Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 271 záznamů.  začátekpředchozí157 - 166dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vztah žáků střední pedagogické školy k biologickému učivu
Vitásek, Tomáš ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vztahem žáků středních pedagogických škol k předmětu biologie a jeho jednotlivým oblastem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část mapuje výuku biologie na středních pedagogických školách podle Rámcového vzdělávacího programu pro obory předškolní a mimoškolní pedagogika a pedagogické lyceum a podle školních vzdělávacích programů škol zapojených do výzkumu. Dále potom biologické vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a školních vzdělávacích programů mateřských škol, školních vzdělávacích programů zájmového vzdělávání a dalších dokumentů vymezujících vzdělávání v mateřských školách, školních družinách a mimoškolních zařízeních. Praktická část se zabývá vztahem žáků středních pedagogických škol k biologii. K tomu je použit dotazník, ve kterém žáci hodnotí svůj vztah a připravenost v rámci oboru do praxe, jednak pro biologii jako celek, jednak pro její jednotlivé oblasti. Klíčová slova: žáci, kurikulum, oblíbenost biologie, připravenost do praxe
Léčivé rostliny: analýza učebnic přírodopisu a návrh projektu pro 2. stupeň ZŠ
Valčíková, Marie ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na projektové vyučování na 2. stupni ZŠ na téma léčivé rostliny a na analýzu učebnic přírodopisu v kontextu s tématem. První část práce je věnována teoretickým východiskům ohledně metody projektového vyučování a teorii o léčivých rostlinách. Teoretická část o projektovém vyučování zahrnuje historii projektového vyučování a jeho současné pojetí. Teoretická část věnovaná léčivým rostlinám předkládá náhled do této problematiky, zaměřuje se na základní účinné látky rostlin a na jejich sběr, sušení a uchovávání. Následuje výzkumná část, která sestává z poměrně rozsáhlé analýzy učebnic přírodopisu na téma léčivé rostliny. Této části je věnována značná část diplomové práce. Představuje tak hodnotný materiál pro učitele, kteří se problematikou léčivých rostlin chtějí zabývat ve svém vyučování. Další stěžejní část této práce je návrh a realizace projektového vyučování na téma léčivé rostliny na 2. stupni ZŠ. Tato kapitola se zaměřuje zejména na proces vytváření autorského projektu "Rostlinné poklady naší zahrady" a na popis reálného průběhu projektu na ZŠ. Klíčová slova: projektové vyučování, třídní projekt, léčivé rostliny, analýza učebnic přírodopisu
Didaktické materiály pro výuku přírodopisu u žáků s odlišným mateřským jazykem
Špalová, Zuzana ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Práce se zabývá vzděláváním cizinců a tvorbou didaktických materiálů pro žáky druhého stupně základních škol, kteří hovoří odlišným mateřským jazykem. Práce mapuje a porovnává přístupy ke vzdělávání cizinců v České republice a ve Spojených státech amerických. Autorka popisuje metodiku tvorby a využití speciálních pracovních listů, které mají těmto žákům napomoci v překonání jazykové bariéry a osvojení si důležitých poznatků ze specializovaných předmětů. V rámci diplomové práce jsou výše uvedené pracovní listy ověřovány na referenčním vzorku žáků jak z hlediska postoje žáků k práci s pracovními listy, tak z hlediska využívání informačních zdrojů a lingvistických pomůcek v těchto pracovních listech. KLÍČOVÁ SLOVA: výuková strategie, vyučovací metody, pracovní listy, vzdělávání cizinců
Video jako prostředek pro zvýšení motivace a rozvoj dovedností studentů v didaktice biologie
Řeháková, Anna ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o využití videa jako prostředku výuky v předmětu Didaktika biologie a skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část mapuje didaktické a praktické předměty vyučované na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a zabývá se využitím videa k profesnímu rozvoji učitele. V rámci praktické části bylo natočeno 8 videohospitací, které jsou umístěny na nově vzniklých webových stránkách (www.didaktikabiologievidea.cz). Videohospitace byly podrobeny analýze inspirované metodikou 3A a následně využity v kurzech Didaktiky biologie. Jejich přínosnost pro studenty učitelství byla zjišťována dotazníkem, který mapoval motivaci pro studium Didaktiky biologie a výkon učitelské profese a zvyšování učitelských kompetencí po zhlédnutí videí. Všechny výše zmíněné cíle se podařilo v práci naplnit. Klíčová slova: videohospitace, didaktika biologie, metodika 3A, učitelská profese, motivace, kompetence učitele
Mikrobiologický projekt s využitím diskové difuzní metody pro 2. stupeň ZŠ
Kadlecová, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Mikrobiologický projekt s využitím diskové difuzní metody pro 2. stupeň ZŠ ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním a jeho funkčním zapojením do struktury české didaktické teorie i praxe. Poukazuje na projektové vyučování jako na inovativní proces, jenž je kvalitativně schopen zaštítit kladené požadavky RVP a jehož realizace napomáhá k rozvoji vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí. Diplomová práce obsahuje, jak teoretická východiska, která jsou vypracována s pomocí studia odborné literatury a dalších zdrojů s cílem shrnout současný stav poznání dané problematiky, tak část praktickou. Teoretická východiska kladou důraz nejen na charakteristiku projektového vyučování jako takového, ale také na vhodnou aplikaci této vzdělávací strategie v učebním procesu. Konkrétně jsou zmiňovány možnosti uplatnění projektového vyučování ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. Na teoretická východiska navazuje část praktická, která přesouvá teorii projektového vyučování do praxe. Je zde konstruován konkrétní projekt s názvem "Síla antibiotik", který je následně realizován a reflektován. Podrobně je popsán průběh plánování, realizace a vyhodnocení projektu. KLÍČOVÁ SLOVA: projektové vyučování, školní projekt, disková difuzní metoda, antibiotické disky
Možnosti pojetí výuky morfologie listů na 2. stupni ZŠ
Němečková, Linda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá způsoby pojetí výuky morfologie listů na 2. stupni ZŠ a to ze strany teoretické i praktické, která je ověřována v terénu, tedy přímo v procesu výuky. Teoretická část je zaměřena na téma list a vybrané aspekty procesu výuky. V empirické části je prvním cílem práce jednak zmapování metod a organizačních forem výuky používaných na vybraných ZŠ při výuce morfologie listů a jednak analýza vybraných učebnic přírodopisu využívaných pro výuku přírodopisu na ZŠ. Další část se zabývá popsáním navržených metod a organizačních forem výuky, které jsou ve výuce využívány méně často. Druhým cílem je realizace metod a organizačních forem výuky v rámci pedagogického experimentu a následné ověření jejich efektivity ve vybraných ZŠ pomocí didaktického testu. V závěru práce jsou pak uvedeny výsledky z pozorování výuky morfologie listů, výsledky z obsahové analýzy učebnic pro výuku přírodopisu na ZŠ a výsledky didaktického testu. Výsledky didaktického testu shrnují vliv výukových metod a organizačních forem výuky využívaných v rámci pedagogického experimentu na vybraných ZŠ na získané znalosti a dovednosti žáků. Pro rozvoj kognitivních cílů se nejlépe jevila metoda IT. Afektivní cíle byly nejlépe plněny při organizační formě exkurze. Tato organizační forma výuky měla také nejlepší výsledky,...
Didaktické využití geoparku Český ráj ve výuce přírodopisu na druhém stupni ZŠ
Zrůstová, Klára ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce je didaktického charakteru a klade si za cíl najít a popsat specifické aktivity vedoucí k zatraktivnění výuky geologie na základních školách. Práce předkládá autorské návrhy exkurzí a pokusů, které je možné s žáky absolvovat v hodinách nebo během jiných edukačních aktivit ve školním roce. Exkurze jsou konkrétně navrhnuty na území geoparku Český ráj, který svým přírodním bohatstvím dává mnoho možností k využití nejen v oblasti geologie, ale i v dalších příbuzných přírodovědných oborech. Pokusy jsou navrženy tak, aby je bylo možné snadno uskutečnit ve výuce, důraz je kladen na časové hledisko a na snadnou dostupnost všech potřebných materiálů. Teoretická část práce sumarizuje dostupná data o geoparku Český ráj a rešeršně zpracovává obecné didaktické zásady pro konání exkurzí, tvoření pracovních listů, pokusů a her ve výuce, včetně tvorby pojmových map. Neopomenutelnou součástí práce je autorský výzkum provedený s žáky a pedagogy základních škol prostřednictvím dotazníkového šetření dokazující, že pokusy a exkurze jsou nepostradatelnou složkou výuky a vhodným motivačním prostředkem na základní škole.
Přírodovědné exkurze pro II. stupeň ZŠ v okolí Třebíče
Popelářová, Monika ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Cílem předkládané diplomové práce byla příprava, realizace a následovné vyhodnocení efektivity alternativního způsobu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ formou exkurzí s využitím přírodních lokalit Třebíčska. V rámci této diplomové práce byly naplánovány a realizovány čtyři přírodovědné exkurze s botanickým, zoologickým, geologickým a ekologickým zaměřením. Teoretická část práce charakterizuje oblast Třebíčska z různých přírodních hledisek s důrazem na výukově zajímavé přírodní lokality tohoto regionu. Dále jsou v této části práce popsány jednotlivé aspekty exkurze a nejčastěji používané výukové metody této organizační formy výuky. Praktická část, kromě čtyř návrhů exkurzí, obsahuje i metodické pokyny pro učitele a další autorské tematické didaktické materiály (pracovní listy) jsou součástí přílohy. Navazující empirická část byla provedena prostřednictvím dotazníkového šetření a didaktického testu. Cílem dotazníkového šetření bylo monitorovat postoje 120 žáků 2. stupně ZŠ k předmětu přírodopisu, k exkurzím a k pracovním listům obecně a cílem didaktických testů bylo zjistit efektivitu osvojování nových vědomostí žáků prostřednictvím exkurzních činností. Výsledky dotazníkového šetření jednoznačně prokázaly následující fakta: a) přírodopis nepatří mezi oblíbené předměty žáků 2. stupně ZŠ, b) většina...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 271 záznamů.   začátekpředchozí157 - 166dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.