Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Křížové cesty v Čechách po roce 1945
Polívková, Markéta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Bibliografická citace Křížové cesty v Čechách po roce 1945 [rukopis] : bakalářská práce / Markéta Polívková ; vedoucí práce: Jan Royt. - Praha, 2001. - 81 s. Anotace Předmětem práce bylo zmapování novodobých křížových cest vytvořených po roce 1945, a to na území Čech. První teoretická část je zaměřena na vývoj a historii křížových cest. Součástí této kapitoly jsou typy křížových cest a jejich možné podoby. Obsahuje také přehled některých původních českých kalvárií a křížových cest. Další kapitola je věnována ikonografii zobrazování jednotlivých zastavení, na niž navazuje přehled nových českých křížových cest. Nejobsáhlejší část tvoří rozbory vybraných novodobých malířských a sochařských cyklů. Na závěr je uveden význam křížových cest v rámci současného křesťanského umění. Klíčová slova křížová cesta, Ježíš Kristus, Nový zákon, pašije, ikonografie, sakrální umění
Dílo Fabiána Puléře
Svitáková, Kristina ; Hlaváčková, Jana Hana (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá pražským iluminátorem 2. poloviny 16. století Fabiánem Puléřem a jeho dílnou na Starém Městě pražském. Základním tématem jsou graduály a zlomky těchto rukopisů, které vyšly z jeho dílny nebo které jsou jeho dílně připisovány (Graduál metropolitního chrámu sv. Víta, Čáslavský graduál, Žlutický graduál, trojice iluminací ze sbírky Grafiky a kresby NG v Praze, dvoudílný graduál při chrámu sv. Valentina na Starém Městě pražském, tzv. Křížovnický, zlomky Kaňkovského graduálu, Lounský graduál Jana Táborského z Klokotské Hory, Českobrodský graduál), jejich kodikologický popis a katalogové zpracování. Kromě kritického zhodnocení dosavadní literatury o tématu, sleduje práce také životopis Fabiána Puléře s ohledem na archivní prameny a vlivy a podněty v jeho tvorbě. Práce také obsahuje důležitou kapitolu věnující se ikonografii utrakvistických hudebních rukopisů a literátským bratrstvům, jakožto objednavatelům těchto zpěvních knih.
Tělesně postižení lidé v pravěku a raném středověku
Jokeš, Michal ; Bláhová, Zuzana (vedoucí práce) ; Malyková, Drahomíra (oponent)
Práce se zabývá problematikou lidí s tělesným postižením v pravěku a raném středověku. Ze vzorku české archeologické literatury shromažďuje a vyhodnocuje údaje o archeologických nálezech s patologickými jevy, které by mohly svědčit o postižení jejich nositelů. Shrnuje dosavadní stav poznání zejména na základě zahraniční literatury a uvádí případy reflexe postižení v mytologii, právních normách, literatuře a ikonografii minulých společností a etnografických paralel. Pro další výzkum v této oblasti doporučuje zhodnocení velkých pohřebišť a klade důraz na multidisciplinární přístup k tématu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pokušení svatého Antonína . Motiv novodobé a moderní tvorby mezi textem a obrazem.
Hekrdlová, Alice ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Diplomová práce zkoumá Pokušení svatého Antonína v poslední čtvrtině 19. století ve Francii a v Belgii. Na rozboru vybraných děl ukazuje variabilitu jeho ikonografie a zároveň obsahovou komplexnost, v níž se odráží dobový vztah k náboženství, historii, vědě, exotismu, erotice a dalším oblastem, s nimiž je konfrontován člověk žijící v epoše velkých změn. Důraz je kladen na význam románu Pokušení svatého Antonína od Gustava Flauberta a jeho roli inspiračního zdroje pro výtvarné umění, v obecnější rovině je řešena také problematika vztahu textu a obrazu. Stať o umění fin de siècle se opírá o přehled celkového vývoje Pokušení svatého Antonína v literatuře i výtvarném umění a o historické, společenské a náboženské souvislosti, v jejichž kontextu se postava svatého Antonína postupně stala trvalou součástí francouzské kultury.
Mythological deities and beings associated with water depicted in the mosaics of ancient Rome
Odler, Ján ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Táto práca sa zaoberá výjavmi na mozaikách z rímskej doby. Konkrétne bohom a mytologickým postavám spojeným s vodou, ktoré sú na nich zobrazené. Diplomová práca je rozdelená do 10 kapitol. Prvá kapitola je venovaná mytológii bohov a postáv a ich stručnému ikonografickému profilu. alšie kapitoly sú rozdelené podľa oblastí, ktoré boli pod nadvládou Ríma. Každá z týchto kapitol sa alej delí. Priestor je venovaný mozaikám a motívom z týchto oblastí vo všeobecnej rovine, následne sú opísané zozbierané príklady mozaík. Na základe opisov a charakteristík je posledná podkapitola pre danú oblasť venovaná podobnostiam, porovnaniam. Predposledná kapitola sa zameriava na mozaika z hľadiska viacerých aspektov: výroba, technológia, pracovný postup, priestorové umiestnenie, odlišné techniky, podpisy a obchodné značky. V závere sú zhrnuté myšlienky, ktoré vyplývajú zo skúmaného súboru mozaík. Je venovaný priestor motívom a konkrétnym postavám. Kľúčové slová Ikonografia, mozaiky, rímske umenie, božstvá
Titulní listy a ilustrace Bible kralické šestidílné
Keřkovská, Marta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Titulní listy a ilustrace Bible kralické šestidílné Bakalářská práce se bude zabývat ilustracemi šestidílné bible kralické, která byla vydávána postupně mezi léty 1579 - 1596. Nejprve bude představena ivančicko-kralická tiskárna, její vznik a činnost. Následně bude nezbytné vysvětlit techniku tisku, kterou ivančicko-kralická tiskárna užívala při tisku publikací. Práce se bude zajímat též o tiskaře, pracující v tiskárně, o jejich inspirační zdroje a o komparaci děl shodného tématu. Hlavní část práce se zaměří na ikonografický popis titulních stránek jednotlivých dílů bible, které jsou vytištěny ve formě celostránkové ilustrace. Do práce bude zahrnuta i tiskařská dílna Jiřího Melantricha, který tiskl bible v přibližně stejném období Kralické tiskárny. Bude stručně pojednáno o tiskaři a taktéž, se bude kapitola zabývat biblí dané tiskárny. Závěr kapitoly se bude věnovat komparaci biblí bratrské a Melantrichovy tiskárny. Klíčová slova Klíčová slova: bible, knihtisk, tiskárna, grafika, ikonografie, historie, Ivančice, Kralice
Mytologické náměty v díle Lucase Cranacha staršího
Hájková, Zita ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou německého malíře Lucase Cranacha staršího. Po úvodním seznámení se životem Lucase Cranacha staršího, se převážná část práce věnuje mytologickým námětům, se zřetelem na jejich původ v pramenech a literatuře. Posuzuje vliv na jeho tvorbu v kontextu se soudobými malíři a humanismem. Představuje podmínky, především na dvoře saských kurfiřtů, ve kterých Cranach tvořil.
Ikonografie Rudolfa II.
Zlatohlávková, Eliška ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Fučíková, Eliška (oponent) ; Seifertová, Hana (oponent)
Během Rudolfova života bylo vytvořeno mnoho jeho podobizen, které tvoří významnou součást rudolfínského umění. Doposud jim byla věnována pozornost pouze okrajově. Dokumentují především proměnu Rudolfova vzhledu, ale i jeho stylizaci do fiktivních rolí. Hlavním úkolem portrétů bylo představit Rudolfovu podobu a zdůraznit význam jeho osobnosti. Velká část podobizen ukazuje Rudolfa jako dobrého císaře a skvělého bojovníka, ačkoliv tato znázornění zcela neodpovídají realitě. Zvláštní kapitolou jsou složité alegorie oslavující Rudolfovu vládu pomocí mytologických postav, personifikací a symbolů vyskytujících se na jeho osobních impresách. Většina jeho podobizen vychází z portrétních schemat typických pro 16. století - busty, celofigurové portréty, nebo jezdecké portréty. Výjimečným dílem je však obraz Rudolf jako Vertumnus od Giuseppe Arcimbolda, který v sobě zahrnuje klasický portrétní typ s alegorickými prvky.
Ikonografie buddhistického sochařství v Koreji
Lee, Michaela ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Ferklová, Blanka (oponent)
v češtině: Cílem této práce je představit ikonografii korejského buddhistického sochařství napříč korejskou historií. Práce v úvodu představuje buddhistickou ikonografii, přičemž se zaměřuje na korejské prostředí. Následně jsou představena hlavní sochařská díla, vybraná podle doby vzniku a státu (na Korejském poloostrově), v němž byla vytvořena. Práce zahrnuje sochařská díla od nejstarších dob příchodu buddhismu na Korejský poloostrov, tedy období Tří království a následující období Sjednocené Silly, Korjŏ a Čosŏn. Klíčová slova: Buddhismus, sochařství, ikonografie, Korea

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.