|
Implementace norského friluftslivu při organizaci školních výletů na základní škole v ČR
Bucharová, Tereza ; Chrástková, Martina (vedoucí práce) ; Kašpar, Ladislav (oponent)
Název Implementace norského friluftslivu při organizaci školních výletů na základní škole v ČR Cíl práce Realizovat výlet s prvky norského friluftslivu a následně zhodnotit chování, reakci a reflexi žáků a učitele. Na základě reflexe navrhnout implementaci norského friluftslivu do českého vzdělávání. Metodika práce Práce je inspirována studijním pobytem v Norsku, kde byly součástí výuky zkušenostní friluftsliv výlety. Teoretická východiska jsou zaměřena na pobyt v přírodě a plánování friluftsliv aktivit, podle kterých byl navržen školní výlet pro žáky třídy 6. A a jejich třídní učitelku ze ZŠ Vrchlického v Liberci. Výzkum byl proveden kvalitativní metodou, kde data byla získána pozorováním, rozhovory, vyhodnocením tabulek pro plánování a otázek pro jednotlivce i skupinu po absolvování školního výletu s prvky norského friluftslivu. Výsledky Pro plánování výletu je důležité rovnoměrné rozdělení žáků do skupin dle mnoha aspektů a je nutné mít adekvátní časovou dotaci pro přípravnou fázi výletu. Dále se ukázalo, že výlet mohl být více propojen se znalostmi finanční gramotnosti a s podporou hlubší skupinové zodpovědnosti, a to například prostřednictvím společného nákupu potravin. Během realizace výletu se žáci neprojevovali žádným způsobem tak, že by pro ně byl problém se pohybovat mezi překážkami v...
|
|
Motivační struktura vybraných skupin populace k úpolům
Sýkora, Jan ; Dlouhý, Martin (vedoucí práce) ; Kašpar, Ladislav (oponent)
Tato diplomová práce se primárně zaměřuje na zjištění a analýzu motivačních struktur vybraných skupin populace ve vztahu k úpolovým sportům. V teoretické části práce je podrobněji zkoumána povaha motivace a její klasifikace. Dále se předkládá rozbor osobnosti ve sportu a výkonové motivace, které přispívají k pochopení vnitřních faktorů ovlivňujících motivaci jedinců. V rámci teoretického přehledu je také poskytnut stručný přehled historie karate, juda, aikida, zápasu a MMA. Dále jsou čtenáři představeny úpolové sporty, bojová umění a rozdělení úpolových disciplín. Tento úvodní pohled je důležitý pro lepší kontextualizaci motivace v rámci těchto specifických oblastí. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum, při kterém byl využit multidimenzionální dotazník Sport motivation scale (SMS-28). Tento dotazník patří mezi nejvíce využívané diagnostické nástroje v oblasti sportu. S pomocí SMS-28 dotazníku a také mého vlastního dotazníku byly získány odpovědi od respondentů, které byly následně analyzovány a sloužily jako zdroj informací pro výzkumné otázky této práce. KLÍČOVÁ SLOVA Motivační struktury, Vybrané skupiny populace, Bojové sporty, Osobnost ve sportu, Karate, Judo, Aikido, Zápas, Smíšená bojová umění (MMA), Úpolové disciplíny, Sport Motivation Scale (SMS-28)
|
|
Historie atletiky na Domažlicku
Haasová, Simona ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Dlouhý, Martin (oponent)
Atletika je na Domažlicku oblíbeným sportem. Věnují se jí atleti všech věkových kategorií, kteří však nemají žádné povědomí o svém klubu ani o svém sportu. To je jeden z hlavních problémů. Veškeré informace ohledně atletiky v této oblasti nejsou nikde pohromadě sepsané. Proto by tato práce měla přiblížit historii atletiky na Domažlicku a zhodnotit činnosti atletických klubů v tomto regionu od samotných počátků po současnost, především se zaměřením na klub AC Domažlice. Okrajově se práce bude zabývat obecnými dějinami atletiky v Čechách a ve světě.
|
| |
|
Využití orientačního běhu na 1. stupni základní školy
Sedláčková, Jana ; Hájková, Jana (vedoucí práce) ; Kašpar, Ladislav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím orientačního běhu jako vzdělávacího nástroje na 1. stupni základní školy. Jejím cílem je vytvořit metodickou příručku pro učitele, která jim pomůže zařadit orientační běh do výuky. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První kapitola vymezuje problematiku naplňování vzdělávacích cílů vzhledem ke kurikulu, druhá kapitola se věnuje dítěti mladšího školního věku a jeho vývoj z hlediska orientace a pohybových možností a třetí část je věnována charakteristice orientačního běhu, základní principy včetně jeho historie a vývoje tohoto sportu. Praktická část se zaměřuje na tvorbu metodické příručky pro učitele. Ta obsahuje konkrétní informace o tom, jak začlenit orientační běh do výuky na 1. stupni základní školy. Jsou zde uvedeny hry a aktivity, které na sebe navazují v náročnosti. Výstupem této práce je komplexní metodická příručka, která poskytuje učitelům prostředky a nápady pro efektivní začlenění orientačního běhu do výuky na 1. stupni základní školy. Aktivity, které jsou použity v metodické příručce, jsou navrženy s ohledem na zábavnost a interaktivitu. Zároveň se přizpůsobují potřebám účastníků a jsou koncipovány tak, aby byly co nejefektivnější a co nejvíce podporovaly motivaci a zájem žáků o téma orientačního běhu. Metodickou příručku...
|
|
Možnosti výuky atletiky na školách bez atletického zařízení
Slivková, Barbora ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Suchý, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá výukou jednotlivých atletických disciplín na školách, které nemají k dispozici atletický areál. Cílem práce bylo sestavit zásobník atletických cvičení, který mohou použít k výuce všichni učitelé, kteří nemají k dispozici vhodné zázemí k výuce atletiky, ale také učitelé, kteří hledají nové nápady a inspiraci do atleticky zaměřených hodin tělesné výchovy uvnitř i venku. Na teoretickou oporu v podobě popisu školní atletiky a techniky a didaktiky základních atletických disciplín navazuje výzkumná část. Výzkumnou metodou se stalo nestandardizované dotazníkové šetření, jehož respondenti byli pražští učitelé tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ, od nichž se, mimo informací o dostupnosti pomůcek a prostředí pro výuku, zjišťovalo, jaká cvičení k výuce atletiky v omezených podmínkách používají. Tato cvičení se spolu s cvičeními z odborné literatury a internetových zdrojů staly obsahem zásobníku, který byl tvořen tak, aby obsahoval taková cvičení, která se mohou použít v různých podmínkách při výuce všech jednotlivých základních atletických disciplín. Zásobník dohromady obsahuje 61 cvičení, z toho 39 z odborné literatury a internetových stránek a 22 z odpovědí na dotazníkové šetření. KLÍČOVÁ SLOVA atletický stadion, atletické zařízení, didaktika atletiky, tělesná výchova, výuka, zásobník cviků
|
|
Porovnání tělesné zdatnosti žáků městských a vesnických škol
Budková, Kristýna ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Chvostek, Lukáš (oponent)
Cílem práce bylo porovnat tělesnou zdatnost žáků 7. ročníků základních škol ve městech a na okrese Nymburk. Pro testování tělesné zdatnosti žáků byly využity čtyři motorické - člunkový běh 4x10 metrů, skok daleký z sed a vytrvalostní člunkový běh. Teoretická část je především zaměřena na tělesnou zdatnost, její testovaní a poh dětí. Výzkumná část práce popisuje výzkum, vyhodnocuje a porovnává všechna získaná data testování tělesné zdatnosti žáků pomocí bodových norem Unifittestu 6 60 pro věkovou výsledků šetření vyplynulo, že úroveň tělesné podprůměrná, avšak žáci z městských škol dosahují ve všech čtyřech motorických testech lepších průměrných výsledků než žáci z vesnických škol. Průměrné STB žáků městských škol je 18,63 bodů a průměrné STB žáků vesnických škol činí 15,61 bodů. Testování prokázalo velmi špatnou úroveň vytrvalostních schopností žáků v
|
|
Vývoj výkonosti lezení na umělé stěně u dětí ve věku 7-15 let
Rakovič, Adam ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Chvostek, Lukáš (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá, jak se děti ve věku od sedmi do patnácti let zlepšují v lezení na umělé stěně, a to konkrétně ve výkonosti a v závislosti na čase, kdy aktivně lezou. Výkonost vychází toho, jestli se konkrétní dítě zlepšilo ve vylezení hodnocené cesty na boulderu a na laně. Aby bylo toto zlepšení pozorovatelné, musí být mezi měřeními časová pauza, kdy má dítě možnost posunout se jak v technické, tak i fyzické oblasti. Tento časový odstup mezi měřeními byl 10 měsíců. Výzkum byl prováděn v sportovním centru Lezecká stěna 13 v Praze na Lužinách. Porovnávané výkony byly získány měřením respondentů, kteří pravidelně navštěvují lezecké kurzy na již zmíněné lezecké stěně. Tyto naměřené výkony a jejich následný rozdíl, který představoval zlepšení, či zhoršení jsme nadále zpracovávali v programu Microsoft Excel. Teoretická část obsahuje charakteristiku celkového lezení na umělých stěnách, ale i jiných druhů lezení, které závisí na povrchu, kde je tento sport provozován. Dále zahrnuje informace o historii, bezpečnosti, lezeckém vybavení, hodnocení a klasifikaci cest, a s tím spojenými závody v lezení. Z výsledků bylo patrné, že se děti ve věku od 7 do 15 let během měřeného období v lezení celkově zlepšili. Dále jsme se dozvěděli, že mladší děti se zlepšili více než ti starší. A také jsme...
|
|
Pohybové schopnosti závodníků mládežnických kategorií ve vrhačských disciplínách hod kladivem a hod diskem
Bártová, Veronika ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Suchý, Jiří (oponent)
Úkolem výzkumné části diplomové práce je zjistit a porovnat úroveň pohybových schopností závodníků v hodu kladivem a hodu diskem, kteří jsou zařazeni do Sportovního centra mládeže (SCM). Testování probíhalo v listopadu v letech 2021 a 2022, účastnilo se celkem 50 závodníků v hodu kladivem a hodu diskem. Testová baterie se skládá z několika testů, zjišťujících úroveň rychlostních, explozivně-silových, i vytrvalostních schopností. Data jsou porovnána s hodnotící škálou, kterou vytvořil Český atletický svaz pro účely hodnocení testů. Výsledky byly mimo jiné porovnávány mezi sebou, když bylo zjišťováno, zda lepší úrovně pohybových schopností dosahují kladiváři či diskaři nebo závodníci v dorostenecké či juniorské kategorii. Z výsledků výzkumu vyplývá, že valná většina závodníků dosahuje průměrné úrovně schopností, které byly testovány. Testy dále ukázaly, že poměrně velké procento závodníků (okolo 20 %) jak z řad kladivářů, tak diskařů, vykazuje podprůměrnou úroveň explozivně-silových schopností dolních končetin, která se potvrzuje jako důležitá pro výkon ve vrhačských disciplínách, což dokazuje další část výzkumu. V testech dosáhli lepší úrovně diskaři v kategorii mužů, u žen byl výsledek nerozhodný. V obou kategoriích pak dosahovali lepších výsledků závodníci juniorské kategorie. KLÍČOVÁ SLOVA...
|
|
Výkonnost dětí na vesnických a městských školách v atletice
Křížková, Amálie ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Bunc, Václav (oponent)
V teoretické části je kritika příslušných zdrojů, dále se práce věnuje historii atletiky, charakteristice vybraných atletických disciplín (ty jsou podrobněji zkoumány v praktické části), dále se věnuje pohybovým schopnostem (obratnost-koordinace, síla, rychlost a vytrvalost). Definuje starší školní věk včetně psychické, motorické a sociální složky. Dále se věnuje popisu sportovní vybavenosti základních škol. Výzkumná část se soustředí na jednotlivé městské a venkovské školy v okresu Louny. Analyzuje jejich základní vybavení, které je vhodné pro atletiku. Dále se zabývá zpracováním naměřených dat z jednotlivých škol a popisnou statistikou. Jsou zde analyzovány a porovnávány výsledky chlapců a dívek. Výzkumným nástrojem bylo měření jednotlivých atletických disciplín: běh na 60 m, skok do dálky, skok do výšky a běh na 1000 m. Součástí práce jsou též formulované návrhy na využitelnost získaných dat v učitelské praxi.
|