Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 271 záznamů.  začátekpředchozí149 - 158dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Didaktické metody využívané při výuce botaniky na základních školách
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využívání didaktických metod ve výuce botaniky na základních školách. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou popsány vybrané didaktické metody a současné zařazení botaniky do Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dále je zde uvedeno dřívější zařazení botaniky do Vzdělávacího programu Základní škola, Občanská škola a Národní škola. Druhá část zahrnuje dotazníková šetření - žáků 7. ročníků ZŠ a učitelů přírodopisu. Cílem bylo zjistit, jaké vyučovací metody jsou využívány při výuce botaniky, které jsou u žáků i učitelů oblíbené či neoblíbené, a které jsou podle názorů učitelů přírodopisu efektivní či neefektivní. Dalším cílem bylo ověřit, zda učitelé využívají ve výuce botaniky výukové programy. Ve třetí části je uveden vlastní návrh vyučovací hodiny vybraného tématu z botaniky, který jsem vytvořila na základě výsledků dotazníkových šetření, konkrétně jde o výuku čeledi bobovitých rostlin (Fabaceae) s využitím několika didaktických metod bez použití metody výkladu. Jedná se o práci s textem, prezentaci v PowerPointu obsahující převážně názorné obrázky a fotografie, brainstorming na téma bobovité a pracovní list sloužící pro zopakování nového učiva. Klíčová slova: didaktické metody, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření,...
Školní projekt zaměřený na sexuálně přenosné choroby
Chocholová, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Školní projekt zaměřený na sexuálně přenosné choroby ABSTRAKT Tuto diplomovou práci tvoří část teoretická a praktická. Teoretická východiska se zabývají nejen vývojem projektového vyučování od historie po současnost, ale charakteristikou projektového vyučování jako takového. V práci jsou vyzdvihována pozitiva, ale řeší i nevýhody, které s sebou tato inovativní metoda přináší. Rozebírají se různé typy projektů, důležitost úlohy žáka a učitele a samotné plánování projektu. Druhou půlku teoretické části tvoří základní informace o bakteriálních a virových chorobách (chlamydióza, kapavka, měkký vřed, syfilis, virová hepatitida B, herpes genitalis, AIDS, genitální bradavice, karcinom děložního hrdla). Praktická část je věnována aplikování samotné teorie projektového vyučování do praxe. Dochází k tvorbě konkrétního projektu s názvem Sexuálně přenosné choroby, který je následně realizován na vyšším stupni gymnázia. Dále je pečlivě popsáno plánování projektu, realizace a jeho vyhodnocení. Diplomová práce vyzdvihuje projektové vyučování jako inovativní proces, který je schopen dopomoci žákům k rozvoji klíčových kompetencí a naplnit tak požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA: školní projekt, projektové vyučování, sexuálně přenosné choroby
Výzkum učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením jako východisko pro tvorbu pracovních sešitů
Skýbová, Jana ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Dostál, Petr (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
NÁZEV: Výzkum učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením jako východisko pro tvorbu pracovních sešitů AUTOR: RNDr. Jana Skýbová KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze ŠKOLITEL: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. ABSTRAKT: Hlavním cílem disertační práce bylo provést porovnání obsahů a didaktické vybavenosti stávajících učebnic přírodopisu pro ZŠ pro žáky se sluchovým postižením za účelem navazující autorské tvorby pracovních sešitů pro žáky se sluchovým postižením, v souladu s kurikulárními a legislativními východisky. Dalším cílem práce byla realizace pedagogického výzkumu na všech základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice v oblasti výuky přírodopisu a práce se stávajícími učebnicemi přírodopisu pro tyto žáky. Důraz byl kladen na zjištění potřeby pracovních sešitů k učebnicím a učivu přírodopisu a na základě tohoto zjištění vytvořit pracovní sešity k učebnicím přírodopisu, které by reflektovaly na výsledky pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum stávajících autorských a spoluautorských učebnic přírodopisu pro žáky se sluchovým postižením byl realizován formou kvantitativního výzkumu - dotazníkovým šetřením a doplněn interview. Z výsledků empirického výzkumu používání učebnic přírodopisu na základních...
Znalost rostlin u studentů gymnázií v Ústeckém kraji
Horák, Bohuslav ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
V teoretické části práce jsem zmapoval současný rámcový vzdělávací program v České republice a zároveň jsem zdokumentoval současné metody výuky rostlin na školách. Dále jsou v práci popsány základní charakteristiky rostlin, metody uchovávání rostlin a výzkumné metody, jež byly při tvorbě práce použity. Výzkumná část práce se zabývá znalostmi rostlin u žáků gymnázií v Ústeckém kraji a zároveň jsem se v ní snažil předložit možnosti, jak tzv. "poznávačky" rostlin učinit zajímavější a lépe pochopitelné. V práci jsou použity informace z interview od učitelů a z dotazníkového šetření od žáků gymnázií v Ústeckém kraji. Na základě výsledků z těchto výzkumných metod jsem stanovil odpovídající počty druhů rostlin pro výuku poznávání. Jelikož publikací k tomuto tématu je jen velmi málo, využil jsem znalostí a zkušeností pedagogů biologie na gymnáziích a podle jejich doporučení se řídil při sestavování pracovních listů.
Vyhodnocení ekologické výchovy Ekocentra ve Vlašimi
Kučerová, Jana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Hlavním tématem diplomové práce je základní organizace a Podblanické ekocentrum ČSOP ve Vlašimi. První část práce nejdříve představuje Český svaz ochránců přírody a přináší přehled jeho ekocenter. Následuje souhrn veškeré činnosti základní organizace a Podblanického ekocentra ČSOP ve Vlašimi od jejich vzniku až po současnost a samostatný vznik těchto organizací. Nechybí ani charakteristika všech realizovaných jednodenních i pobytových výukových programů pro 2. stupeň základních škol, střední školy a víceletá gymnázia během působení ekocentra. Největší důraz je kladen na vybrané čtyři jednodenní výukové programy, u kterých proběhl výzkum pomocí dotazníkové metody. Jeho cílem bylo zjistit vliv daných výukových programů na žáky a studenty z 2. stupně základních škol, středních škol a gymnázií.
Možnosti pojetí výuky morfologie listů na 2. stupni ZŠ
Němečková, Linda ; Pavlasová, Lenka (oponent) ; Skýbová, Jana (oponent)
Rigorózní práce se zabývá způsoby pojetí výuky morfologie listů na 2. stupni ZŠ a to ze strany teoretické i praktické, která je ověřována v terénu, tedy přímo v procesu výuky. Teoretická část je zaměřena na téma list a vybrané aspekty procesu výuky. V empirické části je prvním cílem práce jednak zmapování metod a organizačních forem výuky používaných na vybraných ZŠ při výuce morfologie listů a jednak analýza vybraných učebnic přírodopisu využívaných pro výuku přírodopisu na ZŠ. Další část se zabývá popsáním navržených metod a organizačních forem výuky, které jsou ve výuce využívány méně často. Druhým cílem je realizace metod a organizačních forem výuky v rámci pedagogického experimentu a následné ověření jejich efektivity ve vybraných ZŠ pomocí didaktického testu. V závěru práce jsou pak uvedeny výsledky z pozorování výuky morfologie listů, výsledky z obsahové analýzy učebnic pro výuku přírodopisu na ZŠ a výsledky didaktického testu. Výsledky didaktického testu shrnují vliv výukových metod a organizačních forem výuky využívaných v rámci pedagogického experimentu na vybraných ZŠ na získané znalosti a dovednosti žáků. Pro rozvoj kognitivních cílů se nejlépe jevila metoda IT. Afektivní cíle byly nejlépe plněny při organizační formě exkurze. Tato organizační forma výuky měla také nejlepší výsledky,...
Rekultivace na Mostecku a jejich začlenění do výuky základních škol
Boháč, Jiří ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Cílem této práce je charakterizovat oblast Severočeské hnědouhelné pánve, popsat vývoj těžby v ní a následně i vývoj poškozené krajiny a její obnovu po těžbě. V rešeršní části je shrnuta problematika rekultivací, jejích typů a historického vývoje až do současnosti, vše s důrazem na Mostecko, včetně soupisu zaniklých obcí. Následují konkrétní příklady rekultivací provedené v okresu Most. Praktická část si klade za cíl takové zpracování teoretické části do výukového programu, aby tento byl použitelný pro žáky základních škol k pochopení problematiky rekultivací včetně probuzení jejich zájmu o krajinu, ve které žijí, což jsou hlavní důvody k napsání této práce. Vytvořený a následně i opakovaně prováděný výukový program je podrobně popsán a jeho přínos je v praktické části statisticky zpracován. Použité zkratky: SHP - severočeská hnědouhelná pánev SHR - severočeský hnědouhelný revír Klíčová slova: Rekultivace, Hnědouhelná pánev, Výukový program.
Badatelský způsob výuky na ZŠ
Svátková, Barbora ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
V diplomové práci vycházíme z celoevropské problematiky poklesu zájmu o přírodní vědy a jejich studium. V souvislosti s tímto tématem jsme provedli literární rešerši. Mapovali jsme literaturu vztahující se k problematice badatelské výuky, a to českou i světovou. Ve snaze o zvýšení zájmu žáků a zvýšení nadšení pro vědu, se zabýváme aktivizačními výukovými metodami, které porovnáváme s frontální výukou. Jako aktivizační metodu jsme zvolili badatelský způsob výuky. Připravili jsme vyučovací hodiny, které jsme testovali mezi žáky druhého stupně základní školy. V rámci práce jsme sledovali 16 hodin v 6 třídách. Jednalo se o hodiny vedené badatelským a frontálním způsobem. Hodiny byly prakticky ověřeny ve výuce. Výsledky jsou prezentovány v praktické části práce. Cílem bylo podnítit zájem žáků o bádání a přírodní vědy vůbec. Klíčová slova badatelská výuka, frontální výuka, přírodovědné vzdělávání, spolupráce, senzory Pasco, mikroskop, žák, základní škola, klíčové kompetence
Vztah žáků střední pedagogické školy k biologickému učivu
Vitásek, Tomáš ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vztahem žáků středních pedagogických škol k předmětu biologie a jeho jednotlivým oblastem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část mapuje výuku biologie na středních pedagogických školách podle Rámcového vzdělávacího programu pro obory předškolní a mimoškolní pedagogika a pedagogické lyceum a podle školních vzdělávacích programů škol zapojených do výzkumu. Dále potom biologické vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a školních vzdělávacích programů mateřských škol, školních vzdělávacích programů zájmového vzdělávání a dalších dokumentů vymezujících vzdělávání v mateřských školách, školních družinách a mimoškolních zařízeních. Praktická část se zabývá vztahem žáků středních pedagogických škol k biologii. K tomu je použit dotazník, ve kterém žáci hodnotí svůj vztah a připravenost v rámci oboru do praxe, jednak pro biologii jako celek, jednak pro její jednotlivé oblasti. Klíčová slova: žáci, kurikulum, oblíbenost biologie, připravenost do praxe

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 271 záznamů.   začátekpředchozí149 - 158dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.