|
Fotografie jako hra s (nejen) grafickým prvkem
Primová, Adéla ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
PRIMOVÁ, A. Fotografie jako hra s (nejen) grafickým prvkem. [Bakalářská práce] Karlova Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Praha, 2014, 80 s. ANOTACE Předmětem této bakalářské práce je pohled na obraz a fotografii jako celek a pak její cestu k roli grafického prvku. Věnuje se převážně kolážovým technikám, jejichž autority čerpá z českého výtvarného umění od počátku 20. století. V následující části představuje tvorbu současných mladých umělců. Teoretické principy probrané v práci jsou převedeny do výtvarného zadání pro žáky pedagogického lycea a vyšší odborné školy. Stejně tak jsou uplatněny v praktické části bakalářské práce. Klíčová slova: fotografie, grafický prvek, koláž, obraz, svět, výtvarná výchova
|
|
Dream in Czech art of the first half of the 20th century and the dream theme in art education
Kurucová, Nina ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá snom ako inšpiračným zdrojom umelcov a špecifickým stavom mysle. V teoretickej časti sa práca venuje snom z psychologického hľadiska, jeho výskumom, ale i jeho vplyvom na umenie v prvej polovici 20. storočia. Práca popisuje začiatok nového umeleckého smeru surrealizmu vo francúzskom a českom prostredí, ako aj vznik nových výtvarných techník. Práca ďalej mapuje snové zápisy Jindřicha Štyrského a ich kreslené záznamy ako jeden z hlavných zdrojov autorovej imaginácie. Didaktickú časť tvorí prieskum sna zameraný konkrétne na sny žiakov v šiestom ročníku ZŠ a didaktický projekt, ktorý tvoria 4 výtvarné úlohy. Každá úloha tematicky nadväzuje na jednotlivé časti teoretickej kapitoly. Praktická časť je prirodzeným vyústením myšlienok témy sen a tvorí dva objekty vytvorené na základe inšpirácie zo sna. KĽUČOVÉ SLOVÁ Sen, snový denník, surrealizmus, frotáž, koláž, Jindřich Štyrský
|
| |
|
Proměny vypravěče v próze Jaromíra Johna
Kleňha, Petr ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Proměny vypravěče v próze Jaromíra Johna Tato diplomová práce se zaměřuje na funkci vypravěče a jeho různé podoby v Johnově beletristickém díle. Věnuje se problematice konstruování fikčního světa vypravěčem a tomu, jak právě vypravěč ovlivňuje čtenářovo chápání zobrazených událostí. Nejdříve se snažíme porovnat hlavní soudobé koncepty vypravěče jako naratologické kategorie - především pojetí Shlomith Rimmon- Kenanové, Franze Stanzela a Lubomíra Doležela, z nichž práce terminologicky vychází. Teoretické uchopení vypravěče je východiskem pro naratologickou analýzu Johnova prozaického díla z hlediska uplatněných vypravěčských typů na vzorku vybraných autorových děl: výbor povídek s válečnou tematikou Večery na slamníku, romány Moudrý Engelbert, Výbušný zlotvor, Pampovánek, Honda Cibulků; okrajově Estét a další díla. Současně se práce zaměřuje na popsání stavebních postupů, které jsou pro Johnův autorský styl typické - je to zejména využití ironie, principu koláže a dokumentárních prvků. Ukazuje se, že autorova tvorba náležela ve své době k experimentálnímu proudu české prózy. Rovněž si všímáme vztahu autorovy prozaické tvorby a jeho estetického konceptu. Doufáme, že se alespoň částečně podařilo doplnit literaturu o Jaromíru Johnovi, jehož význam a přínos nebyl prozatím úplně doceněn. klíčová slova:...
|
|
Koláž a její vývojové peripetie s přesahy k netradičním výrazovým prostředkům a výtvarným technikám
Marxová, Lenka ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Tématem diplomové práce je vývoj a proměna koláže s přesahy k netradičním výrazovým prostředkům a výtvarným technikám. Teoretická část práce se zabývá proměnou koláže a jejími peripetiemi. Předkládá úvahy o tom, co vše můžeme považovat za koláž. Představuje jí nejen z hlediska technik s koláží těsně souvisejících (př. asambláž, dekoláž), ale především z hlediska jednotlivých principů, které umožňují uchopit koláž jako koncept a pozorovat jí v různých oborech. Problematika koláže, uvedená v teoretické části, je transformována do tematické řady, která je představena ve formě didaktických struktur, jež byly realizovány ve školní praxi a reflektovány vyučujícím. Výtvarná část zachycuje autorský projekt využívající jeden z představených principů koláže - spojení jednotlivých komponentů ve výsledný celek. Projekt se mimo jiné zabývá otázkou, zda je možné vystavět identitu místa pomocí vizuálních záznamů rozdílných participantů na jednotlivé stránky knihy. Klíčová slova: koláž, asambláž, dekoláž, montáž, muchláž, stratifie, kumulace, výtvarný objekt, instalace, koncept, body art, digitální koláž, net art, výtvarná výchova
|
|
Arcimboldo - metafora a myšlení koláže ve škole
Šťastná, Renáta ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Bc. Renáta Šťastná Abstrakt v českém jazyce Diplomová práce "Arcimboldo - metafora a myšlení koláže ve škole" pojednává o možnostech využití technik koláže v rámci běžného vyučování na základní škole. Cílem práce je seznámit žáky prvního stupně s technikami koláže a na základě metaforického myšlení probudit v nich výtvarnou gramotnost. V jednotlivých kapitolách, na základě ukázek děl známých autorů, v nich probudit kreativitu a schopnost tvořit. Umožnit jim zažít úspěch z vlastní tvorby. Naučit je objektivní reflexe a sebereflexe. Uvědomit si souvislosti, které motivovaly autory k jednotlivým obrazům. V praktické části je uveden soubor úkolů sestavených na základě poznatků a popis jejich realizace v praxi.
|
|
Obrazový svět Leona Benetta a Julese Verna - nadčasové inspirace v umění i ve škole
Machalická, Magdalena ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Následující práce si bere za výchozí bod ilustrace Léona Bene a v knihách Julese Verna. Zkoumá způsoby, jakými se propsaly do výtvarného umění a vytyčuje směry, kterými se lze následně vydat jednak v pedagogické činnos , jednak ve vlastní tvorbě. Stojí tak na třech pilířích - na teore ckém zkoumání, na didak cké transformaci a na autorské tvorbě. V teore cké čás se věnuje studiu charakteris k světa, který Verne a Bene společně vytvořili. Zkoumá techniku tvorby dotčených ilustrací - xylografii. V rámci objevených principů se zabývá také stužkovým rydlem, které bylo v průběhu výzkumu určeno za nástroj, jehož stopa je pro charakteris cký vzhled xylory n klíčová. Můžeme ho tedy vnímat i jako pojítko mezi Léonem Bene em a těmi, kteří z jeho xylografií ve své tvorbě vycházeli nebo je jinak zpracovávali. V didak cké čás se práce zabývá náměty vyvstalými v průběhu teore ckého zkoumání a různými možnostmi jejich didak cké transformace. Detailně se zabývá tématem knihy Dva roky prázdnin a souvisejícím námětem ostrova, ze kterého vychází i v čás autorské. V ní nejprve daný námět zpracovává ve fotografických studiích a následně předkládá v grafickém cyklu autorských sků. KLÍČOVÁ SLOVA Bene , Verne, xylografie, stužkové rýtko, koláž, surrealismus, současné umění, současná škola 3
|
|
Jiřina Adamcová a křesťanské náměty v její tvorbě
Kurcová, Eliška ; Kolářová Takácsová, Kornélia (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bibliografická citace Jiřina Adamcová a křesťanské náměty v její tvorbě: bakalářská práce / Eliška Kurcová; vedoucí práce: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D. -- Praha, 2021. - 74s. Anotace Bakalářská práce představuje dosud ne příliš probádané dílo umělkyně pocházející z evangelického prostředí - Jiřiny Adamcové. Práce se zaměřuje na její obrazy s křesťanskou tematikou a mapuje způsob, jakým Adamcová pracovala s niterným spirituálním sdělením formou kombinované techniky. Právě propojení malby, kresby a grafiky s biblickými verši, básněmi a deníkovými texty je důležitou součástí její tvorby. Dílo je v této práci zasazeno do kontextu křesťanské symboliky, do kontextu života umělkyně a osobního pojetí víry Jiřiny Adamcové. Pro tuto analýzu tvorby se práce zaměřuje obzvlášť na cykly Vzkříšení a Piety, které jsou zkoumány z ikonografického hlediska, i metodou ikonologie. Klíčová slova Jiřina Adamcová, evangelická spiritualita, české umění 20. století, křesťanské motivy ve výtvarném umění, Bible v umění, křesťanská ikonografie, koláž, grafika, malba, vzkříšení Páně v umění, pieta
|
| |
|
Bez názvu
Nápravník, Petr ; Hošek, Jakub (oponent) ; Sterec, Pavel (vedoucí práce)
Bakalářská práce navazuje na studentovu dosavadní uměleckou tvorbu. Tvoří ji intervence do prostoru školní kantýny, která vznikla přenášením kresebných záznamů na zeď pomocí řezání lepenek skalpelem.
|