Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  začátekpředchozí115 - 124dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Technické památky na Českokrumlovsku a jejich uplatnění ve výuce na 1. stupni ZŠ
ČARKOVÁ, Věra
Diplomová práce je zaměřena na využití technických památek na Českokrumlovsku ve výuce na 1. stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce se zabývá analýzou odborné literatury týkající se projektového vyučování a jeho uplatnění ve výuce technické výchovy na prvním stupni základní školy. Závěrečná kapitola teoretické části diplomové práce je věnována vybraným deseti technickým památkám na Českokrumlovsku. V praktické části diplomové práce jsou využity vytipované technické památky pro zpracování projektů. Součástí každého projektu je exkurze na danou technickou památku a její využití pro další část projektu. Praktická část je věnována zpracování didaktické dokumentace a informačního základu pro pedagogy. Příloha diplomové práce obsahuje kromě jiného fotodokumentaci z výstupů každého realizovaného projektu. Nedílnou součástí diplomové práce je zpracování údajů z krátkých dotazníků pro učitele, který byl zaměřen na smysluplnost realizovaných projektů.
Rašeliniště - významný biotop v CHKO Třeboňsko
ADAMÍKOVÁ, Markéta
Hlavním tématem bakalářské práce jsou Rašeliniště - významný biotop v CHKO Třeboňsko a vytvoření didaktických podkladů, které budou využitelné pro návštěvníky CHKO (zpravidla žáky základních škol) při environmentální výchově. Teoretická část nás seznámí s chráněnou krajinnou oblastí Třeboňsko, její charakteristikou, geologií, hydrologií, faunou a flórou. Dále nás seznámí s rašeliništěm a jeho historií vzniku, výskytu, využití a významu v krajině. Pro praktickou část jsou vytvořeny didaktické materiály, dva návrhy exkurzí - "O čem šeptá rašeliniště a Pojďme spolu na blata", které obsahují přednášku s obecným zaměřením na rašeliniště. Exkurze jsou koncipovány pro první a druhý stupeň základních škol a jejich součástí jsou pracovní listy pro žáky i pedagogy a ekologické hry. Posledním didaktickým materiálem je program "Kdysi dávno", který je koncipován pro první stupeň základních škol a je vyhotoven pro Dům přírody Třeboňska. Jedná se o dva pohádkové příběhy, v nichž poznávání přírody je spojené s citovým prožitkem.
Pedagogické časopisy pro výuku dějepisu jako praktická metodická pomoc československému učiteli dějepisu v období 1948-1970
Bimková, Dana ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Tato práce pojednává o výuce dějepisu v období 1948-1970. Zabývá se nikoli tím, jak výuka vypadala, neboť to nelze přesně detailně popsat, ale zaměřuje se na metodiku výuky dějepisu, tedy na to, jak se měl dějepis správně učit. Základním pramenem jsou pedagogické časopisy pro výuku dějepisu, především časopis Dějepis ve škole jeho předchůdci a následovníci. Základní otázkou je, jestli tyto časopisy mohly skutečně pomáhat učitelům s metodologickou přípravou výuky a jak taková pomoc vypadala. Práce má několik kapitol, první popisuje dějiny školství ve sledované době, druhá se zabývá pedagogickými časopisy pro výuku dějepisu. Dále je pozornost zaměřena na to, jak vypadala vyučovací hodina, jak měl učitel vykládat, opakovat, zkoušet, jak se mělo pracovat s učebnicí. Velkou samostatnou kapitolu tvoří pomůcky pro vyučování, mezi které byly zařazeny především mapy, obrazy, audiovizuální pomůcky a literatura. Dále je věnována pozornost regionálním dějinám, exkurzím, spolupráci s muzeem a archivem. V závěru je potvrzena základní hypotéza, že časopisy mohly sloužit jako dobrá pomoc pro učitele, že v nich byla celá řada zajímavých a inspirativních článků a že i v dnešní době jsou ve výuce dějepisu podobné problémy, které ještě nebyly překonány. Navíc je řešena problematika odborných diskuzí, které se v...
Využití modelových ekosystémů v okolí Chomutova v základním vzdělávání
Řeháková, Tereza ; Havlová, Michaela (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent)
Tato práce se zabývá tvorbou výukových materiálů pro cyklo-exkurzi v okolí Chomutova se zaměřením na srovnání vybraných ekosystémů v základním vzdělávání. Jako vybrané ekosystémy jsem zvolila - louky a pastviny, les a vodní plochy. Lokalita v okolí Chomutova nabízí přímé pozorování těchto ekosystémů a množství cyklostezek poskytuje prostor pro netradiční formu výuky za pomoci cyklistického kola. Vytvořené materiály obsahují návrh motivační hodiny, materiály pro výuku v terénu a návrh závěrečné hodiny. Pro výuku v terénu jsou zpracovány pracovní listy dle jednotlivých ekosystémů - louky a pastviny, les a vodní plochy. Dále jsou vytvořeny soubory pomocných aktivit při pobytu v přírodě. Jsou jimi nácvik první pomoci, balíček her a soutěží uzpůsobené prostředí a jiné zajímavosti, kterými lze vyplnit čas strávený v přírodě. Práce dále obsahuje kompletní metodickou příručku pro učitele, kde jsou detailně shrnuty veškeré informace k plánování, průběhu a ukončení cyklo-exkurze. Exkurze a její náplň odpovídá požadavkům současného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v ČR. Klíčová slova: výuka v terénu, ekosystémy, cyklistické kolo ve výuce, příroda na Chomutovsku
Vybrané botanické zahrady ČR se zaměřením na využití ve výuce
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na vybrané botanické zahrady v České republice a jejich přínos pro školy a školní výuku. Botanická zahrada je v dnešní době často vyhledávaným místem pro vzdělávání a odpočinek lidí. Je důležité, aby si učitelé uvědomili, že výuku není možné realizovat pouze ve školním prostředí. Botanické zahrady jsou ideálním místem k realizaci exkurzí ze vzdělávacího oboru biologie. Výuce botaniky je ve škole dle RVP věnovaný velký význam. Je důležité, aby studenti věděli, jak rostlina vypadá, v jakém společenstvu žije a jestli má nějaký užitek pro člověka. Výše uvedené očekávané výstupy mají velký význam a k jejich naplňování botanické zahrady pomáhají. Ve své práci popisuji možnosti, které jsou botanickými zahradami pro školní exkurze nabízeny a realizovány.
Návrh implementace nových poznatků z interdisciplinárního oboru "nanotechnologie" do výuky přírodovědných předmětů na SŠ a příspěvek k edukaci studentů učitelství chemie v tomto oboru
Hájková, Zdeňka ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Procházka, Marek (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá možnými zp soby implementace zajímavých a d ležitých poznatk z oblasti "nanosv ta" do výuky p írodov dných p edm na st ední škole. K tomuto ú elu byly zpra- covány následující materiály: výukový text (zárove slouží coby teoretický podklad práce, který shr- nuje základní informace o nanotechnologii a nanov ), dále multimediální PowerPointová prezenta- ce, návrh projektu "Když se ekne NANOTECHNOLOGIE…", návrh exkurze, motiva ní a osvojova- cí mezip edm tové úlohy s tematikou "nano", dva testy zam ené na nanotechnologii a pokro ilé typy mikroskopií (elektronovou mikroskopii a mikroskopii skenující sondou) a jednoduché demonstrace. Navržený projekt byl testován na dvou pražských gymnáziích. Realizována a vyhodnocena byla také exkurze. Oboje se u žák setkalo s pr rným ohlasem. Práci dopl uje CD s prezentací a tiskovými verzemi projektu, pre-, posttestu a pracovních list k exkurzi, mezip edm tových úloh a testových položek. Na CD jsou uloženy také fotografie a žákovské výstupy z realizace projektu. Práce dále ob- sahuje vyhodnocení dotazníku "U it (se) o "nano" - ANO nebo NE?" a v nuje se ješt problematice vzd lávání student u itelství chemie v oboru nanotechnologie.
Fyzikální exkurze a procházky městem
Suchá, Katarína ; Jermář, Jakub (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Název práce: Fyzikální exkurze a procházky městem Autor: Bc. Katarína Suchá Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: Mgr. Jakub Jermář e-mail vedoucího: jakub.jermar@mff.cuni.cz Abstrakt: Cílem práce bylo vytvoření průvodce fyzikálními pamětihodnostmi a zajímavými místy spojenými s fyzikou v Praze. Práce obsahuje návrhy na fyzikální procházky, jejichž součástí jsou popisy navštívených míst, včetně adresy a GPS souřadnic, mapka s vyznačenou trasou procházky a fotografie. Pro studenty byly vytvořeny pracovní listy. Další část práce obsahuje soubor míst vhodných pro samostatné exkurze. Práce je cílena především pro potřeby učitelům jako pomůcka pro přípravu školních výletů a exkurzí. Všechny procházky, studentské pracovní listy a popisy exkurzí jsou publikovány na stránkách FyzWebu v sekci Exkurze (http://fyzweb.cz/exkurze/). Klíčová slova: exkurze, fyzika, pracovní listy, školní výlet, Praha, FyzWeb
Využití přírodovědných muzeí a přírodovědných sbírek ve výuce
Jandová, Jana ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent)
V současné době se ve výuce odstupuje od klasické frontální výuky, učitelé se snaží žáky nabádat k tomu, aby si oni sami zjišťovali informace a tím rozšiřovali své znalosti. Proto učitelé mimo jiné využívají muzejních sbírek k výuce a snaží se svým žákům ukázat život v minulosti a současnosti zábavnější formou. Vše, co se žák naučí vlastní zkušeností, si lépe zapamatuje a využije v nových zkušenostech. Cílem této diplomové práce je vytvořit návrh exkurze do čtyř vybraných muzeí. K exkurzi sestavit pracovní listy a následně vyzkoušet exkurzi v praxi. Závěrem této diplomové práce je, že se muzea snaží nalákat školy na různé výukové programy a přednášky, případně exkurze do okolí. Bohužel se tyto programy týkají převážně společenskovědných předmětů. Výukových programů, které se zabývají pouze vzděláváním v přírodopisu nebo biologii či jiné přírodovědné oblasti, je zatím málo, ale učitelé biologie mohou velkou měrou využít široké nabídky exponátů a sbírek muzeí a utvářet u žáků mezipředmětové vztahy. Klíčová slova: exkurze, výukový program, pracovní list, muzeum, dětské muzeum
Exkurze pro žáky základních škol do oblasti Veselských pískoven
SEMRÁDOVÁ MARTINŮ, Lenka
Tématem bakalářské práce je vytvoření didaktických podkladů a motivačních prvků, které by byly vyuţity při poznání Veselských pískoven. Projekt je určen pro ţáky základních škol. Práce se v první části zabývá problematikou pískoven obecně. Seznamuje s jejich vznikem, faunou a florou, která se vyskytuje na narušených místech a také se věnuje konkrétnímu prostředí Veselských pískoven. Druhá část je věnována exkurzím, které jsou určeny jak pro první tak i druhý stupeň ZŠ. Tyto jsou vytvořeny tak, ţe mohou být pouţity jak na samotných pískovnách, tak v učebně.
Technické památky Křivoklátska a jejich uplatnění ve výuce na primární škole
REMIŠOVÁ, Michaela
Diplomová práce je zaměřená na technické památky v oblasti Křivoklátska, které jsou prostřednictvím exkurzí aplikovány do výuky na prvním stupni ZŠ. Teoretická část je zaměřena na technickou výchovu a její postavení na prvním stupni ZŠ. Dále se zabývá technickými památkami, jejich typologií, ochranou a prohlášením objektů za technické památky. Závěrečná část teoretické části je věnována deseti technickým památkám Křivoklátska. V praktické části diplomové práce jsou vypracovány jednotlivé exkurze do vybraných technických památek určených k výuce na prvním stupni ZŠ. Součástí exkurzí je také informační základ pro učitele. Závěr praktické části je zaměřen na orientační ověřování využití exkurzí na prvním stupni ZŠ.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   začátekpředchozí115 - 124dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.