Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Média jako prostor k poznávání světa
Kuklová, Jana ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Disertační práce - Médium jako prostor k poznávání světa Autor: Jana Kuklová ABSTRAKT: Práce promýšlí otázku média jakožto epistemologického nástroje s ontologickým dosahem, který svou působností vykazuje chápání světa směrem k prezentaci a tímto vykázáním významným způsobem proměňuje horizont pobytu a uzavírá ho do oblasti pouhého fungování. Autorka promýšlí Flusserovu koncepci aparátu a rozvíjí ho vzhledem k médiu a co do tázání po konstituci aparátu z hlediska jeho přináležení k technice. Text rozvíjí myšlenku proměny horizontu ve Flusserově bodovém univerzu, v němž se fungování stává základním způsobem porozumění. Práce dále zavádí pojem technického prostoru k porozumění dosahu média jakožto aparátu. Pro budoucí promýšlení nastoluje autor otázku média (a především masmédia) jakožto rozuměné služby, neboť je potřeba významně proměnit naše zacházení s médii tak, aby tyto nástroje mohly sloužit k podpoře lidské důstojnosti a svobody, aniž by byli z nepochopení pasováni do jejich falešných hlasatelů. KLÍČOVÁ SLOVA: médium - Vilém Flusser - aparát - "Gestell" - technika - fungování - spolubytí.
Realismus na pražské universitě v době Václava IV
Řezník, Jan ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
V této práci se věnuji analýze realistického postoje ve sporu o povahu univerzálií na Pražské univerzitě v době vlády Václava IV. Zároveň pojednávám realismus počátku patnáctého století v českém intelektuálním prostředí se zřetelem na zahraniční vlivy, které zkoumám z diachronního i synchronního hlediska. Zabývám se pražským realismem jako svébytným myšlenkovým směrem, ve kterém je patrný vliv filozofie a logiky zahraničních myslitelů, avšak tento vliv je rekontextualizován do českého intelektuálního prostředí zcela svébytným způsobem. Mým epistemologickým rámcem je induktivní výzkum, který provádím za pomoci kombinace výsledků získaných z analýzy nezávislých souborů primárních dat. Tato metodologická volba mi umožňuje triangulaci, tedy dopátrání se co možná nejobjektivnější pravdy pomocí pohledu z různých hledisek. V práci docházím k závěru, že spor o povahu univerzálií na Pražské univerzitě počátku patnáctého století nelze redukovat na opozici nominalismu německých mistrů a realismu českých mistrů, avšak realismus lze považovat za významný směr z hlediska vzniku samostatné české tradice filozofického myšlení.
Vůle u Arthura Schopenhauera
Kubica, František ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Tato disertační práce si klade za cíl objasnit Schopenhauerovo pojetí vůle v historickém kontextu. Bude představeno chápání vůle u Schopenhauerových předchůdců - Descarta, Leibnize, Kanta a Hegela - a poukázáno na způsob, jakým ovlivnilo samotnou Schopenhauerovu filosofii. Na tu se soustřeďuje druhá, stěžejní část práce. Nejprve bude představeno Schopenhauerovo chápání světa jakožto vůle na jedné straně a představy na straně druhé. Pozornost bude věnována typům kauzality, kterou je možno podle Schopenhauera nalézt ve všech dějích, a tedy neexistuje svoboda, vše se děje nutně. Dále se práce věnuje rozdělení všeho jsoucího na subjekt a objekt, přičemž objekty existují pouze pro subjekt. V další části se budeme věnovat projevům vůle v přírodě a různých oblastech vědy. Následuje pojednání o odrazu Schopenhauerova pojetí vůle v jeho estetice a etice. Poslední kapitola nastiňuje přetvoření Schopenhauerova voluntarismu v díle Nietzschově, který od pesimistické představy kruté vůle k životu, způsobující utrpení a věčné chtění, přechází k optimistickému pojmu vůle k moci, která jedince vede k neustálému růstu, zdokonalování, překonávání ostatních. V souvislosti s Nietzschovým pojetím vůle bude pojednáno o problematice resentimentu jakožto důsledku masivního rozšíření otrocké morálky, způsobeném křesťanskými...
Fenomén smrti
Rozhoň, Michal ; Jirásková, Věra (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Následující práce zkoumá fenomén, který patří k nejstarším otázkám člověka, fenomén smrti. Sleduje vývoj vnímání smrti v evropské myšlenkové tradici od intence k věčnosti, přes postupné nahrazení věčnosti úsilím o nesmrtelnost, které ústí v nihilismus. Dále sleduje postupné zatemňování otázky smrti až do stavu, kdy vlastní smrti nerozumíme. V druhé části práce se pokoušíme formulovat cesty z naznačeného nihilismu a to přes bytí k smrti a autentickou existenci u Martina Heideggera, oblativní lásku Gabriela Marcela a zkušenost se smrtí blízkého u P. L. Landsberga. Na základě těchto tří filosofů pak formulujeme koncepci konkrétního světa jako světa s námi svázaného a tudíž ne-lhostejného. Ve třetí části práce celou problematiku promítáme do oblasti výchovy, kterou formulujeme jako výchovu k smrti, k lásce a k odvaze. Výchova jako ta, která učí být, se smrti nemůže vyhnout, naopak je jejím stěžejním tématem."
Média jako prostor k poznávání světa
Kuklová, Jana ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Disertační práce - Médium jako prostor k poznávání světa Autor: Jana Kuklová ABSTRAKT: Práce promýšlí otázku média jakožto epistemologického nástroje s ontologickým dosahem, který svou působností vykazuje chápání světa směrem k prezentaci a tímto vykázáním významným způsobem proměňuje horizont pobytu a uzavírá ho do oblasti pouhého fungování. Autorka promýšlí Flusserovu koncepci aparátu a rozvíjí ho vzhledem k médiu a co do tázání po konstituci aparátu z hlediska jeho přináležení k technice. Text rozvíjí myšlenku proměny horizontu ve Flusserově bodovém univerzu, v němž se fungování stává základním způsobem porozumění. Práce dále zavádí pojem technického prostoru k porozumění dosahu média jakožto aparátu. Pro budoucí promýšlení nastoluje autor otázku média (a především masmédia) jakožto rozuměné služby, neboť je potřeba významně proměnit naše zacházení s médii tak, aby tyto nástroje mohly sloužit k podpoře lidské důstojnosti a svobody, aniž by byli z nepochopení pasováni do jejich falešných hlasatelů. KLÍČOVÁ SLOVA: médium - Vilém Flusser - aparát - "Gestell" - technika - fungování - spolubytí.
Hledání současné výchovy
Fajfr, Marek ; Jirásková, Věra (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Předkládaná disertační práce Hledání současné výchovy řeší dynamický vztah mezi postmodernitou soudobé společnosti a mezi institucí školy, která je dědictvím modernity. Tento vztah je pojímán dvojím způsobem: jednak na základě teoretického přístupu postmodernismu, který tu představují práce Jeana-Françoise Lyotarda, Michela Foucaulta, Jacquese Derridy a Rolanda Barthese, a jednak na základě vyhodnocení praktické realizace středoškolského semináře Rozumět současnosti pro studenty maturitního ročníku všeobecného gymnázia v Praze. Po úvodu a přehledu diskuse k tématu na základě konceptů indoktrinace a neutrality analyzuji tři základní hodnoty moderní školy, totiž výchovu k pravdě, ke svobodě a občanskou výchovu. Zároveň tematizuji otázky, které vznikají především mezi výchovou k pravdě a ke svobodě na jedné a občanskou výchovou na druhé straně. V další kapitole se pokouším charakterizovat současnost na základě charakteristických prvků plurality (de/legitimizace a fragmentarizace), relativizujícího vztahu ke skutečnosti (virtualizace, technologizace, medializace) a problematizace subjektu (problém identity a marginalizace). Ve stěžejní části disertace interpretuji myšlenky zmíněných filosofů ve prospěch konstruktivní filosofie výchovy. Výsledkem práce je pak v závěru předložený návrh některých prvků...
Náboženství v pojetí Davida Huma
Valdéz, Bruno Filip ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
NÁZEV: Náboženství v pojetí Davida Huma AUTOR: PhDr. Bruno Filip Valdéz KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná disertační práce se zabývá analýzou náboženského myšlení prominenta britské empirické filosofie 18. století Davida Huma, který svým důrazem na smyslové evidence a fakta posouvá empirickou tradici evropského myšlení k důsledným antimetafyzickým generalizacím. Na pozadí Lockova gnoseologického modelu rehabilituje zkušenostní bázi lidského myšlení proti dobovému racionalismu a vyvozuje neblahé důsledky pro neempirickou racionalitu. Do ní situuje kompromitující metafyzické obsahy: kauzalitu, substanci, nutné určení, kauzální důkaz Boží existence aj., neguje je a vykazuje za hranice smysluplného poznání. Teologie a články víry ztrácejí v Humově myšlenkovém světě relevanci. V tomto ohledu jsou jeho zkoumání dějin náboženství i jeho dialogy o náboženství namnoze zdrcující kritikou než nestrannou religionistickou studií. Hume s lehkostí nezúčastněného pojednává o víře bez víry a stává se nepřehlédnutelným intelektuálním inspirátorem pozitivistického a objektivistického myšlení o náboženství. Tato neteistická pozice, kterou Hume v dějinách západní filosofické sebereflexe úspěšně prezentuje, neztratila na přitažlivosti a je dodnes v hojné...
Filosofie pro studenty cestovního ruchu - ne-filosofy
Kacetl, Jaroslav ; Semrádová, Ilona (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Na začátku cesty, kterou jsem musel při tvorbě této práce projít, nebylo možno dohlédnout jejího cíle. Ten byl skryt někde daleko za horizontem. Přítomné bylo jen tušení, že někde snad je a nakonec se ukáže. Byla to dlouhá cesta, sem tam se mi šlo dobře, jinde jsem musel odpočívat a nabírat nové síly. Krajina, kterou jsem procházel, byla nová a neznámá. Mé předchozí představy o ní byly jiné, než jakou jsem ji našel. Cesta, po níž jsem putoval, se místy zdála jasná a pevná, hned však zase potemnělá a blátivá. Potkal jsem na ní mnoho lidí, kteří tudy procházeli, a byly to zajímavé rozhovory a setkání. Některá jejich slova byla nejen zaznamenání-hodná, ale stala se mi i ukazatelem směru dalšího putování. Rozhodovat o směru a kráčet však musí každý sám, jinak se sice najednou někde objeví, ale vlastně ani neví, kde se tam vzal a jak se odtud dostane. K pohybu vpřed se musí vynakládat úsilí a být odvážný. Přešlapovaní na místě je sice pohodlné, ale nikam nevede. I kolem mé cesty - nejen na ní samotné - se ukazovaly mnohé další zajímavé věci a volali na mě i mnozí lidé. Na ty jsem však jen pohlédl a do řeči se s nimi nedal. Cíl mé cesty mi totiž do jisté míry vnutil určitý rozvrh, který jsem musel dodržovat. Ale kdoví, třeba alespoň některé z nich ještě někde potkám a blíže poznám, protože skutečná cesta v cíli...
Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání
Göbelová, Taťána ; Dorotíková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolář, Zdeněk (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
Vychovávat a vzdělávat znamená uvádět člověka k základním představám toho, čím může člověk být, jaké je jeho poslání. Tato orientace k bytí jako "živé možnosti" p ředpokládá orientaci v konstitutivních hodnotách lidství, na základě kterých si vytvářím e svůj postoj ke světu. Těžiště disertační práce "A xiologická dimenze ve výchově a vzdělávání" se především zaměřuje na odlišnost porozumění světu jako objektivitě, které se otevírá v teoretickém vědění od světa významů a hodnot, které souvisí s naším prakticky zkušenostním, tj. hodnotícím postojem. Jedním ze stěžejních dokumentů, které se pokoušejí tuto proble m a tiku vymezit, je Zpráva "Učení je skryté bohatství" vypracovaná Mezinárodní komisí UNESCO "V zdělávání pro 21 století" pod vedením Jacquese Delorse. Čtyři základní pilíře "učit se poznávat", "učit se jednat" , "učit se žít společně" , "učit se být" poukazují na nutnost filosofické reflexe. Jsou provázány se základními filosofickými otázkami, jak je postuloval Kant. "Co mohu vědět?, Co mohu činit ?, V co mohu doufat? a Co je člověk? " Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.