Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza indikátorů sociálního prostředí v obci na základě různých kritérií pro využití na lokální úrovni
Galgonek, Dina ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Novák, Josef (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou indikátorů sociálního prostředí v malých obcích do 2 000 obyvatel na základě různých kritérií pro využití na lokální úrovni. Cílem práce je navrhnout indikátorovou sadu, která bude nejlépe odpovídat nárokům na takovou sadu z hlediska aplikovaných kritérií. Výzkumná otázka zní: Jaké indikátory mají být zařazeny do indikátorové sady pro hodnocení sociálního prostředí obcí do 2 000 obyvatel, aby vyhovovaly odlišnostem a potřebám těchto obcí? Výzkumný problém, který je v práci řešen, se dotýká možnosti měření sociální udržitelnosti na místní úrovni se zaměřením na malé obce do 2 000 obyvatel v České republice. Práce se rovněž zaměřuje na možnost promítnutí cílů SDGs do této sady. Jedná se o kvalitativní výzkum, který předpokládá použití metod analýzy dokumentů, komparace, deskripce, nezúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů. Na základě prvních čtyř metod a teoretických poznatků byl vytvořen předběžný návrh indikátorové sady. V rámci polostrukturovaných rozhovorů byl tento návrh prodiskutován se zástupci vybraných malých obcí a dalšími stakeholdery. Upravená sada představuje finální indikátorovou sadu sociálního prostředí určenou pro malé obce do 2 000 obyvatel. Navržená sada se může stát podkladem pro hodnocení sociálního pilíře udržitelnosti v...
Vytvoření kompetenčního modelu pro hodnocení přírodovědného uvažování absolventů přírodovědných oborů
Pyskatá Rathouská, Lubomíra ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Kričfaluši, Dana (oponent)
Současná společnost stojí na prahu významné proměny trhu práce přináší průmysl Předpokladem je, že do popředí zájmu se postupně pracovní vyšší kvalifikací aměstnanci schopní zastávat specializované pozice vyžadující hlubší znalosti a dovednosti ovníci se schopností řešit komplexní problémy. Systém těchto znalostí, dovedností, ale do určité míry i systém hodnot a postojů je nazýván kompetencemi pro 21. století. Tyto kompetence se musí promítat i do vzdělávání, včetně vzdělání přírodovědného. V rámci vzdělávání v přírodovědných oborech má být ohledem na shora uvedené kladen důraz nejen na přírodovědné znalosti, také jakými jsou kritické a analytické myšlení, schopnost bádat, schopnost řešení problémů či rozhodování. Systém takových znalostí, schopností a dovedností je zahrnut konceptu vědeckého myšlení a uvažování. Na kurikula škol, včetně škol vysokých, tohoto důvodu kladen požadavek na rozvoj vědeckého myšlení a uvažování studentů, které by jim umožnil uplatnit se dobře na pracovním trhu. Postupně se také budují vztahy vysokými školami a zaměstnavateli, které umožňují přizpůsobovat kurikula škol potřebám trhu práce. Vzniká také potřeba komunikovat, jaké obecnější dovednosti a vědomosti studentů vysokých škol měly být rozvíjeny, a jazykem, kterému by rozuměly obě zainteresované strany (jak učitelé a studenti...
Vývoj nástroje na hodnocení udržitelnosti bydlení
Adamec, Jakub ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Veselý, Martin (oponent) ; Moldan, Bedřich (oponent)
Udržitelný rozvoj se stal klíčovým konceptem nejen pro bydlení, ale také pro celou městskou infrastrukturu, energetiku, dopravu či byznys. Celospolečenské zneužívání a nadužívání termínu udržitelnosti vedlo k vysoké fragmentaci definic. EHK OSN v roce 2015 skrze Ženevskou Chartu OSN o udržitelném bydlení jasně definovala udržitelné bydlení skrze 34 podcílů. OSN nabádá členské státy, aby pokrok v udržitelném rozvoji měřily indikátory a sami je vyvíjely. Existující komerční nástroje používané k hodnocení udržitelného bydlení jsou pro koncept Charty nedostačující. Původně totiž hodnotily pouze tzv. zelenost budov, nicméně významně opomíjely antropocentrický a sociální charakter bydlení obsažený v Chartě. Komerční certifikační nástroje závislé na zisku zpravidla nepracují s transparentním konceptem udržitelnosti, což často vede až k falešné udržitelnosti. Aspirací této práce je návrh transparentního nástroje na hodnocení udržitelnosti bydlení v ČR. Nejprve bylo nutné identifikovat jednotlivé fenomény, jimiž byl hodnocený koncept jasně definován. V druhé části výzkumu byly nalezeny existující indikátory, jež identifikované fenomény hodnotily. Bydlení se skládá z fyzické a sociální struktury. Kromě dočasného teoretického modelu vykonstruovaného vědeckou komunitou může být bydlení v odlišném kontextu...
Porovnání vybraných oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda českého kurikula RVP ZV s integrovaným předmětem Přírodní vědy v evropských kurikulech
Blaško, Michal ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Vzdělávací politika patří k důležitým cílům každé země, neboť má vliv na život a uplatnění jejích obyvatel. V České republice je povinné vzdělávání definováno Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), přičemž přírodovědné vzdělávání je stanoveno ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Ta je sice rozdělena do jednotlivých vzdělávacích oborů, ale umožňuje svým rámcovým pojetím integrovat obsah oborů dle uvážení školy. Dlouhá desetiletí však byly přírodní vědy na většině základních škol vyučovány odděleně, a tak jsou případné snahy o integraci zatíženy chybějícími příklady dobré praxe. Cílem této práce je proto porovnat vzdělávací obsah oblasti Člověk a příroda českého RVP ZV a integrovaných přírodovědných kurikul vybraných evropských zemí na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 2), vytipovat témata, která jsou v těchto kurikulech zařazována navíc a mohou tak být inspirací (ve smyslu policy learning), jaká integrující témata zařazovat do přírodovědného vzdělávání žáků základních škol. Teoretická část diplomové práce popisuje integraci přírodních věd, jak z pohledu historického, tak z hlediska tvorby kurikula. Představeny jsou teoretické modely, popisující různé úrovně integrace, doplněné o porovnání výhod a limitů tohoto pedagogického přístupu k výuce přírodních věd....
Motivy spotřebitelů k nákupu upcyklované módy
Bourová, Tereza ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Švíková, Radka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá motivy spotřebitelů pro nákup upcyklovaného oblečení. Na základě rešerše dostupných pramenů nabízí práce nejprve vhled do v současnosti nejvíce rozšířeného způsobu výroby oblečení, modelu fast fashion, a zaměřuje se přitom na negativní environmentální dopady, ke kterým během jednotlivých stádií životního cyklu výrobků - oděvů dochází. Dále se přesouvá k popisu tradičního a více environmentálně šetrného modelu, slow fashion, a oba koncepty (fast fashion i slow fashion) dává do souvislosti s nakládáním s odpady a cirkulární ekonomikou. Shora uvedená část rešerše napomáhá k důkladnému pochopení konceptu upcyklované módy, kterému se věnuje další samostatná kapitola práce. Ta kromě popisu procesu upcyklace oblečení nabízí i konkrétní příklady tvůrců, kteří se jí zabývají. Poslední část teoretické části práce řeší motivování a motivy spotřebitelů k nakupování oblečení z různých zdrojů. Empirická část se zabývá spotřebitelským vnímáním upcyklované módy s cílem zodpovědět výzkumnou otázku: Jaké jsou motivy spotřebitelů k nákupu upcyklované módy? Pro její zodpovězení byl zvolen kvalitativní výzkum a metoda polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly prováděny s celkem dvanácti nakupujícími, kteří mají s koupí upcyklovaného oblečení osobní zkušenost. Z těchto rozhovorů vzešly závěry...
Dramatizační metody ve výuce přírodních věd
Scholzová, Veronika ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Diplomová práce se zabývá dramatizačními metodami ve výuce přírodních věd. V teoretické části práce čtenář nalezne informace získané rešerší dostupné české i zahraniční literatury. Práce předkládá základní informace o dramatizačních metodách, uvádí na pravou míru některé miskoncepce a kategorizuje konkrétní dramatizační metody nejednotných názvů. Je diskutována role hry a simulací v procesu učení. Autorka dále poukazuje na vhodnost využívání dramatizačních metod pro rozvoj klíčových kompetencí a realizaci průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Vhodnost zařazování dramatizačních metod do výuky přírodních věd je dokreslena konkrétními ukázkami příkladů publikovaných v literatuře. V závěru teoretické části jsou rozebírány přínosy a úskalí těchto metod. Praktická část popisuje vznik autorského výukového materiálu využívajícího dramatizační metodu pro výuku hydroxyderivátů, jehož hlavním cílem je přivést žáka k pochopení vzniku a rozdílu mezi metanolem a etanolem. Tento materiál byl zařazen do výuky celkem 150 žáků střední školy v Praze. Finální verze tohoto materiálu je předložena v příloze práce. Nedostatky původní verze byly odladěny na základě několika polostrukturovaných skupinových interview s žáky a učitelkami po uskutečnění této aktivity. Součástí diplomové práce je také...
Chemie v televizní reklamě na potraviny a její využití pro výuku mediální výchovy
Matějčková, Veronika ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Předložená bakalářská práce se zabývá tématem chemie v reklamě. Zaměřuje se speciálně na televizní reklamy na potraviny a tvrzení, která se v nich objevují a přímo či nepřímo odkazují na chemii, chemické látky či děje. Práce je rozdělena do dvou částí. První část se zabývá reklamou, její definicí, cíli, historií, reklamními nástroji a dozorem nad reklamou. V další kapitole této části je rozebrána mediální výchova, a to, jak a v jakém rozsahu je mediální výchova zařazena do RVP a následně do ŠVP vybraných škol. Druhá část práce obsahuje analýzu vybraných reklam. Obsahuje také analýzu konkrétních tvrzení, která v reklamách zazněla a týkají se chemie. Tvrzení jsou rozdělena do několika kategorií a následně je zhodnocena jejich pravdivost, význam a jejich využití pro tvorbu výukového materiálu - pracovního listu, který lze použít pro výuku mediální výchovy v hodinách chemie.
Vizualizace základních tvarů molekul v organické chemii
Andrlíková, Věra ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá výukou tématu vizualizace tvarů molekul v organické chemii a typy vazeb v souvislosti s orbitaly na gymnáziích. Teoretická část zkoumá zařazení tématu vizualizace tvarů molekul v RVP G a ŠVP několika vybraných gymnázií. V rámci obsahu vizualizace je kladen důraz na molekuly alkanů, alkenů a alkynů, vazby v nich (jednoduchá, dvojná a trojná vazba) a souvislost s orbitaly a hybridizací při vzniku těchto vazeb. Teoretická část dále obsahuje soubor hodnotících kritérií pro analýzu vybraných didaktických prostředků. Praktická část se věnuje hodnocení vybraných didaktických prostředků (učebnice, mobilní aplikace pro chytré telefony, webové stránky a videa). Analýza je provedena na základě hodnotících kritérií uvedených v teoretické části. Dále se praktická část zabývá didaktickým zpracováním vyučovací hodiny, která se věnuje tématu tvary molekul a vazby v nich. V návrhu hodiny je kladen důraz na vizualizaci molekul.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Janoušková, Simona
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.