztahem je jedním z přínosů této práce. Pro zkvalitnění práce vychovatelů a jiných zaměstnanců dětských domovů je možné využít poznatků z této závěrečné práce. Pracovníci dětských domovů ovlivňují děti zde umístěné a proto je potřeba dbát ohled na jejich přístupy k dětem samotným. Informace z bakalářské práce je dobré vnášet do konkrétní praxe v ústavní péči a dbát přitom na nejlepší zájem samotných dětí.
Vánoce v dětském domově
KOSTRHOUNOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá Vánocemi v dětských domovech. Teoretická část blíže seznamuje s dětskými domovy a také zohledňuje faktory, které ovlivňují prožívání dítěte, které je umístěno do ústavní výchovy. Dále popisuje tradice, svátky a symboly které jsou součástí adventního času a Vánoc v České republice. Výzkumná část vznikla pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky dětských domovů. Cílem bylo zjistit následující: Jaké konkrétní tradice dětské domovy dodržují? Jak personál s dětmi komunikuje ohledně existence Ježíška? Je zvýšený kontakt s rodinou? Zda děti jezdí na Vánoce domů? Jaký je průběh Štědrého dne? Jaké organizace poskytují dětským domovům dary? Ukázalo se, že pedagogičtí pracovníci se snaží o to, aby nebyly děti v průběhu adventu a Vánoc o nic ošizené. V dětských domovech se dodržují rozmanité tradice, zdobí se prostory domova a dárky nosí, stejně jako ve většině rodin, Ježíšek. Jediná odlišnost nastává v čase, kdy probíhá slavnostní večeře. Z důvodů odjezdů některých dětí domů se slaví Vánoce 2×. Dárky dětským domovům poskytuje mnoho organizací, ale také jednotlivci. Práce je přínosem pro široké spektrum čtenářů a nabízí částečně jiný náhled na oslavy svátků, které většina lidí prožívá v kruhu rodinném.
Dítě se sluchovým postižením v dětském domově při škole pro sluchově postižené
ČÍŽOVÁ, Barbora
Téma dítě se sluchovým postižením v dětském domově při škole pro sluchově postižené je komplexní problematikou, která vyžaduje pozornost. Tyto děti nejenže čelí výzvám, které se pojí s jejich postižením, ale také se potýkají s výzvami spojenými s absencí stabilního rodinného zázemí. Cílem této bakalářské práce je proto popsat specifické potřeby dětí se sluchovým postižením žijících v dětském domově, zejména v oblasti výchovy, vzdělávání a odborné péče. Teoretická část přibližuje problematiku sluchového postižení, jeho diagnostiku, terapii a kompenzaci, ucelenou rehabilitaci a popisuje ústavní péči, převážně dětský domov. Praktická část práce se zaměřuje na identifikaci specifických potřeb těchto dětí v oblastech, jako je vzdělávání, výchova a odborná péče, a dále navrhuje opatření pro jejich efektivní řešení. Pro dosažení cíle byly použity postupy, které zahrnují studium odborné literatury, rozhovory s odborníky a pozorování těchto dětí v prostředí dětského domova a školy pro sluchově postižené.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 233 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.