Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  začátekpředchozí23 - 32  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj gotického opěrného systému
Mikeska, Pavel ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Záruba, František (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem gotického opěrného systému. V jednotlivých, chronologicky řazených kapitolách jsou uváděny příklady jednotlivých staveb, které jsou seskupeny do kapitol, dle své zeměpisné lokace. Počínaje prvními opěrnými systémy, jakožto i gotického slohu ve Francii, dostáváme se k šíření nové myšlenky do sousedních zemí, jako jsou Anglie, Itálie, Nizozemí, Německo a Česko. Následuje kapitola věnovaná vrcholné podobě opěrného systému na příkladu katedrály v Amiens a Kolíně nad Rýnem. Celek uzavírá katedrála sv. Víta na Pražském hradě, jakožto přední dílo Petra Parléře s detailním popisem opěrného systému vysokého chóru a příčné lodi. Klíčová slova Gotika, architektura, vývoj, opěrný, systém, katedrála, kostel, Petr, Parléř
Zámek Zákupy pod vlivem Ferdinanda V.
Slívková, Hana ; Šmied, Miroslav (vedoucí práce) ; Sojka, Jaroslav (oponent)
Zámek Zákupy pod vlivem Ferdinanda V Tato bakalářská práce se zabývá Ferdinandem V. a jeho vlivem na Zámek Zákupy, jež je hlavním objektem mého zájmu. Protože Ferdinand V. měl pro Zákupsko zásadní význam, věnovala jsem se částečně i jeho životu a vládě. Byl posledním korunovaným českým králem a právě zámek Zákupy si zvolil za svou hlavní, letní rezidenci. Aby zámek správně reprezentoval jeho osobu a postavění, byl upraven významnými umělci a řemeslníky své doby. Ve své práci se zaměřuji na původní stav, přestavbu, vybavení a výzdobu zámku.
Realizace architekta Otty Rothmayera pro Pražský hrad
Bejšovcová, Kristýna ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Práce se bude zabývat realizacemi Otty Rothmayera na Pražském hradě, kde se nalézají zásadní práce z jeho celoživotního díla. Bude chronologicky rozdělena do několika životních období. Předně na spolupráci s J. Plečnikem, na jeho samostatné působení a nakonec na poválečné období. O. Rothmayer byl skromný a takřka nenápadný člověk. Možná je to právě jeden z důvodů, proč o něm doposud nevyšla monografická publikace zásadního charakteru. Byl velmi svědomitý a nesnažil se do rekonstruované architektury prosadit dobové styly a svoje invence, tak aby to bylo na její úkor. Vždy, před již stojící architekturou, upozadil svůj um. Proto je jeho dílo tolik jedinečné a harmonické. Pokusím se zaměřit především na takřka geniálně provedenou renovaci Tereziánského křídla (ve smyslu nadčasovosti), které díky vřetenovitému schodišti dostalo zcela nový rozměr. Otto Rothmayer vynikal darem vkládat své pragmatické, někdy až chladně působící objekty, do historií pulzujícího Hradu s neopakovatelnou intuicí jednoho z nejlepších architektů moderní doby.
Znaková galerie v chóru pražské katedrály
Šafránek, Pavel ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Znakové galerie v chóru pražské katedrály Cílem bakalářské práce je přiblížit hodnotnou, avšak opomíjenou a původně renesanční, několikrát přemalovanou, heraldickou výzdobu pod vnitřním triforiem katedrály sv. Víta v Praze. Konvolut tvoří na 38 zemských znaků. Předkládaná práce se snaží osvětlit spojitosti jednotlivých znaků v rámci výzdoby metropolitního chrámu. Činí tak s přihlédnutím k dějinným souvislostem a umělecko-historickému, de facto slohovému, vývoji. Katedrála sv. Víta, znaková galerie, heraldika, nástěnné malby, Ferdinand I., král, markrabě, hrabě, princ, znak, erb, štít, klenot, pečeť
PLENÁŘ HANUŠE II. Z KOLOWRAT Z CHRÁMOVÉHO POKLADU SVATOVÍTSKÉHO
Stránská, Kateřina ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Bakalářská práce nazvaná Plenář Hanuše II.z Kolowrat z chrámového pokladu svatovítského se monotematicky zabývá jedním z předních liturgických předmětů doby Jiřího z Poděbrad. Ačkoliv Svatovítskému chrámovému pokladu je věnována dostatečná umělecko- historická pozornost, tak tento pozdně-gotický plenář unikal samostatnému zpracování. Vzhledem k zájmu studentky o dějiny užitého umění a dřívějšímu studiu na Umělecko- průmyslové škole v Turnově je zvoleno téma, kde může být prokázána schopnost propojit klasický umělecko-historický pohled s praktickým náhledem, věnujícím se zevrubně umělecko-řemeslným technikám. Přehledné řazení kapitol, v nichž je přiblížena osoba donátora, jeho rod, výstižný popis předmětu a historie jeho oprav, úprav a restaurování ústí v syntetický pohled přinášející nové informace. Relikviářová deska není vnímána jen jako chladný umělecký výtvor ale především jako stále živý liturgický předmět s poukazem na jednotlivé relikvie a teologický nadčasový význam obětin ve středověku. Cílem práce je mj. přiblížit se kultuře a donátorské činnosti pozdně gotických Čech.
František Ferdinand d'Este na Konopišti. Rozložení moci, bohatství, vznešenosti, rodiny a srdce
Pospíšilová, Denisa Isabella ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Sojka, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce ,,František Ferdinand d'Este na Konopišti. Rozložení své moci, bohatství, vznešenosti, rodiny a srdce" bude zaměřena zpočátku na stručnou historii zámku, ale především na samotný zámek Konopiště a život jedné z významných osobností světových dějin, jenž se zapsala do historického podvědomí nejen politickým významem, ale také svým osudem. S Konopištěm je spojená značná část života následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este a jeho rodiny. Práce pojednává především o životě následníka trůnu, jeho rodiny a přeměně Konopišťského zámku, loveckých revírů, parků, sadů, soustředění velkého množství cenných uměleckých předmětů a celého panství v nádherné reprezentativní sídlo. Sjednocení se nese v duchu akademického romantismu, lovecké vášně, osobního rozhodování a vlivu Františka Ferdinanda d'Este. Zámek Konopiště přetvořil k obrazu svému nejdříve jako člen habsburské dynastie, pak jako následník trůnu.
Malířské dílo Antona Einsleho, Johanna Nepomuka Endera a Leopolda Buchera
Melicharová, Jana ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Základním smyslem bakalářské práce je bližší seznámení s malířskými díly u nás nepříliš doceněných umělců Antona Einsleho, Johanna Nepomuka Endera a Leopolda Buchera, které souvisejí s osobou Ferdinanda V. Jelikož se jedná, především u Antona Einsleho a Johanna Nepomuka Endera, o portrétní tvorbu, zaměřila jsem se na konkrétní ikonografii obrazů, zachycujících mj. duši a charakter portrétované osoby. Z důvodu, že jedna z maleb má historický námět (od malíře Leopolda Buchara), zaměřila jsem také na přiblížení souvislostí s poslední českou korunovací. Klíčová slova Anton Einsle, Johann Nepomuk Ender and Leopold Bucher
Katedrální motivy v české gotické architektuře doby okolo r. 1400
Sojka, Jaroslav ; Kuthan, Jiří (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) ; Jarošová, Markéta (oponent)
127 Anotace: Předkládaná disertační práce je široce rozloženou soustavou navzájem propojených témat, reagujících na základní otázku: Jaké bylo postavení katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha ve vrcholně gotickém umění doby okolo r. 1400? Co katedrální huť a její dílny ovlivnily? Jak daleké bylo vyzařování stylu, který je těžko definovatelný a pojmenovaný po svém tvůrci jako parléřovský? V návaznosti na tyto dotazy se pokouším hlouběji poznat několik problémů spojených s interpretací architektury doby okolo r. 1400 (resp. 1380-1420), tj. doby tzv. Krásného slohu. V několika místech textu jsou při slohovém srovnání nezbytné přesahy. Je to především tam, kde dochovaný fond památek (z uvedené doby) nepostačuje, nebo tam, kde je rozpoznatelné dlouhodobé směřování k napodobování vzorů i postupnému osvojování schémat, koncepcí a principů. Řešení uvedených otázek v první kapitole práce tvoří postupné poznání významu jižní věže katedrály, dekorace jižního průčelí katedrály a problematiky jejího velikého portálu (Zlaté brány), oken i opěrných pilířů, ale také Týnského chrámu (především díky výzdobě kněžišť bočních lodí, kružbovému západnímu oknu s plaménky a známému severnímu portálu vnímanému jako protějšek katedrály). S Týnským chrámem souvisí změna portálové architektury, odehrávající se ve sledovaném období, i...
Kachlová kamna 19. století na Pražském hradě a aristokratických sídlech v českých zemích
Mašková, Jana ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Otavský, Karel (oponent)
Název bakalářské práce v českém jazyce: Kachlová kamna 19. století na Pražském hradě a aristokratických sídlech v českých zemích Anotace Cílem této bakalářské práce je přiblížit novogotická kachlová kamna z 19. století na Pražském hradě a aristokratických sídlech v českých zemích. Patří k tomu jako součást proměna dobového interiéru a historie kamnářství v České republice. V minulosti všechny pokoje s kamny představovaly vždy luxusní bydlení, protože byly vyhřívané a pohodlné. Hlavní téma mé bakalářské práce se věnuje historii kamen na Pražském hradě. Popsána je historicky významná část Pražského hradu zahrnující Starý královský palác s Vladislavským sálem a se Starou sněmovnou, kde se nachází velká novogotická kachlová kamna, která jsou jediná na Pražském hradě. Ta byla vytvořena mezi léty 1808 až 1836 během života a působení panovníka Františka II. (vládl 1792-1835) a posledního korunovaného císaře Ferdinanda V. (vládl 1830-1848). Při této příležitosti korunovace, která se konala dne 7. září 1836 v Katedrále svatého Víta, ve Vladislavském sále a ve Staré sněmovně, byl Starý královský palác zrekonstruován a vyzdoben. V práci jsou popsány některé nejdůležitější momenty z příběhu o novogotických kamnech ze slavné části Pražského hradu a také z jiných území naší země. Další část práce je věnována romantickým...
Zaniklé kaple na Kladně
Malanowska, Veronika Marie ; Šmied, Miroslav (vedoucí práce) ; Sojka, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zaniklými kaplemi v Kladně, Kročehlavech a Rozdělově postavené na počátku 20. století. Jde o vybrané objekty, kterých je v samotném městě hned několik. Zaměřuje pozornost na kaple popsané Antonínem Podlahou v knize Posvátná místa království českého z roku 1913, a odhaluje byť jen několika slovy i další zcela ztracené. V první kapitole se uvádí historie jednotlivých částí města, tj. Kladna, Kročehlav a Rozdělova. V každé další kapitole se zabývá jednotlivou budovou či komplexem, jak z dějinné stránky tak z uměnovědného hlediska. Vzhled těchto kaplí se nedochoval do dnešních dnů, proto se dále pracuje se starými fotografiemi a pohlednicemi, a vytváří se tak jejich živý obraz v kontextu s jejich obyvateli, ať to byli žáci ve školách, věřící v kaplích, řeholní sestry v klášterech nebo pozůstalí při pohřbech v areálu nemocnice. Cílem práce je vystihnout ztracené bohatství, na které toto město často zapomíná, a zhodnotit dřívější a dnešní stav.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   začátekpředchozí23 - 32  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.