National Repository of Grey Literature 257 records found  beginprevious248 - 257  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
The Development of Reading Abilities and Difficulties in the Genetic Method
Koníčková, Martina ; Michalová, Zdena (referee) ; Kucharská, Anna (advisor)
Development of Reader's Abilities and Difficulties in the Genetic Reading Method The diploma thesis consists of two parts. In the theoretical part, I focused on initial reading from the psychological point of view. I also mentioned the system of writing and initial writing. Furthermore, I deal with methods of initial reading teaching from the historical point of view, and I am particularly engaged in the genetic method. Simultaneously, I also focused on difficulties appearing in reading and early diagnosis and compensation of dyslexia as well as its influence on children's mind. In the practical part, I surveyed the differences between the genetic method and the analytical-synthetic method concerning development of reading. I tried to find out about reading ability development in these children and whether there appear problems during the teaching and to what extent. I focused on the finding, if the efficiency of both methods is the same and I tried to discover if it is also possible to use standards from the 80s, which were concretized in the textbook "Zkouška čtení" (Matějček a kol. 1987) and standardized during time period when was used only the analytical-synthetic method of reading.
Comprehensive of reading
Bosáková, Markéta ; Kucharská, Anna (advisor) ; Viktorová, Ida (referee)
Psycholingvistická analýza procesu porozumění čtenému textu. Sledování analyzovaných úrovní procesu porozumění u žáků 8. tříd. Vymezení nejčastějších obtíží s porozuměním, sledování úspěšných, neúspěšných strategií a způsobů kompenzace neporozumění při řešení otázek. Kazuistická studie způsobu čtení u žáka s diagnózou dyslexií a u žáka bez dyslexie. Vztah školního prospěchu a schopností porozumění.
Bodily self-conception in children with atopic eczema
Novotná, Nora ; Kucharská, Anna (referee)
Předkládaná rigorózní práce usiluje o hlubší poznání světa dětí s atopickým ekzémem. Je rozšířením diplomové práce "Sebepojetí chronicky nemocných dětí", která pojednává o sebepojetí dětí s atopickým ekzémem v širším kontextu problematiky chronicky nemocných dětí. Práce rigorózní představuje rozpracování práce diplomové co se týče teoretické a praktické části. Zaměřuje se na možnost aplikace poznatků v pedagogicko-psychologických poradnách, v kontextu školní psychologie, ve školních třídách či na jiných místech. Nadále zdůrazňuje individuální přístup ke každému dítěti a usiluje tak o zabránění apriorní kategorizace dítěte do role postiženého či nemocného. Studovaná literatura byla taktéž rozšířena o další relevantní studie, získané zejména v průběhu stáže na Middlesex University London, UK. Začleněny jsou také autorčiny vlastní publikace a příspěvky. O konkrétních změnách ve struktuře práce vzhledem k jejímu rozšíření na práci rigorózní se zmiňuji níže (kapitola 1.1 Struktura práce). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Self-identity and Self-evaluation of Children with Specific Learning Problems
Šafránková, Karla ; Pokorná, Věra (advisor) ; Kucharská, Anna (referee)
The goal of this thesis is to map the issues of self-concept and self-esteem of individuals with learning disabilities, focusing on differences in emotional experiences and behavior of individuals integrated in common elementary schools, and those attending speciál classes for children with dyslexia. The investigated groups, as well as the check sample, were built up from ten individuals, attending the fifth grade. Each group comprised equal number of girls and boys. In the first phase of the research, children were given the Human Figuře Drawing Test, mainly as a springboard for evoking a friendly atmosphere. After that, the Unfinished Sentences Subtest of the Michal's Projective Interview test set (1974) took pláce. The self-esteem of the children with dyslexia and of the check sample was investigated by the virtue of the SPAS questionnaire (Questionnaire of the school achievements self-appraisal, Matějček, Vágnerová, 1987). The research results show, that there are certain differences between each investigated group and the check sample. Children attending a speciál class tend to be more anxious, introverted, their creations bear signs of regression and primitivism more often compared to integrated children, and reading persists as their major problém. On the other hand, integrated children appear more...
An Analysis of a Test of School Preparedness in the Context of the Development of Children at the End of Pre-school Age
Myšková, Lucie ; Trpišovská, Dobromila (referee) ; Kucharská, Anna (advisor)
The thesis concerns various screening procedures applied on pre-school children with regard to their readiness to the school-entry. The chapters with theoretical basis mainly examine children's abilities and skills, like reading and writing, which are thought an essential for the sake of further education. A particular attention is paid to present diagnostic and screening methods, which are aimed at mapping readiness of children for the school-entry. A method that can be in particular useful in pre-school children screening procedures is a newly created Test of school readiness. The test can be used for stopping insufficiently prepared children from entering the school. Moreover, the test is also aiding in finding a suitable way to prepare children for school; and appropriate interventions can be made upon the test results. The actual task was to consider recently prepared method with regard to its applicability and usefulness. It has been compared in the form of sub-tests to previously mentioned Test of school readiness, Orientation test of school maturity (Jirásek, 1970), Compare scheme of school ability (Kondáš, 1984). It has been confirmed that the test could be appropriately used as a screening method. However, it is necessary to adjust both subtests and several tasks within the test and further...
Developmental indicators of reading and writing at the end of preschool age and etnering school: a contribution to the issue of "dyslexia risks"
Kucharská, Anna ; Vágnerová, Marie (advisor) ; Stuchlíková, Iva (referee) ; Šulová, Lenka (referee)
This dissertation work is dealing with developmental markers of predictors of reading and writing among the children at the end of preschool age and at the beginning of school entry. Diagnostics of these predictors and intervention can reduce children's difficulties in the process of acquiring reading and writing abilities. First four chapters are theoretical. They describe general concepts of reading and writing. These school abilities are considered in relationship to the literacy development. Psychological nature of reading and writing and developmental predictors of their progress are also discussed. Current trends in early recognition of developmental deficits causing difficulties in acquiring reading and writing are introduced. Test rizika poruch čtení pro rané školáky (Test of risk of reading difficulties of children of early school age) is a method that can help to find children with future reading and writing difficulties and to provoke the need for an early intervention in the school environment. The first aim of the empirical part of this work was to create and standardize this screening method. It was confirmed that this method suits the requirements on diagnostic tools and that it is suitable for examination of the predictors of reading and writing at the time of school beginning. The aim of...
Position of Pupils with Specific Difficulties in Specialized and Every-day Classrooms
Rejzková, Světlana ; Kucharská, Anna (advisor) ; Viktorová, Ida (referee)
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
The Problems faced by Families with Children with ADD/ADHD
Petrou, Ioanna ; Michalová, Zdena (referee) ; Kucharská, Anna (advisor)
The purpose of my thesis is to describe the specific needs of families with children with ADD/ADHD. Attention is given to the way parents perceive their children's difficulties and how these affect the whole family. The theoretical part presents the basic definitions, the historical changes in terminology, the causes of ADD/ADHD and the possibilities of diagnosis and therapy. More over it describes the aspects of the syndrome and the results it may cause. More attention is given to the family and its possibility to intervene. The practical part is based on a questionnaire research, which will focus on the way ADD/ADHD children's parents perceive the children's difficulties, their special needs and experiences. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
English Instruction for Children with Specific Learning Disabilities in the Lower Grades of Primary Schools
Beranová, Andrea ; Kucharská, Anna (advisor) ; Májová, Ludmila (referee)
Diplomová práce "Výuka anglického jazyka u dětí se specifickými poruchami učení na 1 .stupni základních škol" se v teoretické části zabývá obecnými informacemi o specifických poruchách, psychologickým pozadím výuky cizího jazyka jako takového a problematiky výuky cizích jazyků u dětí se specifickými poruchami učení. V této kapitole se zejména zaměřuje na zmapování oblastí problémů a jejich projevů ve výuce. V praktické části je práce zaměřena na zjišťování názorů rodičů, týkajících se domácí přípravy na hodiny cizího jazyka za účelem zmírnění obtíží, které se mohou u dětí projevovat. Dále také se snaží zjistit názory dětí samotných a v neposlední řadě i přístup učitelů k výuce cizího jazyka u dětí se specifickými poruchami. V přílohách jsou uvedeny některé ukázky vyplněných dotazníků rodičů a dětí, otázky, které byly pokládány učitelům a seznam elektronických zdrojů materiálů pro výuku cizích jazyků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

National Repository of Grey Literature : 257 records found   beginprevious248 - 257  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.