Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Profesní kompetence ve vztahu ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu učitelů mateřských a základních škol hlavního vzdělávacího proudu
SASKOVÁ, Sabina
Bakalářská práce se zabývá profesními kompetencemi z pohledu učitelů základních a mateřských škol směrem ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V úvodní kapitole jsou vymezeny pojmy inkluzivní vzdělávání, rozdělení inkluzivního vzdělávání na předškolní a základní a podpůrná opatření. Pojmy žák se speciálními vzdělávacími potřebami, druhy vzdělávání těchto žáků a poradenský systém v České republice jsou vymezeny ve druhé kapitole teoretické části. Poslední kapitola teoretické části se věnuje pedagogovi, jeho osobnosti a kompetencím ve vztahu ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část se snaží naplnit výzkumný cíl, kterým je zjistit a popsat pohledem učitelů mateřských a základních škol své profesní kompetence směrem ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Aby bylo dosaženo výzkumného cíle byl zvolen smíšený typ výzkumu. Kvantitativní výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 112 pedagogů základních a mateřských škol. Získaná data z dotazníkového šetření byla analyzována a tříděna postupy první úrovně a následně jsou prezentována v grafech. Pro zvýšení výpovědní hodnoty kvality výzkumu byl proveden jeden polostrukturovaný rozhovor s paní učitelkou na základní škole, která má zkušenost se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Z výsledku výzkumu můžeme usuzovat, že pedagogové přistupují ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami převážně kladně. Avšak jsou zjištěny nedostatky v rámci vzdělávání a přípravy pedagogů na přijetí těchto dětí do jejich třídy. Velká většina pedagogů využívá samostudium, aby se cítili dostatečně kompetentní. Přesně 77,5 % pedagogů, kteří se zúčastnili výzkumu však svoji práci hodnotí velice kladně a byli se svými pedagogickými dovednostmi v rámci vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami spokojeni. Tato bakalářská práce může být též využitelná pro optimalizaci vzdělávacích programů pro učitele základních a mateřských škol v rámci pregraduální přípravy vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga
VAŇKOVÁ, Pavla
Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním pojmu šikana, jejích forem a účastníků šikany. Mimo jiné také vysvětluje pojem "žák se speciálními vzdělávacími potřebami", charakterizuje podpůrná opatření a proces inkluzivního vzdělávání. Teoretická část dále pojednává o současných opatřeních k prevenci a řešení šikany na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Dále se věnuje práci asistenta pedagoga a jeho možnostem ve spolupráci s učitelem a práci se třídou. Praktická část je zaměřena na osobní zkušenosti asistentů pedagoga se šikanou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejich možnou roli při prevenci a řešení šikany. Pro sběr dat byl využit kvalitativní výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga základních škol hlavního vzdělávacího proudu.
Speciálně pedagogická intervence na 2. stupni základní školy v předmětu český jazyk
Pelešková, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni základní školy. Zaměřena je především na to, jaká je žákům poskytována podpora ze strany školy, školního poradenského pracoviště a pedagogů, kteří vyučují český jazyk. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Autorka vysvětluje pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje systém péče a podpory těchto žáků. Vzhledem k druhému oboru, který autorka práce studuje, se práce zaměřuje na speciální potřeby žáků v předmětu český jazyk a literatura. Zvláštní pozornost je věnována žákům se specifickými poruchami učení, především dyslexií, dysgrafií a dysortografií. V práci je uvedena i reedukace zmíněných specifických poruch učení. Předpokládaným výstupem by mělo být zmapování intervence a podpory, která se žákům dostává na běžné základní škole ve výuce českého jazyka i v rámci předmětu speciálně pedagogické intervence. Pro naplnění cíle byla použita kvalitativní metoda, konkrétně polostrukturovaný rozhovor se žáky vybrané základní školy chodícími na druhý stupeň. Z proběhlých rozhovorů vyplývá, že žáci daných škol jsou s mírou podpory, kterou ve škole dostávají, spokojeni. Kromě rozhovorů se žáky proběhly rozhovory i s pedagogy českého jazyka a literatury. Z výpovědí učitelů je patrná...
Možnosti inkluzivního vzdělávání v rámci 1. stupně základní školy
Machová, Eva ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce s názvem "Možnosti inkluzivního vzdělávání v rámci 1. stupně základní školy" pojednává o inkluzivním vzdělávání s bližším pohledem na jeho uplatňování v rámci 1. stupně základní školy. Teoretická část práce se zaměřuje na definování pojmu inkluze a termínů s ní spojených, představuje východiska a principy inkluzivního vzdělávání a popisuje mezinárodní úmluvy a vnitrostátní předpisy, které jsou pro uplatňování inkluze v českém prostředí stěžejní. Práce ukazuje principy realizace inkluzivního vzdělávání v České republice a nabízí možnosti vyhodnocení proinkluzivity vzdělávání. Druhá kapitola teoretické části je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole, představuje systém vzdělávání těchto žáků a blíže se zaměřuje na aktéry v inkluzivním vzdělávání - žáky, učitele a asistenty pedagoga. Kapitola se soustředí také na systém poradenství ve školství a podpůrná opatření, která jsou poskytována žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola teoretické části charakterizuje soukromé školství. Praktická část se zaměřuje na konkrétní prvostupňovou základní školu a možnosti inkluzivního vzdělávání na této škole. Popisuje podpůrná opatření 1. - 3. stupně konkrétních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž poskytování těchto...
Mimořádně nadaní žáci s dvojí výjimečností v procesu základního a středního vzdělávání
Straková, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na přístup k žákům s dvojí výjimečností. Zkoumaným vzorkem jsou tři žáci s diagnostikovaným mimořádným nadáním a souběžně s nějakým dalším handicapem, konkrétně se jedná o tyto diagnózy - specifické poruchy učení, ADHD, poruchy chování, Aspergerův syndrom, oslabení v oblasti socioemoční, afektivní labilita a zvýšená anxieta. Cílem diplomové práce je zjistit metody výuky, popsat postupy a okolnosti vzdělávání na příkladu tří žáků s různými kombinacemi mimořádného nadání a handicapu. Sledovat, jaké postupy ovlivnily přístupy žáka ke vzdělávání. Jak je tento žák přijímán kolektivem vrstevníků. Pro získání odpovědí na výzkumné otázky byl výzkum rozdělen do dvou etap. První etapa zahrnovala analýzu osobních dokumentů žáků. Ve druhé etapě se uskutečnily polostrukturované rozhovory s žákem a s třídním učitelem. Výsledky z rozhovorů byly získány pomocí otevřeného kódování. Z celkových výsledků vyplývá, že se formy podpory a výukové metody mění podle toho, jakou má učitel znalost problematiky dvojí výjimečnosti a zda dodržuje doporučení uvedená v individuálním vzdělávacím plánu. Dva žáci se díky svému nadání dokázali se svým handicapem vyrovnat a ve škole dokážou nadále fungovat bez problému. Jeden žák se vlivem výběru nevhodných výukových metod odmítá nadále zapojovat do...
Speciálně pedagogická intervence na 2. stupni základní školy v předmětu český jazyk
Pelešková, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá žáky se speciálně vzdělávacími potřebami na druhém stupni základní školy. Zaměřena je především na to, jaká je žákům poskytována podpora ze strany školy, školního poradenského pracoviště a pedagogů, kteří vyučují český jazyk. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Autorka vysvětluje pojem žák se speciálně vzdělávacími potřebami, popisuje systém péče a podpory těchto žáků. Vzhledem k druhému oboru, který autorka práce studuje, se práce zaměřuje na speciální potřeby žáků v předmětu český jazyk a literatura. Zvláštní pozornost je věnována žákům se specifickými poruchami učení, především dyslexií, dysgrafií a dysortografií. V práci je uvedena i reedukace zmíněných specifických poruch učení. Předpokládaným výstupem by mělo být zmapování intervence a podpory, které se žákům dostává na běžné základní škole ve výuce českého jazyka i v rámci předmětu speciálně pedagogické intervence. Pro naplnění cíle byla použita kvalitativní metoda, konkrétně polostrukturovaný rozhovor se žáky vybrané základní školy chodícími na druhý stupeň. Z proběhlých rozhovorů vyplývá, že žáci dané školy jsou s mírou podpory, kterou ve škole dostávají, spokojeni. Kromě rozhovorů se žáky proběhly rozhovory i s jejich pedagogy českého jazyka a literatury. Z výpovědí učitelů je patrná...
Jaký je postoj speciálních pedagogů k politice inkluze?
Jirovská, Natálie ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Černý, Jakub (oponent)
Bakalářská práce se zabývá názory speciálních pedagogů ve speciálních školách na inkluzi. Ačkoliv se nejedná o přímé aktéry inkluze, jsou to pracovníci ve školství a může být užitečné, znát jejich názor. Cílem této práce je zjistit názor dotazovaných speciálních pedagogů, a poté je porovnat s názory ostatních respondentů. V teoretické části se zabývám pojmem inkluze, vymezením role speciálního pedagoga ve speciální škole, uvádím, kdo je žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, představuji dvě speciální školy v Českých Budějovicích, ve kterých vyučují speciální pedagogové, kteří byli využiti jako respondenti v praktické části, a nakonec prezentuji teorii street-level bureaucracy a teorii role liniových pracovníků ve veřejné politice, se kterými dále pracuji v praktické části. V praktické části pak představuji kvalitativní výzkum pomocí čtyř provedených polostrukturovaných rozhovorů a analýzy mediálních výstupů speciálních pedagogů v novinách či na internetu. Tyto zdroje následně analyzuji. Zaměřuji se především na jejich osobní názor na inkluzi, dále pak vnímání jejich role v procesu inkluze, důvěru v systém a aplikuji již zmíněné teorie. Z výsledků výzkumu je pak patrné, jaký postoj k inkluzi každý z respondentů zastává, a proč je tomu tak. Práce může být přínosná pro aktéry vzdělávací či...
Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními potřebami
Pechová, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce mapuje procesní stránku poskytování podpůrných opatření II. až V. stupně na prvním stupni základních škol v okrese Žďár nad Sázavou. Mapuje také praktické aspekty a podporu, kterou pedagogové od školských poradenských zařízení dostávají, aby mohli podpůrná opatření aplikovat v souladu s vydaným doporučením. K uvedenému cíli se vztahují tři výzkumné otázky: Jak hodnotí pedagogové podporu poskytovanou školským poradenským zařízením při zavádění podpůrných opatření? Jaká úskalí a příležitosti ke zlepšení pedagogové vnímají ve spolupráci se školským poradenským zařízením při aplikování podpůrných opatření? Jaká forma spolupráce se školským poradenským zařízením by pedagogům nejvíce pomohla při zavádění podpůrných opatření ve škole? Práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola pojednává o teoretických východiscích práce. Vymezuje pojmy mladší školní věk, podpůrná opatření II. - V. stupně, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, školní poradenské pracoviště a školská poradenská zařízení. Druhá kapitola se věnuje popisu výsledků kvalitativního šetření, které autorka práce realizovala ve školních poradenských pracovištích vybraných základních škol a ve vybraných školských poradenských zařízeních v okrese Žďár nad Sázavou, a závěrům z nich vycházejících. Klíčová slova: první stupeň...
Náhled pedagogů základní školy na inkluzivní vzdělávání
Dusilová, Kateřina ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Vítková Rulíková, Klára (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na inkluzivní vzdělávání a jeho blízké aspekty, konkrétně na náhled pedagogů základní školy na toto vzdělávání. Samotný text je rozdělen do několika kapitol. Ty vysvětlují teoretický rámec inkluze ve speciální pedagogice a témata s ní spojená, například posun v nazírání na člověka s postižením v jednotlivých obdobích, základní možné přístupy ke vzdělávání dětí, tedy pojmy exkluze, segregace, integrace, a nakonec samotná inkluze. Vysvětlují jejich definice nebo také principy. Obsahem je také školské legislativa v České republice. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na výše uvedená témata a dále se krátce věnuje i pojmům, které se týkají vzdělávání a speciální pedagogiky obecně, jako například škola jako sociální instituce a jednotlivé sociální a profesní role v ní, pojem socializace nebo mezinárodní trendy ve speciální pedagogice. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, tedy strukturované rozhovory s konkrétními pedagogickými pracovníky a výstupy z těchto rozhovorů. Zabývá se zkušenostmi daných zaměstnanců základní školy, tzn. vedoucích pracovníků, učitelů, třídních učitelů, asistentů pedagoga nebo také školního speciálního pedagoga. Reflektuje jejich náhled na speciální vzdělávání a vše s ním...
Náplň práce asistenta pedagoga v době distanční výuky na základní škole
PILECKÁ, Tereza
Bakalářská práce se věnuje problematice asistentů pedagoga v době distanční výuky na základních školách. Pro pedagogické pracovníky nastala vyhlášením nouzového stavu v březnu 2020 naprosto nová situace, se kterou se museli vypořádat. V této práci bude sledována náplň práce asistentů pedagoga v tomto období, podpora dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí od těchto pedagogických pracovníků a v neposlední řadě budou zmíněny změny, které u asistentů pedagoga nastaly po návratu ke klasické prezenční výuce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.