Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 265 záznamů.  začátekpředchozí150 - 159dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj komunikace dítěte s nedoslýchavostí v raném věku
Mikešová, Eva ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikace u dítěte s nedoslýchavostí v raném věku. Teoretická část se v první kapitole zabývá problematikou sluchového postižení a základní terminologií oboru. Druhá kapitola pojednává o komunikaci sluchově postižených dětí a ukazuje dílčí komunikační systémy. Třetí kapitola představuje poradenské instituce, které se dětmi se sluchovým postižením zabývají. Praktická část je zaměřena na jednu konkrétní longitudinální studii dítěte s těžkou nedoslýchavostí. Studie obsahuje pozorování vývoje řeči a znakového jazyka daného dítěte v raném věku. Součástí práce jsou grafy vývojových škál a grafy, ve kterých dochází k porovnávání vývoje slovní zásoby znaků a mluvených slov. Z těchto podkladů dobře vidíme chlapcův vývoj za celý uplynulý rok, kde převažují mluvená slova, která doplňuje znakovanou češtinou, což rodičům velice pomáhá nejen ve zpětné vazbě a ověření si chlapcova porozumění, ale i v komunikaci v době, kdy chlapec nemůže mít kompenzační pomůcku. Čímž se potvrzuje vhodnost kombinace znakování a mluveného slova pro rychlý a všestranný rozvoj dítěte v raném věku. KLÍČOVÁ SLOVA Sluch Sluchové postižení Kompenzace sluchu Komunikace sluchově postižených Orální a znaková komunikace Poradenské instituce Longitudinální studie
Prevence závislostí u žáků se sluchovým postižením
Kubalová, Jana ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá prevencí závislostí u žáků se sluchovým postižením. Pojednává o specifikách primární, sekundární a terciární prevence a zaměřuje se na stav informovanosti a preventivních opatření na jednotlivých školách pro sluchově postižené v Praze. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část, která je zpracována především na základě studia odborné literatury, obsahuje obecné pojednání o sluchovém postižení, popis různých druhů závislostí s jejich důsledky a přehled možných druhů prevencí. Praktická část je věnována výzkumu, který se prostřednictvím rozhovorů a dotazníku zaměřuje na zjištění, porovnání a kvantitativní vyhodnocení informovanosti žáků o různých závislostech a jejich prevenci na školách pro sluchově postižené v Praze. V závěrečné části práce jsou uvedena doporučení použitelná v praxi. KLÍČOVÁ SLOVA sluchové postižení, závislost, primární prevence, sekundární prevence, terciární prevence
Význam psychospirituální péče v období sénia. Speciálně pedagogické impulsy pro rozvoj seniorů
Jičínská, Jana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou seniorského věku a snaží se poukázat na některé základní přístupy v souvislosti s porozuměním této velmi heterogenní a diverzifikované skupině, těžiště přitom klade do vzájemného vyváženého poměru speciálně pedagogických přístupů a teologicko-pastorální impulsů. Toto spojení však vyžaduje hledání společného dialogu mezi vědami a umožňuje tak najít kvalitní základnu pro porozumění seniorům v jejich integrovaném životním příběhu a zasadit se tak o kvalitní, ale i efektivní péči navazující na poznatky humanitních, medicínských i společenských věd. Zvolená metoda vyžaduje multidisciplinární přístup a vzdělání, které přesahuje hranice vymezení oborů. Práce využívá jako zdroj kvalitativní výzkum, který byl zaměřen na širokou oblast kvality života seniorů a zohledňoval též spirituální otázky. Vzhledem k volbě metody je daný text ukotven ve výpovědích klientů, čímž získává pestrost, autenticitu a praktické ukázky příběhů, zkušeností a otázek. Práce je členěna do pěti kapitol, které postupně kopírují jednotlivé tematické oblasti. Vychází z teoretických a praktických přístupů, přičemž vše propojuje s poznatky získaný během terénního výzkumu. Zohledňuje filozofický, teologický, axiologický, speciálně pedagogický a etický pohled na danou problematiku a hledá srozumitelné...
Jazykové kompetence žáků mladšího školního věku s těžkou sluchovou vadou v českém znakovém jazyce
Schäfferová, Erika ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Cílem této práce je analyzovat komunikativní kompetence žáků mladšího školního věku s těžkým sluchovým postižením v českém znakovém jazyce. Teoretická část práce pojednává o problematice bilingvální komunikace a bilingválního vzdělávání těchto žáků, o českém znakovém jazyce, ontogenezi jeho vývoje a o jeho vzdělávacím obsahu na vybraných základních školách pro sluchově postižené v České republice. Kvantitativním šetřením zjišťuje komunikativní kompetence žáků mladšího školního věku s těžkou sluchovou vadou v českém znakovém jazyce a to ve třech nestandardizovaných testovacích bateriích, vytvořených pro jazykovou oblast znakové zásoby, porozumění jazyka a schopnosti vyjadřování se v českém znakovém jazyce. Výsledky šetření byly vyhodnoceny pro skupinu neslyšících žáků ze slyšících rodin a neslyšících žáků z neslyšících rodin, které poukázaly na významné rozdíly v kategorii porozumění a vyjadřování v českém znakovém jazyce. Šetření také sledovalo korelaci mezi znakovou zásobou a porozuměním s vyjadřováním v českém znakovém jazyce u vybrané skupiny žáků s těžkou vadou sluchu. Klíčová slova bilingvální komunikace, bilingvální vzdělávání, český znakový jazyk, komunikativní kompetence, neslyšící žák, ontogeneze vývoje znakového jazyka, těžká sluchová vada
Upravené texty pro neslyšící žáky a jejich využití v pedagogické praxi
Dusbabová, Iva ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá úpravami a následným využitím textů v oblasti vzdělávání žáků se sluchovým postižením a zkoumá možné výhody či nevýhody těchto úprav. Texty byly předloženy žákům prvního stupně na třech základních školách pro sluchově postižené. Byly předkládány texty neupravené a následně upravené a pomocí vytvořené série otázek byla ověřována jejich srozumitelnost ze strany čtenářů. Pro výzkumné šetření byl vybrán text pohádky a text bajky. Získané odpovědi na otázky zaměřené na obsah textu byly následně zpracovány a formulovány v závěrech výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: čtenářství, komunikační systémy osob se sluchovým postižením, neslyšící žák, sluch, sluchové postižení, úprava textů
Logopedická intervence a mladí lidé se sluchovým postižením
Jakubcová, Kamila ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na mladé lidi se sluchovým postižením, kteří se vzdělávají orálně auditivní metodou ve škole pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně ve škole pro sluchově postižené. Teoretická část se podrobněji zabývá charakteristikou a specifiky vývojového období adolescence, které je velmi důležitým mezníkem při přechodu z dětství do dospělosti. Zaměřuje se na problematiku sluchového postižení a všímá si i psychologických aspektů lidí se sluchovým postižením. Dále práce pojednává o komunikačních kompetencích lidí se sluchovým postižením se zaměřením na mluvenou řeč a logopedickou intervencí. Cílem výzkumného šetření diplomové práce je přiblížení a zprostředkování názorů a zkušeností mladých lidí se sluchovým postižením vzdělávajících se orálně - auditivní metodou na jejich vlastní komunikační schopnosti a dovednosti. V této části práce se studenti sami vyjadřují ke svým komunikačním kompetencím. Práce obsahuje autentické části výpovědí a přináší některé zajímavé postřehy samotných studentů. Jedná se o malou sondu do života mladých lidí se sluchovým postižením jejich prostřednictvím.
Etika v práci osobních asistentů
Stárek, Lukáš ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Gojová, Alice (oponent)
NÁZEV: Etika v práci osobních asistentů AUTOR: Lukáš Stárek KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce s názvem Etika v práci osobních asistentů reaguje na problematiku a úskalí etického chování a jednání osobních asistentů. Zaměřuje se na etiku, etický kodex a etická dilemata v osobní asistenci z pohledu osobních asistentů/pracovníků v sociálních službách. Cílem předkládané disertační práce je zkoumat úroveň znalosti etického kodexu u osobních asistentů. Zjišťujeme přístup osobních asistentů k řešení etických dilemat při výkonu své profese. Detailněji se zaměřujeme na využitelnost etického kodexu při řešení etických dilemat, vyplývajících právě z profese osobního asistenta. Disertační práce prezentuje výsledky kombinovaného výzkumu. Kvantitativní část výzkumu vychází z dotazníkového šetření (105 vyplněných dotazníků od osobních asistentů). Kvalitativní část výzkumu vychází z polostrukturovaných rozhovorů s 5 osobními asistenty. Respondenti prokázali spíše teoretické znalosti o etickém kodexu. V praktických situacích, kdy řeší etická dilemata, však etický kodex neumí použít nebo si neuvědomují jeho aplikovatelnost pro daný okamžik. Kromě kodifikovaných pravidel a etických zásad, které je nutno dodržovat, je pro profesi sociální práce důležité a...
Přijetí a vývoj dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině
Halamová, Hana ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá přijetím a vývojem dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině. Teoretická část se v první kapitole zabývá sluchovým postižením a základní terminologií oboru. Druhá kapitola se věnuje možnostem kompenzace a rehabilitace sluchu. Třetí kapitola pojednává o komunikaci dětí se sluchovým postižením a představuje jednotlivé komunikační systémy. Předposlední kapitola se věnuje vývoji a výchově dítěte se sluchovým postižením. Závěrečná kapitola teoretické části představuje systém výchovně-vzdělávací péče o děti se sluchovým postižením v České republice. Praktická část diplomové práce se zabývá zkušenostmi rodičů s výchovou dítěte se sluchovým postižením. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jak probíhá přijetí a vývoj dítěte se sluchovým postižením ve slyšící rodině. S ohledem na téma práce byla zvolena kvalitativní výzkumná metoda. Výsledky práce by měly umožnit porozumění rodičům v situaci, kdy je jejich úkolem vychovat dítě se sluchovým postižením.
Česká unie neslyšících - význam organizace pro kvalitu života osob se sluchovým postižením
Klabanová, Lucie ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce s názvem Česká unie neslyšících - význam organizace pro kvalitu života osob se sluchovým postižením přináší poznatky z oblasti speciálně pedagogické péče o dospělé osoby s postižením sluchu. Teoretická část práce obsahuje komplexní představení problematiky sluchového postižení v životě člověka. Důraz je zaměřen zejména na faktory ovlivňující kvalitu života těchto osob. Představen je také nesporný význam institucí - škol, organizací a spolků v životě lidí se sluchovým postižením. Zásadní pozornost je věnována organizaci Česká unie neslyšících, je popsána historie i současné působení této organizace. Na organizaci Česká unie neslyšících je zaměřeno i výzkumné šetření, realizované dotazníkovým průzkumem mezi klienty organizace a uvedené v praktické části diplomové práce. Cílem výzkumného šetření je zhodnocení přínosu organizace pro osoby se sluchovým postižením. Výzkumné šetření se zaměřuje zejména na zmapování četnosti a důvodů, které klienty vedou k využívání služeb a aktivit této organizace. Výsledky, které výzkumné šetření přináší, poukazují na významný přínos organizace v řadě oblastí. Tyto výsledky jsou rovněž podkladem pro odhalení slabších míst organizace. V závěru diplomové práce jsou, v souladu se získanými výsledky, navržena doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA člověk se...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 265 záznamů.   začátekpředchozí150 - 159dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Hádková, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.