Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 45 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů základních škol a gymnázií v České republice
Zvěřinová, Gabriela ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Nodžáková, Kateřina (oponent)
Adekvátní poskytnutí první pomoci by mělo být jednou ze základních dovedností, kterou občané mají. Tato povinnost vychází i z platných zákonů ČR. Evropská resuscitační rada pravidelně vydává tzv. Guidelines - doporučené postupy, kterými by se poskytování a výuka první pomoci měla řídit (aktuální verze je z roku 2015). Přesto však v populaci přetrvávají nesprávné postupy (miskoncepce) pro poskytování první pomoci. Často se jedná o zastaralé postupy, nepřesnosti či přímo mýty a nepravdy, které však mohou v případě použití zásadním způsobem snížit šanci na rekonvalescenci či dokonce ohrozit život postiženého. Učitelé se v praxi setkávají se stavy žáků, které vyžadují adekvátní ošetření či poskytnutí první pomoci. Měli by tedy být proškoleni v aktuálních postupech první pomoci a tvoří tak vhodnou cílovou skupinu pro zaměření tohoto výzkumu. Cílem této diplomové práce bylo popsat rozšíření miskoncepcí v první pomoci u českých pedagogů základních škol a gymnázií a nalézt nejčastější zdroje, které se podílí na šíření těchto informací. Analyzovány byly primárně dvě skupiny pedagogů - učitelé přírodovědných předmětů a učitelé vybraných ostatních předmětů. Prostřednictvím předložených modelových situací (kazuistik) byla zjišťována úroveň znalostí v oblasti první pomoci (rozšíření miskoncepcí) a také kde...
Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání
Výtvarné vyjádření jako prostředek zjišťování znalostí vybraného tématu u žáků 1. stupně ZŠ
KAVKOVÁ, Šárka
Předkládaná diplomová práce se zabývá analyzováním znalostí a představ žáků o orgánových soustavách člověka. Znalosti jsou ověřovány na základě spontánní produkce dětské kresby pomocí tematicky zaměřeného didaktického testu. V práci je použit průřezový výzkum zahrnující celkem 118 žáků od prvního do pátého ročníku primární školy. Pro výzkumný záměr byl dán žákům čistý papír formátu A4 a byli vyzváni k nakreslení orgánových soustav ve svém těle. Ze souboru výkresů a společných znaků byly vytvořeny hodnotící tabulky. Z výsledného vyhodnocení výzkumu vyplývá, jaké mají žáci v jednotlivých ročnících povědomí o orgánových soustavách člověka.
Poznatky o žákovských prekoncepcích mentálního postižení v kontextu proměny paradigmatu současného vzdělávání
Pivarč, Jakub
Disertační práce je koncipována jako teoreticko-výzkumná studie, která se zabývá dosud marginálně řešenou tematikou prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Cílem studie bylo v teoretické rovině stručně vymezit koncept mentálního postižení a akcentovat proměnu paradigmatu současného vzdělávání se zřetelem na integraci a inkluzi. Zvláštní pozornost byla také věnována teoreticko-epistemologickým východiskům prekoncepcí a současnému stavu vědeckého poznání v dané oblasti. Realizovaný výzkum byl zaměřen na analýzu a charakteristiku prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Cílem em- pirického šetření bylo dále zjistit, zda se prekoncepce žáků liší z hlediska vlivu pohlaví, na- vštěvovaného ročníku základní školy a z hlediska zkušenosti žáků s osobami s mentálním postižením. Transverzální kvantitativně orientovaný výzkum byl realizován na 22 běžných základních školách v České republice. Výzkumný vzorek tvořilo 2230 intaktních žáků z 5., 7. a 9. ročníků. Data byla získána pomocí myšlenkového mapování a nestandardizova- ného dotazníku vlastní konstrukce. Z výsledků výzkumu je patrné, že žáci vnímali fenomén mentálního postižení v intencích medicínského paradigmatu postižení (zdůrazňováno bylo somatopatologické hledisko postižení, převládala zafixovaná představa o neschopnosti osob s...
Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou
Koudelková, Věra ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Kireš, Marián (oponent) ; Richterek, Lukáš (oponent)
Název práce: Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou Autor: Věra Koudelková Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: Doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., KDF Abstrakt: Disertační práce je zaměřena na porozumění středoškolských studentů elektřině a magnetismu a na pokusy použitelné ve výuce, které mohou pomoci toto porozumění rozvíjet. Celou práci lze rozdělit na dvě části: V první části, která má výzkumný charakter, jsou popsány vybrané miskoncepce studentů. Jsou zde komentovány miskoncepce známé ze zahraniční literatury a výsledky výzkumu pomocí nově připraveného Konceptuálního testu z elektřiny a magnetismu. Tento test vychází ze známého testu Conceptual Survey of Electricity and Magnetism, na rozdíl od něj a většiny dalších zahraničních konceptuálních testů, které se týkají elektřiny a magnetismu, je však určen primárně pro studenty středních škol. Druhá část disertační práce má spíše vývojový charakter. V rámci ní byly připraveny metodické materiály, náměty na laboratorní práce i samostatné experimenty, které volně navazují na zjištěné miskoncepce. Vznikly tak čtyři scénáře výukových celků (vybrána byla převážně témata, která byla identifikována jako problematická a pro studenty špatně srozumitelná), čtyři laboratorní práce a 13 samostatných experimentů. Připravené materiály byly...
Prekoncepce studentů o teple a teplotě
Čečák, Michal ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prekoncepcemi a miskoncepcemi v oblasti tepla a teploty. Nachází se zde přehled učebnic pro základní a střední školy, které se zabývají teplem a teplotou. Dále se v práci nachází stručné vymezení pojmů prekoncepce a miskoncepce, charakteristika metod aktivního učení a charakteristika interaktivní demonstrace v hodinách. Práce dále obsahuje výzkum prekoncepcí a miskoncepcí studentů středních škol (především gymnázií). Pro výzkum byl použit test HTCE. Test HTCE se pro tyto účely používá ve světě. Výsledky testu jsou zpracovány pro všechny studenty dohromady i pro studenty jednotlivých tříd. Dále se v práci nachází tři pracovní listy (přeložené z angličtiny). Pracovní listy mají sloužit k odstranění některých zjištěných miskoncepcí.
Badatelské vyučování matematice v tématu zlomek
Podhajská, Kristýna ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Teoretická část se zabývá přístupy k vyučování, konkrétně konstruktivistickým, instruktivním a transmisivním přístupem. Záměrem této části bylo porovnat tyto přístupy a zhodnotit je vzhledem k trvalosti poznání a aktivnímu zapojení žáka. Také je posoudit z hlediska formálních poznatků. V kapitole o badatelsky orientovaném vyučování se věnuji způsobu vyučování, který souvisí s konstruktivistickým přístupem. V další kapitole jsem charakterizovala úlohy typu concept cartoons, které lze využít jako prostředek k bádání. Teoretická část se také zaměřuje na téma zlomků, a to na interpretace zlomků a na modely a reprezentace zlomků. V praktické části popisuji šetření uskutečněné na základní škole. Průzkumem žákovských prací jsem výzkumný problém zúžila na interpretace a modely zlomků. Na základě této šetření jsem postavila další část výzkumu. Při naplňování cílů a hledání odpovědí na výzkumné otázky jsem zvolila výzkumnou strategii inspirovanou akčním výzkumem, protože hlavním cílem výzkumného šetření bylo zlepšit a obohatit mou dosavadní praxi. Výzkum byl zpracováván kvalitativně. Zpracování této práce mi pomohlo ujasnit si, proč jsou zlomky pro žáky tak problematické učivo. Jaké miskoncepce se u žáků objevují a jakých chyb se v důsledku toho dopouštějí. KLÍČOVÁ SLOVA Matematické vzdělávání, vyučování...
Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou
Koudelková, Věra ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce)
Název práce: Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou Autor: Věra Koudelková Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: Doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., KDF Abstrakt: Disertační práce je zaměřena na porozumění středoškolských studentů elektřině a magnetismu a na pokusy použitelné ve výuce, které mohou pomoci toto porozumění rozvíjet. Celou práci lze rozdělit na dvě části: V první části, která má výzkumný charakter, jsou popsány vybrané miskoncepce studentů. Jsou zde komentovány miskoncepce známé ze zahraniční literatury a výsledky výzkumu pomocí nově připraveného Konceptuálního testu z elektřiny a magnetismu. Tento test vychází ze známého testu Conceptual Survey of Electricity and Magnetism, na rozdíl od něj a většiny dalších zahraničních konceptuálních testů, které se týkají elektřiny a magnetismu, je však určen primárně pro studenty středních škol. Druhá část disertační práce má spíše vývojový charakter. V rámci ní byly připraveny metodické materiály, náměty na laboratorní práce i samostatné experimenty, které volně navazují na zjištěné miskoncepce. Vznikly tak čtyři scénáře výukových celků (vybrána byla převážně témata, která byla identifikována jako problematická a pro studenty špatně srozumitelná), čtyři laboratorní práce a 13 samostatných experimentů. Připravené materiály byly...
Energetické využití biomasy - kontroverzní environmentální téma
Zumrová, Kateřina ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na energetické využití obnovitelného zdroje energie - biomasy. Bylo využito kvalitativního výzkumu a obsahové analýzy článků. První část práce se zabývá teoretickým rámcem, tedy definicemi a možnostmi využití biomasy. V další části je zpracovaná metodologie, následuje výzkum a jeho vyhodnocení. Prvním cílem práce bylo shrnutí využívání biomasy jako zdroje energie a odlišení pozitivních a negativních dopadů využívání tohoto zdroje a zhodnotit jeho ekonomickou efektivitu. Možností využívání biomasy je několik, ale musí se zvolit vhodný způsob zpracování a jejího využití. Na základě velkého množství příkladů z praxe lze soudit, že jsou ekonomicky efektivní. Druhým cílem bylo identifikovat hlavní miskoncepce vztahující se k využívání biomasy. Hlavní mylnou představou je porovnávání s fotovoltaikou, která nezanechala ve většině občanů příliš pozitivní přístup k OZE, s ostatními obnovitelnými zdroji energie, kdy někteří dokonce dávají fotovoltaiku na stejnou úroveň jako využívání biomasy. Vzhledem k základním principům využívání biomasy nelze tyto dva zdroje spolu srovnávat, nejsou totožné. Další mylnou představou je obava ze záboru půdy určené pro pěstování potravin pro pěstování energetických plodin. Při správně zvoleném postupu při získávání a využívání biomasy je tento zdroj velmi...
Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky
Králík, Jiří
J. Králík: Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky Abstrakt: Tato práce se zabývá didaktikou kvantové teorie a jejími novějšími trendy. Obsahuje stručný přehled problematiky vyučování kvantové fyzice a mnoho odkazů na důležité zdroje. Část práce je zaměřena na identifikaci (zmapování) některých zdrojů možných nedorozumění při výuce a~studiu kvantové teorie (miskoncepce). Další část práce se věnuje problému vizualizace v mikrosvětě a podrobněji probírá Feynmanův přístup ke kvantové teorii. Následující část tvoří stručný přehled jeho didaktických výhod a nevýhod a přehled několika pedagogických projektů, které na něj navazují. Dále je diskutován návrh na užití terminologie teorie kvantových polí v úvodních výkladech fyziky mikrosvěta. Závěr práce pojednává o konkrétním návrhu na výuku fyziky mikrosvěta pro studenty nezaměřující se na odbornou fyziku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 45 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.