Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí69 - 78dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jak se stávám učitelem? Hledání profesní identity
Králíková, Tereza ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Jak se stávám učitelem? Hledání profesní identity Spočívá rodící se profesní identita studentů učitelství PedF UK a Detroit Teachers Program na podobných základech? Jak se cítí jako začínající učitelé? Do jaké míry je ovlivňuje místo a sociální situace, v níž studenti žijí a studují? Je diskurz, který používají obě strany, podobný nebo odlišný? Srovnání souvisejících narativů, konceptů a metafor umožní vhled do života začínajících učitelů. Jaká úloha se přisuzuje uměleckým předmětům v kurikulu veřejného vzdělávání učitelů v obou zemích? Pomocí hybridního výzkumu prozkoumám tyto jevy na základě analýzy a reflexe videí vzniklých v projektu How I am becoming a teacher, kurikulárních dokumentů, příslušných studijních programů a souvisejících textů Klíčová slova Výtvarná výchova, fotografie, vizuální esej, profesní identita, vzdělávání učitelů, reflektivní přístup, město, škola, fakulta, artografie.
Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci
Ovčáčková, Johanka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent) ; Hník, Ondřej (oponent)
Volvo for life index narace archetyp znak / symbol ikon verbální a vizuální text žitý svět první stupeň označování druhý stupeň označování symbol kódování vizualita denotace a konotace verbální a vizuální komunikace kreativní prostor reklamní sdělení nonverbální komunikace TEXT/PROMLUVA/KOMUNIKACE VIZUÁLNÍ KULTURA kulturní kompetence INTERTEXTUALITA KREATIVITA ZNAKY / KÔDY sémiotická analýza mediovaných sdělení VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST Mezi textem a obrazem / Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci KLÍČOVÁ SLOVA / kultura, sémiotika, vizualita, empirický divák, znak, interpretace, pohádkový narativ, žitý svět, komunikace, myšlení, reklamní sdělení, vizuální komunikace, vizuální kultura, vizuální gramot- nost, kreativita ANOTACE / Dizertační práce Mezi textem a obrazem se snaží zachytit vizuální svět naší každodennosti pohle- dem empirického diváka. V centru našeho zájmu se nachází sémiotické čtení a aktivní uchopení vizuálních obrazů (na příkladech reklamních sdělení) a vizuální gramotnost jako klíčové kompe- tence pro následnou tvorbu, která by ve výtvarné výchově měla umožnit žákům rozvinout myšlení "vyššího řádu" ("higher order thinking", kritické myšlení, metaanalýzu obrazových dikurzů). Výběr tématu reklamy, jako silného a kreativního prostoru "vizuality" zastupující dnešní žitý svět, se...
Re-design učitele a žáka - Inspirace ze současného oděvního designu pro výtvarnou výchovu
Richterová, Ludmila ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
v českém jazyce: Richterová, L. Re-design učitele a žáka (Inspirace ze současného oděvního designu pro výtvarnou výchovu) [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 73 stran. (Přílohy: 13 souborů) Diplomová práce má charakter reflexivní studie založené na principech participačního výzkumu, výzkumu metodou A/R/Tography a pedagogického akčního výzkumu podle metodiky Marie Fulkové. S ohledem na výsledky předchozí bakalářské práce autorka obrací pozornost na problematiku re-designu jako možného způsobu řešení některých momentů, objevujících se ve školním prostředí. Autorka se v textu zároveň snaží kriticky nahlížet ve výtvarné výchově často využívané současné postupy DIY. Součástí textu je popis re-designového přepracování oděvního artefaktu "Dinosauři", které je autorčinou původní výtvarnou prací a reflexe realizovaných didaktických celků tematicky ohraničených zadáním a zpracováním diplomové práce. Cílem diplomové práce je zmapování problematiky re-designu se zaměřením na oděv, jeho didaktická transformace a ověření funkčnosti výsledného didaktického celku v praxi.
Divný svět. Možnosti uplatnění tématu v pedagogické praxi
Forman, Dominik ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Forman, D.: Divný svět. Možnosti uplatnění tématu v pedagogické praxi. [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 79 str. (Přílohy: 7 výtvarných realizací - olejomalby menšího a středního formátu) Diplomová práce je postavena na zevrubné komparaci zásadních interpretačních rámců avantgardního umění, potažmo modernistického uměleckého uvažování, které určovaly klíčovým způsobem interpretaci nejdůležitějších událostí ve vývoji umění 20. stol. Práce přináší tři hlavní vzájemně konfrontační pohledy na intence vybraných představitelů avantgardního umění a zaměřuje se na problematický moment "přerušení" životaschopnosti avantgardy socialistickým realismem, který je těmito třemi přístupy nahlížen z rozdílných úhlů. Srovnávány jsou pohledy teoretiků umění Clementa Greenberga, Theodora Adorna a Borise Groyse. Didaktická část je realizována v podobě výtvarné řady, která se daným tématem inspiruje a zaměřuje se na pochopení nejzákladnějších principů geometrické abstrakce, konstruktivismu a abstraktního expresionismu studenty. Výtvarná část představuje tématem inspirovaný soubor olejomaleb. Klíčová slova: avantgarda, kýč, socialistický realismus, interpretace umění, diskurz umění, komparace, Greenberg, Groys, Adorno
Hranice a vztah k jejímu okolí
Linhart, Tomáš ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Linhart, T: Hranice a vztah k jejímu okolí. [Diplomová práce] Praha 2015 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 71 s. (Přílohy na CD: 2 obrazové přílohy). Diplomovou práci charakterizuje teoretická úvahová studie na pozadí vlastní výtvarné práce. Text interpretuje hranici jako obzor, který se vyjevuje a mizí. Představuje vlastní výtvarné uchopení tématu v souvislostech s vybranými tendencemi ve výtvarném umění. Autor se snaží vymezit hranice umění a výtvarné výchovy jako podklad vlastních pedagogických východisek. Uvádí, které teoretické rámce se podílejí na formování jeho profesního vymezení. V didaktické části si všímá vybraných situací z realizovaného vyučování a reflektuje je ve světle dalších pedagogických zkušeností autora. Výsledkem a přínosem práce jsou popis a interpretace vybraných situací z praxe začínajícího učitele a učební celek prověřený praxí určený pro studenty gymnázií.
Václav Cigler a jeho škola
Šindelová, Jana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Václav Cigler a jeho škola AUTOR: Mgr. MgA. Jana Šindelová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITELKA: Doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. ANOTACE: Tato disertační práce se zabývá pohledem umělce a pedagoga Václava Ciglera na výtvarné umění přes vnímání pohybem, prostorem a časem. Cigler v minulosti často předjímal koncepty rodícího se soudobého výtvarného vyjadřování (konstruktivní tendence, minimalismus, land-art, světelnou a kinetickou plastiku). Přesahy jeho díla jsou v konstruktivním sdílení znalostí a modelů kritického myšlení, v aktivismu a v experimentování. Tvorbu Václava Ciglera reprezentuje pět principů: člověk, prostor, voda, světlo a sklo. Prostor jako prostředek komunikace tvoří základní moment strukturace Ciglerova díla. Výzkumná sonda se zamýšlí nad tím, zda lze předávat dětem složité otázky současného umění, a nabízí možnost, jakým způsobem můžeme zprostředkovat myšlení a dílo Václava Ciglera v rámci edukace výtvarné výchovy. Používá při tom částečně metodu upravené zakotvené teorie, popisuje, analyzuje a interpretuje obsahy a vztahy kódů identifikovaných na základě analýz primárních dokumentů z participačního pedagogického akčního výzkumu v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA: Václav Cigler, člověk, umění, myšlení; zakotvená teorie, pedagogický akční výzkum.
Univerzální oděv a jeho využití v muzejní edukaci
Švejdová, Kateřina ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci navazující na práci bakalářskou se zaměřuji na univerzální formy oděvu. V teoretické části zkoumám společné znaky oděvů v proměnlivých kulturně- historických kontextech. Zaměřuji se na všeobecné aspekty odívání. Hledám souvislosti mezi funkcemi a formami oděvu. Sleduji vlivy historických stylů v tvorbě současných oděvních návrhářů, hledám univerzální rysy oděvu v dnešní módě. Pozoruji zájem dětí, učitelů i publikací o textilní tvorbu. Ve výtvarné části se zabývám sérií návrhů na univerzální variabilní oděv. Z jednoho střihu vzniká aranžováním pomocí patentů více modelů. Varianty výsledných modelů dokumentuji a kriticky reflektuji. V didaktické části navrhuji edukační program k vybrané oděvní expozici. Součástí programu jsou pracovní listy a možnost využití univerzálního oděvu jako didaktické pomůcky. Program ověřuji v praxi, dokumentuji a vyhodnocuji.
Cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v praxi výtvarné výchovy
Kolebabová, Zuzana ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi naplňování cílů Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v praxi výtvarné výchovy v podobě návrhu učebních osnov pro sedmý ročník druhého stupně. Práce odráží osobní přístup autorky k formulování obsahů těchto osnov. Teoretická část se zaměřuje na zkoumání RVP ZŠ pro druhý stupeň hledání prostředků naplnění cílů v podobě učebních osnov pro sedmý ročník druhého stupně. Zjištění teoretické části jsou doplněna o komparaci kulikulárních dokumentů pro výtvarnou výchovu České Republiky a Velké Británie. Empirická část popisuje postupy vedoucí k definování učebních osnov. Zahrnuje rozbor postupu stanovení obsahu učebních osnov, který vychází především z pedagogické praxe autorky a který je následován osobním pojetím požadavků RVP ZV v podobě realizace výuky zameřené na proces tvorby. Dále je zde popsán proces analýzy vlastní výuky v souvislosti se zkoumáním pojetí RVP ZV u vybrané ZŠ s použitím metod akčního výzkumu. Didaktická část uzavírá proces aplikováním zjištěných poznatků do výuky prostřednictvím dvou vyučovacích celků, které jsou realizovány a hodnoceny. Výstupem zkoumání praktické zkušenosti a teoretických podkladů jsou nejen učební osnovy pro sedmý ročník, ale také návrh postupu pro zpracování těchto osnov v podobě grafického přehledu. Klíčová...
Galerijní a muzejní edukace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Bulková, Lucie ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Práce se zabývá hledáním pozice galerijní/muzejní edukace ve výtvarném vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. První část je věnována teoretickým východiskům tématu, objasňuje základní termíny (vizuální gramotnost, galerijní/muzejní edukace). Podstatná část je věnována výzkumnému šetření v oblasti galerijní/muzejní edukace dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a snaží se popsat možnosti a meze dětí s handicapy během galerijních programů. Zároveň přináší podstatná zjištění o podobě výtvarné výchovy v konkrétní škole získané prostřednictvím analýzy příslušného kurikulárního dokumentu a rozhovorů s vyučujícími. Pro zpracování získaných dat jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Práce směřuje k návrhu konkrétních úprav školního vzdělávacího programu. Výtvarná část práce má podobu didaktické pomůcky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí69 - 78dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.