Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 158 záznamů.  začátekpředchozí86 - 95dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka základů osobní asistence v rámci oboru Aplikovaná tělesná výchova osob se specifickými potřebami.
Tréšková, Běla ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Malá, Michaela (oponent)
Název: Výuka základů osobní asistence v rámci oboru Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami. Cíle: Cílem bakalářské práce je věnovat se problematice výuky základů osobní asistence v odborných předmětech na Fakultě tělesné výchovy a sportu oboru Tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami. Zjišťování stavu a hledání možností pro zlepšení. Dílčím cílem je zjištění reakce absolventů workshopu. Metody: Kvalitativní výzkum zahrnuje konstrukci edukačního programu a jeho evaluace. Jako metody sběru dat byly použity názorové ankety vlastní konstrukce a polostrukturovaný rozhovor. V rámci kvalitativního výzkumného šetření bylo zkoumáno výzkumné téma v různých kontextech. V rešeršní části práce jsou uvedena teoretická východiska ve vztahu k OA a studiu zaměřeném na aplikované pohybové aktivity. Ve výzkumné části byl realizován a evaluován edukační program zaměřený na OA u 34 studentů 1. a 2. ročníku ATVS OSP, který účastníci následně hodnotili písemnou anketou. Dále byly pomocí ankety zkoumány názory studentů s vlastní zkušeností s poskytováním OA. V tomto dotazovaném souboru byli tři muži ve věku 22 až 23 let. Výsledky: Z výzkumu vyplývá, že výsledky anket a rozhovoru prokázaly prospěšnost workshopu, zájem o licenční kurz a pozitivní vliv kombinace studia s prací osobní...
Využití SM systému pro osoby po transverzální míšní lézi
Gabrielová, Aneta ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Využití SM systému pro osoby po transverzální míšní lézi Cíle: Cílem této práce bylo vybrat a modifikovat cviky SM systému využitelné pro osoby po transverzální míšní lézi a tyto cviky vyzkoušet v praxi v Centru Paraple. Další cíl práce bylo zjistit, zda osoby na invalidním vozíku po transverzální míšní lézi mohou využívat SM systém jako zdravotní cvičení a kompenzaci sedu na vozíku. Dalším cílem bylo porovnání výsledků osob po transverzální míšní lézí a zdravými osobami, aby se zjistilo, zda reagují na cvičení stejně či odlišně. Metody: Celkem 10 cvičebních po 50 minutách lekcí se zúčastnilo 8 probandů, z toho 3 ženy a 5 mužů, z pěti kvadruplegiků s nekompletní lézí a tří paraplegiků s kompletní lézí s různou výškou přerušení v hrudní páteři průměrného věku 54. V rámci výzkumu byla data získána pomocí úvodního vyšetření, úvodní ankety, závěrečné ankety s rozhovorem a pozorováním při jednotlivých lekcích. V anketách byla zjišťována bolestivost pohybového aparátu a její případné zlepšení, reakce probandů na cvičení SM systému a jejich subjektivní hodnocení zapojení jednotlivých svalů při cvičení. Také byla stanovena kontrolní skupina zdravých žen, které vyplnily jednu anketu, jejíž data byla porovnána s daty ze závěrečné ankety probandů. Výsledky: Cviky SM systému se podařilo uspokojivě...
Změna postojů k integraci u žáků základní školy po absolvování programu "Život s handicapem"
Nýdrlová, Lenka ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Pavlová, Ilona (oponent)
Název práce: Změna postojů k integraci u žáků základní školy po absolvování programu "Život s handicapem". Cílem práce: Hlavním cílem práce je zkoumání možností k ovlivnění postojů žáků základní školy k integraci žáka se zdravotním postižením do hodin tělesné výchovy. Metoda: V kvalitativně kvantitativním výzkumu byla sledována pomocí dotazníků CAIPE - CZ a Adjective - Checklist změna postojů k integraci do tělesné výchovy u žáků ZŠ po absolvování dvouměsíčního programu Život s handicapem. Do výuky byla zařazena série tematických bloků v hodinách tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, akce mimo školu a Paralympijský školní den. Výzkumný soubor dvouskupinového kvaziexperimentu tvořili žáci sedmého (počet žáků 20, průměrný věk 12 let) a devátého (počet 24 žáků, průměrný věk 15 let) ročníku základní školy. Výsledky: Projektové aktivity se realizovaly ve zvolených předmětech, v rámci školy i mimo ni. Podařilo se naplnit cíle programu a získat pozitivní zpětnou vazbu. Ve výsledcích dotazníků CAIPE - CZ a Adjective - Checklist došlo ke zlepšení u obou skupin, výrazněji však u sedmého ročníku. U skupiny chlapců devátého ročníku u otázek týkajících se soutěžních aktivit došlo ke zhoršení postojů. Závěr: Je velmi důležité žáky seznamovat s problematikou integrace žáků se zdravotním postižením již mladším...
Vliv využití masáží na psychický stav těhotných žen
Kačerová, Kateřina ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Vliv využití masáží na psychický stav těhotných žen Cíl: Cílem šetření v této bakalářské práci bylo sledovat vliv pravidelných masáží šíje, prováděných po dobu tří měsíců, na psychiku těhotných žen a na bolest a svalové napětí v oblasti šíje. Metody: Sledovaný soubor v této bakalářské práci tvořilo 12 zdravých žen ve druhém trimestru těhotenství, ve věku 22 - 38 let, z toho šest ve výzkumné skupině s intervencí a šest v kontrolní skupině bez intervence. Intervence spočívala v sérii 6 lehkých 20 minutových masáží, jednou za dva týdny, po dobu 3 měsíců. Efekt intervence byl sledován pomocí vizuální analogové škály (VAS) před masáží, bezprostředně po masáži a s odstupem jednoho dne, dotazníku POMS na začátku a konci výzkumu, a písemné reflexe formou ankety s otevřenými otázkami po ukončení výzkumu. Výsledky: Výsledky hodnocení bolesti pomocí VAS u probandek výzkumné skupiny prokázaly snížení bolesti v oblasti šíje po masáži (před masáží průměrná hodnota 3,04, ihned po masáži 2,05, po 1 dni 1,95). Výsledky hodnocení svalového napětí pomocí VAS u probandek výzkumné skupiny prokázaly snížení svalového napětí v oblasti šíje po masáži (před masáží průměrná hodnota 2,59, ihned po masáži 1,86, po 1 dni 1,71). U faktoru Psychického napětí dotazníku POMS došlo ke snížení u výzkumné skupiny (z 1,25 na...
Vliv zdravotně tělovýchovného programu na držení těla u seniorů
Tomek, Jaroslav ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Prajerová, Květa (oponent)
Název: Vliv zdravotně tělovýchovného programu na držení těla u seniorů Cíle: Cílem praktické části je sledovat vliv zdravotně tělovýchovného programu s prvky jógy, dechových cvičení a Feldenkraisovy metody na horní zkřížený syndrom u skupiny seniorů. Metody: Bakalářská práce je charakterem kvaziexperiment, jedná se o kvalitativní výzkum empirického rázu. Výzkumný soubor zahrnoval šest žen věkového průměru 75,2 let. Jako metody zkoumání byly použity: pohledová metoda podle Kleina, Thomase a Mayera, Cramptonovy testy a test držení těla podle Matthiase. Samotná intervence vychází z principů zdravotní tělesné výchovy a zahrnuje jógové cviky včetně pránájámy, základů Feldenkraisovy metody a dalších doplňujících kompenzačních cvičení. Intervence proběhla během 8 cvičebních jednotek, uskutečněných jednou týdně v rozsahu 60 minut v prostorách Tělocvičné jednoty Sokol Spořilov Roztyly na pravidelně cvičících probandkách. Pre-test byl proveden před první intervenovanou lekcí, post-test po posledním cvičení na samém závěru 8 týdenní intervence. Výsledky: Po 8 týdenní intervenci zaznamenala pohledová metoda podle Kleina, Thomase a Mayera pozitivní změny u 4 z 6 probandek, Cramptonovy testy u 1 z 6 a test držení těla podle Matthiase zaznamenal zlepšení u 5 z 6 testovaných. Potvrdilo se, že po 8 týdenní...
Prevence pohybových poruch v posilovacím tréninku
Křivánková, Markéta ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Šifta, Petr (oponent)
Název: Prevence pohybových poruch v posilovacím tréninku. Cíl: Rozbor vybraných posilovacích cviků na základě teoretického přehledu s následným návrhem korektivní varianty pro prevenci pohybových poruch. Metody: Práce má povahu kvalitativní studie, pro její vypracování jsme využili formu teoreticko-kritické analýzy. Jedná se o sestavení přehledu dostupné literatury všeho druhu vydané k danému tématu. Na základě teoretických poznatků byl následně proveden rozbor vybraných posilovacích cvičení a navržena korektivní varianta provedení pro prevenci pohybových poruch. Ke všem cvikům v praktické části byly pořízeny fotografie pro srovnání chybné a korektivní varianty. Klíčová slova: hluboký stabilizační systém, svalové dysbalance, vadné držení těla, kondiční trénink
Porovnání pocitů účastníků intenzivního kurzu Feldenkraisovy metody v letech 2014 a 2016
Trnka, Tomáš ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent)
Název: Porovnání pocitů účastníků intenzivního kurzu Feldenkraisovy metody v letech 2014 a 2016 Vymezení problému: Cvičební systém podle Moshé Feldenkraise "Pohybem k sebeuvědomění" - Awareness Through Movement (ATM) využívá pomalého uvědomělého pohybu k podpoře motorického učení. Cvičení zkvalitňuje nejen motorické vzorce, ale zlepšuje i další tělesné funkce včetně psychiky. Existuje nicméně pouze málo výzkumných prací, které by tyto efekty zkoumaly na větších souborech. Cíl: Cílem práce bylo porovnat subjektivní pocity účastníků každoročně pořádaných intenzivních kurzů ATM na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v letech 2014 a 2016. Metody: Pro splnění cíle práce byla využita kvantitativně kvalitativní komparace výsledků dotazníkového šetření ze dvou třídenních kurzů Feldenkraisovy metody v letech 2014 a 2016. Pomocí dotazníků vlastní konstrukce byly zjišťovány základní demografické údaje účastníků, jejich motivace k účasti na kurzu a pomocí Likertovy škály subjektivní hodnocení kurzu (příjemnost cvičení, snížení bolesti aj.). Výsledky: V roce 2014 bylo od celkového počtu 121 účastníků kurzu získáno 99 vyplněných dotazníků a v roce 2016 bylo od 150 účastníků získáno 100 dotazníků. Výsledky poukázaly na značnou podobnost obou ročníků v řadě oblastí: více než 90 % účastníků tvořily...
Vliv edukačního programu na povědomí středoškolských studentů o asistenci osobám se zrakovým postižením ve veřejném prostoru
Šírerová, Karina ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Vliv edukačního programu na povědomí středoškolských studentů o asistenci osobám se zrakovým postižením ve veřejném prostoru Cíle: Cílem bakalářské práce je zkoumat efekt edukačního programu na znalosti středoškolských studentů o asistenci osobám se zrakovým postižením ve veřejném prostoru. Vedlejším cílem této bakalářské práce je shrnout praktické a bezpečné zásady pro doprovázení nevidomého jedince ve veřejném prostoru a poukázat na důležitost edukačních programů pro veřejnost. Metody: Kvantitativní výzkumné šetření formou kvaziexperimentu sledovalo efekt edukačního programu u souboru 30 studentů gymnázia. Jako metodu sběru dat jsem použila test vlastní konstrukce založený na vědomostech probandů, formou testových otázek. Polovině probandů byl rozdán po absolvování edukačního programu, druhá skupina probandů na otázky odpovídala bez absolvování edukačního programu, pouze dle vlastních vědomostí. Pro výzkum jsem si zvolila za cílovou skupinu 30 studentů gymnázia ve věku 14 až 18 let. Výsledky: Z šetření vyplývá, že skupina patnácti probandů, kterým byl test rozdán po absolvování edukačního programu, má značně lepší povědomí o asistenci osobám ve veřejném prostoru než skupina kontrolní, což se prokázalo u 91 % otázek. Výsledky testu prokázaly, že zkušenost s pomocí nevidomému ve veřejném...
Vliv nošení bosé obuvi na tvar chodidel a subjektivní pocity probandů
Novák, Ondřej ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Vliv nošení bosé obuvi na tvar chodidel a subjektivní pocity probandů Cíle: Cílem práce bylo zjistit, zda přechod z konvenční obuvi na bosou obuv povede k tvarovým změnám chodidla. Dále bylo zjišťováno, jak budou probandi změnu obuvi hodnotit a zda se u nich během intervence objeví bolesti. V neposlední řadě byla pozornost věnována intra-individuálním a genderovým rozdílům v reakcích na změnu. Metody: Nerandomizovaný výzkumný soubor tvořilo 9 dobrovolníků (5 žen, 4 muži, průměrný věk 33,5 let). Tito jedinci se dobrovolně a nezávisle na výzkumném šetření rozhodli pro změnu z běžné obuvi na bosou. Výzkum trval 3 měsíce, v jejichž průběhu zkoumaní jedinci zaznamenávali své subjektivní pocity. Za použití jednoskupinového pretest-posttest designu bylo na začátku a na konci výzkumu realizováno objektivní měření tvarových charakteristik chodidel pomocí softwaru DomeScan IVB. Výsledky byly statisticky zpracovány pomocí programu Excel a převedeny do grafické podoby. Anketní šetření se skládalo z úvodního, pravidelného týdenního a závěrečného formuláře. Výsledky: U probandů došlo k tvarovým změnám chodidel, které však nebyly statisticky výrazné. Zúčastnění hodnotili přechod z konvenční na bosou obuv pozitivně i přes bolesti, které se v průběhu šetření objevily. Bez výjimky byly zaznamenány rozdíly...
Zařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní škole
Bulandr, Marek ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Prokešová, Eva (oponent)
Název: Zařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní škole Cíle: Paralympijský školní den (PŠD) je jeden ze směrů paralympijských vzdělávacích programů, při kterém se děti základních škol ve věku 6 - 12 let seznamují s paralympijskými sporty. Cílem je zlepšení porozumění specifickým potřebám jedinců se zdravotním postižením a změna postojů při vnímání jejich odlišnosti. Metody: Na pražské základní škole byla v červnu 2017 realizovaná zkrácená verze PŠD. 28 žáků 5. ročníku (16 chlapců a 12 dívek) mělo možnost vyslechnout teoretickou přednášku, prakticky se seznámit s paralympijskými sporty prostřednictvím studentů aplikovaných pohybových aktivit a besedovat s paralympioničkou Terezou Diepoldovou. Změna postojů byla hodnocena pomocí dotazníku CAIPE a dotazníku Adjective-Checklist před programem a týden po jeho realizaci. Dále byla k hodnocení využita metoda participantního pozorování. Výsledky: Před realizací PŠD bylo průměrné výsledné bodové skóre v dotazníku Adjective- Checklist u chlapců 26,5, u dívek v té samé třídě byl výsledek 26,0 - v obou případech se jedná o pozitivní postoje. Po realizaci PŠD byl u chlapců výsledek 27, 25, u dívek byl výsledek 27,0. Opět jsou oba výsledky pozitivní. Z tohoto dotazníku je zřejmé, že dívky i chlapci mají srovnatelně pozitivní...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 158 záznamů.   začátekpředchozí86 - 95dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Vařeková, Jarmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.