Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 203 záznamů.  začátekpředchozí135 - 144dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stalinismus v Československu - zhodnocení výuky na středních školách v České republice
Hána, Petr ; Jirásková, Věra (oponent) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Padesátá léta mohou být považována za jedno z nejhorších období v dějinách Československa. Totalitní komunistický režim v letech 1948 až 1953 je nazýván stalinismem. Hlavním cílem práce je zhodnotit výuku období stalinismu v Československu na středních školách a částečně také zhodnotit správnost a komplexnost současných učebních osnov a výukových metod. Vedlejším cílem práce je představit a popsat stalinismus jako typický příklad totalitarismu a vymezit hlavní znaky této nedemokratické formy vlády na základě příkladu Československa v letech 1948 - 1953. Práce začíná teoretickou částí a pokračuje případovou studií až do části praktické. První kapitola klasifikuje totalitarismus, definuje historické pozadí a určuje jeho hlavní znaky. Druhá kapitola popisuje a vysvětluje stalinismus, který je typickým příkladem totalitarismu aplikovaného v Sovětském svazu, odkud se rozšířil do většiny komunistických zemí, včetně Československa. Třetí kapitola ukazuje na příkladu Československa v letech 1948 - 1953 aplikaci prvků a metod stalinismu používaných k ovládání společnosti dle sovětského modelu. Praktická část práce se zaměřuje na představení období stalinismu v Československu v učebnicích pro základní a střední školy. Je zde také obsaženo hodnocení používání aktuálních historických a politologických pojmů v...
Registrovaná partnerství osob stejného pohlaví z pohledu etiky a práva
Zaplatílková, Simona ; Sádovský, Stanislav (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Předkládaná diplomová práce pojednává o otázce registrovaného partnerství z pohledu etiky a práva. Hlavním cílem práce je poskytnout ucelený pohled na problematiku registrovaného partnerství a na aktuální problematiky, které s registrovaným partnerstvím souvisí. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá dějinami homosexuality od Starověkého Řecka po moderní dobu, dále se zaměřuje na samotné registrované partnerství a na proces legalizace zákona v České republice. Věnuje se i problematice pohledu náboženství na homosexualitu, na otázku adopcí dětí homosexuálními páry a v neposlední řadě na problematiku dárcovství krve. Praktická část se zabývá sociálně společenským průzkumem, zpracováním a vyhodnocením jeho výsledků. Záměrem společenského průzkumu bylo získat pohled na homosexuální menšinu ze strany veřejnosti a názory na otázky, kterým se věnovala teoretická část. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Postavení prezidenta republiky a jeho vztah k moci výkonné
Fuchs, Jan ; Pavlíček, Václav (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
RESUME RIGORÓZNÍ PRÁCE Prezident republiky a jeho vztah k moci výkonné Obsahem této práce je rozbor současné ústavně-právní úpravy týkající se postavení prezidenta republiky dle ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústavy České republiky, přičemž zvláštní důraz je kladen na problematiku vztahu prezidenta republiky k moci výkonné, zejména k vládě jako celku a k jejímu předsedovi. Autor pro větší přehlednost i teoretický základ uvádí stručný nástin ústavního vývoje parlamentní demokracie ve Velké Británii, Francii a USA, a to v takovém rozsahu, který je dle názoru autora nezbytný pro lepší pochopení dnešní úpravy prezidenta republiky dle naší Ústavy. Vzhledem k tomu, že si je autor vědom výrazného vlivu předchozích úprav na znění dnešní ústavy (a to nejen co do úpravy funkce prezidenta republiky), věnuje se v práci podrobně i ústavně-právnímu vývoji od roku 1918, kdy vznikla Československá republika jako samostatný stát. Cílem této práce je analýza funkce prezidenta republiky, jeho postavení a vztah k ostatním ústavním institucím, zvláště k vládě jako druhé složce moci výkonné. Snahou této práce je jednak osvětlit důvody nejen vzniku jednotlivých institutů vázajících se k prezidentskému úřadu, a to především s důrazem na historicko-teleologická hlediska, ale i rozbor stávající ústavně-právní úpravy postavení hlavy...
Hledání současné výchovy
Fajfr, Marek ; Jirásková, Věra (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Předkládaná disertační práce Hledání současné výchovy řeší dynamický vztah mezi postmodernitou soudobé společnosti a mezi institucí školy, která je dědictvím modernity. Tento vztah je pojímán dvojím způsobem: jednak na základě teoretického přístupu postmodernismu, který tu představují práce Jeana-Françoise Lyotarda, Michela Foucaulta, Jacquese Derridy a Rolanda Barthese, a jednak na základě vyhodnocení praktické realizace středoškolského semináře Rozumět současnosti pro studenty maturitního ročníku všeobecného gymnázia v Praze. Po úvodu a přehledu diskuse k tématu na základě konceptů indoktrinace a neutrality analyzuji tři základní hodnoty moderní školy, totiž výchovu k pravdě, ke svobodě a občanskou výchovu. Zároveň tematizuji otázky, které vznikají především mezi výchovou k pravdě a ke svobodě na jedné a občanskou výchovou na druhé straně. V další kapitole se pokouším charakterizovat současnost na základě charakteristických prvků plurality (de/legitimizace a fragmentarizace), relativizujícího vztahu ke skutečnosti (virtualizace, technologizace, medializace) a problematizace subjektu (problém identity a marginalizace). Ve stěžejní části disertace interpretuji myšlenky zmíněných filosofů ve prospěch konstruktivní filosofie výchovy. Výsledkem práce je pak v závěru předložený návrh některých prvků...
Financování vysokého školství
Grechová, Veronika ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na rozbor a zhodnocení terciárního vzdělávání v České republice. Nejprve je v ní charakterizováno terciární vzdělávání, jeho systém, klasifikace a role ve vzdělávání. Dále je pozornost věnována financování terciárního vzdělávání, jeho organizaci, a to jak na veřejných, tak na soukromých vysokých školách. Následně je představena reforma terciárního vzdělávání. Konkrétní kvantitativní data jsou pak rozebrána v období let 2007 až 2011, kdy je hodnocen vývoj počtu studentů na vysokých školách, vývoj počtu vysokých škol a vývoj financování vysokoškolského vzdělávání ze státního a územního rozpočtu.
První prezidentský mandát Václava Havla
Slomková, Veronika ; Stracený, Josef (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
NÁZEV: První prezidentský mandát Václava Havla AUTOR: Veronika Slomková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské výchovy a filozofie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Josef Stracený, CSc. ABSTRAKT: Práce První prezidentský mandát Václava Havla připomíná důležité období našich novodobých dějin po pádu komunistického režimu na sklonku roku 1989. Zaměřuje se především na roli, jakou v počátcích budování základů postkomunistického státu sehrál Václav Havel. Analyzuje okolnosti, za jakých Havel do úřadu prezidenta republiky nastoupil, jaké byly jeho možnosti a limity, do jaké míry mohl v prezidentské funkci uplatnit své předchozí představy o fungování praktické politiky a jaký byl (mediální) ohlas jeho působení v nové funkci v tehdejším Československu a v zahraničí. Práce dospívá k závěru, že Havel velmi výrazně i významně proměnil prezidentský úřad, vrátil mu společenskou váhu a prestiž, a to navzdory některým sporným, kontroverzním krokům, které také učinil. Současně si všímá i dobových omezení, jež ani tak silná a výrazná osobnost, jako byl Václav Havel, nemohla překonat. KLÍČOVÁ SLOVA: Václav Havel, prezidentský úřad, sametová revoluce, postkomunismus
Myšlenková cesta filosofa - disidenta Bohumíra Janáta
Zemanová, Kristýna ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Práce "Myšlenková cesta filozofa-disidenta Bohumíra Janáta" pojednává o životě a díle křesťanského filozofa a mluvčího Charty 77. Není však rozdělena na dvě části, ale v jednotlivých kapitolách je zahrnut jak život osobní a profesní, tak i rozbor Janátových textů. Práce začíná kapitolou o Janátově dětství a studiu na Filozofické fakultě UK, pokračuje obdobím od ukončení studia do roku 1989, kdy se v Janátových textech již objevují motivy, které pak rozvíjel po zbytek života. V tomto období byl důležitý především rok 1988, protože byl mluvčím Charty 77. Třetím oddílem je doba od roku 1989 do Janátovy smrti v listopadu 1998, v tomto období byl textově nejplodnější. V práci je poukázáno především na to, že Bohumír Janát byl vždy kritikem současnosti, stál proti duchu doby - za totality i po listopadu 1989. Listopadový převrat chápal jako revelaci, zjevení Boží moci, nikoli revoluci. Doufal ve změnu smýšlení celého národa, v obrat ke sféře etiky a v duchovní prohloubení. Porevolučním vývojem byl však hluboce zklamán. Jeho inspirátory byli myslitelé J. S. Dunne, H. D. Thoreau, T. G. Masaryk i F. Nietzsche, jehož filozofie Janátovi sloužila jako podklad pro kritiku moderního a postmoderního myšlení. Základními Janátovými tématy, kromě kritických prací, pak byly naděje, pravda, domov, faustovské téma....
Proměny dětství a vzdělávání v Českých zemích
Musil, Jan ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na vývoj dětství a jeho závislosti na rozrůstajícím se a zdokonalujícím se školství. Práce by měla podat výklad o tom, jak vzdělávání ovlivnilo etapu dětství v minulosti v Českých zemích. Jaký vliv mělo školství na délku a kvalitu dětství. Práce je uspořádána chronologicky od počátku vzdělávání v Českých zemích (panovník sv. Václav) až do konce 18. století - přesněji konec vlády Josefa II. Jednotlivé kapitoly nám podají výklad o školství a dětství v dané historické etapě, přiblíží nám jeho vývoj a specifika dané doby. Každá kapitola je věnována nejdříve vývoji školství a poté se zaměřuje na dětství. V prvních kapitolách se bude jednat o dětství přímo jednotlivců, především panovníků. V dalších kapitolách diplomové práce se dětství bude zobecňovat na šlechtice a později i na obecný lid. Závěrem práce srovnám jednotlivé etapy zaměřené na vývoj dětství se zohledněním všech faktorů. Uvidíme postupný vývoj dětství. Práce by měla sloužit především studentům pedagogických fakult, jakožto ukázka toho, jak vzdělávání a dětství úzce souvisí a jak může vzdělávání ovlivnit dětství.
Státní občanství v rozhodovací praxi
Vasilieva, Yanina ; Hřebejk, Jiří (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Tato práce si klade za cíl popsat a analyzovat institut státního občanství z teoretického i praktického hlediska. Co se týče teoretické roviny, komplexně rozebírám pojem státní občanství a vymezuju jeho jednotlivé pojmové znaky. V první kapitole se též zabývám další definicí, jíž je státní příslušnost, která je daleko širší. Tímto plynule přicházím k významu státního občanství, které je z pozice fyzické osoby zvláštním statusem, který jí odlišuje od ostatních osob, pobývajících na území států. Velmi aktuální problematika dvojího či vícečetného státního občanství je obsažena v kapitole 2. Vzhledem k integračním a globalizačním trendům, které můžeme po delší dobu sledovat, se změnilo též chápání institutu dvojího státního občanství. Konflikt závazků věrnosti a nedělitelná státní suverenita tak ustupují do pozadí a důraz je kladen více na lidskou osobnost. Institutu dvojího státního občanství se dotýká otázka bezdomovectví, tj. osob bez státního občanství. Otázkou nabývání a pozbývaní státního občanství jak z hlediska obecného, tak z hlediska české právní úpravy se zabývají kapitoly 3-7.. K nabytí nebo pozbytí dochází na základě různých právních skutečností stanovených zákony nebo mezinárodními smlouvami. V příslušných kapitolách je popsaný celý proces nabývání státního občanství jednotlivými způsoby....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 203 záznamů.   začátekpředchozí135 - 144dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Jirásková, Veronika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.