Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 339 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
THE INFLUENCE OF FAMILY AND SOCIAL FACTORS ON EDUCATIONAL ATTAINMENT
Toráčová, Emma ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Predmetom bakalárskej práce je podrobná analýza rodinných a sociálnych faktorov, ktoré sa významnou mierou podieľajú na výške dosiahnutého vzdelania človeka. Primárna pozornost práce je venovaná rodine, socioekonomickému prostrediu rodiny či vzdelaniu rodičom, ktoré považujem za najpodstatnejšie v otázke vplyvu na vzdelanie. Medzi sekundárne, vedľajšie činitele sa v práci uvádzajú sociálne vplyvy ako súčasť života človeka v prostredí školy či širšej rodiny. Okrem najbližších členov rodiny, teda najmä rodičov, pôsobia na človeka v nemalej miere taktiež názory a postoje rovesníkov, kamarátov, príbuzných, ale aj školy. Teoretická časť práce sa zaoberá rodinou, ako základnou stavebnou jednotkou socializácie človeka, z rôznych uhľov pohľadu. Rozoberá odlišnosť socioekonomického prostredia každej rodiny a jej kapitál, ktorý predáva potomkom. Rodičia sú v rodinnom prostredí hlavnými aktérmi, ktorí sa podieľajú na úspešnosti vo vzdelaní svojich detí, čo potvrdzujú a ďalej analyzujú teórie obsiahnuté v tejto časti práce. V neposlednom rade sa záver teoretickej časti práce venuje roli vplyvu sociálneho okolia podloženú teóriami významných autorov. Uvedené prípadové štúdie v praktickej časti vo veľkej miere potvrdzujú tvrdenia a teórie autorov z predchádzajúcej časti práce. Pri výbere jedincov a následnej...
Autorita učitele z pohledu žáků středních škol
Lehotaiová, Daniela ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
Cílem bakalářské práce "Autorita učitele z pohledu žáků středních škol" je zjistit, jak chápou žáci středních škol autoritu učitele, jaké vlastnosti učitele podle žáků autoritu učitele posilují a jaké ji naopak oslabují, zda má na autoritu učitele vliv jeho věk. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je souhrn dosavadních poznatků o autoritě učitele. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury. V úvodu se zabývá vymezením pojmu a typologií autority. Dále obsahuje typologii učitele z hlediska jeho osobnosti, zabývá se výchovnými a vyučovacími styly učitele. Předmětem poslední kapitoly teoretické části je vztah učitele a žáka, preferenční postoje učitelů k žákům. Cílem praktické části je pomocí výzkumného šetření zjistit, jaký pohled mají na autoritu učitelů žáci středních odborných škol. Klíčová slova Autorita, učitel, žák, výchova, osobnost učitele
Soudobé kritiky školního vzdělávání a jejich ideová východiska
Pokorná, Anežka ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce shrnuje zásadní kritiky soudobého vzdělávání, které se odráží v oficiálním směřování Českého školství. Směřování je určeno na základě strategických dokumentů, ve kterých lze sledovat ideová východiska. Soudobým vzděláváním je pro účely práce myšleno porevoluční období Československé a následně České republiky. Pro porozumění kontextu kritik je v práci stručně zmapován vývoj českého vzdělávacího systému s akcentem na období ustavení povinného vzdělávacího systému a jeho následných proměn v historických souvislostech. Těžištěm práce je analýza textů podávajících různé formy kritiky tradičního systému vzdělávání.
Bariéry ve vzdělávání předškolních dětí na okraji společnosti
Zemanová, Helena ; Kaščák, Ondrej (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá existujícími bariérami v předškolním vzdělání, které stojí mezi dětmi z okraje a úspěšným zahájením vzdělávacího procesu v běžném vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo zachytit způsob, jakým jsou bariéry vnímány z pohledu rodičů dětí a učitelek a učitelů mateřských školek, a popsat, jakým způsobem se tyto dva světy střetávají. V teoretické části jsem se věnovala již existujícím výzkumům a situaci předškolního vzdělávání v České republice vzhledem k dětem z okraje. V praktické části jsem navázala vlastním výzkumem založeném na kvalitativní metodě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum jsem realizovala v lokalitě Plzeň. Výsledkem práce jsou možné průsečíky, které nabízejí prostor pro odbourávání bariér mezi rodinou a institucí. Klíčová slova: bariéry v předškolním vzdělávání, předškolní vzdělávání, sociální znevýhodnění, lokalita Plzeň, kvalitativní výzkum, dostupnost předškolního vzdělávání, včasná péče, sociálně vyloučené rodiny, rodiče se základním vzděláním, učitelé a učitelky
Odchody dětí z dětského domova
Dušková, Lucie ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Cílem diplomové práce je představit, prozkoumat a zhodnotit složky školního vzdělávacího programu konkrétního dětského domova Dolní Počernice, který podporuje a rozvíjí klienty při jejich přípravě na začlenění do samostatného života. Teoretická část se zaměřuje na vymezení ústavní výchovy v ČR, instituce, které ji vykonávají a na legislativu s ní spojenou. S ústavní výchovou úzce souvisejí i rizika, která jsou zmíněna v následující části a tím uzavírají první kapitolu. V následující kapitole je deskribován školní vzdělávací program dětského domova "Lépe připraven do života", jehož cílem je připravit klienty dětského domova na adaptaci ve společnosti. V neposlední řadě jsou zmíněny možnosti pomoci od státu, neziskových organizací a spolků, které úzce spolupracují s dětským domovem a jejich klienty nejen při pobytu v ústavní výchově. Ve výzkumné sondě diplomové práce je metodou vstupního dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru, vedeného s deseti bývalými klienty dětského domova v Dolních Počernicích zjišťováno, do jaké míry byli s pomocí vzdělávacího programu "Lépe připraven do života" připraveni na začlenění do společnosti.
Přístupy k učení v prostředí seminární práce na vysoké škole
Mičínová, Ivana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent) ; Slavík, Milan (oponent)
Cílem dizertační práce je prozkoumat přístupy k učení v prostředí seminární práce prostřednictvím popisně-explorační analýzy výpovědí vysokoškolských učitelů a studentů. Zaměřujeme se na to, jak učitelé plánují a realizují procesy zadávání seminární práce přes výběr témat a typů zadání až po zapojování seminárních prací do výuky a poskytování zpětné vazby či provádění hodnocení. Pro účely operacionalizace základních pojmů jsme vypracovali pracovní typologii typů a forem zadání seminárních prací a ilustrovali je na příkladech excerpovaných z výpovědí učitelů. Konkrétní výukové strategie interpretujeme na základě modelů přístupů k učení a výuce popsaných v teoretické části, abychom zjistili, jak učitelé explicitně či implicitně podporují u studentů hloubkový přístup k učení, tj. které výukové strategie vedou k výraznému zájmu o porozumění oboru v celé jeho hloubce a šíři, a naopak které strategie vedou k pouhé reprodukci poznatků bez širších souvislostí s cílem vynaložit minimální úsilí k získání hodnocení nebo dokonce k plagiátorství. Tyto výsledky jsme konfrontovali s výpověďmi studentů, abychom ověřili, jak na jednotlivé strategie reagují. Zjistili jsme, že hloubkový přístup k učení při zpracování seminární práce podporuje komplexní a náročné zadání projektového charakteru, které řeší konkrétní...
Využití reflexe ve vysokoškolské výuce ošetřovatelství
Knechtová, Zdeňka ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kyasová, Miroslava (oponent) ; Tomová, Šárka (oponent)
3 Abstrakt Cílem výzkumu prezentovaného v této disertační práci bylo na základě kvantitativní a kvalitativní analýzy záznamů v reflektivních denících (a) zhodnotit, jak studenti magisterského studia ošetřovatelství v intenzivní péči reflektují teoretickou a praktickou výuku a (b) identifikovat, zda vybrané faktory (forma studia, zaměření reflexe a čas) souvisejí s úrovní reflektivních dovedností studentů. Do výzkumu bylo zařazeno třicet devět studentů prezenční a kombinované formy navazujícího magisterského programu Intenzivní péče na Lékařské fakultě MU. Data byla sbírána po dobu trvání celého studia, tzn. po dobu čtyř semestrů. Zdrojem dat bylo dvacet dva portfolií studentů prezenční formy studia a sedmnáct portfolií studentů kombinované formy studia. Celkem bylo analyzováno 3460 reflektivních záznamů. Data se nejprve analyzovala kvantitativně s využitím analytického nástroje REFLECT rubric pro hodnocení reflektivních dovedností studentů. Následně byla provedena tematická kvalitativní obsahová analýza reflektivních záznamů. Kvantitativní analýza dat odhalila dvě klíčová výzkumná zjištění: (a) zkoumaní studenti skórovali relativně nízko ve všech hodnocených dimenzích reflektivních dovedností, (b) existují rozdíly v reflektivních dovednostech mezi studujícími prezenčního a kombinovaného studia. Studující...
Pojetí autority u Hannah Arendt a jeho pedagogické souvislosti
Petr, Damián ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Předkládaná práce se zabývá pojetím autority u filosofky Hannah Arendt a jeho pedagogickými souvislostmi. Práce nejprve vychází z etymologie slova, která čtenáři pomáhá uchopit samotnou podstatu pojmu. V navazující části se čtenář seznamuje s historickým vývojem tématu autorita tak, jak ho vnímala samotná autorka. Dále se diplomová práce věnuje již konkrétním tématům, vztahujícím se k ústřednímu pojmu autorita. Cílem této zcela teoretické práce je popsat skrze myšlenkový proces autorky její pojetí tématu autority a vyvodit jeho pedagogické souvislosti, jež jsou rozebírány ke konci práce.
Výchova k hodnotám u dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
Brilová, Romana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
(česky) Diplomová práce s názvem Výchova k hodnotám u dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí se zabývá výchovou a vzděláváním romských dětí. Práce popisuje integraci dětí do běžného vzdělávacího proudu a jejich výchovu. Dále práce popisuje praxi škol v začlenění romských dětí do společnosti. Teoretická část se zabývá výchovou Romů a přístup rodičů ke vzdělávání svých dětí. Výzkumná část v diplomové práci je zaměřena na zkušenosti škol, zkušenosti sociální pracovnice, která dlouhodobě pracuje s romskými rodinami a dále práce představuje vize projektu, který motivuje žáky k dokončení středoškolského vzdělání. Zkušenosti sociálního pedagoga a běžné základní školy, jsou zajímavou výpovědí o tom, jak se dá efektivně pracovat s romskými dětmi. Zkušenosti romské sociální pracovnice jsou cennou výpovědí o romských rodinách a způsobu jejich života. V práci jsou popsány problémy romských rodin, které jsou často způsobené nízkým vzděláním romských rodičů, a kteří by svou podporu potřebovali právě v oblasti vzdělávání svých dětí. Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání Romů a vytváření rovných příležitostí romských dětí.
Role vychovatele z pohledu chovanců z dětského domova se školou
Borešová, Hedvika ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá pohledem chovanců z dětského domova se školou na roli vychovatele. V teoretické části se dozvíte možnosti náhradní péče o dítě v České Republice s bližším popisem daných zařízeních. Dále pak konkrétní nejčastější příčiny umístění chovanců v dětském domově se školou a závěr teoretické časti je věnován podrobnému popisu samotné roli vychovatele - charakteristika práce vychovatele, potřebná legislativa, klíčové kompetence a potřebné vzdělání vychovatele. Cílem praktické části je zjistit názor chlapců vychovávaných v dětském domově se školou, na osobu vychovatele, jaký typ vychovatele upřednostňují a zda může ovlivnit jejich osobnostní rozvoj a pomoci k následné resocializaci. Vyhodnocení probíhalo na základě rozhovorů, které jsou zaměřené na osobnosti vychovatelů a vztahy s nimi. Technikou sběru dat výzkumného šetření byl zvolen rozhovor u šesti chovanců jednoho konkrétního dětského domova se školou ve středočeském kraji. Výzkumná otázky byla definována takto "Jaký by měl být vychovatel, dle očí chovanců v dětském domově se školou?" Výsledky nám ukazují představu vhodného vychovatele, jak ho vidí chovanci daného zařízení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 339 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.