Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,350 záznamů.  začátekpředchozí25321 - 25330dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.66 vteřin. 

Petr Eben - chorální inspirace na pozadí varhanního díla
Zahrádková, Marie ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Černý, Pavel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na skladatele, varhaníka, klavíristu a vynikajícího pedagoga Petra Ebena (1929 - 2007) a jeho skladby s chorálními inspiracemi. Za základní stavební kámen svých četných kompozic si Petr Eben zvolil římskokatolický liturgický zpěv, gregoriánský chorál, který pro něj sehrál v životě důležitou roli. Zajímal se jednak o hudební složky (melodiku, rytmiku), jednak o obsahovou a duchovní stránku tohoto zpěvu. Všechny zkušenosti získané při poslechu a během studia gregoriánského chorálu Petr Eben uplatnil ve své rozsáhlé tvorbě. V práci se dále zabývám problematikou soužití moderního hudebního jazyka s nejstaršími hudebními prameny, tím jak soudobé hudební prostředky spojené s historickou hudební praxí působí v Ebenově díle. Vedle objevování chorálních citací ve varhanních skladbách Petra Ebena se zaměřuji na principy práce s gregoriánským, protestantským a svatováclavským chorálem.

Franz Schubert - houslová literatura a její interpretace
Týml, Martin ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Messiereur, Petr (oponent) ; Panochová, Jarmila (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřil na osobnost hudebního skladatele Franze Schuberta. V úvodu seznamuji čtenáře s důvodem, proč jsem si vybral k detailnímu prozkoumání právě jeho houslové dílo. První kapitola se věnuje skladatelovu životu, snažím se vyzdvihnout jen ta nejdůležitější fakta, aby nebyl životopis příliš rozsáhlý. Druhá kapitola s vnitřním členěním na podkapitoly obsahuje popisy jednotlivých děl, jejich charakteristiky a stručný náhled na jejich formu. Ve třetí kapitole se nejprve věnuji problematice interpretace Schubertova díla obecně, poté přináším čtenářům svůj vlastní názor na herní styl jednotlivých interpretů v rámci srovnání jejich nahrávek. Kromě poznámkového aparátu a soupisu bibliografie obsahuje tato práce ještě obrazové přílohy.

Klavírní dílo S. Rachmaninova se zaměřením na cyklus Moments Musicaux.
Švehláková, Zdeňka ; BILINSKÁ, Kvitoslava (vedoucí práce) ; MALÝ, František (oponent)
Tato práce pojednává o skladateli Sergeji Vasiljeviči Rachmaninovi. Obsahuje stručný životopis a soupis jeho klavírního díla. Hlavní část práce je zaměřena na klavírní cyklus Moments musicaux, který se skládá ze šesti skladeb. Je zde uveden formální rozbor díla, doporučení ke hře cyklu a možnosti jeho nácviku. Závěrečná část práce je věnována nahrávkám cyklu. Obsahuje seznam interpretů, kteří dílo nahráli a srovnání tří vybraných nahrávek: Alaina Lefévra, Victora Ryabchikova a Nikolaie Luganského. O každém z nich jsou též uvedeny základní informace.

Sport a jeho místo v křesťanském životě
Šafářová, Světlana ; Kozel, Karel (vedoucí práce) ; Michalcová, Andrea (oponent)
RESUMÉ Cílem této práce bylo nalézt a obhájit místo sportovních aktivit v křesťanském životě. Východiskem hledání bylo biblické pojetí lidského těla, které společně s duší a duchem tvoří celého člověka. Stvořitel do každé lidské bytosti zapustil touhu po plné a stálé existenci, jejíž žízeň pociťujeme po celý život zde na zemi. Hledáme cestu, směr, tempo, obsah a cíl této touhy přesáhnout sami sebe. K transcendenci člověka může vést svým zaměřením a obsahem sport. Je totiž vytažením a odpoutáním člověka z jeho všedních činností a stálých starostí. Je vlastně hrou, která má hluboký význam, díky níž vcházíme do celé své přirozenosti, do pravdy o svém lidství - jak nám to nesčetněkrát během práce na tomto tématu tak barvitě ukazovalo a přislibovalo Písmo svaté. Počáteční nadšení z poznávání řeckého ideálu harmonie těla a duše nás záhy přivedlo k jeho rubu, a to k lidské slabosti a pýše, které dokážou zničit i velká díla. Bylo tedy nutné pokusit se najít ta místa ve sportovní činnosti, která nesou rizika a ohrožení pro duchovní život křesťanů. Vlivem kultury jsme se dostali mnohem dále od pohybu svého těla a mnohdy z něj i ztrácíme radost. To se ukázalo i v našem písemném průzkumu, v němž odpovídalo velmi upřímně devadesát lidí, žijících aktivní křesťanský život. Nežijeme jako lovci a kočovníci v dobách...

David Popper a jeho Vysoká škola violoncellové hry op. 73
Nouzovský, Petr ; Petráš, Miroslav (vedoucí práce) ; Veis, Daniel (oponent) ; Bernášek, Václav (oponent)
V této práci mi dovolte poukázat na violoncellistu, skladatele a kantora světového renomé - Davida Poppera. Dovoluji si vám představi svůj pohled na důležitost jeho Vysoké školy violoncellové hry op. 73, dle mého názoru nepostradatelnou součást růstu violoncellistů na celém světě. Za zajímavé považuji i porovnání jeho díla se známými skladbami jeho i autorů jiných.

Darius Milhaud a jeho tvorba pro violu
Peřinová, Zuzana ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Pěruška, Jan (oponent) ; Motlík, Jaroslav (oponent)
Tato práce se zabývá violovou tvorbou Daria Milhauda. Předpokladem této práce bylo zjistit, proč jsou tyto jeho skladby tak zřídka hrány. Druhá kapitola shrnuje jeho život a dílo, třetí kapitola se podrobněji zabývá jeho violovou tvorbou, představuje všechna díla. Čtvrtá kapitola obsahuje podrobný rozbor 1. violového koncertu op. 108. Pátá kapitola se soustředí na Quatre Visages, jejich rozbor a následné srovnání dvou různých interpretací. Následuje závěrečné shrnutí dosažených poznatků.

Život a dílo G. Verdiho se zaměřením na operu Don Carlos
Urbánek, Miroslav ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Tuček, René (oponent)
Giuseppe Verdi je jednou z velikých postav mezi operními skladateli 19. století. I přes svůj tragický životní osud byl plný energie, kterou přenášel do svých oper.Pro svou práci na tomto tématu jsem se rozhodl ze dvou důvodů. Prvním z nich byla skutečnost, že i přes svou značnou znalost jeho operního díla, mně nebyl znám jeho životní osud. Druhým pak jeho silná a strhující hudba opery Don Carlos.Jeho dílo vyrůstá z domácí hudební tradice a znamená vyvrcholením italské operní tvorby. Verdi vyšel ze staré opery uzavřených čísel a dospěl k prokomponovanému hudebnímu dramatu velkého stylu. Hlavní bohatství jeho oper záleží především v melodice, jejímž je nedostižným mistrem, a v charakteristických rytmech. Obojí se v nich spojuje ke kouzelnému účinku: jeho hudba potěší srdce a mysl svou jednoduchostí a čistotou. Verdi pozvedl italskou operu na novou , vyšší úroveň. Vědomě si vybíral pouze to, co mu bylo svou tvůrčí individualitou blízké a odvrhoval vše cizí. Přitom vždy chápal, že odtržením od rodné půdy se musí vyvarovat jako největšího nebezpečí.Jeho opery proto právem patří mezi nejhranější operní díla, která kdy spatřila světlo světa.

Teoretické prameny se zaměřením na metodiku hry na cembalo
Dlabačová, Olga ; Mrázková, Giedre (vedoucí práce) ; Spurný, Vojtěch (oponent) ; Keglerová, Edita (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Teoretické prameny se zaměřením na metodiku hry na cembalo (srovnání díla autorů 17., 18. století)" se zabývá problematikou vyučování počáteční hry na cembalo, prstokladů, ornamentiky a hudební teorie na podkladě teoreticko-metodických pramenů francouzských autorů 17. a 18. století. První kapitola stručně přibližuje život a dílo francouzských skladatelů, kteří zaměřili svou tvorbu na skladby pro cembalo. Druhá kapitola je věnována první škole soustředěné výhradně na hru na cembalo Les Principes du Clavecin Monsieura de Saint Lamberta. Třetí kapitola zpracovává metodický spis L´Art de toucher de Clavecin Francoise Couperina. Náplní čtvrté kapitoly je dílo Jeana Philippa Rameaua De la mechanique des doigts sur le clavessin. V závěrečné kapitole je uvedeno shrnutí obsahu těchto tří metodik a srovnání jednotlivých přístupů v řešení daných otázek.

Hamlet na českobudějovickém jevišti
TESAŘOVÁ, Martina
Ve své diplomové práci se budu zabývat inscenacemi "Hamleta, kralevice dánského", které byly odehrané na jevišti českobudějovického divadla. Neopomenu také různé úpravy tohoto klasického díla. Zaměřím se na různé přístupy ke hře samotné z pohledu režisérů i herců, využité překlady, scénickou stránku her či také na diváckou odezvu představení.

Marriage of farce and the play of ideas in Tom Stoppard 's Jumpers and Travesties
Navarová, Markéta ; Higgins, Bernadette (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Práce je zaměřena na Stoppardovo spojení vysokého a nízkého dramatického žánru, které Stoppard nazývá dokonalým sňatkem mezi hrou idejí a fraškou. Na pozadí několika Stoppardových her, obecnějšího rozboru jeho dramatického díla jako celku a definice původních žánrů hra idejí a fraška, tato práce detailně analyzuje Stoppardovy hry Skokani a Travestie, do kterých se kombinace těchto žánrů výrazně promítá. Smyslem práce je oddělit vážné a humorné prvky ve Skokanech a Travestiích , zhodnotit jejich vyváženost v těchto hrách jednotlivě a zároveň najít podobnost a rozdíly mezi původní hrou idejí, fraškou a Stoppardovou interpretací kombinace těchto dvou žánrů. V závěru se práce věnuje podnětům, které Stopparda vedly propojení vysokého a nízkého žánru, tedy vážnosti a frivolity, jež na první pohled působí neslučitelně.