Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kombinatorika ve fyzice
Mervardová, Tereza ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je pomoci čtenáři uplatnit znalosti z kombinatoriky ve fyzikálních úlohách, zejména v úlohách ze statistické fyziky. V první kapitole jsou čtenáři připomenuty základní definice a vztahy z kombinatoriky. V následující kapitole je sada úloh, která je vytvořena tak, aby se na ni později navázalo úlohami ze statistické fyziky, zejména úlohami týkajících se mikrostavů a makrostavů kvantových systémů s málo částicemi. Dále jsou v této práci úlohy využívající kombinatoriku i z jiných oblastí fyziky Tato práce také může posloužit jako sbírka úloh z vybraných částí statistické fyziky.
Řešené úlohy z kvantové fyziky - moment hybnosti a spin
Kafka, Jaroslav ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Název práce: Řešené úlohy z kvantové fyziky - moment hybnosti a spin Autor: Jaroslav Kafka Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Cílem této bakalářské práce bylo vytvořit soubor řešených úloh z kvantové fyziky do elektronické Sbírky řešených úloh. V rámci této práce bylo vytvoře-no 18 úloh, které se svým obsahem řadí do kapitoly Fyzika mikrosvěta a svou obtížností převážně do vysokoškolské látky. Je zde stručně shrnuta historie elektronické sbírky a její technické řešení jak z pohledu uživatele, tak administrátora. Součástí práce je i popis vytvořených úloh, který je zaměřen na fyzikální problematiku daných úloh a jejich propojení s již existujícími úlohami ve sbírce. V příloze jsou uvedeny vybrané úlohy se strukturovaným řešením. Všechny úlohy lze najít na webových stránkách http://reseneulohy.cz/ nebo na přiloženém CD. Klíčová slova: elektronická sbírka, řešené úlohy, kvantová fyzika 1
Aktivity z částicové fyziky na střední škole
Nocarová, Marta ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem této práce bylo seznámit se s problematikou výuky fyziky mikrosvěta, zejména fyziky částic, na střední škole a s literaturou v rámci tohoto tématu, která se zabývá po- kusy či aktivitami. Rešerše byla zaměřena na oficiální školní dokumenty České republiky a vybraných evropských zemí, dostupnou literaturu použitelnou k výuce a otázku, zda jsou žáci schopni této látce porozumět. Vznikly tři aktivity s pracovními listy pro žáky a s příručkami pro učitele, které obsahují plán hodiny a poznámky k provedení a po- můckám. Aktivity se věnují Rutherfordovu pokusu, kvarkovému modelu a bublinovým komorám. Podle možností byly i vyzkoušeny. 1
Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři I
Kopřiva, Tomáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koudelková, Věra (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je vytvořit pět experimentálních stanovišť a pracovních listů pro experimentální celek s názvem Optika: kvalitativní pojetí v Interaktivní fyzikální laboratoři - projektu Katedry didaktiky fyziky. V první kapitole je krátce popsaná Interaktivní fyzikální laboratoř, to, jak v ní probíhá experimentování a jakou zpětnou vazbu dostáváme od žáků. Ve druhé kapitole se práce věnuje teoretickému podkladu, na kterém byla vystavěna stanoviště. Tento teoretický podklad se věnuje geometrické optice, lidskému oku, zraku a vybraným miskoncepcím v oblasti optiky a zraku u žáků. Ve třetí kapitole je představen vývoj (včetně zpětné vazby od žáků) a finální podoba stanovišť a pracovních listů.
Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction
Weissgráb, Lukáš ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koupilová, Zdeňka (oponent)
Název práce: Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction Autor: Lukáš Weissgráb Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petr Kácovský, PhD., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato diplomová práce se zaměřuje na vývoj konceptuálních úloh z mechaniky (včetně jejich testování), které jsou typické pro metodu Peer Instruction. Část práce věnovaná rešerši sleduje historický vývoj této metody a uvádí přehled jejích nejdůležitějších prvků včetně možností propojení s jinými výukovými metodami. Kromě toho představuje různé sbírky konceptuálních úloh českých i zahraničních. Samotná výzkumná a vývojová část práce je věnována přípravě konceptuálních otázek z mechaniky, které sledující vybrané miskoncepce. Tyto vzniklé úlohy byly následně otestovány na přibližně 130 studentech středních škol a výsledky byly statisticky zpracovány. Při statistickém zpracování úloh jsme se zaměřili na jejich obtížnost, diskriminaci a analýzu distraktorů. Klíčová slova: konceptuální úlohy, Peer Instruction, mechanika, výuka mechaniky
Využívání dataloggerů ve výuce fyziky (se zaměřením na systém Vernier)
Kácovský, Petr ; Böhm, Pavel (vedoucí práce) ; Drozd, Zdeněk (oponent)
Název práce: Využívání dataloggerů ve výuce fyziky (se zaměřením na systém Vernier) Autor: Petr Kácovský Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Böhm e-mail vedoucího: pavel.bohm@mff.cuni.cz Abstrakt: Modernizující se vybavení škol umožňuje do experimentální výuky fyziky stále častěji zapojovat moderní počítačem podporované systémy schopné záznamu a ukládání naměřených dat pro pozdější vyhodnocení - tzv. dataloggery. Úvod této práce je věnován průzkumu, který měl mezi vyučujícími fyziky zjišťo- vat, jakou formu návodů preferují, následuje stručná rešerše již existujících materiálů. Hlavní částí práce jsou pak nově vytvořené návody na experimenty s dataloggery školního experimentálního systému Vernier, jež mají primárně sloužit vyučujícím fyziky při zapojení experimentů do jejich výuky. Návody zahrnují vždy popis jak měření provést, jakým způsobem lze naměřená data zpracovat a jaké otázky a úkoly pro studenty s nimi lze spojit. Tyto experimenty se zaměřují na oblast středoškolské termodynamiky (resp. molekulové fyziky a termiky) a jejich tematickým průnikem je pojem energie, jejích forem, přenosu a zachování.
Prekoncepce studentů o teple a teplotě
Čečák, Michal ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prekoncepcemi a miskoncepcemi v oblasti tepla a teploty. Nachází se zde přehled učebnic pro základní a střední školy, které se zabývají teplem a teplotou. Dále se v práci nachází stručné vymezení pojmů prekoncepce a miskoncepce, charakteristika metod aktivního učení a charakteristika interaktivní demonstrace v hodinách. Práce dále obsahuje výzkum prekoncepcí a miskoncepcí studentů středních škol (především gymnázií). Pro výzkum byl použit test HTCE. Test HTCE se pro tyto účely používá ve světě. Výsledky testu jsou zpracovány pro všechny studenty dohromady i pro studenty jednotlivých tříd. Dále se v práci nachází tři pracovní listy (přeložené z angličtiny). Pracovní listy mají sloužit k odstranění některých zjištěných miskoncepcí.
Lokalizace částí experimentálního systému Vernier do českého prostředí
Kácovský, Petr ; Böhm, Pavel (vedoucí práce) ; Šabatka, Zdeněk (oponent)
Experimentální systém Vernier, který se v současné době zvolna dostává do českých škol, je praktickou a velmi názornou pomůckou při výuce přírodních věd. Obsahem této práce je stručné seznámení s používáním systému Vernier, přehled běžně dostupných alternativ k tomuto systému a zejména pak soubor šesti uživatelských manuálů k senzorům nacházejícím časté použití ve fyzice. (Barometr, ampérmetr, diferenciální voltmetr, nerezové teplotní čidlo, čidlo pohybu a optická závora.) Manuály obsahují instrukce, jak s jednotlivými senzory pracovat, popisují principy jejich činnosti a technické specikace. Přidanou hodnotu představují stručné náměty, k jakým experimentům lze senzory ve výuce využít. Tuto nosnou část práce doplňuje stručný popis metod, kterými byly ověřovány technické parametry výše uvedených senzorů.
Experimenty z optiky pro střední školu
Machalická, Jana ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Název práce: Experimenty z optiky pro střední školu Autor: Jana Machalická Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Petr Kácovský, Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této bakalářské práce vzniklo 12 strukturovaných návodů k fyzikálním pokusům z optiky využitelných na středních školách a vyšších stupních gymnázií. Tyto pokusy můžeme rozdělit do kapitol Geometrická optika a Vlnová optika. Stěžejní pro vznik této práce bylo opakované zkoušení zvolených pokusů, aby mohly být návody obohaceny o technické poznámky a doporučení k jejich přípravě a provedení. Všechny návody budou postupně uveřejněny v rámci elektronické Sbírky fyzikálních pokusů, která vzniká na Katedře didaktiky fyziky MFF UK. Součástí práce je také klasifikace pokusů a krátký přehled dostupných materiálů, tištěných i elektronických, které se zabývají fyzikálními pokusy z optiky. Klíčová slova: Fyzikální pokus, elektronická sbírka, geometrická optika, vlnová optika.
Experimentální sady z optiky pro Interaktivní fyzikální laboratoř
Machalická, Jana ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Gottwald, Stanislav (oponent)
Název práce: Experimentální sady z optiky pro Interaktivní fyzikální laboratoř Autor: Jana Machalická Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této diplomové práce byla provedena rešerše a byl podán přehled některých dostupných materiálů zabývajících se experimenty z optiky. Na základě toho byla pro potřeby Interaktivní fyzikální laboratoře spravované Katedrou didaktiky fyziky MFF UK vytvořena čtyři stanoviště, zahrnující kvantitativní i kvalitativní experimenty, a k nim příslušející pracovní listy pro studenty, kteří na daném stanovišti pracují. Jednotlivé experimenty, zaměřené na geometrickou a vlnovou optiku, jsou v této práci podrobně rozebrány, doplněny o návody k jejich přípravě a metodické poznámky. Na spuštění experimentální sady Optika navázal doplňující kvalitativní výzkum vlivu návštěvy IFL na pochopení vybraných fyzikálních konceptů, který byl proveden pomocí krátkého dotazníku na malém vzorku respondentů. Některé závěry tohoto výzkumu budou předmětem dalšího zkoumání. Klíčová slova: fyzikální experimenty, laboratorní práce, optika, střední škola

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.