Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prohlubování zdravotních zásad a hygienických návyků prostřednictvím hudebních činností u dětí předškolního věku
Fišerová, Karolína ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce zdůrazní význam zdravotních zásad a hygienických návyků prostřednictvím čtyř hudebních činností u dětí předškolního věku. Prostředkem prohlubování zdravotních zásad a hygienických návyků budou autorské písničky a říkanky, instrumentované ze třech hledisek: psychologické (přiměřenost k charakteru vnímání a úrovni psychických vlastností), umělecké (vhodnost instrumentace a rytmicko-melodické struktury z hlediska možností hudebního projevu předškolních dětí), etické (vytváření postojů jako relativně trvalých hodnot utvářející se osobnosti). Řešení bakalářské práce se uskuteční na vzorku dětí pětiletých až šestiletých v běžné mateřské škole prostřednictvím autorského hudebního programu. Bude vyhodnocen na základě empirické validizace. Efektivita průzkumu bude prohloubena pozorováním dětí a rozhovory s rodiči. Na závěr bakalářské práce autorka vypíše nejdůležitější zkušenosti a náměty pro hudebně pedagogickou praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní dítě, zdraví a hygiena, projektová metoda, prožitkové učení, hudební činnosti, emoce, hudební prožitek.
Kresba rodiny u dětí z rodiny s rozchodovou zkušeností
Saksunová, Aneta ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vlivem rozchodové zkušenosti na dítě předškolního věku. Jejím cílem je zjistit, zda se tento vliv projeví i na kresbě rodiny. Podkladem pro realizaci výzkumu je teoretická část, která je tvořena dvěma velkými oblastmi. Těmito oblastmi jsou předškolní věk a rodina. Z nich jsou pak vyzdviženy aspekty, které nejvíce korelují s praktickou částí. Z předškolního věku se jedná o myšlení, komunikaci, emoce, sociální vývoj a o kresbu, která tvoří nejdůležitější složku. Oblast rodiny je uvedena aktuální situací, po které přichází podstatné informace o funkcích a druzích rodiny. Finální a zároveň nejpodstatnější částí je podkapitola vztahující se k rozchodům a rozvodům. Výzkumná data jsou získána pomocí kresby rodiny a polostrukturovaného interview. Interview je použito z důvodu upřesnění informací z kresby rodiny a doplnění popisu dítěte jako takového. Vrcholem praktické části jsou výsledky výzkumu. Ukázalo se, že nejmarkantnější rozdíly jsou přítomny u parametrů: přítomnost otce/matky/dítěte na kresbě, nejbližší osoba či věc od dítěte na kresbě, vzdálenost dítěte od otce a od matky na kresbě, dokreslené osoby předměty či zvířata na kresbě a mluvení o rodičích v rámci rozhovoru. Z těchto parametrů stojí za vyzdvihnutí dokreslené objekty, kterých se vyskytuje u dětí z rodiny s...
Dítě a rodič v náruči digitálních technologií
Zemanová, Helena ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou digitálních technologií ve vztahu k dětem předškolního věku, analýzou odlišností ve výchově a přístupu jejich rodičů. Teoretická část vymezuje pojmy, jako jsou digitální gramotnost, digitální technologie, rodič, dítě a další, které s tématem úzce souvisí, zmiňuje jejich stručnou charakteristiku a navozuje souvislosti mezi nimi. Seznamuje čtenáře s vývojovými specifiky dítěte batolecího věku a uvádí odlišné styly přístupů rodičů a výchovných pracovníků k současné povaze digitálních médií a následné dopady na zvolenou věkovou skupinu. Na základě komparace použité literatury a hlubšího zkoumání tématu dochází v práci k potvrzení zvolené hypotézy, která je východiskem pro praktický úkol. Praktickou částí je aplikačně didakticky zaměřená práce, kde nalezneme seznam vhodných doporučení, dostupných programů a aplikací, jenž jsou vodítkem pro rodiče a výchovné pracovníky, kteří se ne zcela orientují v rizikách a důsledcích užívání současných digitálních technologií a to především cílovou skupinou dětí ve fázi před vstupem do předškolního vzdělávání.
České lidové pohádky a jejich poselství pro současné děti
VENCOVÁ, Michaela
Bakalářská práce se zaměřuje na české lidové pohádky a jejich význam pro děti v předškolním věku. Teoretická část se zabývá kořeny české lidové pohádky a původními pohádkovými zdroji, osobnostmi nejznámějších sběratelů a zapisovatelů českých lidových pohádek, charakterizuje znaky pohádek, pohádkové motivy i pohádkové hrdiny. Poselství českých lidových pohádek je konfrontováno s osobností předškolního dítěte, prioritně pak v souvislosti s vytvářením jeho základní hodnotové hierarchie, vytváření vlastních postojů. Praktická část obsahuje využití několika konkrétních českých lidových pohádek při vzdělávání předškolních dětí v praxi s ohledem na poselství pohádky včetně jeho přínosu pro současné dítě.
Prvky logického myšlení u dětí ve věku 5-6 let
Oupicová, Jana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá prvky logického myšlení u dětí ve věku 5 - 6 let, tedy u dětí předškolního věku. Hlavním cílem je zjistit, za jakých podmínek je dítě předškolního věku schopno uplatnit prvky logického myšlení v řešení úloh typu zebra metodou manipulace. Dalším cílem je prozkoumat, na které z charakteristik úlohy závisí úspěšnost jejího řešení. Dílčí hypotézy se zaměřují na to, zda děti ve věku 5 - 6 let dokáží úspěšně vyřešit alespoň polovinu zadaných úloh, dále jestli jsou schopny je řešit individuálně a v neposlední řadě zkoumají tvoření zeber po zkušenostech z předchozích gradovaných šesti sérií. Teoretická část se zaměřuje na ty oblasti vývoje, o něž se řešení typu zebra dítětem předškolního věku opírá: motorický vývoj, vývoj myšlení, logické a prelogické myšlení a o možnosti řešení aktivit. Praktická část obsahuje scénáře sestavené z gradovaných úloh, které budou řešit tři skupiny po čtyřech dětech. Dále obsahuje sérii úloh řešených individuálně dětmi. Na závěr budou na základě míry úspěšnosti v řešení předchozích aktivitách sestaveny nové skupiny, ve kterých se prokáže schopnost vymýšlení úloh právě z předešlých zkušeností. Vedle metody přímého pozorování je zařazen rozhovor s třídní učitelkou, s dětmi a následná analýza dat. Ze získaných podkladů vyplývá, že úlohy typu zebra je...
Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc
Havlíková, Jana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Králová, Michaela (oponent)
NÁZEV: Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc AUTOR: Bc. Jana Havlíková KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Micheala Kaslová ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem orientace v čase se zaměřením na Slunce a Měsíc u dětí předškolního věku v rámci docházky do mateřské školy. V teorerické části je kromě vymezení pojmu čas z různých oborů, také nástin vývoje vnímání a měření času jak z hlediska evolučního, tak i z pohledu vývoje jedince. Hodně aktivit v mateřských školách je zachováno, ale samotné pozorování oblohy se z programů a plánů vytratilo. Praktická část je zaměřena na sestavení scénářů jednotlivých aktivit pro pozorování polohy Slunce na obloze, délky a směru stínu Slunce a uvědomění si střídání dne s nocí a ročních období. To vše v rámci akčního výzkumu, který byl realizován v jedné třídě mateřské školy. KLÍČOVÁ SLOVA: předmatematická gramotnost, předškolní vzdělávání, předškolní věk, čas, orientace v čase, slunce, stín, vesmír, den a noc
Rozvoj práce se strukturou v mateřské škole
Horáková, Vendula ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Diplomová práce Rozvoj práce se strukturou v mateřské škole má za cíl zjistit, které vybrané struktury vnímá české dítě v posledním roce předškolního vzdělávání relativně snadno a u kterých typů se vyskytují obtíže, a tyto obtíže charakterizovat. K naplnění cíle bylo použito kvalitativního výzkumu. V rámci zkoumání struktur se práce věnuje dvěma typům struktur, a to rozvíjených v jednom směru nebo současně ve dvou směrech. Dílčím cílem je popsat (na základě získaných dat a zkušeností) doporučení a nabídnout v praxi ověřené - vhodné aktivity pro poslední rok dítěte v mateřské škole. Vytvořená série úkolů nabízí prostředí, ve kterém lze sledovat, jak dítě pracuje s pravidelnou rytmickou strukturou v jednom a ve dvou směrech. Zároveň jsem pozorovala, jestli je pro dítě jednodušší v těchto směrech doplňovat graficky do pracovních listů nebo pracovat s drobným 3D materiálem. Vedle metody pozorování byl zařazen rozhovor s dětmi, evidence dat a jejich analýza. Ze získaných podkladů vyplynulo, že předškolní dítě v posledním roce mateřské školy chápe snadněji strukturu v rámci jednoho směru a lépe se orientuje v horizontální poloze než ve směru vertikálním nebo obou směrech současně. Ukazuje se, že v mateřské škole chybí systematická práce s podmínkou a jednoduššími rytmickými strukturami.
Children's books from the Baobab publishing house for pre-schoolchildren and their role in the development of the reading literary
Smutná, Petra ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat specifika nakladatelství Baobab ve vztahu ke knihám pro děti předškolního věku a zjistit, jaký je názor rodičů i pedagogických pracovníků mateřských škol na vybrané knihy z tohoto nakladatelství, na jejich obsah i výtvarné zpracování. V teoretické části popisuji a vysvětluji základní pojmy týkající se čtenářské pregramotnosti a nastiňuji současnou situaci na knižním trhu pro děti, zejména předškolního věku, tedy ještě nečtenáře. Zaměřila jsem se na malé alternativní nakladatelství Baobab, jeho produkci knih pro děti a nominace a ocenění těchto knih v literárních soutěžích. V empirické části jsem prostřednictvím dotazníků pro rodiče (celkem 41 vyplněných dotazníků) zjišťovala povědomí a názor na výše zmiňované nakladatelství a dále na konkrétní knihy, které díky Baobabu spatřily světlo světa, konkrétně na knihu Jak zvířata spí, Šmalcova ABECEDA a Z domu a zahrady. Rovněž jsem vedla rozhovory s pedagogickými pracovníky mateřské školy (celkem 7 učitelek) a zjišťovala také jejich znalosti v oblasti nakladatelství Baobab a jejich názory na vybrané knihy. Ukázalo se, že všechny učitelky nakladatelství znaly, na rozdíl od rodičů. Potvrdilo se, že ačkoliv knihy vydané v tomto nakladatelství získaly několik ocenění, zejména za výtvarnou složku, dospělí na jejich tvorbu mají...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.