|
The Problems of Interpretation of the Songs making Mikulas Schneider - Trnavsky
Nociar, Juraj ; Tuček, René (vedoucí práce) ; Kaupová, Helena (oponent)
Táto diplomová práca se zaoberá problematikou interpretácie piesňovej tvorby slovenského hudobného skladatel´a Mikuláša Schneidera- Trnavského. Sumarizuje dôležité poznatky, analýza a sématické výklady, na základe ktorých može čitatel´preniknut´k podstatě piesní, pričom ciel´om je poukázat´na aspekty,ktoré vedú k ich správnému interpretačnému ponímaniu. Metológia výskumu je tu založená z jednej časti na zhromažd´ovaní technických poznatkov o skladatel´skej osobnosti dotyčného autora, jeho zaradení do generačného kontextu, stýlovej charakteristiky jeho vokálnych diel. No jadrom práce je hudobná, sématická a interpretačná analýza jednotlivých piesní z cyklu Slzy a úsmevy. Na základě týchto rozborov napokon poukazuje na špecifické interpretační nuansy Trnavského "umelých " piesní, s ktorými sa musí, pri zachovaní štýlovej čistoty, interpret vysporiadať.
|
| |
| |
|
Písňová tvorba Gustava Mahlera
Kučerová, Martina ; Tuček, René (vedoucí práce) ; Tuček, René (vedoucí práce) ; Přívratská, Jiřina (oponent)
Tato magisterská práce se nazývá " Písňová tvorba Gustava Mahlera". Obsahem první kapitoly magisterské práce je vývoj Mahlerovy osobnosti, vliv rodinného prostředí v dětství na skladatelovu tvorbu, doba a vzory působící na jeho dílo. Ve druhé kapitole této práce jsem se zabývala písňovými cykly Gustava Mahlera obecně, konkrétně pak rozborem a interpretací Písní potulného tovaryše a Písněmi o mrtvých dětech. Třetí kapitola je závěrečným shrnutím významu Mahlerova hudebního odkazu, ve světě i u nás, pro další generace.
|
| |
|
Život a dílo G. Verdiho se zaměřením na operu Don Carlos
Urbánek, Miroslav ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Tuček, René (oponent)
Giuseppe Verdi je jednou z velikých postav mezi operními skladateli 19. století. I přes svůj tragický životní osud byl plný energie, kterou přenášel do svých oper.Pro svou práci na tomto tématu jsem se rozhodl ze dvou důvodů. Prvním z nich byla skutečnost, že i přes svou značnou znalost jeho operního díla, mně nebyl znám jeho životní osud. Druhým pak jeho silná a strhující hudba opery Don Carlos.Jeho dílo vyrůstá z domácí hudební tradice a znamená vyvrcholením italské operní tvorby. Verdi vyšel ze staré opery uzavřených čísel a dospěl k prokomponovanému hudebnímu dramatu velkého stylu. Hlavní bohatství jeho oper záleží především v melodice, jejímž je nedostižným mistrem, a v charakteristických rytmech. Obojí se v nich spojuje ke kouzelnému účinku: jeho hudba potěší srdce a mysl svou jednoduchostí a čistotou. Verdi pozvedl italskou operu na novou , vyšší úroveň. Vědomě si vybíral pouze to, co mu bylo svou tvůrčí individualitou blízké a odvrhoval vše cizí. Přitom vždy chápal, že odtržením od rodné půdy se musí vyvarovat jako největšího nebezpečí.Jeho opery proto právem patří mezi nejhranější operní díla, která kdy spatřila světlo světa.
|
| |
|
G. Mahler - Píseň o zemi
Škarka, Josef ; Tuček, René (vedoucí práce) ; Hajóssyová, Magdaléna (oponent)
Prací na téma Das Lied von der Erde, jedno z pozdních děl Gustava Mahlera, jsem chtěl současnému interpretovy přiblížit a připomenout tento skvost mezi vokální tvorbou a neméně tvorbou instrumentální. Jako interpret jsem měl možnost se setkat s písnovými cykly Gustava Mahlera za doprovodu klavíru - Das Kindertotenlieder a Des Knaben Wundernhorn, tyto sice patří k vrcholům pěvecké interpretace každého zpěváka, jež se soustředí na písňový repertoár, nicméně Písen o zemi, podle našeho názoru, má jakési zvláštní postavení v díle Mahlerově. Tuto nečíslovanou symfonii předjímá VIII. symfonie, kterou Mahler naznačil nový směr, a který vyvrcholil právě v Písni o zemi. Snad je to dáno textem, který si Mahler z valné části napsal sám, snad danou těžkou životní situací ve které se Mahler nacházel, ale i jiné faktory, o kterých se budeme zmiňovat podrobněji v této studii, vnáší do této skladby osobitější a introvertnější ráz, jakoby sám Mahler ústy hudby promlouval ke každému z nás.
|
|
Rossini opera festival v Pesaru
Morávek, Jan ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Podskalský, Miloslav (vedoucí práce) ; Tuček, René (oponent)
Tato práce se podrobnějším způsobem věnuje Rossiniho opernímu festivalu, každoroční mezinárodní přehlídce jevištních děl italského hudebního skladatele Giachoma Rossiniho. Mapuje cestu vedoucí k jeho vzniku, zkoumá motivaci jeho zakladatelů, zabává se jeho organizační strukturou, způsobem financování, součanou agendou a kapacitami, kterými festival disponuje. V kapitole Chrolologie uvádí faktografický výčet jeho aktivit a umělců, kteří na těchto aktivitách participovali. Hlavní téma je doplněno o umělecký životopis G. Rossiniho a krátkou kapitolou o městě Pesaru, ve kterém festival sídlí.
|
|
A. Salieri (1750 - 1825) - Život a dílo
Hájková, Lucie ; Kniplová, Naděžda (vedoucí práce) ; Kniplová, Naděžda (vedoucí práce) ; Tuček, René (oponent)
V úvodu popisuji, proč jsem si pro svoji práci vybrala právě italského skladatele Antonia Salieriho. V další kapitole nazvané Opera v Itálii, se snažím velmi stručně popsat vývoj opery od počátku jejího vzniku na sklanku 16. století, prvního významného reformátora C. Monteverdiho, rozšíření opery do dalších italských měst, přes operu v 18. století, až po verismus a jeho nejvýznamější představitele. V další části nazvané Antonio Saliveri (1750 - 1825) - život a dílo podrobně popisuji Salieriho život od narození 18.8.1750 v Legnanu u Benátek, jeho studia hudby,získání pracovního místa na dvoře Josefa II., až do roku 1825, kdy umírá. Kapitola Antonio Salieri, operní tvorba přináší soupis jeho oper se jmény libretisty, datem premiéry a divadlem, kde byla opera uvedena ( pokud jsou tyto informace známy). Jako příklad jsou zde uvedena i nejvýznamější oratoria.V části Opera Falstaff - ukázka skladatelského umění se snažím Salieriho ukázat jako významného a skladatelsky zdatného umělce. Rozebírám tuto operu po stránce námětu, libreta a také po stránce hudební. V následující kapitole nazvané Mozart versus Salieri se zabývám "legendou" , která vznikla po Mozartově smrti a která obviňuje Salieriho z Mozartovy otravy. V obrazové příloze přikládám několik portrétů Salieriho, dále divadlo ve Scale a další. V závěru se stručně vracím k celé práci.
|