Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí140 - 149další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Systemický přístup a rozhovor jako užitečná podpora v praxi kariérního poradce
Koptová, Naděžda ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
První část práce podává teoretický úvod do problematiky kariérového poradenství a volby další vhodné vzdělávací cesty, jsou objasněny důležité pojmy probíraného tématu. Je představena struktura poradenského systému v ČR, vybrané modely teorií kariérového vývoje, charakteristika vývojového období na rozhraní pubescence a adolescence s ohledem na volbu další vzdělávací cesty na konci studia základní školy. Seznamuje s poradenským vyšetřením, s používanými metodami, technikami, oblastmi zájmu. Dále seznamuje se základními principy systemického přístupu a charakteristikami systemického rozhovoru. Empirická část práce přináší teoreticko-metodologická východiska, ze kterých šetření vychází a konkrétní kazuistiky, které demonstrují v situaci poradenské konzultace hledání souladu mezi osobností žáků, předpoklady pro výkon určitého povolání, nejistotou, neznalostí a nedostatečnou připraveností při volbě jejich další vzdělávací cesty. V kazuistikách i diskusi se práce snaží poukázat na užitečnost a přínos zvoleného systemického přístupu a rozhovoru právě v procesu vlastního poradenství. Snaží se poukázat na vhodnost systemického přístupu jako teoretického a filozofického rámce kariérního poradce v kontextu poradenské situace s dítětem a jeho rodiči. Práce ukazuje, že tento přístup uplatňovaný v rozhovoru...
Vztah učitele a žáka v sociálním klimatu školní třídy
Pešek, Martin ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
V naší práci jsme se rozhodli pro zachycení vztahu mezi učitelem a žákem v sociálním klimatu školní třídy. Charakterizujeme v ní roli učitele a žáka v sociálním kontextu a zamýšlíme se nad jejich vývojovým aspektem. Zabýváme se rovněž vzájemnou interakcí mezi učitelem a žákem a důležitými proměnnými, které ve vztahu vystupují, jako například: dyadickou interakcí, sociálním statusem, sociální konformitou, sociálními rolemi, sociálním učením apod. V předposlední kapitole teoretické části se snažíme vyložit pojem sociální klima třídy. Závěrem teoretické části jsme si dovolili nastínit možnosti sociálně pedagogického výcviku v sociálních dovednostech, které představují cestu možného rozvoje vztahu učitele a žáka. Empirická část je věnována kvantitativnímu výzkumu vztahu mezi učitelem a žákem pomocí dotazníku s pracovním názvem Žák o učiteli a Učitel o sobě a doplňkovému měření pomocí Braunova dotazníku B-3, sociálního klimatu školní třídy.
Vybrané psychologické aspekty studia matematiky
Münichová, Daniela ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Tato práce se zaměřuje na zkoumání pedagogicko-psychologických aspektů souvisejících se studiem matematiky v období dospívání. Obtížné období dospívání zahrnuje řadu vývojových úkolů, mezi které patří také volba vzdělávací dráhy a profesní kariéry. Ačkoliv škola představuje hned po rodině nejdůležitější sociální prostředí, vzdělání samotné není vždy v popředí zájmu dospívajících jedinců. Mladí lidé se také v tomto období rozhodují, zda vzdělávací dráha a pracovní kariéra zahrne studium a využití matematiky. Na to, jak jsou či mohou být žáci a studenti v matematice úspěšní, má vliv celá řada faktorů. V literatuře jsou jako významné uváděny zejména fyziologické determinanty, kognitivní schopnosti, motivace, socializační procesy a v neposlední řadě i vlivy genderu. V teoretické části práce jsou podrobně diskutovány právě tyto související faktory. Empirická část práce představuje zejména analýzu souvislostí mezi druhy motivací, sebehodnocením, generovými vlivy a výsledky studentů v matematice. Analýza ukazuje, že nejsilnější souvislost s dobrými výsledky studentů v matematice má vnitřní motivace a nejhorší výsledky v matematice vykazují studenti nemotivovaní. Nejsilnějším faktorem souvisejícím s motivací je oblíbenost matematiky a přesvědčení o její využitelnosti v praxi. Ukazuje se, že sebehodnocení...
Člověk ve společnosti znalostí: vědění jako součást identity
Seifert, Matěj ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
V předložené diplomové práci se zabývám psychologickými souvislostmi teorie znalostní společnosti. Společenské změny, které se udály v několika posledních desetiletích, mají řadu širších souvislostí a právě psychologické jsou jednou z nich. Popisuji, jaké nároky na jedince tato společenská změna přináší, jmenovitě požadavky na rozvoj kompetencí a sociálních dovedností spjatých s působením v organizacích. Věnuji se také tomu, jaké faktory formují odezvu jedince na požadavky celoživotního učení. Za hlavní cíl práce považuji realizaci empirické části, ve které se formou kvantitativního dotazníkového šetření zabývám otázkou, nakolik se s předpoklady společnosti znalostí ztotožňují osoby z takzvaných znalostních povolání, kterých by se měly tyto požadavky zvláště týkat.
Teorie mysli u dětí předškolního věku
Hončíková, Dana ; Mertin, Václav (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Teorie mysli jakožto schopnost porozumet vlastní mysli i mysli druhého je predpokladem normálního fungování v lidské spolecnosti. Díky ní dokážeme vysvetlit a predvídat chování druhého, umožnuje nám sdílet významy, porozumet humoru a je základem sociálních interakcí vubec. Teorie mysli je porozumením subjektivite cloveka - skutecnosti, že nikoli objektivní stav vecí, ale jeho reprezentace je tím, co urcuje lidské chování.
Dynamické hodnocení - s důrazem na přístup Reuvena Feuersteina - a jeho využití v oblasti předškolní přípravy
Chuchutová, Kristýna ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na odkrytí reálného potenciálu testované osoby, k němuž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Dále poukazuje na možnosti jeho využití, zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání, jako prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky. Hlavním cílem práce je tedy přispět k šíření dynamického přístupu, který považuji za hodnotnou alternativu či smysluplné doplnění tradičních způsobů testování.
Vybrané souvislosti efektivity edukačních přístupů ve výchovném ústavu pro dívky
Šteflová, Alena ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Ústavní výchova z nejr zn jších hledisek se v poslední dob zásluhou médií op t stává p edm tem zejména kritického zájmu nejširší ve ejnosti. V sou asnosti zejména v souvislosti se vzr stající delikvencí mládeže je t eba hledat nové formy pé e o problémové d ti, u nichž z nejr zn jších d vod rodina neplní své základní funkce. V anamnézách mladých lidí, kte í se dostávají do výchovného ústavu se opakovan objevují ur ité charakteristiky jejich osobnosti, ale i jejich nejužšího sociálního prost edí. Jedná se v tšinou o d ti, které m ly již od nejútlejšího v ku ztížené podmínky vývoje a již z pohledu d di né zát že, i z úhlu problematického výchovného p sobení. Tématem stále ast jší diskuse se v posledních letech stává vedle drogové závislosti zejména širší spektrum sociáln podmín ných pr jev rizikového chování jako je zvýšená agresivita mládeže, projevy rasové nesnášenlivosti, patologické hrá ství (gambling), i projevy šikanování ve školských za ízeních. V tomto smyslu sílí pot eba zm nit teoretický a v decký p ístup k problematice rizikového chování a prohloubit poznatky o lidském chování, motivaci a kontrole. Jsou zm ny, k nimž dochází v posledních letech v pé i o tyto jedince ú elné ve smyslu nápravy jejich porušeného vývoje? Poskytuje výchovný ústav t mto mladým lidem opravdu to, co pot ebují do své...
Sourozenecký incest
Jarošová, Lenka ; Mertin, Václav (oponent) ; Junková, Vendula (oponent)
V této práci jsme se snažili zmapovat situaci sourozeneckého incestu v populaci žen a mužů ve věku 18-30 let. Pro náš výzkum jsme vytvořili dotazník o 21 položkách, který jsme umístili na internetu a současně ho rozdali v 9 středních školách v Praze. Oběma metodami jsme získali 1599 respondentů. Z tohoto souboru je 89 jedinců, kteří mají zkušenost se sourozeneckým incestem. V 71 případech se jedná o oběti tohoto činu, v 18 případech o pachatele. Analýzou získaných údajů jsme dospěli k názoru, že se jednalo o sexuální aktivity, v rámci nichž nejčastěji dochází k osahávání a masturbaci. V 1/3 případů došlo k souloži do pochvy. Nejčastějším pachatelem byl starší bratr, obětí byla nejčastěji mladší sestra. Průměrný věkový rozdíl mezi sourozenci činí 4,7 roku. Většina obětí sourozeneckého incestu uvádí negativní následky tohoto činu (deprese, úzkosti, somatické problémy, noční můry). Jedná se převážně o následky dočasné.
Psychologie štěstí: možnosti navození změn v prožívání štěstí
Řechková, Ludmila ; Mertin, Václav (oponent) ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá psychologickým chápáním pojmu štěstí. Analyzuje definice jednotlivých autorů za účelem posouzení jejich rozmanitosti a dochází k závěru, že omezení štěstí na emoci je příliš redukující. Snaží se podat co nejvíce aktuální a komplexní pohled na štěstí. Představuje teorie o tom, jakým způsobem lidé hodnotí, že jsou šťastní a zároveň jak tyto procesy probíhají na jednotlivých úrovních psychického fungování. Představuje časový rámec od momentálního intenzivního prožitku štěstí až po dlouhodobé posouzení života jako šťastného. Klade si otázku, zda je štěstí psychický stav, osobnostní rys nebo proces a snaží se na ni najít odpověď v souladu se současným stavem psychologického vědeckého poznání. Uvádí nejnovější výzkumné poznatky vztahující se k modelu hédonického šlapacího mlýnu a set-point teorií obecně. V neposlední řadě zkoumá konkrétní intervence a účinnost jedné z nich testuje v empirické části.
Vnímání strachu u dětí
Zradičková Šafránková, Karla ; Mertin, Václav (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce)
Strach patří nevyhnutelně k našemu životu. Provází nás od narození až do smrti. Ačkoli je strach vnímán povětšinou velice negativně, je pro člověka užitečným průvodcem a zcela přirozeným jevem. Tématem naší diplomové práce je popsat způsob vnímání strachu u dětí předškolního věku a strategie zvládání situací, v nichž se mají se svým strachem utkat. Konkrétně sledujeme, čeho se dnešní děti předškolního věku bojí a na čem jsou založeny strategie, které napomáhají s emocí strachu úspěšně bojovat. Diplomová práce má dvě hlavní části. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmů strach a s ním souvisejícího úzkost, věnujeme se také pojetí této emoce v různých psychologických školách, popisujeme emoci strachu v ontogenezi jedince. Krátce se zastavujeme také u emoční regulace a copingových strategií. V empirické části pak rozebíráme výsledky jednotlivých námi zvolených metod a dáváme je do vzájemné souvislosti. Pro zjištění výše uvedených cílů jsme sestavili skupinový program, který se skládal z několika na sebe navazujících úkolů. Do programu jsme zahrnuli krátký polostrukturovaný rozhovor s dětmi, metodu "skupinový teploměr", kresbu na zadané téma a "skupinové divadélko". Prováděli jsme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat a zjištěné výstupy jsme porovnávali mezi sebou. Pracovali jsme s dětmi předškolního...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí140 - 149další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.