Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí239 - 248dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika dětí z homoparentálních rodin
Sedláčková, Anna ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Diplomová práce se zabývá lesbickými a gay rodinami a specifiky dětí, které v nich vyrůstají. Teoretická část je postavena především na výsledcích výzkumů z USA a Velké Británie. Zabývá se definicí homoparentální rodiny a jejich jednotlivých typů, specifiky výchovy a vztahů a procesem zvaným coming-out. Zmiňuje role, které má v rodině biologická matka, biologický otec, sociální / nevlastní matka. V druhé polovině teoretické části je podrobně rozebrán psychický, genderový a sociální vývoj dětí z lesbických rodin. Uvedeny jsou i některé pohledy dětí na netradiční rodinu a jejich pocity a názory na homosexualitu rodičů. Výzkum uvedený v empirické části je založen na rozhovoru doplněném projektivními technikami. Výzkumný vzorek tvoří 10 dětí z lesbických rodin ve věku 4 až 15 let. Ve vzorku jsou děti pocházející z předchozího heterosexuálního vztahu i děti, které se do lesbické rodiny narodily plánovaně. Respondenti do vzorku byli získáváni prostřednictvím inzerce a metodou sněhové koule. Výzkum je kvalitativní a jeho výsledky jsou zpracovány formou zpráv o případové studii. Dalším výstupem je seznam klíčových témat, který vznikl metodou vytváření trsů. Výsledky výzkumu potvrdily logiku dělení lesbických rodin na dva základní typy - smíšené a plánované lesbické rodiny. Pro všechny děti je heterosexuální rodina...
Psychologické aspekty vztahů na dálku
Drahoňovská, Barbara ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Cílem diplomové práce je proniknout do problematiky vztahů na dálku, konkrétně manželských a nesezdaných párů, a přispět tak k porozumění tomuto specifickému druhu vztahu. Složitosti charakterizující interakci partnerů, popř. jednotlivců, kteří mají vztah na dálku, jsou obsáhnuty dvojím způsobem: na základě seznámení se s dosavadními poznatky ze zahraničních studií a pomocí rozhovorů s lidmi, kteří mají se vztahem na dálku přímou zkušenost. Metoda rozhovoru umožňuje nahlédnout na vztahy na dálku z pohledu konkrétní partnerské dvojice, popř. jednotlivce, a popsat tak vybrané související psychologické aspekty.
Vliv multikulturní výchovy na postoje a prosociální chování většinové populace k Romům
Dlabal, Martin ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Výrost, Jozef (oponent) ; Švingalová, Dana (oponent)
Disertační práce se zabývá vztahem příslušníků většinové populace v České republice k příslušníkům romského etnika a možnostmi, jak tento vztah ovlivnit. Konkrétně jsou zkoumány vyjadřované etnické postoje a vykazované prosociální chování adolescentů k Romům a účinnost multikulturní výchovy tyto postoje a chování měnit. Hodnoty etnických postojů zkoumaných respondentů byly získány administrací škály Romové. Úroveň pomáhajícího chování byla měřena v experimentální situaci, která umožňovala zkoumanému jedinci poskytnout pomoc příslušníkovi buď té či oné etnické skupiny. Data získaná po aplikaci škály Romové byla zpracována vícefaktorovou analýzou vanance (ANOVA). Data týkající se výskytu či absence pomáhajícího chování u respondentů a etnické příslušnosti potenciálního recipienta pomoci byla zpracována testem nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku. V případě ověřování účinnosti multikulturní výchovy byl použit párový t-test. Výsledná data potvrdila vztah mezi vyjadřovanými etnickými postoji a typem navštěvovaného školního zařízení a lokalitou pobytu. Významným zjištěním studie je skutečnost, že nebyl potvrzen vztah mezi výskytem pomáhajícího chování a etnickou příslušností jedince v nouzi. Adolescenti se zachovali stejně prosociálně k příslušníkům obou etických skupin. Dále dosažená data nepotvrdila...
Teorie mysli u dětí předškolního věku
Hončíková, Dana ; Mertin, Václav (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Teorie mysli jakožto schopnost porozumet vlastní mysli i mysli druhého je predpokladem normálního fungování v lidské spolecnosti. Díky ní dokážeme vysvetlit a predvídat chování druhého, umožnuje nám sdílet významy, porozumet humoru a je základem sociálních interakcí vubec. Teorie mysli je porozumením subjektivite cloveka - skutecnosti, že nikoli objektivní stav vecí, ale jeho reprezentace je tím, co urcuje lidské chování.
Sémantický obsah mentálních reprezentací a intencionálních mentálních stavů
Fibigerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (oponent) ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce)
Diplomová práce je koncipována jako teoretická studie mapující problematiku reprezentačm'ho a intencionálního obsahu mysli jakožto principiálních psychologických konceptů na pozadí základních sémantických koncepcí znaku a jeho významu. Záměrem je modelovat mentální reprezentaci a intencionalitu jako sémantické funkce mysli a z této perspektivy pak koncept mentálního obsahu nahlédnout v analogii ke znakovému významu, přičemž předpokládaná analogie bude sledována na úrovni strukturálních a ontologických charakteristik obsahu a významu. Hlavním cílem práce je zpracování kritického přehledu hlavních trendů této problematiky, jež v české psychologii dosud nebyla předmětem žádné ucelené studie.
Specifika otcovské a mateřské hry s dítětem do tří let věku
Svatošová, Lucie ; Dittrichová, Jaroslava (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je součástí grantového úkolu Grantové agentury České republiky č.406/01/220, zaměřeného na specifika rané interakce dítěte s různými členy rodiny, jeho řeitelkou je Doc. PhDr. Lenka ulová, CSc. Teoretická část práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První dvě z nich se zabývají rolí matky a rolí otce ve vývoji dítěte. Ve třetí kapitole je podrobně rozebrána hra dětí ve věku do tří let. Čtvrtá kapitola se zabývá specifiky mateřské hry, pátá kapitola je analogicky věnována specifikům otcovské hry. Výzkum uvedený v empirické části spočívá v analýze videonahrávek ročních, dvouletých a tříletých dětí při hře s matkou a při hře s otcem v jejich domácím prostředí se standardizovaným setem hraček. Výzkumný vzorek tvoří dvanáct dětí a jejich rodiče. Výsledky byly zpracovány pomocí počítačového programu V.I.P. z hlediska několika kategorií (pohled, vokalizace, úsměv, manipulace s hračkou, motorická aktivita, fyzický kontakt). Byly sledovány jak rozdíly mezi matkami a otci, tak rozdíly u dětí při hře s matkou a při hře s otcem. Výsledky jsou uvedeny pro kadé dítě zvláť, souhrnně pro roční, dvouleté a tříleté děti, celkově pro celý výzkumný soubor a konečně té z hlediska vývojového.
Místo rituálů v současné rodině
Prokešová, Petra ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Práce si klade za cíl částečně zmapovat podobu rituálů v současné pražské rodině, popsat některé konkrétní příklady a zhodnotit jejich psychologický přínos. Text je členěn do tří hlavních kapitol. První kapitola popisuje koncepce a definice rituálu v humanistických vědách; souvislosti mezi rituály, mýty a náboženstvím; významné aspekty rituálu v životě jedince, včetně jeho patologické podoby a přínos rituálu pro skupinu. Druhá kapitola se věnuje rituálům rodinným, jejich specifické podobě a funkci. Pokusila jsem se o jejich přehlednou kategorizaci doplněnou řadou konkrétních příkladů z literatury i rozhovorů s respondenty výzkumu. Třetí kapitola, empirická část, přibližuje průběh kvalitativního výzkumu - jedná se o mapující studii, které se zúčastnilo třicet dospělých osob. Formou rozhovoru pomocí návodu a následné analýzy byla popsána konkrétní podoba některých rituálů v současné pražské rodině a jejich psychologický přínos, bez nároku na jakákoliv zobecnění.
Projevy vzájemné agrese a násilí mezi staršími lidmi a sociálním okolím (pohled klientů dvou domů s pečovatelskou službou)
Braierová, Kateřina ; Šulová, Lenka (oponent) ; Slaměník, Ivan (vedoucí práce)
Na agresi a násilí nahlížíme jako na jeden z možných způsobů vzájemného jednání mezi jednotlivci či skupinami. Náš zájem je soustředěn na agresivní a násilné jednání starších osob (jedinců starších 65 let) vůči sociálnímu okolí. Hledáme možné příčiny (mimo patologických) a případná specifika takového jednání. Téma je pojímáno především z hlediska sociální psychologie. Sledujeme základní teorie agrese, fenomény sociální psychologie a vývojové změny spojené se stárnutím, jež by mohly zapřičinit agresivní a násilné jednání starších osob. V empirické části nás zajímá názor klientů dvou domů s pečovatelskou službou. Zohledňujeme skutečnost, že tato skupina se v některých aspektech liší od obecné populace starších lidí.
Syndrom špatného zacházení se starými lidmi
Haluzíková, Lenka ; Slaměník, Ivan (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tématem špatného zacházení se starými lidmi (EAN, Elder Abuse and Neglect). V teoretické části autorka přibližuje nejrůznější aspekty jevu EAN, který je široce mezioborový a jehož definice ani prevalence nebyly dosud jednotně určeny. Popisuje projevy jednotlivých typů EAN a příznaky, jejichž znalost je nezbytná pro efektivní detekci jednotlivých případů EAN. Doposud zůstává většina těchto případů skryta, neboť oběti mají tendenci špatné zacházení tajit, a zároveň odborná ani laická veřejnost nemá dostatečné povědomí o tomto problému, aby si jej byla schopna uvědomit. V tomto směru je zásadní vzdělávání veřejnosti, ale autorka považuje za nutnou také celospolečenskou změnu postoje ke starým lidem, který se nyní zdá poněkud diskriminující. Dále se autorka věnuje oběti a pachateli EAN a jejich interakci, v této souvislosti uvádí rizikové faktory a pátrá po potenciálních příčinách špatného zacházení. Podrobná znalost těchto příčin je nezbytná pro vhodné zacílení prevence. Pro komplexní intervenci EAN by byly ideální multioborové týmy složené z nejrůznějších odborníků, ty jsou však zatím celosvětově spíše výjimkou. Mezi těmito odborníky by neměl chybět psycholog, který může hrát v procesech prevence i intervence důležitou roli. V empirické části diplomové práce autorka přibližuje...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí239 - 248dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Šulová, Lucie
1 Šulová, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.