|
Srovnání semi-aktivních a konvenčních systémů odpružení vozidel z pohledu jízdního komfortu
Baroš, Eduard ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Suchý, Jan (vedoucí práce)
Hlavným cieľom tejto bakalárskej práce je porovnanie charakteristických vlastností, vybraných typov odpruženia, ktoré ovplyvňujú jazdný komfort vozidiel. V úvode stručne oboznamuje s históriou a účelom odpruženia. Popisuje dynamiku odpruženia vozidla. Obsahuje rozdelenie, popis konštrukcie a činnosti prvkov odpruženia, ich použitie v konvenčnom type odpružení a semi-aktívnych systémoch odpruženia. Ďalej klasifikuje známe systémy odpruženia do kategórií a podrobne rozoberá ich vlastnosti. Výsledkom je porovnanie so zreteľom na jazdný komfort. Posledná kapitola je venovaná vývojovým trendom odpruženia blízkej budúcnosti.
|
|
Hydrodynamické tlumiče na principu magnetické kapaliny
Přikryl, Matěj ; Himr, Daniel (oponent) ; Pochylý, František (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou tlumení vibrací vznikajících při pohybu vozidla. V první části je uveden přehled současných typů tlumičů s detailním vysvětlením principu tlumiče hydrodynamického. Součástí práce je také simulace kmitání vozidla s pasivním tlumičem v programu MATLAB Simulink. Literární rešerši magnetických kapalin a popisu magnetoviskózního jevu, je věnována část druhá, která volně přechází na téma magnetoreologických (MR) tlumičů. Závěrečná kapitola nejprve popisuje současné hydrodynamické tlumiče na bázi squeeze filmového (SF) módu magnetoreologické kapaliny a posléze je předložen autorský koncept SF MR tlumiče.
|
|
Regulovatelné tlumiče
Doležal, Kamil ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Vančura, Jan (vedoucí práce)
Práce předkládá informace o základních typech tlumičů, které se používají v současné době. Obsahuje popis elementárních částí a funkce pasivních, adaptivních, semiaktivních a aktivních systémů. Součástí práce je také hodnocení jejich výhod a nevýhod.
|
|
Konstrukce nízkotlakého pístového reometru
Lán, Radek ; Strecker, Zbyněk (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá konstrukcí nízkotlakého reometru určeného pro experimentální zjišťování vlastností magnetoreologické (MR) kapaliny při dlouhodobé zátěži. V první části práce je krátce MR kapalina představena. Dále je provedena rešerše týkající se způsobů měření vlastností kapalina a přehled MR tlumičů, které se svojí konstrukcí pístovým reometrům velmi podobají. Zvláštní důraz je kladen na MR tlumiče s průchozí pístnicí. Druhá část práce se zabývá výpočtem magnetického obvodu škrtící štěrbiny reometru. V závěru práce je provedena konstrukce reometru.
|
|
Úprava stávající konstrukce magnetoreologické spojky
Bedřich, Miroslav ; Růžička, Bronislav (oponent) ; Roupec, Jakub (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rekonstrukcí magnetoreologické (MR) spojky. V první části byl vypracován rozsáhlý průzkum využití magnetoreologické technologie v praxi. Byly popsány principy funkce MR tlumičů, MR brzd a MR spojek. Dále byly vypsány a porovnány některé parametry MR spojek. Druhá část se zabývá konstrukčními úpravami pro zlepšení některých parametrů MR spojky. Ve třetí části byly provedeny experimenty ověřující zlepšení provozních parametrů MR spojky.
|
|
Konstrukce umělé překážky na simulátor vozovky
Komenda, Lukáš ; Indruch, Jiří (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá konstrukcí umělých překážek na simulátor vozovky KOLOTEC, který se nachází v laboratořích Ústavu konstruování. První část je věnována rozborem vybraným typům simulátorů vozovky, jež se vyskytují v dopravním průmyslu. Ve druhé části je popsán význam měření na simulátorech vozovky a simulátor KOLOTEC. Poslední část se zabývá řešením a rozborem vybraných konstrukcí.
|
|
Simulační modelování tlumiče
Kukačka, Radek ; Vetiška, Jan (oponent) ; Březina, Lukáš (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá přehledem různých konstrukčních řešení tlumičů osobních automobilů. Součástí práce je zjednodušený simulační model pasivního tlumiče a jeho optimalizace pro daný pracovní cyklus. V přehledu jsou uvedeny tlumiče používané v současnosti. Jsou to konstrukce pasivních plynokapalinových a kapalinových tlumičů. Dále jsou zastoupeny i moderní semiaktivní a aktivní elektronicky řízené tlumící systémy. Ve zbývající části práce jsou uvedeny dva zjednodušené modely pasivního tlumiče. Pro každý tento model je provedena optimalizace parametrů tlumiče vzhledem k výchylce primární hmoty.
|
|
Rekonstrukce simulátoru vozovky.
Stodolák, Michal ; Roupec, Jakub (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá rekonstrukcí bubnového silničního simulátoru, který se nachází v laboratořích Ústavu konstruování. První část je věnována základnímu dělení silničních simulátorů. Druhá část obsahuje popis a rozbor stávajícího zařízení. Ve třetí části je návrh několika variant bubnového silničního simulátoru. V další části je řešen rozbor vybrané varianty a její konstrukce. Poslední část práce se věnuje odlehčování zatíženého kola v období, kdy neprobíhá zkouška.
|
| |
|
Vývoj tlumičů vibrací a inovace laboratorního stendu
Filipi, Jaroslav ; Mazůrek, Ivan (oponent) ; Nevrlý, Josef (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá popisem a funkčností používaných tlumičů vibrací. Protože tlumičů vibrací je nepřeberné množství druhů, zaměřuje se tato práce na tlumiče používané u osobních automobilů známé jako tlumiče pérování. Popsal jsem jak klasické tlumiče pérování, tak i nejmodernější způsoby řešení tlumiče. Dále i celé způsoby řešení omezujících přenos nepříznivých kmitů, které působí na osobní automobil, jako jsou aktivní podvozky. Pro budoucí vývoj tlumičů je velmi důležité vlastnit kvalitní vybavení na testování tlumiče. Z tohoto důvodu jsem navrhnul možné způsoby inovace stávající laboratorního standu.
|