National Repository of Grey Literature 22 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
SW development and testing for engine monitoring module
Sumtsov, Artem ; Sova, Václav (referee) ; Krejsa, Jiří (advisor)
Diplomová práce popisuje vývojovou techniku Model Based Design a její použití pro návrh a testování algoritmů. Popis této techniky je proveden na příkladu praktického využití v praxi při vývoji modulu monitorování stavu motoru ve spolupráci se společností UNIS,a.s. Vývoj v oblasti současné letecké techniky klade velký důraz na monitorování životnosti zařízení. Podle výstupů algoritmu se dají naplánovat preventivní opravy s ohledem na aktuální podmínky opotřebení a provozování. Implementace algoritmů je provedena v prostředí Matlab/Simulink s následným testováním na platformě dSpace
Immediate diagnostics of aircraft jet engines
Valuch, Tomáš ; Molčan, Anton (referee) ; Šplíchal, Miroslav (advisor)
In this diploma thesis is elaborated design of diagnostic system for small jet engines. The aim is to describe the types of possible failures of jet engines, to determine important parameters characterizing the immediate state of engine and define methods for measurement of selected parameters. The first part is devoted to a description of selected types of small turbojet engines, followed by a summary of the most widely used diagnostic methods for assessing the health condition of the engine during operation. The next chapter contains calculation of the engine thermal cycle with characteristics of construction components. Then there is analysis of small jet engine failures with a description of their causes and possibilities of identification by diagnostic system. Thesis continues with a description of measurement methods and selection of the required sensors. Next chapter is focused on the proposed diagnostic system for condition monitoring of the engine. The last part is devoted to an excursion in laboratory for jet engine testing at the Technical University in Košice.
Fault-Tolerant Control of a Flux-switching Permanent Magnet Synchronous Machine
Aboelhassan, Mustafa Osman Elrayah ; Singule, Vladislav (referee) ; Skala, Bohumil (referee) ; Skalický, Jiří (advisor)
Je jasné, že nejúspěšnější konstrukce zahrnuje postup vícefázového řízení, ve kterém každá fáze může být považována za samostatný modul. Provoz kterékoliv z jednotek musí mít minimální vliv na ostatní, a to tak, že v případě selhání jedné jednotky ostatní mohou být v provozu neovlivněny. Modulární řešení vyžaduje minimální elektrické, magnetické a tepelné ovlivnění mezi fázemi řízení (měniče). Synchronní stroje s pulzním tokem a permanentními magnety se jeví jako atraktivní typ stroje, jejíž přednostmi jsou vysoký kroutící moment, jednoduchá a robustní konstrukce rotoru a skutečnost, že permanentní magnety i cívky jsou umístěny společně na statoru. FS-PMSM jsou poměrně nové typy střídavého stroje stator-permanentní magnet, které představují významné přednosti na rozdíl od konvenčních rotorů - velký kroutící moment, vysoký točivý moment, v podstatě sinusové zpětné EMF křivky, zároveň kompaktní a robustní konstrukce díky umístění magnetů a vinutí kotvy na statoru. Srovnání výsledků mezi FS-PMSM a klasickými motory na povrchu upevněnými PM (SPM) se stejnými parametry ukazuje, že FS-PMSM vykazuje větší vzduchové mezery hustoty toku, vyšší točivý moment na ztráty v mědi, ale také vyšší pulzaci díky reluktančnímu momentu. Pro stroje buzené permanentními magnety se jedná o tradiční rozpor mezi požadavkem na vysoký kroutící moment pod základní rychlostí (oblast konstantního momentu) a provozem nad základní rychlostí (oblast konstantního výkonu), zejména pro aplikace v hybridních vozidlech. Je předložena nová topologie synchronního stroje s permanentními magnety a spínaným tokem odolného proti poruchám, která je schopná provozu během vinutí naprázdno a zkratovaného vinutí i poruchách měniče. Schéma je založeno na dvojitě vinutém motoru napájeném ze dvou oddělených vektorově řízených napěťových zdrojů. Vinutí jsou uspořádána takovým způsobem, aby tvořila dvě nezávislé a oddělené sady. Simulace a experimentální výzkum zpřesní výkon během obou scénářů jak za normálního provozu, tak za poruch včetně zkratových závad a ukáží robustnost pohonu za těchto podmínek. Tato práce byla publikována v deseti konferenčních příspěvcích, dvou časopisech a knižní kapitole, kde byly představeny jak topologie pohonu a aplikovaná řídící schémata, tak analýzy jeho schopnosti odolávat poruchám.
Aerospace - Flight Data Vizualization
Morávek, Martin ; Bartoň, Radek (referee) ; Chudý, Peter (advisor)
This thesis deals with the flight data visualization phenomena for a modern airplane cockpit. It describes the analog flight instruments and the modern `glass cockpit' displays. A signifficant part is dedicated to the design and implementation of the flight display layout for the Zlin Z-142, using flight simulator extracted data. The application was designed considerating a clear and readable form of the displayed data. Different versions are being discussed, including the final version in terms of clarity and readability of provided indicators.
Market Orientation and Customer Relationship Management
Frejková, Daniela ; Karlíček, Miroslav (referee) ; Stávková, Jana (referee) ; Světlík, Jaroslav (referee) ; Chalupský, Vladimír (advisor)
The doctoral thesis is concerned with Market Orientation (MO) and Customer Relationship Management (CRM). MO and CRM have been under permanent focus of both theoreticians and practitioners in recent years as they are considered to be important for long-term business success. Surprisingly, these two strategic concepts have been examined separately. What is missing is research that would systematically analyse the possible interdependence between MO and CRM. The main aim of the doctoral thesis is to evaluate the existence of interconnections between MO and CRM. This doctoral thesis has been prepared on the basis of secondary research, as well as primary research activities. Both qualitative and quantitative methods have been applied in order to obtain a more complex view on the topic. The main primary research of this thesis was conducted through a questionnaire survey among aerospace companies in the Czech Republic. The hypotheses were tested so as to support the partial objectives, as well. The findings constitute a valuable contribution to broaden the knowledge of MO and CRM. The doctoral thesis has revealed that MO and CRM are interconnected. A tool for CRM measurement was proposed, and the level of MO and CRM in the surveyed companies was determined. The barriers to the implementation of MO and CRM were identified, yet the actual application of these concepts in practice of companies has remained an issue. The conclusions and recommendations were formulated and the contributions to the theory, practice and education were highlighted. The findings offer the possibility of further expansion of research.
Transport Aircraft Development Tendencies
Vaščák, Tomáš ; Chlebek, Jiří (referee) ; Kujal, Tomáš (advisor)
The aim of thesis is to acquaint with the development of aircraft technology, to evaluate the operating characteristics of selected types of transport aircraft and create a short-term estimate of the development of transport aircraft.
Design of power supply for ADAHRS
Andrysík, Lukáš ; Vrba, Kamil (referee) ; Číka, Petr (advisor)
This master’s thesis contains basic description od ADAHRS system, DO-160 standard and mainly focuses on power supply desing with supercapacitors backup. It initialy deals with power supply requirements and continues with block diagram and multiple 5 V supply solutions. For selected 5 V supply it describes more deeply its properities and options. As the main theme it deals with providing power supply backup using supercapacitors – selecting particular method and configuring supercapacitor charging/discharging controller. It also includes tolerance and stress analysis of the components used in design. Lastly it describes testing of the final product.
Experimental bearings stiffness verification of the pointing assembly for optical inter-satellite link
Svoboda, Tomáš ; Čermák, Jan (referee) ; Košťál, David (advisor)
This master´s thesis deals with the determination of the stiffness of a preloaded double-row bearing with an angular contact in the relevant conditions. The introduction describes the basic knowledge about double row angular contact bearings and the relationship between internal clearance, preload and other effects on stiffness. An overview of studies dealing with bearing stiffness and an overview of devices used for experimental stiffness determination is given. Subsequently, the solution itself is described, in which the theoretical calculation of the bearing stiffness was performed first. To determine the experimental values, it was necessary to design and construct experimental device for testing the bearing in the relevant conditions. The effect of material and temperature on the stiffness of the bearing was determined from the measured data and theoretical calculations. The result of this thesis is a functional device, which was used to test the bearing in the thermal chamber.
Futuristic Cockpit for Urban Mobility
Bohovic, Samuel ; Prustoměrský, Milan (referee) ; Chudý, Peter (advisor)
Rastúci záujem o mestskú leteckú dopravu vytvára priestor pre vývoj užívateľských rozhraní pre mestskú leteckú dopravu . Nasledújúca práca je koncept zobrazovania letových dát a užívateľského rozhrania pre tieto dopravné prostriedky . Toto bolo dosiahnuté skúmaním minulých a moderných metód zobrazovania letových dát . Výsledný koncept bol implementovaný do simulácie vo virtuálnej realite . Toto bolo dosiahnuté pomocou Unity a okuliarov pre virtuálnu realitu HTC Vive . Koncept je modulárny a bol postavený pre súkromné aj komerčné použitie . Výsledok je demonštrácia toho ako by mohli vyzerať užívateľské rozhrania pre moderné lietadlá pre mestskú mobilitu .
Cold spray technology as a tool for repairing of worn parts
Hevessy, Zoltán ; Heczko, Martin (referee) ; Doubrava, Marek (advisor)
Cold spray (CS), also known as cold dynamic gas spraying, is a state-of-the-art process from the thermal spray family, characterized by a combination of low temperature and high velocity of the particles, which makes coatings of sufficient quality for applications in many industries where other processes cannot be used, including repairs of civil and military aircraft and helicopters. The bachelor thesis presents a detailed description of this process, the influence of its parameters on the quality of the coatings, examples of repairs and evaluation of the mechanical and corrosion properties of the repaired parts.

National Repository of Grey Literature : 22 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.